Google har 350 anställda och Meta 60 anställda. Gissar att det är mycket chefer, säljare och solution architects och inte direkt smör och bröd-kodare som jobbar där
Såklart olika. Men jag försökte söka mig till produktbolag för nåt år sedan. När man väl klarat personlighetstest, kodprov och 3 interljuver så får man nobben efter man lagt anbud på 40k i lön. Förstår att företag har svårt att göra sig av med folk när man väl anställt någon och därför vill hitta rätt från början osv. Men i mina ögon är det slöseri med min tid och nästan ovärdigt med alla tester och trams fram och tillbaka när man har några års erfarenhet.
Värsta var nog länsförsäkringar. Första steget i ansökningen, innan man haft mänsklig kontakt ska man göra ett logik test på 40 minuter. Man fick bilder med finn fem fel, förutspå nästa mönster osv. Herregud, jag gav upp efter 20 min, där kände jag att jag inte ville jobba…
Så är det såklart, och bara för att man blir anställd på ett produktbolag innebär det ju inte automatiskt att marginalerna är tillräckligt stora för att generera en högre lön.
Och om jag ska vara helt ärlig så var det inte ens det som jag var ute efter, utan mer känslan av det.
Nu kan man givetvis vara konsult på olika sätt, men såsom jag var där jag var anställd hos en konsultfirma, så kändes det mycket som att man var tappad mellan två stolar och att skapa mervärde för företaget jag var anställd hos var inte produkten av det man gjorde utan bara hur många timmar som såldes. Är man egen kan man givetvis “löneförhandla” direkt med kunden, vilket ger en annan ställning.
Sen håller jag med om att anställningsprocesser kan vara en pina att gå igenom med diverse tester och intervjuer. Speciellt om provanställning ingår.
Utfallet med lönen efter mitt anbud var en lite mer positiv upplevelse för mig dock, de la på 25% på det jag frågade efter.
Säger kanske mer om min dåliga förhandlingsförmåga än något annat 
Jo men det skriver jag under på. Det hade varit skoj och givande att bygga produkter från grunden istället för att oftast kastas in i kriser som en brandman!
Men det varierar det också. Några uppdrag jag haft har jag bara släckt bränder på medans andra har jag byggt upp system från grunden. Det andra är definitivt roligare men mer sällsynt, iaf för mig.
Som rekryterande chef av utvecklare i Stockholm på ett servicebolag ser jag på det ungefär som;
0-2 år < 40.
3-4 år < 50.
5-8 år < 60
9+ år 60-65.
Personlighet gör att någon kan vandra upp snabbare men lön över 65 faller bort. Över 60 är svårt.
Därför blev jag egenkonsult. Många gånger enklare att få ett uppdrag eftersom de kan kasta ut en efter en månad (vilket aldrig har hänt för min del).
Var också anställd en kort stund på en bank där jag också fick göra ett sådant test.
Nix, sådant gör jag inte mer. Kan de inte få en känsla av vem jag är och vad jag skulle kunna tillföra bolaget utan en massa hjärndöda tester så får det va
Omfattande tester är en del av cost-/benefit analysen för att landa ett jobb inom big tech eller liknande. Du får inte jobb på Google utan att lägga mycket tid på att förbereda dig på deras typ av intervjuer. Upp till var och en om de tycker att det är värt det, eftersom det kan vara förgäves.
Jag tycker personligen att det är fruktansvärt tråkigt, men i livslön mätt tror jag att det för de flesta är en väldigt god investering att lära sig de specifika kunskaper som behövs för att prestera väl på den typer av tester och intervjuer.
Jag hoppade över att svara på pollen, men tänkte att jag ändå ska dela med mig lite. Förövrigt tycker jag att det är en väldigt spännande diskussion och går mer och mer mot att köra egen låda.
Jag är civilingenjör, bor i Malmö och jobbar i Köpenhamn sedan 2019 på en konsultfirma. Ingångslönen låg på 41k DKK och sedan årsskiftet har jag 59k DKK (88k SEK) efter drygt 3 års erfarenhet.
Löneläget är helt annat i Köpenhamn än Malmö. Pendlingen tar ca en timme från till dörr, det går utmärkt att jobba på tåget och lunchen är betald både i tid och faktisk mat, så man sparar in en hel del tid där.
Nackdelen är ju att man får jobba med danskarna? Inte värt det. 

Haha det har du rätt i!
Man får dock en jäkla massa snaps på julfesten! 
Kan man sen skylla på att det var arbetsgivarens fel (som man brukar kunna i Sverige) att man blev beroende av alkohol och därför måste de nu betala för en rehab på Hawaii ![]()
Tog precis examen och fick jobb som erp konsult för ett bolag.
Ingångslön är 35500 i månaden.
Min nisch är SAP.
Vad kan man få ut som lön om ett år med ett certifikat eller 2 samt ett halvårs riktig erfarenhet och kodning?
Det är det som är så lustigt, anställda ska springa gatlopp med tester och intervjuer, konsulter tas in med ett samtal på 45 minuter.
Gör man bra ifrån sig som konsult första 1-2 månaderna kan man också bli tillsvidareanställd hos företaget efter ett kort snack med chefen. Jämför det med två tester, referenser och fem intervjuer för ett jobb som designer eller utvecklare i ett produktbolag. Sinnes.
Beställaren kan avsluta en konsult extremt enkelt, som i sin tur förhoppningsvis kommer att hitta ett nytt uppdrag och fortsatt få lön av konsultbolaget. En anställd är betydligt svårare att avsluta anställningen för (fungerar ju såklart under en eventuell provanställning) - men då sätts även den personen i en sits att vara utan anställning och lön.
Självklart är processen för anställning längre.
Problemet är tyvärr nog arbetsrätten som gör det omöjligt att sparka något för att sedan anställa någon annan. Det kan bli en riktigt dyr och tråkig historia för ett företag att anställa fel personal.
Som konsult åker du ut på en månad. Jag har varit medlem i ett team som konsult där vi kastat ut andra konsulter efter ett par månader då de inte alls levde upp till sin CV. Hade inte gått att göra med anställda. Därför måste man, precis som du beskriver, springa gatlopp, tester, intervjuer och att månen ska vara rätt placerad för att de ska känna sig trycka med att anställa 
Detta! Det är precis så jag också tänker. Det är sällan problem att konvertera ett konsultuppdrag till en anställning. Dock har jag inte hittat den perfekta uppdragsgivaren så jag kör vidare
Säger inte emot. Säger bara att det är sjukt oattraktivt med anställning kontra konsultande om man är någorlunda senior.
Håller med, men det jag inte förstår är arbetsgivare som kräver långa tester, massor av intervjuer och som sen har mage att dessutom kräva både 2-3 referenser plus en provanställning. Referenser, lång anställningsprocess eller provanställning - välj 2.
Tummen upp för provanställning. Lyckas man inte efter 3-6 månader utröna att en person inte är en bra match kommer ingen rekryteringsprocess i världen hjälpa.
Gäller även åt andra hållet, finns massor av dassig arbetsgivare där ute.