Hur är det att vara konsult?

Hej! Jag är nyfiken på hur ni har det som är konsulter i eget företag. Hur ser dina veckor ut? Upplever du mycket frihet? Om du tidigare varit anställd, vad är den stora skillnaden? Hur många kunder har du, hur får du nya? Var jobbar du någonstans, hos kund eller hemifrån eller från annat kontor?

Jag studerar idag på universitet och går i tankarna om att i framtiden bli ekonomikonsult i egen låda. Jag vill höra så mycket du vill berätta om dina erfarenheter kring att vara konsult!

3 gillningar

Varit egen i exakt 15 år och 21 dagar, startade den 1 oktober 2007. Innan dess var jag anställd i tre olika bolag i 7 år, med två perioder av föräldraledighet insprängt däremellan.

Under den tiden har jag varierat mellan att sitta ute hos kund till 100% (första tre åren 100% i ett uppdrag), till att växla, lite hos kund, lite hemma, till att i princip sitta helt hemma. Det varierar utifrån uppdragen jag tar.

Men jag har samtidigt för tio år sen bestämt mig för att jag inte vill ha långa heltidsuppdrag. Deltidsuppdrag absolut, men inte för stor kaka tack. Blev lite kajko för ett par år sen när jag hoppade på ett uppdrag som skule vara deltid, blev heltid men samtidigt vägrade jag släppa ‘allt det där andra jag gör’, vilket faktiskt gjorde att jag blev lätt vidbränd för första gången nånsin (på vägen till utbränd alltså).

Jag älskar det.
Älskar variationen - men så gör jag ju massa.

Det jag fått betalt för senaste månaden är

1. coaching
    Hemifrån på telefon, eller på Bulltofta rekreationsområde på andra sidan gatan som coachwalks.
    De senaste klienterna har kommit till mig via RikaTillsammans och @janbolmeson :pray:
  2. humlande i ett byggprojekt
    Mestadels via TEAMS men vissa möten ute hos kund i Malmö.
    Detta är en kund jag tidigare haft som chef, och därefter arbetat med i ett annat liknande projekt.
  3. Varit ett par dagar ute hos en annan kund och arbetat med kvalitetsstyrning
    Jobbar hemifrån och hos dem, ett par dagar/månad, och har så gjort i sju år, perfekt upplägg!
    Denna kund kom till mig via ovanstående kunden.
  4. Analyserat ett gap mellan verklighet och myndighetskrav för ett företag i Life Science, ett gap jag nu är anlitad att hjälpa dem brygga.
    Kort uppdrag, där jag förra månaden var på plats ett par dagar, längre norrut i Sverige, och nu arbetar med hemifrån.
    Kontakten kom via en jag arbetat med i uppdrag nr 2 ovan.
  5. Hållit 2 x 3 timmars utbildning i Grundläggande GMP
    Preppade hemma, reste över natten till kund och höll utbildningen. Blir med lite flyt en fortsättning/fördjupning.
    En kund jag både varit anställd hos för hundra år sen OCH har arbetat med i uppdrag 2 ovan.

Utöver det har jag poddat, nätverkat, varit på utbildning och gett/fått tankespjärn på olika vis (RTs Patreon-bokklubb t ex, men också min egen bokcirkel på boken Women Who Run With the Wolves och mina egna Tankespjärn-månatliga möten).

Den stora skillnaden - det är upp till mig. Om jag inte drar in stålar gör ingen annan det heller.

Nya kunder får jag allt som oftast via word of mouth, som synes. De som känner mig rekommenderar mig, och på den vägen är det.

Jag startade eget utan prestige, som ett sätt att testa, och hade länge tanken att jag absolut kunde gå tillbaka och bli anställd. För något år sen insåg jag att jag nog i princip blivit oanställningsbar för att jag njuter så av min egen frihet och mitt eget ansvar. Men… vem vet! Man ska aldrig säga aldrig, är en god devis här.

5 gillningar

”Konsult” har blivit fullständigt urvattnat av IT-branschen där det har gått från att betyda ”rådgivare” till ”litet lyxigare bemanningsföretag”. Om det är IT-konsult du funderar över så är det i princip som att vara anställd bortsett från att man inte får komma på julfesten och slipper utvecklingssamtal.

Edit: såg nu att du vill bli ekonomikonsult. Ingen aning om vad en sån gör.

