Jag skriver detta eftersom jag hamnat i en helt ny situation för mig ( att behöva söka om jobb på befintlig arbetsplats ) och jag söker era erfarenheter i liknande sits.
Vi kan säga att jag idag jobbar som projektledare.
Jag är en väldigt uppskattad projektledare, på ALLA nivåer - jag är tuff, ödmjuk, hårt arbetande och väldigt uppskattad för min arbetsprestation och oändligt driv. Jag försöker vara ödmjuk i detta men detta är bakgrunden jag vill ge er för att ge mig själv feedback från er.
Allt fine and dandy.
Mitt jobb har helt plötsligt bestämt sig för att vi ska inte ha projektledare. Alla som har rollen kommer få söka nya jobb internt eller lämna enligt olika avtal. Alla som idag är projektledare blir påverkade och det kommer bli stora nedskärningar.
Jag blev uppfångad direkt av min chef, chefs chef etc att “vi har skapat en ny roll för att få behålla dig eftersom du inte längre kan vara projektledare, nya rollen heter Program Coordinator, men du måste söka den själv” (rollerna är påhittade, men för att ge er något diskussionsunderlag).
Jag söker era erfarenheter i denna situation.
Någon som varit i liknande sits och kan bidra med vad som hände och hur era tankegångar gick?
Jag är inte särskilt orolig över min situation utan letar mer bollplank.
Får jag behålla min lön (eller potentiellt förhandla upp den?)
Är det en bättre eller sämre titel? (notera att jag inte bryr mig om min titel alls, utom för framtida arbetsansökningar)
Är de (potentiellt nya) arbetsuppgifterna fortfarande roliga och utmanande?
Själva ansökningsprocessen att söka själv är mer eller mindre standard för att undvika strul med facket eller jurister. Tror inte du behöver oroa dig för att inte få det.
Så grattis till att vara en god tillgång på arbetsplatsen
Exakt dessa frågorna är sånt jag funderar på. Eftersom jag misstänker att jobbet gärna vill behålla mig och jag söker en NY tjänst tänker jag också att det är ett tillfälle att förhandla upp lönen, men vi får väl se hur det landar.