Hur är det att vara konsult?

Hej! Jag är nyfiken på hur ni har det som är konsulter i eget företag. Hur ser dina veckor ut? Upplever du mycket frihet? Om du tidigare varit anställd, vad är den stora skillnaden? Hur många kunder har du, hur får du nya? Var jobbar du någonstans, hos kund eller hemifrån eller från annat kontor?

Jag studerar idag på universitet och går i tankarna om att i framtiden bli ekonomikonsult i egen låda. Jag vill höra så mycket du vill berätta om dina erfarenheter kring att vara konsult!

3 gillningar

Varit egen i exakt 15 år och 21 dagar, startade den 1 oktober 2007. Innan dess var jag anställd i tre olika bolag i 7 år, med två perioder av föräldraledighet insprängt däremellan.

Under den tiden har jag varierat mellan att sitta ute hos kund till 100% (första tre åren 100% i ett uppdrag), till att växla, lite hos kund, lite hemma, till att i princip sitta helt hemma. Det varierar utifrån uppdragen jag tar.

Men jag har samtidigt för tio år sen bestämt mig för att jag inte vill ha långa heltidsuppdrag. Deltidsuppdrag absolut, men inte för stor kaka tack. Blev lite kajko för ett par år sen när jag hoppade på ett uppdrag som skule vara deltid, blev heltid men samtidigt vägrade jag släppa ‘allt det där andra jag gör’, vilket faktiskt gjorde att jag blev lätt vidbränd för första gången nånsin (på vägen till utbränd alltså).

Jag älskar det.
Älskar variationen - men så gör jag ju massa.

Det jag fått betalt för senaste månaden är

1. coaching
    Hemifrån på telefon, eller på Bulltofta rekreationsområde på andra sidan gatan som coachwalks.
    De senaste klienterna har kommit till mig via RikaTillsammans och @janbolmeson :pray:
  2. humlande i ett byggprojekt
    Mestadels via TEAMS men vissa möten ute hos kund i Malmö.
    Detta är en kund jag tidigare haft som chef, och därefter arbetat med i ett annat liknande projekt.
  3. Varit ett par dagar ute hos en annan kund och arbetat med kvalitetsstyrning