6 gillningar

I och med att du nu kommer jobba som ekonomikonsult och jag själv är IT-konsult (Systemutvecklare) så kommer våra världar se helt olika ut. Men detta kanske hjälper någon annan som htitar tråden!

Hur ser dina veckor ut?
Jag jobbar som om jag vore anställd 8h om dagen, beroende på kund så är jag antingen på plats på kontoret eller jobbar remote.

Upplever du mycket frihet?
När jag jobbar, nej. Men mellan uppdrag och att kunna välja vad jag vill jobba med under vilken tidsperiod, ja.

Om du tidigare varit anställd, vad är den stora skillnaden?
Jag tror majoriteten har varit anställda tidigare, det känns inte som att det är jättelätt att gå direkt från en utbildning till att vara egen och hitta kunder när man inte har någon erfarenhet att visa upp. Iallafall inte i mitt yrke.
Lite mer frihet, betydligt bättre betalt. Detta var dock inte anledningen till att jag startade eget. Jag jobbade åt en jättebra arbetsgivare i 8 år, tills de blev uppköpta av ett amerikanskt bolag som förvandlade vardagen till en mardröm. I och med det så slutade nästintill 60% av alla anställda på mindre än 2 år, likaså jag. Jag hade ingen egentlig plan och visste inte vad jag skulle göra men fick för mig att jag kanske skulle prova att bli egen istället, och har inte gått tillbaks till en anställning sen dess.

Hur många kunder har du, hur får du nya?
En kund i taget, säljer mig själv på heltid till 1 kund.
Nästan alla mina uppdrag kommer från någon form av konsultmäklare (säljare) då jag för det första är dålig på att sälja och för det andra inte ens vet var jag skulle börja leta efter kunder. Har jobbat åt ett företag i perioder utan konsultmäklare emellan, det är ett gäng gamla kollegor och vänner som driver ett mindre konsultbolag som har flertalet “riktiga” kunder som de jobbar kontinuerligt med som behövt lite hjälp från och till. De betalar betydligt sämre, men om jag inte har “något bättre för mig” (Alltså, inte har något annat uppdrag för stunden) jobbar jag gärna med dom en period.

Var jobbar du någonstans, hos kund eller hemifrån eller från annat kontor?
Det har varit blandat här.
Vissa kunder har viljat att man skulle vara på plats 100%, vissa tillåtit lite remote då har jag jobbat hemma, en kund var ganska långt bort så då hyrde jag in mig på ett kontor i staden jag bodde i för stunden för jag tröttnade på att vara ensam hemma :slight_smile:

Att “jobba hemifrån” finns inte i min värld just nu utan det är “remote” isåfall, jag har hyrt ut min BR på minst 1 års tid och tänker glida runt i ett par år och jobba där det finns jobb, och när det inte finns jobb, resa och hälsa på vänner på andra kontinenter eller bo i något billigt land medans jag letar uppdrag :slight_smile:

Just precis i denna sekund jobbar jag från hotellet jag bor på då kunden jag jobbar åt hade krav på att jag skulle vara på kontoret 1-2 dagar i veckan men befann sig 30 mil bort, så jag flyttade temporärt till en stad jämte staden där jag har mitt uppdrag. Kommer dock nästa vecka flytta till staden mitt uppdrag är i och befinna mig på kontoret 100% av tiden.

Mja, utvecklingssamtalet slipper man väl men jag har blivit bjuden på diverse tillställningar hos vissa kunder jag har haft längre uppdrag hos!

4 gillningar

Hur ser dina veckor ut?

Jag jobbar som om jag vore heltidsanställd. Ingen större skillnad faktiskt.

Det här har varit en medveten strategi. Jag vill känna mig som en del av teamet och jag vill att teamet ska känna detsamma. Jag har själv varit tillsvidareanställd på vissa företag där konsulterna aldrig riktigt kom in i gemenskapen. Så ska det inte vara…

Upplever du mycket frihet?

Nej. …eller nja, utvecklar i en av de andra svaren.

Om du tidigare varit anställd, vad är den stora skillnaden?

