Hej!
Jag har en fråga till alla er som jobbar som konsulter, vare sig ni har eget bolag eller är anställda på konsultfirma.
Full beläggning innebär ju 8 timmar om dagen, 100% etc, men jobbar ni verkligen 8 timmar om dagen om ni fakturerar 100%? Detta gäller särskilt till de som arbetar med programmering i någon form.
Vanliga dödliga på produktbolag verkar ha det mera “chill”. Det sägs i alla diverse forum att ingen orkar jobba 8 timmar egentligen. Det fikas, spelar tv spel och tas långluncher, men har man rätt att göra allt sånt som konsult och ändå fakturera kunden för 8 timmar, 40 timmar i veckan, alltså 100%?
Som utvecklare orkar man väl inte sitta med kod 8 timmar i sträck. Jag har hört att hinner man med 4 timmar så är det riktigt bra. Sen räknar jag iofs in tiden man googlar för att hitta sina svar, tänka på problem, svara på mail, möten etc, så allt utom raster och sociala tillfällen räknas alltså in i arbetstiden.
Ni kanske kör paketpris etc? Meddela gärna hur ni tänker, tack!
Jag är inte konsult inom mjukvara, och jag kör inte eget företag, men jag är konsult. Ja, är jag på ett företag som “heltidkonsult” så fakturerar jag 8h/dag. Jag jobbar lika mycket som kundens vanliga heltidsanställda. Om jag tar en kafferast eller pingismatch på en kvart kommer ingen bry sig om. Jag sitter inte med stoppklocka.
Tack! Ja, jag kan tänka mig att det är så på de flesta ställen om man är konsult att man gör som resten av stället gör, men man fakturerar ändå till kunden för dessa 8 timmar, vare sig det blir mer eller mindre.
Vi får se ifall fler svarar, men stort tack för att du gjorde det.
Jag är egenkonsult inom programmering och jobbar dessutom på distans mot ett annat land. För mig gäller vanliga arbetstimmar. Det är sällan en utvecklare jobbar helt isolerat. Andra utvecklare behöver hjälp, en designer behöver gå över en vy, en Q.A-person har några frågor etc. Man är en del av ett team och behöver vara tillgänglig när alla andra är tillgängliga.