Har HR tystnadsplikt?

Hejsan,

Jag sitter på en provanställning på en position som har visat sig inte riktigt uppfylla vad de lovat. Inom samma företag men en annan avdelning finns det en tjänst som de inte lyckats fylla. Den tjänsten tror jag skulle passa mig mycket bättre.

Min första tanke var att gå till HR och fråga dem vad de kan göra. Jag vill dock inte riskera att min chef får reda på att jag redan vill byta tjänst. Jag har provanställning och kan få sparken.

Jag kan ju såklart bara gå till rekryterande chef men misstänker att min nuvarande chef får reda på det då och det vill jag inte.

Några tips? Är det klokt och kolla med HR först? Föreraget jag jobbar på har ca 1000 anställda.

Hur skulle ni göra?

2 gillningar

Du är ju missnöjd, kör!

3 gillningar

Hej!

HR person här. Har tyvärr inget tydligt svar men har frågor som möjligen ger dig perspektiv.

• vad jobbar du med? På vilket sätt är positionen inte vad den är utlovad?
  • vad gör att du tänker att den andra rollen passar bättre? (med tanke på att du trodde samma sak om din nuvarande roll)
  • hur länge har du varit i din nya position? Antar att provanställningen övergår till fast efter 6 månader?
  • har du frekventa “job chats” med din chef? Där har du möjlighet att ge din syn på din nuvarande roll, inte för att prata varför du söker dig vidare. Visa på att du har en vilja att forma och påverka din roll. Om du har gjort det utan att du ser en förbättring, så är det mer naturligt att du söker dig vidare inom organisationen. Om du söker, berätta inte direkt, vänta till du närmar dig slutet av rekryteringsprocessen.

Svårt att säga exakt vad du ska göra eftersom jag saknar kontexten du verkar i. Personligen tycker jag att chefen har ett ansvar att hjälpa sina medarbetare, att skapa tydlighet, motivera och coacha. Samtidigt vet jag att på många bolag överlämnar man sådana frågor till HR som om vi ska lösa deras problem.

8 gillningar

Ta diskussionen med din chef direkt. HR är en stödfunktion för bolaget (och dess chefer) så deras lojalitet kommer alltid ligga där givetvis.

12 gillningar

HR har ingen tystnadsplikt, tvärtom kan man hävda att de på grund av lojalitetsplikten är skyldiga att meddela berörda chefer eller ledningen om saker som kan påverka företaget negativt. Samma gäller egentligen alla anställda på företaget.

Jag säger inte att det behöver påverka ditt val, att byta tjänst inom samma företag är inget konstigt, men räkna med att allt du säger till HR kan nå din chef.

13 gillningar

HR är din arbetsgivares förlängda arm för att sköta personalfrågor och rekrytering. Bara ett sätt att deligera arbetsuppgifter ifrån chefen när det blir en större organisation. Så tvärtom, HR har skyldighet att rapportera uppåt med undantag för typ visselblåsar funktioner. Sen kan de säkerhet finnas företag där man har annan policy för sin HR avdelning/person.

Jag skulle kontakta lokal fackrepresentant och bolla med dem om vad de tror. Ifall det skulle försämra din sits att uttrycka intresse för en annan tjänst. Eller en kollega du har förtroende för som har varit där länge. Hursomhelst nån som jobbat där ett tag och vet hur företaget funkar.

1 gillning

Detta verkar relativt vanligt gällande HR :sweat_smile:

9 gillningar

För många år sedan var det en av avdelningarna inom mitt dåvarande företag som starkt ogillade sin chef samt fanns visa konflikter med chefen.

Företagets lösning var att HR skulle gå in och lösa konflikten. Det som skedde var att HR gick och intervjuade alla anställda inom avdelningen. De flesta anställda var väldigt naiva och berättade alla sina känslor samt åsikter till HR. Efteråt gick HR och rapporterade vad varje enskild anställd hade sagt till deras chef. Chefen använde sedan denna information för att veta vilka som var lojala samt illojala mot hen och utifrån detta ta fram lämpliga åtgärder. Inom 6 månader hade alla ”illojala mot chefen” lämnat avdelningen på ett eller annat sätt som medförde att problemet var löst.

Min poäng med detta är att HR arbetar för företagets bästa och det behöver inte alltid vara samma som dit bästa.

2 gillningar

Tyvärr är arbete med människor inte 1or och 0or :slight_smile:

Nej, håll dig borta från HR. Deras mål är att du ska ha så dåliga villkor som möjligt. De är inte på din sida, tvärtom så finns de till för att motarbeta dig.

Bara för att man jobbar med människor så betyder det inte att man inte kan ge ett konkret svar på en specifik fråga. Visst så finns det många fler parametrar och osäkerheter när man jobbar med människor, men man måste ändå göra sitt bästa att väga alla dessa perspektiv för att sedan ge ett konkret förslag på en lösning eller väg framåt.

Om jag går till en advokat så vill jag inte bara veta att “i vissa fall går det så här, i andra fall går det så där”, utan jag vill också ha en tydlig rekommendation för min specifika situation som baseras på deras erfarenhet och tolkning av fallet. Jag förstår såklart att advokaten kan ha fel, men jag vill använda deras kunskap för att hitta en lösning som har bäst sannolikhet att lyckas, samma sak gäller om jag går till HR med en personalfråga.

1 gillning

Hej.

Har själv arbetat som linjechef nu i snart 9 år.

Jag ser det som att du har två valmöjligheter. Antingen så pratar du med chefen på avdelningen som har vakansen och ber denna att inte berätta något för din nuvarande chef (för egen del skulle jag aldrig berätta att någon sökt sig vidare inom företaget, det är i så fall upp till medarbetaren i fråga att berätta detta för sin nuvarande chef)

Det andra är att prata med din chef först och sen söka jobbet (om du landar i att det är det du vill). En vettig chef kan ha en bra dialog om sådana här saker, intern rörlighet är normalt något man uppmuntrar.

