Har HR tystnadsplikt?

Jag har varit i denna sits, trivdes inte med rollen men hade tillsvidareanställning direkt när jag började, fick mycket kontakter inom organisationen både nationellt och globalt.

Fick en mycket bra kontakt med en chef som tyckte jag skulle passa in på den vakansen som jag blev intresserad av och såg att jag skulle utveckla mig betydligt bättre inom men också såg jag chansen klättra upp snabbt.

Det blev pannkaka med det, min chef som jag hade kunde absolut inte släppa mig till den andra avdelningen då de hade letat länge för att fylla vakansen, för att dra historien kort blev det infekterat och jag tappade så klart motivationen ännu mer då min chef inte ville släppa över mig och jag drog in HR och hela karusellen var igång.

Slutresultatet på det hela blev att de ville köpa ut mig med 6 mån lön och arbetsfriad, i det läget hade jag tappat förtroendet helt för företaget och valde lämna.

Det kan gå den vägen också om du har fel chef…

1 gillning

Min erfarenhet (från amerikanska bolag) är att HR endast springer arbetsgivarens ärenden som handlar om att minimera ersättningen och maximera produktiviteten från arbetstagarna.

2 gillningar