När jag tog mina första uppdrag så var kontrakten korta, 3 månader med en veckas uppsägning. De förnyades kontinuerligt men det var lätt att gå eller få gå. Det kunde kännas lite osäkert ibland och man fick räkna med att spendera tid på att leta nya uppdrag och gå på intervjuer ofta. Med tiden vänjer man sig. Min marknad var het och så länge man hade 5 års erfarenhet eller mer så hade man inte så mycket att oroa sig för. Numera har jag stabila kontrakt med 12 veckors uppsägningstid. De förnyas på var 12:e månad och påminner mycket mer om anställningar. Är till och med en del av bonusprogrammet nu vilket är lite ovanligt kanske.

Utöver ovan finns det enligt mig två stora skillnader. Den mest uppenbara är den ekonomiska biten. Att kunna hålla lönen under brytpunkten för statlig skatt, lyfta utdelning och investera överskottet i bolaget är en. Man kan även flytta vissa privata kostnader till företaget. Det kan vara allt från enkel förtäring (coca-cola, frukostbulle etc) till förmånsbil till inköp (telefon, smart watch, hörlurar, laptop etc) och julgåva. Det har blivit en sport att avlasta privatekonomin. Nackdelen är samtidigt att det är dyrt att ta ut sjukdagar och semester. Något som kan leda till att man skär ned på båda två. Man föredrar många gånger att jobba med feber jämfört med att förlora flera tusen i dagsarvode.

Den andra stora skillnaden är att man äger sin tid något mer. Jag frågar exempelvis inte min uppdragsgivare om det är OK att ta en viss vecka ledigt. Jag meddelar istället att just den här veckan är jag inte tillgänglig. Men det finns mycket mer på detta området. När jag var anställd på start-ups så kunde dagarna bli väldigt långa. Att jobba fram till kl 22.00 var inte ovanligt trots att man inte kompenseras ekonomiskt. Som konsult får jag betalt för 8 timmar. När de är slut, kl 17.00, då avslutar jag min dag och så är det med det. Vill de få ut mer kan jag tacka nej.

Intervjuerna är också mycket lättare när man kommer in som frilansare. Man behöver inte testas på samma sätt genom flera tidskrävande intervjuer. Ibland är det till och med konsultmäklarna som ser till att en intervju är tillräckligt. Kontrakten är ofta formulerade lite annorlunda med. Företaget äger inte dina insatser på samma sätt. Får du en idé under arbetstid tillhör den inte företaget du har uppdrag för. Man kan även ha flera uppdrag samtidigt. Anti competitive clause (vad det nu heter på svenska) är lite av en norm i ett tillsvidarekontrakt. Nu kan jag driva vilka projekt jag vill vid sidan av.

Hur många kunder har du, hur får du nya?

Jag har två i dagsläget. Har inte behövt leta nya på 5 år men gick tidigare via konsultmäklare eller eget kontaktnät.

Var jobbar du någonstans, hos kund eller hemifrån eller från annat kontor?

Mina kunder är baserade i Storbritannien och jag i Sverige. Jag har därför hyrt in mig på två olika coworking spaces i staden jag bor i. Då får man allt det sociala som man går miste om när man jobbar hemifrån.

5 gillningar

Antingen så missförstår jag detta eller så tycker jag det är lite konstigt.
Har du alltså två olika coworking spaces som du betalar för samtidigt, och isåfall varför? Eller har du bytt för att testa ett annat?

Jag betalar för båda samtidigt. Den ena betalar jag månadsvis och det är här jag spenderar merparten av min tid. Den andra går via ett klippkort så jag är där då och då. I utbyte får jag träffa dubbelt så många människor (får större kontaktnät) och kan även gå på fler sociala tillställningar. Jag flyttade hit 2018 efter att ha varit borta i 20 år så det är också ett sätt att bygga ett socialt kontaktnät.

2 gillningar

Aha, då är jag med. Tänkte att du betalade för bägge månadsvis, det låter som att det hade varit onödigt dyrt, men med klippkort på ena låter det som en bra idé!

Jo jag förstår att detta är huvudanledningen såklart, det va mest den ekonomiska biten där jag var fundersam till!

Den största skillnaden mellan att vara vanligt anställd eller IT-konsult är hur intervjuerna går till.

