Jag skriver detta eftersom jag hamnat i en helt ny situation för mig ( att behöva söka om jobb på befintlig arbetsplats ) och jag söker era erfarenheter i liknande sits.
Vi kan säga att jag idag jobbar som projektledare.
Jag är en väldigt uppskattad projektledare, på ALLA nivåer - jag är tuff, ödmjuk, hårt arbetande och väldigt uppskattad för min arbetsprestation och oändligt driv. Jag försöker vara ödmjuk i detta men detta är bakgrunden jag vill ge er för att ge mig själv feedback från er.
Allt fine and dandy.
Mitt jobb har helt plötsligt bestämt sig för att vi ska inte ha projektledare. Alla som har rollen kommer få söka nya jobb internt eller lämna enligt olika avtal. Alla som idag är projektledare blir påverkade och det kommer bli stora nedskärningar.
Jag blev uppfångad direkt av min chef, chefs chef etc att “vi har skapat en ny roll för att få behålla dig eftersom du inte längre kan vara projektledare, nya rollen heter Program Coordinator, men du måste söka den själv” (rollerna är påhittade, men för att ge er något diskussionsunderlag).
Jag söker era erfarenheter i denna situation.
Någon som varit i liknande sits och kan bidra med vad som hände och hur era tankegångar gick?
Jag är inte särskilt orolig över min situation utan letar mer bollplank.
Får jag behålla min lön (eller potentiellt förhandla upp den?)
Är det en bättre eller sämre titel? (notera att jag inte bryr mig om min titel alls, utom för framtida arbetsansökningar)
Är de (potentiellt nya) arbetsuppgifterna fortfarande roliga och utmanande?
Själva ansökningsprocessen att söka själv är mer eller mindre standard för att undvika strul med facket eller jurister. Tror inte du behöver oroa dig för att inte få det.
Så grattis till att vara en god tillgång på arbetsplatsen
Exakt dessa frågorna är sånt jag funderar på. Eftersom jag misstänker att jobbet gärna vill behålla mig och jag söker en NY tjänst tänker jag också att det är ett tillfälle att förhandla upp lönen, men vi får väl se hur det landar.
I mitt scenario är det nog ett steg upp i riktningen men också med lite nya vinklar på min gamla roll, precis som din reflektion vet jag inte om detta är exakta vägen jag vill utvecklas eftersom jag ser det lite som ett avstamp. Men jag har alltid haft stort utrymme att påverka allting så jag misstänker att jag kan forma rollen lite som jag vill.
Jag tyckte detta var en lite rolig kombination. Vad kommer ni ersättas av? Lägger de ner hela konceptet med projektledare eller byter de bara titel för att trimma? Påhittad titel för att kunna behålla dig låter inget vidare, beroende på hur din arbetsgivare ser ut. Jag hade sökt om jobbet men samtidigt letat mig vidare oavsett.
Jag hade kollat med facket. Jag hade varit orolig för nån juridisk klurighet om jag hade sökt om ett jobb.
Varför behöver ens företaget tvinga dig att öppna upp ansökan för rollen som de “skapat” för dig? En arbetsgivare har fri rätt att fördela arbetet och är i normalfallet skyldiga att redovisa att du inte är omplaceringsbar om de vill säga upp dig på arbetsbrist (om det inte handlar om övertalighet).
Visserligen kommer bolaget alltid lyckas med vad de vill, men jag hade personligen varit orolig för nån juridisk detalj som satt mig i en sämre sits.
Jag tror beslutet är taget på helikopternivå i bolaget och då kan respektive chef antingen låta sina projektledare försvinna eller stanna kvar i någon ny konstellation.
Jag tolkar det som att omorganiseringen handlar om att bygga en mer agil organisation, där fokus är på att behålla de medarbetare som verkligen bidrar till värdeskapande.
Så länge du är en del av den grupp som levererar, behöver du inte vara orolig. Se det istället som en möjlighet till utveckling och erfarenhet. Om ersättningen skulle sjunka, måste de tydliggöra det på förhand.
Att medarbetare får söka om sina jobb säkerställer att rätt kompetens matchar de nya rollerna och skapar en mer rättvis och transparent process. Ofta något som bland annat de svenska facken kräver i en sådan typ av omorganisation
Jag gissar att det är menat som ett sätt för att lagligen kunna göra sig av med en del personal som de ha tröttnat på.
Nackdelen för företaget är att de som är mest troliga att lämna just nu är de som har flest alternativ – de mest produktiva.
De som inte söker någon tjänst blir uppsagda - det ger rätt till a-kassa och inkomstförsäkring, en finansiell fallskärm för den som ändå var på väg att byta jobb eller starta eget företag.
Du har som högpresterande en bra förhandlingsposition. Du nämner att de håller på att sätta ihop en tjänst just för dig. Du kan förhandla om titeln, arbetsuppgifterna och lönen för den tjänsten innan du ens har sökt!
EDIT: Det finns också ett par risker.
Omorganisationen kan ta mycket energi från det övriga arbetet
Om personalstyrkan minskar så kan personalen som stannar tvingas ta en större del av arbetet var
Att ledningen tar till den här åtgärden kan tyda på underliggande problem som kommer visa sig igen, lite senare. Så du har bara skjutit upp något oundvikligt.
En arbetsgivare kan ta bort tjänster vid en omorganisation eller omplacera och säkert hävda att det råder arbetsbrist.
Arbetsgivaren bör göra en riskbedömning då (vilket dom sällan gör), omorganisationsstress är en säker källa till sjukskrivningar.
Jag har varit med om detta för ca 10 år sedan, fick ha kvar min tjänst men klev av frivilligt, dom som vart kvar fick en dålig löneutveckling.
Men är man en kvalitativ resurs får man jobb och kan förhandla och få bättre villkor, oavsett vart man hamnar.
Kompetensflykt är en dyr kostnad i längden för arbetsgivaren.