Hej,
jag är utbildad civilingenjör (Mekanik) med 6 års erfarenhet inom fordonsindustrin. Jag är konsult idag och har under mina senaste uppdrag arbetet inom projektledning av olika sorter.
Jag är sugen på att starta eget. Hur ska jag tänka vid timfakturering, hur mycket är rimligt att fakturera? Kan jag fortsätta att jobba för samma kund eller behöver jag byta kund helt och hållet?
Va kul! Det är en del att tänka kring timfaktuering, allt ifrån skatter till semester. Jag har skapat en kalkylator som du kan testa dig fram, det inkluderar de vanligaste utgifter man har som egen. Du kan läsa om det under kalylatorn (Optimerarna)
Hur mycket är rimligt att fakturera kan vara allt ifrån 500-1500 kr/h. Jag har nu ingen koll på din bransch, men skulle gissa runt 800-1000 kr/h låter rimligt med din erfarenhet + lågkonjunktur. Det finns många konsultmäklare du kan ta kontakt för att dels fråga hur mycket det är rimligt att ta för just dig och dels hitta nya uppdrag genom dem.
Du kan jobba med samma kund om det är okej för företaget du jobbar för. Du tar liksom kontraktet med dig. Jag skulle säga att det är sällan att det händer, men jag har hört att det har funkat för flertal. Håll även koll på dina politices för företaget du jobbar för. Konsultföretag kan ibland ha i sin kontrakt att man får inte jobba för kunder som konkurrera deras kunder, detta gäller även som egenkonsult.
Lite Off Topic, men relaterat till räknaren.
Bra jobbat och jag förstår bakgrunden och att den är “optimerad”. Det jag saknade i den var dock att jag inte lyckades välja en lön över maxbeloppet i räknaren. Default kanske det är bäst, men kanske bra om man kunde klicka i en check-box och få möjlighet till större löneuttag.
Endast en tanke, förstår som sagt bakgrunden till räknaren.
Hittat detta i mitt kontrakt när det kommer till konkurrens.