Hej,
jag är utbildad civilingenjör (Mekanik) med 6 års erfarenhet inom fordonsindustrin. Jag är konsult idag och har under mina senaste uppdrag arbetet inom projektledning av olika sorter.
Jag är sugen på att starta eget. Hur ska jag tänka vid timfakturering, hur mycket är rimligt att fakturera? Kan jag fortsätta att jobba för samma kund eller behöver jag byta kund helt och hållet?
Va kul! Det är en del att tänka kring timfaktuering, allt ifrån skatter till semester. Jag har skapat en kalkylator som du kan testa dig fram, det inkluderar de vanligaste utgifter man har som egen. Du kan läsa om det under kalylatorn (Optimerarna)
Hur mycket är rimligt att fakturera kan vara allt ifrån 500-1500 kr/h. Jag har nu ingen koll på din bransch, men skulle gissa runt 800-1000 kr/h låter rimligt med din erfarenhet + lågkonjunktur. Det finns många konsultmäklare du kan ta kontakt för att dels fråga hur mycket det är rimligt att ta för just dig och dels hitta nya uppdrag genom dem.
Du kan jobba med samma kund om det är okej för företaget du jobbar för. Du tar liksom kontraktet med dig. Jag skulle säga att det är sällan att det händer, men jag har hört att det har funkat för flertal. Håll även koll på dina politices för företaget du jobbar för. Konsultföretag kan ibland ha i sin kontrakt att man får inte jobba för kunder som konkurrera deras kunder, detta gäller även som egenkonsult.
Lite Off Topic, men relaterat till räknaren.
Bra jobbat och jag förstår bakgrunden och att den är “optimerad”. Det jag saknade i den var dock att jag inte lyckades välja en lön över maxbeloppet i räknaren. Default kanske det är bäst, men kanske bra om man kunde klicka i en check-box och få möjlighet till större löneuttag.
Endast en tanke, förstår som sagt bakgrunden till räknaren.
Hittat detta i mitt kontrakt när det kommer till konkurrens.
Arbetstagaren förbinder sig att ej arbeta för eller på annat sätt bidra till att överta befintlig kund, projekt eller kollega hos arbetsgivaren under sex månader räknat från det datum arbetstagarens anställningen upphör.
Kan man kringgå detta på något sätt?
Mitt konsultbolag fakturerar ca 700kr/tim idag. Men jag siktar på att fakturera 850kr/tim, anser att det är rimligare. Men det kanske inte kunden tycker.
Din kalkylator var smidig och enkelt att använda för att ge en fingervisning vart man landar på.
Jajamensan! Det som inte är medräknat är tjänstepension. Du skulle kunna öka
mer “kostnader” istället. Just för min del så har jag inte börjat med tjänstepension. Ser inte det som nödvändigt. Bättre att maxa lönen och utdelningen
Har du sån expertkompetens att du är värd 20% mer än dina konsultkollegor? Varför skulle annars kunden välja dig?
Är väl någon regel att om man bara har en kund i bolag kan man räknas som anställd efter en period vilket bolag generellt inte gillar, men det där kan säkert någon bättre än mig.
Håller med @SNS . Lättast är att vänta med sex månader innan du tar kontakt med kunden. Däremot så skulle du kunna förhandla med ditt nuvarande konsultbolag. Du skulle tex kunna bli en underkonsult till ditt nuvarande konsultbolag.
Om ditt konsultbolag fakturera 700kr/h för just den kunden så anser jag att det är svårt att få 850kr/h hos samma kund. Inget är dock omöjligt
Kunden är skyldig att erbjuda en tillsvidareanställning efter två år på samma uppdrag, man är dock fri att tacka nej varpå uppdraget löper på som vanligt.
Precis, det stämmer.
Saken är att jag troligtvis redan nu kommer att bli erbjuden anställning (med annan roll i företaget), då har jag inte arbetat i två år på nuvarande uppdrag ännu.
Det är lite därför jag utvärderar möjligheterna att starta eget.
Även ifall jag byter uppdrag hos kunden, räknas det ändå som att jag “stjäl” kunden och blir avtalsbrott?
Du är ju fortfarande hos samma kund, bara i en annan roll. Men är du inte intresserad av att ta anställning hos kunden är det bara att säga nej om frågan kommer upp.
Tycker det är många gör en höna av en fjäder. De enda som har något att förlora är konsultbolagen.
Absolut, de inga problem med att få frågan. Vill bara veta mina alternativ, dvs om jag istället kan fråga ifall jag kan ta mig an rollen fast genom mitt AB istället. Men det kan ju bli en krock med min arbetsgivare.
Jag behöver komplettera med information.
Just nu har jag ett konsultuppdrag via en mellanhand (Ework). Det är väl Ework som äger uppdraget och inte min arbetsgivare? Så om jag går in i uppdraget som mitt egna bolag så bör det vafa Ework jag ska komma överrens med. Eller vet någon hur den biten funkar?