Vanligt jobb

1. Skicka in CV och text om varför du söker jobbet
  2. Rekryteringssystemet tolkar ditt material och ger dig poäng.
  3. Får du låg poäng kommer det ett “Tack för att du sökte, tyvärr har vi gått vidare med andra kandidater”-mejl inom kort
  4. Får du hög poäng ligger du i pölen som en HR-människa går igenom
  5. Är du intressant för bolaget får du en inbjudan till en screening-intervju med en HR-människa som ställer grundläggande frågor, ser om du är en match på kulturen och tar in dina löneanspråk över 30 min
  6. HR-människan går igenom och jämför alla som screenats och informerar de som faller bort om det utan förklaring
  7. Här skickas det också ofta ut personlighetstest och logiktest som måste slutföras innan processen kan gå vidare. Det kan också komma efter nästa intervju. Räkna på 30 min.
  8. Kommer du vidare till nästa steg är det oftast rekryterande chef som tar en intervju över 1h
  9. Här är nästa beslut hos företaget om du går vidare eller inte
  10. Kommer du vidare är det ytterligare en intervju som gäller, nu med antingen teamet eller chefens chef över 1h
  11. Här kommer det ibland ett erbjudande du får säga ja/nej till
  12. Eller så får du ett test de vill du skall skicka in och sedan presentera för dem tillsammans med fackmässigt insatta på arbetsplatsen. Total tidsinsats är kanske 5h för test och 2h för intervju
  13. Här är det antingen “Tack men nej tack” eller ett erbjudande du får säga ja/nej till

Denna process kan också vara ännu mer utförlig. Har varit med om en process med fem (5) olika intervjuer innan erbjudande skickas ut. Total tid för denna process är runt 10 timmar per jobb.

Konsultjobb som anställd
Se stegen 1 till 9 i ovanstående process. Ibland är det bara en intervju, sen är det färdigt. Totalt tar det max 2 timmar per jobb.

Kontraktsintervju som konsult

1. Mäklare eller säljare skickar in din CV till ett kontrakt
  2. Motparten väljer ut ditt och två andra CVn för intervju
  3. Du går på en intervju som är mellan 30 och 60 minuter där de vill se hur du är som människa och uppför dig i deras grupp
  4. De bestämmer sig samma dag eller dagen efter intervjun vem de vill ha och informerar den som skickat in CV

Totalt tar det för dig som konsult max 1 timme per kontrakt.

1 gillning

Jag har aldrig varit på en anställningsintervju för ett jobb som anställd, jag har glidit på en räkmacka :wink:
Däremot såklart ett gäng som konsult, ett av uppdragen jag har haft hade jag faktiskt 2 intervjuer, men tror alla andra bara har varit 1, brukar ligga på runt 1 timme. 40-50 minuter personliga frågor och lite “mys” för att lära känna varandra, sen ibland, inte alltid, några tekniska frågor i slutet. De flesta har inställningen att man litar på folk och det som står på ens CV är sant.

Men det låter skrämmande att det är så tidsödande att bli anställd någonstans.

Sen å andra sidan, som egen är man ju sitt eget varumärke. Om man inte sköter sig åker man ju bort illa kvickt :slight_smile: Jag har varit på några uppdrag där uppdragsgivaren har sagt upp kontrakt med omedelbar verkan, även med 1 månads uppsägningstid, och betalat för hela uppsägningstiden på 1 månad även fast konsulten inte jobbade. Kanske inte lika lätt att göra sig av med en anställd.

Nuförtiden ser jag det mer som att jag intervjuar företaget snarare än att dom intervjuar mig, jag vill trivas och ha roligt där jag jobbar - Det här inbillar jag är något som märks i intervjuer, jag går in med inställningen att jobbet redan är mitt, om jag vill ha det. Sen 2019 har jag blivit nekad jobb jag ville ha 2 gånger efter intervju. Jag har haft 4 uppdrag sen dess och betydligt fler intervjuer. Jag vet inte hur många jag tackat nej till för att det inte verkat bra nog i helhet för min smak, men ett gäng.

Sen självklart har jag blivit bortsållad en handfull gånger före intervju, vilket jag dock till stor del tror handlar om att jag ser kravspecen som en önskelista snarare än ett definitivt svar och även på grund av inkompetens hos rekryteraren, och jag söker ibland uppdrag där jag saknar kompetens som de anser är väldigt viktig. Jag har sökt det ändå för jag tyckt det verkat intressant :slight_smile: Dock ibland när man har med rekryterare att göra så vet dom inte alls vad dom letar efter.