Berätta vad tycker och tänker. Prata om var du vill med din karriär, hur du känner att du vill utvecklas osv. Fråga hur chefen ser på detta i förhållande till den lediga tjänsten samt jämfört med din nuvarande tjänst. Om det inte går att ha en öppen och ärlig dialog med din chef (tyvärr finns sådana) så är det inte en vettig chef och du bör nog söka dig därifrån i vilket fall.

För egen del vill jag att mina medarbetare berättar att deras dröm är att jobba på företag X med arbetsuppgifter Y. Det möjliggör nämligen flertalet saker.

1. Jag kan förhoppningsvis styra personens utveckling och arbetsuppgifter mot vad den verkligen gillar.
  2. Jag får en nöjd medarbetare som gör ett bättre jobb.
  3. Personen kommer närmare sitt mål och kan förbereda sig inför sitt nästa karriärsteg.
  4. Jag kan ha framförhållning inför när personen väljer att byta arbete och kan arbeta strategiskt med rekrytering och/eller organisation.

Osv. Osv…

Jag vet att det ofta finns en oro kring att chefen får reda på att man sökt ett annat arbete, oavsett om det är internt eller externt. Mitt tips till alla medarbetare är att strunta i den oron och enbart tänka på vad som gynnar dig. Tänk aldrig på “företaget/chef/kollegor blir besvikna om…”

Och som jag skrev i början. Försök ha en kontinuerlig och så öppen dialog med din chef som bara möjligt. Inte bara i det här läget utan alltid. Prata om vad du gör bra, vad du behöver utveckla, var du vill med karriären/livet, fritidsintressen mm. Ju mer ni båda öppnar er inför varandra desto bättre kommer ert sammarbete att bli.

Lycka till

5 gillningar

Mycket bra inställning! :+1:

När jag var yngre var jag med om en lite märklig grej. Gick på ett vikariat och sökte inom samma organisation en tillsvidareanställning för en helt annan roll på en annan ort. Var på intervju för den nya tjänsten och allt gick bra.

Dagen efter kallar min dåvarande chef in mig till sitt kontor och förklarar att min tilltänkta chef ringt och berättat att jag sökt den nya tjänsten och varit på intervju. Min gamla chef förklarar att ”inom vår organisation tar vi inte kollegor från varandra”.

Historien slutade ändå bra för egen del då jag trots samtalet blev erbjuden tillsvidaretjänsten jag sökt och kunde därigenom pressa på för att få igenom tillsvidareanställning på det gamla jobbet. (Som jag egentligen var mest intresserad av redan från början, men fast anställning smäller högre i viss ålder).

2 gillningar

Man undrar ju hur naiva folk är egentligen. Verkligheten överträffar dikten. Det är lite som när folk är “jättemissnöjda” med sin chef och tror att om de bara klagar tillräckligt kommer chefen få sparken. Det händer möjligen 1 gång av 1000, övriga gånger så kommer du skada dig själv. Är man missnöjd finns två alternativ, bit ihop eller byt arbetsgivare. Gnällspikar vill man bli av med, de tillför ju inget. Och gnäller man på chefen eller jobbet så är man oftast, men inte alltid, en gnällspik. Arbetsgivaren kommer dock utgå från att du är en gnällspik om du gnäller…

Likt en advokat som ska ge en bedömning, anser jag att det behövs mer kontext än vad TS uppger. De som anser sig veta hur hen ska göra utgår enbart från sina egna erfarenheter. Vilket är i bästa fall anekdotiskt.

Om TS besvarar alla mina följdfrågor, är jag säker på att jag kan ge en rekommendation.

1 gillning

HR har förmodligen inte tystnadsplikt. Föreslår att vänta tills du har fast anställning innan du söker andra jobb på samma bolag. Så länge kan du söka andra jobb externt.

Onödig risk att de avslutar provanställningen och du står helt utan jobb.

1 gillning

Men om det gäller sjukdomar eller annan känslig information som kan leda till men för den anställde, sekretessen borde vara obligat då.
Men antar att det är en komplex fråga och inte helt lätt att tolka.

Tack för alla era svar och synpunkter. Verkligen jättebra! Man får lite perspektiv.

Jag kommer strunta i HR. Ska kolla med några på avdelningen och se vad som väntar i kommande utvecklings-sprintar och se om det blir mer av det som jag gillar, och som jag poängterade på intervjuerna, att jag ville jobba med.

Jag har utvecklingsamtal inom kort med chefen och ska trycka lite försiktigt på att jag inte fått jobba så mycket med det jag gillar. Även fast jag inte har jobbat länge på företaget och inte träffat chefen så mycket så verkar hen vara väldigt bra.

Jag har också slängt iväg en ansökan till en tjänst på ett annat företag som kan vara intressant, kan vara bra om allt skiter sig.

För er som vill veta så jobbar jag som programmerare med ett språk som väldigt få vill jobba med så det är svårt att hitta personal, men det är också väldigt få företag som behöver personal.

Ska försöka kolla läget med den andra avdelningen som jag tror passar mig bättre, och se hur stort deras behov av personal är.

Tack för hjälpen!

1 gillning

På min förra arbetsplats skedde alla konversationer och diskussioner via telefon och mail. Någon från HR avdelningen såg jag inte på 6 år. I ett sådant läge vore det bra att veta vilka människorna är, om man nu jobbar med människor :sweat_smile:

Ja, det är givetvis olika, beroende på arbetsplats förstår jag.