Hur mycket debiterar ni som konsulter och vilken faktureringsgrad

Vilken faktureringsgrad ligger ni på i era konsultuppdrag och hur mycket debiterar ni per timme eller dag.
Eller har ni uppdrag mot fasta tjänster med pris per uppdrag.

Vet konsulter som debiterar allt från 600 kr/h till 3000kr/h.
Du får nog vara lite mer specifik ifall svaren ska ge dig något.

Samt, hur definierar du faktureringsgrad? Vad är din baslinje?
Om jag anger 93% men inte berättar att det är efter 8 veckors semester så ger det dig inget

1 gillning

Går det vara specifik? Skulle säga att det jag känner till, är mellan 1200 till 3000 kr/h

Mer specifikt då!
Det viktigare måttet är faktureringsgraden dvs fakt tid/ arbetad tid. Dvs nyttjandegraden i snitt på mer än 100% är bra och under 85% är dåligt.
Medan över 115% är mkt bra.

Det handlar om intäkten helt enkelt oavsett (pris, tjänst avtal)

1 gillning

Pratar du om egenkonsulter?
En vanlig konsult debiterar normalt sätt nära inpå 100% av deras arbetstimmar gentemot kund.

Likaså en egenkonsult som haft samma uppdrag under ett eller flera år.

Vad är du ute efter egentligen? :slightly_smiling_face:

Fakturering över 100% av tiden du arbetar är antingen bedrägeri eller någon form av värde-baserad fakturering.
Så länge kunden är ok med det är det väl bra.
Över 100% fakturering för att du arbetar mer än 100% funkar i perioder men är inte hållbart i längden för de flesta.
Kan jag få 2000:-/h kommer målet inte bli heltid, målet blir då att optimera mängden tid i förhållande till livet i övrigt och vilken lön/utdelning jag vill ha. Typiskt sett är arvoden på den nivån och över rådgivning där expertis och värdeskapande är viktigare än hur många timmar du lägger/specifik leverans.

Jag jobbar som anställd men gör ibland sidouppdrag inom strategikonsulting. Då debiterar jag inte per timme utan per uppdrag. Oftast 150-250’ för nån månads jobb. För mig handlar det inte sällan om 5’/timmen.
Att hyra ut mig per timme har jag också gjort i ett tidigare liv. Det var mindre kul.

2 gillningar

Det är ju inte helt ovanligt bland erfarna riktiga konsulter, som säljer kompetens och inte tid, att man lyckas debitera betydligt mer än vad man faktiskt behöver lägga ned i timmar räknat.

2 gillningar

Absolut. Men då säljer du kompetens/värde. Vilket gör att det inte egentligen är ett tim-baserat upplägg. Det jag avsåg var den form av överdebitering som förekommer där konsulten strösslar lite timmar ovanpå den tid som egentligen lagts. Exempelvis som Bravida gjorde.

Ja det kan man fråga sig, men jag pratar om alla som arbetar i ett konsultföretag som anställda eller via egna företag och har en faktureringsgrad att hålla sig till.

Detta är avtalen som styr, så fungerar det i verkligheten. Gå till en aukt bilverkstad som tar 30 min bara för att öppna motorhuven. Man diffar genom att lägga till olika delarbeten i uppdragen, väldigt mycket tid läggs på att administrera arbetet.

Precis så är min erfarenhet, dom arbetar som kvalitativa konsulter.

Beror såklart mycket på branch, land och hur duktig man är. Själv jobbar jag inom embedded SW/HW och fakturerar motsvarande 1500SEK/h mot både USA och UK. När jag gjorde samma jobb i Sverige mot Volvo så blev det inte mer än 850/h, där finns trista ramavtal.

Mina kunder betalar alla timmar jag jobbar och de vill att jag jobbar så mycket som möjligt så det blir väl 100% beläggning.

1 gillning

Japp. Det är mycket roligare att sälja ett resultat än att sälja timmar. För kundens del är det oftast det enda som räknas, även om det finns många köpare av tjänster som inte riktigt knäckt den koden heller.

1 gillning

Ännu roligare är att sälja sin erfarenhet i egenskap av expertstöd/rådgivning där själva leveransen består i qa/tankespjärn/bollplank. De uppdrag där jag haft en sån roll har varit roligast då det ger en intressant dynamik utan krav på specifika leveranser/leverabler. Dock ofta svårt att prissätta den typen av uppdrag då köparen är beredd att betala väldigt mycket ”per timme du är där”, men inköpsavdelningen ofta är fyrkantig. Men oftast får den chef som vill ha hjälp sin vilja igenom på mer eller mindre kreativa eller hårdhänta sätt

2 gillningar

Ca 1000kr/tim som it-konsult(systemutvecklare) 100% beläggning. Att få betalt per projekt/leverabler har jag aldrig varit med om.

2 gillningar

Fakturerar 1200kr/h som egenkonsult med 100% beläggning mot en kund.

Edit: som lösningsarkitekt inom it

1 gillning

Jag har faktureringsgrad 110% under högsäsong och debiterar då runt 1500 kr/h och under lågsäsong ( juli-aug) faktureringsgrad runt 75% och 1000kr/h.
Har inga timavtal.

Jag debiterar 1080 kr/tim. Går på ramavtal där priset räknas upp med index och har just nu ett uppdrag på 90% som löper på i 3 år (2+1). Sen blir det ny upphandling för ytterligare 3 år (1+1+1).

Övriga 10% lägger jag på internt utvecklingsarbete, konferenser och utbildningar.

Hur räknar du med att du debiterar 110%?

110% av vad?

Faktureringsgrad=fakturerad tid/ arbetad tid.

Behövs inte.
Kan stå att alla påbörjade timmar faktureras.
Har du två kunder kan du ha 9 timmar per 8 timmarsdag

1 gillning

Men borde det inte bli 10 timmar per dag då :partying_face:

1 gillning