I och med att du nu kommer jobba som ekonomikonsult och jag själv är IT-konsult (Systemutvecklare) så kommer våra världar se helt olika ut. Men detta kanske hjälper någon annan som htitar tråden!
Hur ser dina veckor ut?
Jag jobbar som om jag vore anställd 8h om dagen, beroende på kund så är jag antingen på plats på kontoret eller jobbar remote.
Upplever du mycket frihet?
När jag jobbar, nej. Men mellan uppdrag och att kunna välja vad jag vill jobba med under vilken tidsperiod, ja.
Om du tidigare varit anställd, vad är den stora skillnaden?
Jag tror majoriteten har varit anställda tidigare, det känns inte som att det är jättelätt att gå direkt från en utbildning till att vara egen och hitta kunder när man inte har någon erfarenhet att visa upp. Iallafall inte i mitt yrke.
Lite mer frihet, betydligt bättre betalt. Detta var dock inte anledningen till att jag startade eget. Jag jobbade åt en jättebra arbetsgivare i 8 år, tills de blev uppköpta av ett amerikanskt bolag som förvandlade vardagen till en mardröm. I och med det så slutade nästintill 60% av alla anställda på mindre än 2 år, likaså jag. Jag hade ingen egentlig plan och visste inte vad jag skulle göra men fick för mig att jag kanske skulle prova att bli egen istället, och har inte gått tillbaks till en anställning sen dess.
Hur många kunder har du, hur får du nya?
En kund i taget, säljer mig själv på heltid till 1 kund.
Nästan alla mina uppdrag kommer från någon form av konsultmäklare (säljare) då jag för det första är dålig på att sälja och för det andra inte ens vet var jag skulle börja leta efter kunder. Har jobbat åt ett företag i perioder utan konsultmäklare emellan, det är ett gäng gamla kollegor och vänner som driver ett mindre konsultbolag som har flertalet “riktiga” kunder som de jobbar kontinuerligt med som behövt lite hjälp från och till. De betalar betydligt sämre, men om jag inte har “något bättre för mig” (Alltså, inte har något annat uppdrag för stunden) jobbar jag gärna med dom en period.
Var jobbar du någonstans, hos kund eller hemifrån eller från annat kontor?
Det har varit blandat här.
Vissa kunder har viljat att man skulle vara på plats 100%, vissa tillåtit lite remote då har jag jobbat hemma, en kund var ganska långt bort så då hyrde jag in mig på ett kontor i staden jag bodde i för stunden för jag tröttnade på att vara ensam hemma 
Att “jobba hemifrån” finns inte i min värld just nu utan det är “remote” isåfall, jag har hyrt ut min BR på minst 1 års tid och tänker glida runt i ett par år och jobba där det finns jobb, och när det inte finns jobb, resa och hälsa på vänner på andra kontinenter eller bo i något billigt land medans jag letar uppdrag 
Just precis i denna sekund jobbar jag från hotellet jag bor på då kunden jag jobbar åt hade krav på att jag skulle vara på kontoret 1-2 dagar i veckan men befann sig 30 mil bort, så jag flyttade temporärt till en stad jämte staden där jag har mitt uppdrag. Kommer dock nästa vecka flytta till staden mitt uppdrag är i och befinna mig på kontoret 100% av tiden.
Mja, utvecklingssamtalet slipper man väl men jag har blivit bjuden på diverse tillställningar hos vissa kunder jag har haft längre uppdrag hos!