Efter att ha hängt här på forumet en tid har jag blivit varse om att många tycks arbeta som utvecklare, både som anställda och som egenföretagare (mig själv inkluderat). Är medveten om att det finns en befintlig tråd kring vad folk har för lön här på forumet, men tänkte att det vore intressant att undersöka lite mer i detalj hur löneläget ser ut för just denna grupp, mer specifikt ni som är anställda som utvecklare på något bolag här i Sverige.
Ni som vill får gärna skriva en rad eller två med mer detaljer kring vilket område ni arbetar inom samt er lön och erfarenhet. Förhoppningsvis kan tråden ge lite extra stöd och självförtroende för berörda vid årets löneförhandlingar.
Rekommenderar starkt denna artikel. Den förklarar lönespridningen väl. Ligger du i det lägre spannet är du inte nödvändigtvis 3x sämre än oss i det högre, du jobbar troligen på ett företag i tier 1.
Lönekonstaden inklusive semester och pension för att betala någon 80tkr är cirka 750:- per timme (förutsatt 168 timmars arbetsmånad), så inte helt orimligt.
Det blir inte mycket över till arbetsgivaren men det kanske är så tajt, jag är inte insatt i IT-branschen men konsultar i en annan bransch så därför intressant ändå.
Ja, jag skulle vilja veta vilken arbetsgivare det är (eftersom pollen handlade om anställning om jag fattar det rätt) där man får 65.000+/mån som junior utvecklare (0-4 år). Där hade man ju kunnat ta en anställning och slippa allt ansvar man får som en senior om man ändå har lika hög lön. Borde inte heller vara så svårt att konkurrera om just de jobbet som senior då, tänker jag.
Hade varit intressant att se vilka arbetsgivare som ligger över 70k/mån oavsett erfarenhet.
Håller med. Enligt demando så ligger medianlönen för en fullstack utvecklare med över 7 års erfarenhet på 50 000. Endast top 10% ligger på 70k. Att juniorer får 65k+ i lön låter antingen som att de jobbar utomlands (typ danmark) alternativt ett utländskt företag som inte förstått lönesituationen i Sverige.
Jag tänker spontant att dom riktigt höga lönerna kan vara på produktbolag där man genom att sälja en produkt till flera kunder kan sälja samma timme flera gånger.
Jag har 6 års erfarenhet inom Java/Spring tech stack. Jag har också erfarenhet inom Kubernetes, GCP, Scrum Master position. Jag har jobbat mer än 40 timmar per vecka de senaste året. Jag hade inte mycket livet men jag började chilla mer i 2022. Därför jag tror att jag tjänar lite mer än mina vänner som har lika erfarenhet. Min lön är 65k och jag har årlig utdelning runt 50-60k eftersom jag har aktier i konsultbolaget som jag jobbar på.
Jag tycker att mellan 60k och 75k är ganska normal inom Java backend utvecklare position med verktyg som jag nämnde och 5+ års erfarenhet. Det beror också på företag och utvecklare.
Jag tror att jag jobbar på ett företag i tier 1. Jag undrar vilken företag finns i Sverige i tier 2 och 3.
Misstänker också var man bor i Sverige kan avgöra lite hur mycket lönen blir. Stockholm ligger nog generellt en del över resten av riket, men jag kan ha fel.
Håller helt med om att det nog skiljer en hel del beroende på var i landet man är. Personligen har jag 12 års erfarenhet och jobbar på produktbolag i Stockholm. Tjänar en bit över 80k, plus 15% i aktier. Har inte speciellt bra koll på hur juniorlöner ser ut nuförtiden, men min uppfattning är att för duktiga seniorer är 70+ inget ovanligt, och tar du på dig ytterligare ansvar (staff, principal eller vad de nu kan tänkas kalla det) är 100k och betydande del aktier eller olika typer av incitamentsprogram ganska normalt . Jag har själv vänner och bekanta på de lönenivåerna på t.ex. Spotify, Klarna, Volvo Cars, m.fl.
Med det sagt finns det inte hur många sådana jobb som helst, och det är inte bara att knalla in nyexad och förvänta sig 70k från start. Framförallt i dessa tider kan jag tänka mig att även om lönerna kanske fortfarande går upp så anställs inte alla med en puls längre.
Japp. Misstänker att en konsult kan kanske få lite högre ingångslön och snabbare ökning som sedan saktar av rejält medans en anställd på ett produktbolag kan få högre lön då man är värd på ett annat sätt för bolaget.
Låter som att man ska satsa på produktbolag ifall man vill ha hög lön som utvecklare. Dock så måste man så klart och göra skäl för sin lön. Man får inte 100k bara för att man är senior
När jag började jobba i Malmö för 4 år sedan som nyexad fick jag 28 500kr/mån. Jag tänker att ingång idag är runt 30-35k. Sen kommer man nog upp till runt 50k ganska fort, iaf inom 5 år. 65k+ skulle jag vilja påstå är senior nivå med iaf 10+ år erfarenhet och har mycket ansvar. Sen finns det undantag givetvis.
Nu jobbar jag inte inom IT, men det här var en av anledningarna till att jag gick ifrån att vara konsult.
Insåg att sälja min tid inte skalade lönemässigt, däremot kan vad jag åstadkommer göra det i form av produkter.