Hur mycket debiterar ni som konsulter och vilken faktureringsgrad

Då har man fakturerat drygt 110% av den arbetade tiden, ett viktigt mått på produktiviteten.

1 gillning

Jag tänker så här men säger inte att jag har rätt.

Det är väl egentligen inte ett mått på produktivitet utan ett mått på debiterbarhet.

Konsulten har ju arbetat lika många timmar men sen debiterat fler timmar till kund (till följd av rätt att göra så enligt avtal).

Produktiviteten tänker jag snarast är hur många timmar av arbetad tid som är hänförlig till debiterbara projekt och hur många som måste läggas på annat lull-lull (interna frågor).

Jag har en hög timtaxa men är nöjd om jag kan debitera över fem timmar en vanlig arbetsdag. Jag försöker komma upp i produktivitet genom att ta bort lull-lull runtomkring. Jag har också ett yrke som traditionellt är hårt knutet till antalet timmar jag säljer tyvärr.

1 gillning

Tänk om du med den timtaxan/debiteringen fakturerar för 9 timmar under en 8h arbetsdag.
Då har vi tillväxt från 5 timmar.

1 gillning

Precis undrat om samma sak.

Som jag förstår du fakturerar som konsult mot dessa bolag utomlands och jag antar kör helt remote?

Hur hittar man dessa typ av uppdrag, allt jag har hittat kräver anställning.

Korrekt, jag har eget AB som jag fakturerar från. Jag jobbar inte helt remote, spenderar historiskt ca 20-40% av tiden hos kund (där de betalar resa, boende och traktamente).

För egen del så har jag alltid fått uppdragen via ex-kollegor som rekommenderat mig. Jag är snart 50 (:exploding_head:) så har hunnit få ett rätt stort nätverk och har dessutom nördat ner mig i en rätt smal nisch med stor brist på erfarna ingenjörer (functional safety).

4 gillningar

Ah okey!

Jaa låter som ett riktigt skönt läge o ligga i. Alltid undrat vad som är bäst, sats brett eller smalt. Har ganska bred profil själv men med åren kanske man kan hitta något man mer vill satsa på specifikt.

Tack!

Jag fakturerar ca 850kr/h + moms.
Fakturerade 1678,5h för 2023 du får tolka debiteringsgranden hur du vill.
Men jag ser den som 93,25% om man utgår från att de var 2000h arbetstimmar - 200h semester.

1678,5 / (2000-200) = 93,25%

1 gillning

Jovars, men hade lätt bytt det sköna läget mot att få vara 10 år yngre igen :older_man:

Allmänbildad men med spets, det är oftast sådana som jag tycker är trevligast att jobba med.

Jobbar som anställd och driver en del egen verksamhet framförallt inom kompetens- och förmågeutveckling inom IT-juridik. När jag fakturerar timmar ligger jag oftast på 1600 kr/h men ibland kan det också bli värdebaserade uppdrag på fastpris. Då hamnar jag oftast högre men ibland också lägre om jag gjort en dålig uppskattning.

Gör också en hel del utbildningsuppdrag på fastpris. Där kan timpenningen variera kraftigt beroende på upplägg och hur mycket tid på som måste läggas på förberedelser men det kan hamna mellan 600 - 2000 kr/h. De riktigt låga timpenningarna innebär dock att jag får betald affärsutveckling, dvs att jag kan bygga utbildningsmaterial på betald kundtid. Det är material som jag sedan ofta kan återanvända i värdebaserade uppdrag och annan utbildning.

Debiteringsgrad är jag överhuvudtaget inte särskilt intresserad av, det är pengar in och byggande av kontaktnät som räknas. Skiljer överhuvudtaget inte på arbetstid och fritid utan jobbar mer eller mindre jämt istället. Iofs ohållbart långsiktigt men tanken är att jag ska bygga en verksamhet som rullar med mindre insats av arbetstid över tid. Pengar in som konsult är inte det primära målet, utan att kunna leverera värdebaserade tjänster med mjukvara och material. Jag är därför relativt försiktig med timpenningarna för att inte skrämma iväg kunder.

1 gillning

Känner igen mig i detta men har på senare år börjar räkna med tiden som konsult, jag tar en medveten risk med att arbeta och bara ha 1-2 veckors semester.
Vila får jag göra på dödsbädden har jag tidigare resonerat :grinning:

Jag kanske drar in 250 tkr/mån under högsäsong med ca 110% debitering men under lågsäsong 150 tkr/mån och runt 70% debitering.
Något år hade jag en omsättning på 3 milj, men jag vart sliten av att ta med mig arbetet hem. Nu tackar jag nej till uppdrag, stänger ner laptop svarar aldrig på mail under helger eller efter 17.00
Men kommer nog arbeta ända in i graven i någon utsträckning :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Tar ledigheter i samband med storhelger och röda dagar, försöker träna och investera i min hälsa lite oftare för att orka jobba mera.
Men viktigt att hitta balansen mellan krav och resurser

1 gillning

Ett närliggande problem jag har upplevt som konsult är att det blir lätt att räkna med alternativkostnaden, i vart fall när man har för mycket arbete eller kan ta på sig mer än vad man har för tillfället.

– Köra till tippen en eftermiddag kostar bolaget 4 000 kr. Men samtidigt kan man ju inte jobba all tid.

Får man fråga hur hittade du uppdrag mot USA och UK?

Svarade på det lite tidigare i tråden. För egen del har jag alltid fått uppdragen via ex-kollegor som rekommenderat mig, plus att jag är väldigt nischad och välkänd inom min nisch. Det har tagit många år av slit att komma till denna punkt för mig. Som tur var är jag en av de lyckliga som jobbar med mitt största intresse så det har inte gått någon större nöd på mig :nerd_face:

2 gillningar

Så där har jag också börjat tänka. Vissa saker blir jävligt dyra. T.ex. om barnen vill åka till Dollar Store och köpa helloween-skräp så kostar skräpet 300 kr och alternativkostnaden dubbelt så mycket.

De positiva delarna av det är att jag börjar köpa mycket mer tjänster. Tar jag in städhjälp i hemmet och jobbar i företaget istället så drar jag in dubbelt så mycket per timme som jag betalar för städningen.

1 gillning

Det är ett av flera sätt att beräkna faktureringsgrad.
Din formel tar inte hänsyn till frånvaro eller semester, och inte heller till förväntad interntid.

Man behöver inte krångla till det, men utnyttjande av tiden när man arbetar mot kund. Interntid har jag knappt heller, ledigt under lugna perioder.
Omsättningen sker kontinuerligt mot kundernas behov.

Om man blir betalt för fakturerade timmar (eller om man är enskild konsult som jag var under 8 år), så är “faktureringsgrad” ointressant.
Det är bara av intresse då man är anställd med månadslön och företaget hur ut dig till andra.