Var hittar man uppdrag som IT-konsult i Sverige?

Hejsan

Jag bor för närvarande utomlands och funderar på att flytta tillbaka till Sverige.

Men… vad hittar man jobb som frilansande utvecklare i Sverige? Jag frågade ChatGPT som kom med katastrof-föreslag som Upwork och Toptal.

Finns det några större konsultmäklare eller portaler man bör känna till?

Hur ser arvodena ut? I centraleuropa ligger de på ca € 80-100/h för de flesta utvecklarjobb, vilket enligt Google blir ca 900-1100 SEK/h.

Bakgrund: 10+ år som utvecklare. Kan bygga i princip allt som efterfrågas inom corporate-världen.

Ework kör mycket uppdrag.

Priset varierar på uppdrag och kompetens. Men runt 800-1200 är nog rimligt i dem flesta fallen. Ibland mer.

1 gillning

Under den tiden jag var IT-konsult så användes ework, randstadt samt magnit som konsultmäklare för de uppdragen jag hade. Nu har jag en vanlig anställning.

1 gillning

Den här sidan är bra, dessutom är den i topp när jag söker på “hitta konsultuppdrag” Lista På Konsultmäklare i Sverige | By Anna Leijon

2 gillningar

Testa Brainville :blush:

2 gillningar

Bra tips. Tack!

Efter 30+ år i branschen skulle jag råda dig att gå direkt på uppdragsutförande bolagen. Kontakta bolagen och konsultcheferna du vet levererar tjänster inom ditt område på din ort. Afry, HiQ, Atea etc. Mm.
Gör dig tillgänglig/attraktiv för underkonsultuppdrag, be dem ha din CV i lådan om inget uppdrag finns just nu, tydlig prisbild (ja de kommer ”skära” i mellan men inte lika mycket som Verama mf. Visa tydligt att du och ditt jag-AB är solvent och kan säkerhetsprövas utan hinder
Go tur!

6 gillningar

Jag jobbar inom affärssystem, oracle. Och där skriker dem flesta efter fler utvecklare. Man samarbetar ofta med utländska förmedlare för att inte riskera att ”du” kommer in och tar kunden. Sen vill leverantören som har kontraktet och försäkringen såklart inte ge dig för stor del av timpriset men jag hade också rekommenderat att 1. Gå direkt mot kund. 2. Gå direkt mot leverantören som redan har kontrakt med kunden.

1 gillning

Att gå direkt till kunder vore väl idealfallet, men hittills har jag inte lyckats. Jag har jobbat som konsult en del år och både jag och de kollegor jag diskuterat med har bara hittat uppdrag via olika typer av mellanhänder.

Märkligt kan jag tycka, eftersom mellanhänderna höjer priset för kunden och sänker arvodet för konsulten.

Men hittils har jag inte lyckats hitta något sätt att nå fram till relevanta personer inom bolagen.

Jag har till och med pratat med en bank som meddelat att de inte tar in konsulter, för att sedan kontaktas av en intern rekryterare på samma bank som sökte konsulter - även om just det uppdraget inte blev av, av orsaker jag nu glömt. Visst finns det folk som söker konsulter, men att hitta dem är knepigt.

Bäste resultaten hittills har varit konsultmäklare och utförande bolag. Konsultmäklarna har tagit neråt € 3.5/h, medan konsultbolagen tar så mycket som möjligt.

1 gillning

Kolla upp Kvadrat, har hört mycket gott om dem. Vi har konsulter från Kvadrat och det har varit väldigt kompetenta personer.

Kvadrat snor en ganska stor del av pengarna dock. 17% och jag är osäker på vad man får för dessa utöver sälj.

Svaret är nog ett man får sälj helt enkelt. :slight_smile: Det är ju i och för sig värt en hel del.

Sen brukar alla mellanhänder försöka profiliera sig genom att prata om nätverk, gemenskap, “after work” på fredagar osv. Men i praktiken bidrar de med sälj.

Sälj är i och för sig värt att betala för, även om 17% är mycket.

Det torde i praktiken vara förhandlingsbart. Varje konsult är värt pengar så ett konsultbolag vill ju helst inte säga nej och se potentiella konsulter gå någon annanstans.

1 gillning

Sälj förstås, ramavtal, nätverk, juridik? Tycker ändå 17% är rimligt och utan att veta så är det säkert rörligt så du kan nog förhandla den summan om du har rätt kompetens och erfarenhet. Blir säkert mer pengar in än med min statliga lön i alla fall. :blush:

Ramavtal och juridik har ett värde. Instämmer. Kan förresten lägga till försäkringar på listan, om det är något de bidrar med. Går förstås att köpa själv, men det kan ju vara smidigt att få hjälp med, i varje fall om man precis startat.

1 gillning

Tjenare.

Jag jobbar på Sigma Technology Software Solutions AB med kontor i Helsingborg, Lund, Malmö, Karlskrona och Karlshamn.

Vill du ha uppdrag i någon av de regionerna så hör av dig så kollar jag gärna på ditt CV.

Vänligen
Thomas

3 gillningar

Hejsan

Just nu är jag fortfarande utomlands. Men det ser ut att finnas en hel del uppdrag i Sverige, så det är ju lovande.

Skulle dock kunna börja på distans, men det verkar knappt finnas!

Fick mitt senaste via AQC. Kunden gilla mig så mycket så blev bara jag vid intervju och signa 2 dagar senare.

Supersmidigt.

Har själv en lista över 120 mäklare, konsultbolag.

Men helt ärligt, hitta de få du litar på och känns bra.

Många snackisar, en del ringer upp ofta om uppdrag och tror verkligen på en.

Anna lejion är fantastisk källa o börja med!

Lycka till!

Jag tror att de flesta konsulter gör bort sig när de räknar procent istället för kr. 100% av 0kr är fortfarande 0kr. Räknar ut vad du får i handen istället. Tar ut det priset du får i handen och är nöjd med och inte stirra blind på procenten.

Anna lejion är fantastisk källa o börja med!

Ska kolla med Anna. Var inne på hennes sida tidigare idag. Intressant profil. Mångsysslare / många järn i elden.

Det går bra att förhandla om deras arvode. Det kan röra sig mellan 10 till 17 procent. Fick erbjudande om 10% för många år sedan men tackade nej.