Hög risk, hög belöning. Högbetalt jobb kontra eget företag

Hej allihopa!

Jag hoppas att du kan ge dina synpunkter angående min situation. Jag är 31 år, .NET-utvecklare som arbetar som fast anställd på ett stort företag i Göteborgsområdet. Jag tjänar runt 60tkr per månad och vanligtvis har vi en årsbonus runt 5% av årslönen.

Jag har varit på företaget i 2,5 år nu, men innan jag kom till dem var jag anställd på ett litet konsultföretag där jag har lärt mig hur konsultverksamheten fungerar, timpriserna etc. Nu är jag också delägare (20%) av detta företag förutom min nuvarande fasta anställning.

Det har funnits i mina tankar sedan början av året att ha ett eget AB och jag har vågat fråga det nuvarande företaget där jag jobbar om jag kan gå över till att vara konsult. För att göra historien kort så höll de med om min plan och mitt föreslagna timpris på 1100kr. MEN de sa att de bara kan erbjuda 6 månaders kontrakt, och att förnya kontakten efter det beror på situationen om de behöver mina tjänster då.

Jag har 2 barn och en lägenhet som jag måste betala bolån. Min fru jobbar också och hon får runt 32tkr per månad i lön.

Vågar du lämna din tryggade anställning och vara ditt eget företag? Jag har gjort några beräkningar, och om jag till exempel är utan uppdrag efter 6 månader, så skulle jag ändå kunna betala mig själv lön för de kommande 6 månaderna.

När det gäller besparingarna har vi runt 200tkr, jag vet att det inte är så mycket.

Men då tänker jag att om jag inte kan hitta ett uppdrag, eller ens ett jobb inom IT-branschen (programmering), så kanske ekonomin är riktigt dålig. För tillfället har jag också hört från mina vänner i andra konsultföretag att de har kollegor nu som saknar uppdrag och att det blir svårare och svårare att hitta uppdrag nu för tiden.

Jag har läst massor av trådar i detta forum om detta ämne, men jag känner ändå att jag ville dela med mig av min personliga erfarenhet.

Vad kommer du att göra i min situation?