Har skrivit på för ett jobb med start i September (uppsägningstid 1 månad)
Min nuvarande arbetsgivare (uppsägningstid 3 mån) har nu erbjudit en liknande tjänst som jag är intresserad av.
Om jag skulle vilja ta den interna rollen, vad är generellt konsekvenserna av att säga upp sig inom ramen för uppsägningstiden för en nyligen påskriven anställning innan start - bränner jag alla broar med detta företaget? Just nu läggs ingen direkt planering på mig och min anställning utan detta görs strax innan anställning.
Din nya arbetsgivare vill snarast möjligt veta om du inte vill jobba där, och kommer med all säkerhet riva kontraktet om du meddelar det innan du börjat. De vill inte lägga tid på intro för nån som inte vill vara där. Meddela dem snarast möjligt så ordnar det sig troligast.
Högst troligt, men har du någon nischkompetens så kan det vara lite annorlunda. Vet en bankchef som jobbade på Bank A, bytte till Bank B, sedan tillbaka till Bank A och sedan till Bank B igen! Allt inom ca 18 månader. Smått absurt i mitt tycke…
I dagsläget har jag endast fått höra att jag är i princip spikad för rollen men jag kommer inte göra något förrän jag har ett avtal i skrift som jag är nöjd med, påskrivet
Det gör det väl? Det är inte ett anställningserbjudande han fått, han har skrivit på ett anställningsavtal. Alla avtal är bindande om inget annat skrivits in.
Rent juridiskt kan företaget ta dig till domstol och kräva skadestånd, men det är aldrig värt det.
Gäller såklart inte om han säger upp sig mer än 1 månad innan startdatum.
Så för att summera dialogen så är det inga konstigheter att säga upp sig efter påskrift förutsatt att uppsägningsdatum + uppsägningstid hamnar innan planerad anställningsstart.
Kommer sannolikt att bränna mina broar för framtida relationer med företaget jag redan skrivit på för om jag säger upp mig.
Sitter i en jobbig sits då jag började en intervjuprocess för den andra interna tjänsten innan jag skrivit på för det nya. Vill helst inte tacka nej förrän närmre dagen då jag behöver säga upp mig från nuvarande tjänst, man vill ju även höra diskussioner kring lön tänker jag innan jag tackar nej internt. Vill inte bränna några broar helst med det interna företaget heller.
Varför ville du sluta från företag A från första början? Var det lönemässigt eller att du inte hade den roll du ville förstår jag att du eventuellt stannar.
Annars fanns ju en anledning att du ville byta jobb som fortfarande finns kvar. Risken är att du ruttnar igen eftet 1 år och samtidigt bränt alla broar hos företag B.
Men för att hålla mig on topic så oroa dig inte. Säger du att du inte vill börja på nya jobbet kommer dom riva ditt kontrakt på dagen. Dom kommer aldrig lägga pengar/tid/resurser på någon som inte vill vara där.
Det behöver inte bli så. Att någon säger upp sig innan dom börjat är relativt ovanligt, men det händer. Företag förstår, så länge man hanterar det snyggt.
Jag skulle hävda motsatsen. Hade jag haft en person som gjort så, hade den personen aldrig varit aktuell i framtida anställningsprocesser, sen återanställer jag iofs aldrig folk som slutat heller.
Jag ville ta ett kliv upp och få mer erfarenhet i en renodlad projektledarroll. Tjänsten jag har sökt internt som liknar den externa tjänsten hörde inte av sig förrän nyligen. Verkar dessutom finnas intressanta möjligheter som jag inte visste om från början och som fick mig till att vilja ta den externa tjänsten (de ville ha ett svar och den interna tjänsten hade inte återkopplat på min ansökan).
Det beror dock fortfarande på vad jag kan få för lön internt - har de inte möjlighet att matcha lönen så kommer jag att ta den externa tjänsten.
Livet är för kort för att hänga upp sig på sånt. Hade man själv fått ett mycket bättre erbjudande så hade man gjort samma sak. Det beror helt på varför personen gjorde så, och även om skälen var dåliga så kan bra människor göra misstag.
Hellre återanställa en person man vet skapar värde än ta risken med någon helt okänd.
Uppsägningstiden gäller från när du säger upp dig och inte när anställningen påbörjas. Kom ihåg att du har en befintlig uppsägningstid.
Naturligtvis kommer arbetsgivaren vilja undvika att betala ut lön för någon som bara skall vara kvar.
Ur ett “schyssthetsperspektiv” bör du få avslut på nya erbjudandet från din nuvarande arbetsgivare ASAP och sedan säga upp dig hos din framtida. Fast frågan är om det är bara ett lockbete för att inte förlora dig?
Din blivane3 arbetagivare kan ha flera kandidater som de valt mellan, där du kom ut i topp, så de inte behöver ta en omstart på rekryteringsprocessen om en eller flera fortfarande är tillgänglig.
Och att pressa på om ny tjänst internt visar också om din arbetsgivare är seriösa.
Precis livet är för kort, så jag vill arbeta med folk som vill arbeta med och för mig. Kommer alltid vara glad för folk som byter till ett annat jobb, men säger de upp sig så är ju en parameter att personen byter av en anledning, så varför komma tillbaka? Varför ska personen få komma tillbaka? Företaget fortsätter utvecklas och via återanställa så blir det lätt en återgång, istället för fortsatt utveckling
Det beror såklart på hur många som återanställs, en viss omsättning av personal är bra. Jag har dock sett flera som bytt, blivit lovade saker av nya jobbet som inte stämde och sen kommit tillbaka. Dessa har alla stannat i flera år och skapat massor med värde eftersom de behöver noll upplärning och kan verksamheten innan och utan.