Hur lång tid klarar jag mig utan uppdrag (exempel)?

Jag är programmerare med snart 10 års erfarenhet. Idag är jag anställd på ett bolag, men jag har länge gått och funderat på att starta eget och konsulta som självanställd. Jag kommer i så fall att använda mig av en konsultmäklare till en början i alla fall.

Jag har ett scenario som jag undrar över och vill ha hjälp med att förstå om jag tänker rätt.

Säg att jag fakturerar 900kr / h och att konsult-mäklaren tar 10% (verkar rimligt baserat på vad jag har sett).

Månadsinkomsten till företaget blir då 900kr * 160h minus 10% till mäklaren = 129600kr.

Jag läste i en annan tråd att kostnaden för en anställd (mig själv) kan räknas genom: lönen{före skatt} * (1.3 {sociala avgifter} +0.045 {tjänstepension}

Om jag plockar ut en lön på 50 000 (för enklare matte) så blir det då 67 250kr.

Säg att jag lyckas få ett 6månaders kontrakt som mitt första uppdrag… Det skulle betyda att på 6 månader har jag:
Tjänat in 777 600kr
Betalat ut till lön och avgifter: 403 500kr

Kan jag då fortsätta ta ut samma lön medan jag letar nytt uppdrag tills pengarna tar slut, vilket borde vara 374 100kr (kvar i bolaget efter uppdraget) / 67 250kr (vad jag kostar per månad) ~= 5.5 månader?

Alltså skulle jag ha 5 månader på mig att hitta ett nytt uppdrag? Eller har jag otur när jag tänker?

JO så är det på ett ungefär.
Därtill kommer kostnader i företaget.

• Ev Prylar du köpt till företaget.
  • Bokföring och bokslut mm. Om du lejer hjälp fullt ut med allt kostar det ett par tiotusingar per år.
  • Företagsförsäkring. säg 6000 till 7000 för mjukvaruarbete per år
1 gillning

Är inte konsultansvarsförsäkring dyrare än så? Vill minnas det från när jag hade det.

Jo du har ju ansvarsförsäkringen och såklart vinstskatten du lär räkna med.

Sen tillkommer det ju alltid lite extra för telefoni/dator/utlägg och bokföring om du inte tänkte göra den själv.

Räkna -20% i vinstskatt på överstigande vinst och räkna på 80% beläggning.