Hur lång tid klarar jag mig utan uppdrag (exempel)?

Jag är programmerare med snart 10 års erfarenhet. Idag är jag anställd på ett bolag, men jag har länge gått och funderat på att starta eget och konsulta som självanställd. Jag kommer i så fall att använda mig av en konsultmäklare till en början i alla fall.

Jag har ett scenario som jag undrar över och vill ha hjälp med att förstå om jag tänker rätt.

Säg att jag fakturerar 900kr / h och att konsult-mäklaren tar 10% (verkar rimligt baserat på vad jag har sett).

Månadsinkomsten till företaget blir då 900kr * 160h minus 10% till mäklaren = 129600kr.

Jag läste i en annan tråd att kostnaden för en anställd (mig själv) kan räknas genom: lönen{före skatt} * (1.3 {sociala avgifter} +0.045 {tjänstepension}

Om jag plockar ut en lön på 50 000 (för enklare matte) så blir det då 67 250kr.

Säg att jag lyckas få ett 6månaders kontrakt som mitt första uppdrag… Det skulle betyda att på 6 månader har jag:
Tjänat in 777 600kr
Betalat ut till lön och avgifter: 403 500kr

Kan jag då fortsätta ta ut samma lön medan jag letar nytt uppdrag tills pengarna tar slut, vilket borde vara 374 100kr (kvar i bolaget efter uppdraget) / 67 250kr (vad jag kostar per månad) ~= 5.5 månader?

Alltså skulle jag ha 5 månader på mig att hitta ett nytt uppdrag? Eller har jag otur när jag tänker?

JO så är det på ett ungefär.
Därtill kommer kostnader i företaget.

• Ev Prylar du köpt till företaget.
  • Bokföring och bokslut mm. Om du lejer hjälp fullt ut med allt kostar det ett par tiotusingar per år.
  • Företagsförsäkring. säg 6000 till 7000 för mjukvaruarbete per år
1 gillning

Är inte konsultansvarsförsäkring dyrare än så? Vill minnas det från när jag hade det.

Jo du har ju ansvarsförsäkringen och såklart vinstskatten du lär räkna med.

Sen tillkommer det ju alltid lite extra för telefoni/dator/utlägg och bokföring om du inte tänkte göra den själv.

Räkna -20% i vinstskatt på överstigande vinst och räkna på 80% beläggning.

Marknaden är rätt tjock inom vissa genrer. Jag skicka en perfekt profil till mäklarna som jag blev så förvånad att han inte gick vidare att jag ringde och kikade va problemer var.

Bara genom den mäklaren hade de 98 kandidater för uppdraget.

Håller med ovanstående:

• Glöm inte kostnader att driva företaget förutom din lön och tjänstepension
  • Räkna försiktigt med din arbetade tid. En veckas influensa förstör lätt din kalkyl om 160h debiterat per månad

Glöm inte heller bort att du säkert kommer att vilja ha semester om dina 6 månader sträcker sig över sommaren.

1 gillning

Varför ansvarsförsäkring? Jag har igenom mina år som konsult aldrig behöver ha ett ansvarsförsäkring. T.ex. om du är utvecklare så kommer dina kod som du producerat att bli granskad av andra och testas av andra? Ansvaret kan ej läggas på dig som utvecklare.

1 gillning

Nu är bara jag en utvecklare men tror inte ditt argument håller i rätten…

Vad händer om ingen kollar din PR ?

Ts de stämmer.

Men då gäller det också hitt ett 900kr uppdrag i dessa tider, många uppdrag pressas ner till 700 och lägre, galen konkurrens nu för tiden.

1 gillning

På tjänstepensionen ska du betala in särskild löneskatt på 24,26% på den tjänstepensioner du avsätter, osäker på om du fått med det i din formel ovan.

Kom ihåg att du även vill kunna få lön under semester/ledighet. Förenklat så jobbar du 11 månader måste du dra in den 12:e månadens lön på de 11 månaderna.

