Hög risk, hög belöning. Högbetalt jobb kontra eget företag

Hej allihopa!

Jag hoppas att du kan ge dina synpunkter angående min situation. Jag är 31 år, .NET-utvecklare som arbetar som fast anställd på ett stort företag i Göteborgsområdet. Jag tjänar runt 60tkr per månad och vanligtvis har vi en årsbonus runt 5% av årslönen.

Jag har varit på företaget i 2,5 år nu, men innan jag kom till dem var jag anställd på ett litet konsultföretag där jag har lärt mig hur konsultverksamheten fungerar, timpriserna etc. Nu är jag också delägare (20%) av detta företag förutom min nuvarande fasta anställning.

Det har funnits i mina tankar sedan början av året att ha ett eget AB och jag har vågat fråga det nuvarande företaget där jag jobbar om jag kan gå över till att vara konsult. För att göra historien kort så höll de med om min plan och mitt föreslagna timpris på 1100kr. MEN de sa att de bara kan erbjuda 6 månaders kontrakt, och att förnya kontakten efter det beror på situationen om de behöver mina tjänster då.

Jag har 2 barn och en lägenhet som jag måste betala bolån. Min fru jobbar också och hon får runt 32tkr per månad i lön.

Vågar du lämna din tryggade anställning och vara ditt eget företag? Jag har gjort några beräkningar, och om jag till exempel är utan uppdrag efter 6 månader, så skulle jag ändå kunna betala mig själv lön för de kommande 6 månaderna.

När det gäller besparingarna har vi runt 200tkr, jag vet att det inte är så mycket.

Men då tänker jag att om jag inte kan hitta ett uppdrag, eller ens ett jobb inom IT-branschen (programmering), så kanske ekonomin är riktigt dålig. För tillfället har jag också hört från mina vänner i andra konsultföretag att de har kollegor nu som saknar uppdrag och att det blir svårare och svårare att hitta uppdrag nu för tiden.

Jag har läst massor av trådar i detta forum om detta ämne, men jag känner ändå att jag ville dela med mig av min personliga erfarenhet.

Vad kommer du att göra i min situation?

Som konsult tjänar du mer i regel. Det är ju bra och jag skulle ta den chansen. Det brukar också vara kortare arbetsdagar generellt? Det är tid du kan hitta lösningar och har du 6 månader du och din familj klarar efter uppdraget så hinner du hitta de.
Dessutom är det en merit och när du testat det så har du nya svar och lösningar. Du utvecklas.

Spontant tveksam till att lämna en trygg, relativt välbetald anställning för en osäker egen konsultverksamhet i detta oroliga ekonomiska klimat. Men du får titta på din egen riskvillighet.

Jag har precis tagit det steget, men har en lite annan situation än du (mer trygghet).
Hade nog avvaktat lite om jag var du. Pga:
Väldigt osäkert i branschen just nu, har sett/hört flera satsningar som är pausade. En konsultmäklare jag pratade med sa att de förmedlar ungefär samma antal uppdrag, men att det är lite av en huggsexa.
Min erfarenhet är att det efterfrågas mer Node/Typescript/React än .Net/C# just nu.
Har du små barn behöver du hålla koll på SGI inför föräldraledighet/vab.
Banker verkar inte se eget företag som säker inkomst när man förhandlar om bolån.
1100/h kan du inte räkna med just nu, snarare 750-1000.

Dock verkar Gbg ha ok marknad än så länge. Och garanterat 6 månader med 1100/h är ganska bra.

Om du vill känna att du jobbar för dig själv så kanske du kan jobba för att delägarskapet ska ge bra utdelning i framtiden istället?

Genrellt sett, klart du ska satsa på eget! :+1:

Timing NU, nja :thinking:

Det känns som det finns väldigt mycket osäkerhet just nu i samhället. Jag kan väldigt lite om IT-konsultbranschen men det känns det som IT senaste 5-10åren varit ett stort svart hål som kunnat svälja obegränsade mängder av egenkonsulter. Kanske underlättats av olika ”IT-konsultmäklare” som vuxit fram.

Frågan är om det fortsätter på det sättet? Många IT-satsningar/projekt/företag kanske bromsas in och då som nyinkommen på konsultmarknaden blir det genast svårare. Konsultmäklarna har fler som slåss om uppdragen och de själva kanske dessutom får det svårt. =hårdare konkurrens om färre jobb. (Då blir nog tidigare/mer jobberfarenhet och egna kontakter viktigare)

Ser och hör om liknande tendenser inom andra branscher. Där många ”av LEDNINGEN bedömda icke-kritiska verksamheter” stryps ned hårt. Tänk utveckling/underhåll/utveckling/utbildning/projekt osv. Sen finns det alltid många ute i verksamheten som tror/vet att det är fel prioriteringar och att just DERAS jobbb är väldigt viktigt/kritiskt men det är inte samma som att det inte stryps ner där ändå.

Varit i arbetslivet i 35år och vid sämre tider brukar det kunna bli en våt filt/tvärstopp något år men det brukar ändå förvånansvärt snabbt tugga igång igen. Så timing är trots allt en faktor att ta med.

Som positiv avslutningskläm. Personligen skulle jag nog ändå ”värdera” 6mån a 1100kr/tim som kontrakt högre än det allmänna skyddsnätet som fast anställd om du stannar kvar. Dvs du hinner få till en buffert i ditt AB som antagligen ger större omställningstid/peng än om du mister jobbet som anställd.

Som negativ avslutskläm. Banker och andra ”system” ser företagande som betydligt mer ”osäkert/sämre” än fast anställning så att då fixa med lån och andra saker är ofta lite knöligare.

1100kr som en vanlig dödlig .NET utvecklare? Låter för bra för vara sant. Snittet är ju runt 850kr för denna tjänst och har själv aldrig ens sett över 950kr.

sitt still i båten dessa osäkra tiderxsom bara riskerar att bli än osäkrare framöver eller de närmsta åren

Grattis till en väldigt bra lön kontra din ringa ålder. Förutsätter du är fullstackutvecklare och kan allt från blazor till vanlig MVC, typescript samt WPF och har full koll på databasutveckling, WCF och annat skoj? Är typ 10 år äldre och har mestadels jobbat med .NET, fast i södra Sverige. Undantaget Malmö-regionen är det väldigt svårt att hitta nya uppdrag. Har registrerat mig hos stora konsultmäklare (mest på skoj för att se vad som finns), de är snabba på intervju, men tröga på att återkomma med uppdrag. Speciellt om man har krav på att kunna distansa lite. Jag skulle kunna extraknäcka som scrum master, teknisk projektledare eller liknande men tycker det är tråkigt :smiley:

Jag skulle säga, gå fram varsamt. Jag kan inte Göteborg, men har sett ett flertal stora neddragningar av konsulter hos stora firmor nyligen. Du skulle ju kunna säga upp dig och se om du kan fortsätta som konsult? Är du riktigt duktig kanske det går, annars bör du ha en plan B.