Jag hittade ett jobb som var utlagt hos 2 olika konsultmäklare (med exakt samma spec) som jag av misstag sökte hos bägge, där jag kände att det där hade passat mig perfekt både kompetensmässigt och jag tyckte det lät kul. Varav den ena av konsultmäklarna kom tillbaks och sa att “Du passar ju perfekt för det här! Jag ordnar en intervju direkt!” och den andra kom tillbaks och sa “Vi kan tyvärr inte skicka vidare dig för du saknar kunskap i XXX och YYY” som var i princip helt irrelevant för jobbet i sig, men hen förstod inte det utan hade bara ordagrant jämfört mitt CV med kravspecen.

2 gillningar

Tror det beror på bransh och chef, personligen gör jag screening samt val av personer själv då det finns stor risk att HR missar de bästa kandidaterna…

Personligen om jag blir kallad till en första intervjun med bara HR så blir det nej tack, då passar inte deras företagskultur med mitt ledarskap.

Du säger att vara konsult är bättre pengarmässigt. Jag pratar nu med någon nu som kanske har en heltids konsult uppdrag till mig. Tidigare har jag tagit betalt per timme, men det skulle vara väldigt durt att fakturera till exempel 1000 kr per timme till 40 timmar i veckan.

Har du råd du kan dela med mig om hur man kan diskutera priser som en heltids konsult? Jag jobbar inom life science.

Varför skulle en kostnad på ca 1000kr/h+moms med en beställning på 100% dvs 40h/v vara konstigt?

Min slutkund betalar det för nästan varje konsult, detta är dock diverse ingenjörer och inte life science.

2 gillningar

Jag fakturerar 40h/vecka och har gjort det nu i 1.5 år med nuvarande kund. Ligger en bra bit över 1000kr\h. Inget konstigt med det.

1 gillning

Det var svaret jag behövde då. Jag tyckte det var kanske orimligt eftersom det motsvarar ungefär 2 mkr per år och det kostar mer än två anställda typ. Men det verkar nu inte alls ovanligt. Jag tänkte kanske då gå ner lite i timpris för att hitta en bra balans. Behöver tänka lite mer så jag kan skapa en bra affär.

Tack. Hur ska man förhandla en situation där arbetsgivaren säger att det kostar för mycket? Varför vill man betala så mycket för ett konsult istället för att ha dig anställd?

Ska du upp i 2m så får du jobba på. Jag kommer upp i ca 1,6m.
Sjukdagar, VAB, klämdagar, extra mycket semester, utbildning osv. dagar försvinner ganska fort om man vill njuta lite av fördelarna med eget företag.

För att de inte kan hitta rätt resurs eller kompetens. Det är skillnad om det handlar om resurs eller kompetens. Idealisk om du som konsult kan tillföra kompetens som saknas hos din uppdragsgivare och skapar värde. När uppdragsgivaren säger att du skapar mer värde än 3 anställda tillsammans så är pengar ett mindre problem.

I mitt fall så är det olika budgetar för anställda och konsulter, det finns regler internt om hur många som får anställas där konsulter går utanför dem, det ger flexibilitet för företaget vilket är givetvis värdefullt i oroliga tider. Sen så har jag också blivit tillfrågad om anställning där jag tackat nej så det finns inte så mycket alternativ om de vill fortsätta jobba med just mig.

Men om man kollar på större företag så vimlar det ofta av konsulter, på mindre kanske det är mindre vanligt. Vet inte riktigt vad din situation är.

Mitt tips är att du ska försöka att inte förhandla ner ditt timarvode utan istället fakturera färre timmar/bjuda på några timmar. Timarvodet ska skyddas till varje pris. Behåll ditt timarvode men bjud på 10 % av tiden om du tycker att du är för dyr.

Som fastighetsbolagen som inte sänker hyran men bjuder på tre månaders hyresfritt i början av hyresperioden. :slight_smile:

Dels är det proffsigare med ett högre timarvode och dels ger det dig bättre möjligheter att tjäna mer pengar. Allt inom en rimlig gräns förstås så att du inte prisar ut dig, det beror på hur unik du är.

För bias ska nämnas att jag som konsult är en riktig sällanköpsvara, har ett högt timpris och sällan ser en kund två gånger. Men fyller mina dagar ändå.