Hur mycket lön du tar ut från månad till månad styr du helt själv. Så står du utan uppdrag en period kan du ju alltid sänka lönen om det funkar för dig rent privat.

1 gillning

Nej, det har ju inte prövats i rätten ännu. Men de flesta företag har ju nån form av utvecklingsprocessen som ska efterlevas. Du du följer processen så kan inte ansvaret hamnar på dig.

Om ingen granska min PR så ska det inte kunna merga in koden. Om någon annan ändå merga in koden så ligger inte ansvara på dig.

Nu har jag inte kodat på många år, men jag har svårt att se att du som en del av utvecklingsteam ska behöva bära ansvaret

Det handlar inte om det. Det handlar om att möjligheten ska finnas som en trygghet för kund.

Det är ett förkrav på en stor mängd uppdrag att man innehar relevant ansvarsförsäkring. Och nej jag har heller aldrig använt den.

1 gillning

Precis så, det är ett krav från kund och/eller konsultförmedlare. Tror jag betalar 3-4 hundra i månaden till Trygg-Hansa trots att jag aldrig är i närheten av något operativt som skulle kunna gå snett.

Har också en ansvarsförsäkring för att kunden kräver det. 10M nivå på den och kostar typ 8000kr per år. Kommer nog aldrig att användas men i det stora hela ingen kostnad som är värd att tänka nämnvärt på. Försök få till en dag fakturerad mer per år så är den betald.

Beror ju på mycket. Men jag hade uppdrag i 3 år och gick sedan hemma i ca 6 månader med full lön. Hade dock kunnat sänka lönen lite där och pausat pensionsinsättningarna också om jag velat det, drygat ut det några månader till.

8000?! Shoppade du runt något öht eller har du fler anställda? Min ligger på under 3k (Trygg Hansa), var väl typ 3k på LF. Sen har jag inte jämfört det finstilta speciellt noggrant eftersom det enda jag egentligen bryr mig om är att det finns en ansvarsförsäkring på 10 mille.

Som någon annan skrivit här ovan så behöver du ta höjd för att du inte kan fakturera för 160 timmar per månad. Det kan vara sjukdom, röda dagar etc.

Jag själv har letat konsultuppdrag nu i ca 2 månaders tid (inom HR) och har ägat extremt mycket tid åt att nätverka, ha intervjuer med interimbolag mm, och ändå har jag inte fått något uppdrag. Då har jag ändå en kompentens som inte alla andra har då jag jobbat mycket med stora förändringar, vilket borde vara av intresse för många bolag när dom behöver göra neddragningar mm.
Det jag får till mig är att marknaden varit svår ett tag nu. Jag hör också från andra inom min proffession att dom fått sänka sina arvoden för att få uppdrag, så om dom innan kunde ta 1000 kr/timmen kan dom nu behöva ta uppdrag för 700 kr/timmen.

Gällande arvodet till bolagen du ska gå via så tror jag också att 10% är lågt räknat. Både utifrån vad jag hör från andra som interimar men också genom att vissa konsultfirmor varit trensperenta med hur arvodet fördelas. Senast igår hade jag en intervju med ett bolag som var trensperenta med att dom tar 20%, så du bör kanske ta höjd för att många kommer vilja ha 15-20% av kakan.

3 gillningar

en anställd, mig själv, men min kund hade krav på 1M EUR i ansvarsförsäkring vilket vid tiden då jag signa den blev 235 basbelopp, vilket är lite högre nu ser jag än 10M SEK (typ 13M SEK) Har också Trygg Hansa

Men står fast vid min kommentar tidigare, 3000 eller 8000 i ansvarsförsäkring är väldigt försumbart i det stora hela om det möjliggör kontraktet

Som underkonsult får du räkna med 10-20%.

Ja men visst kan du få lägre, men då har firman folk med högre så du kan då också räkna att du definitivt inte har högst prio.

Runt 15% med schyssta förmåner eller helt ärligt ett SKÖNT GÄNG att hänga med skulle jag säga. I en värld där vi går mot mer remote-arbete så värderar jag det rätt högt.