Hej!
Jag har en fråga till alla er som jobbar som konsulter, vare sig ni har eget bolag eller är anställda på konsultfirma.
Full beläggning innebär ju 8 timmar om dagen, 100% etc, men jobbar ni verkligen 8 timmar om dagen om ni fakturerar 100%? Detta gäller särskilt till de som arbetar med programmering i någon form.
Vanliga dödliga på produktbolag verkar ha det mera “chill”. Det sägs i alla diverse forum att ingen orkar jobba 8 timmar egentligen. Det fikas, spelar tv spel och tas långluncher, men har man rätt att göra allt sånt som konsult och ändå fakturera kunden för 8 timmar, 40 timmar i veckan, alltså 100%?
Som utvecklare orkar man väl inte sitta med kod 8 timmar i sträck. Jag har hört att hinner man med 4 timmar så är det riktigt bra. Sen räknar jag iofs in tiden man googlar för att hitta sina svar, tänka på problem, svara på mail, möten etc, så allt utom raster och sociala tillfällen räknas alltså in i arbetstiden.
Ni kanske kör paketpris etc? Meddela gärna hur ni tänker, tack!
Jag är inte konsult inom mjukvara, och jag kör inte eget företag, men jag är konsult. Ja, är jag på ett företag som “heltidkonsult” så fakturerar jag 8h/dag. Jag jobbar lika mycket som kundens vanliga heltidsanställda. Om jag tar en kafferast eller pingismatch på en kvart kommer ingen bry sig om. Jag sitter inte med stoppklocka.
Tack! Ja, jag kan tänka mig att det är så på de flesta ställen om man är konsult att man gör som resten av stället gör, men man fakturerar ändå till kunden för dessa 8 timmar, vare sig det blir mer eller mindre.
Vi får se ifall fler svarar, men stort tack för att du gjorde det.
Jag är egenkonsult inom programmering och jobbar dessutom på distans mot ett annat land. För mig gäller vanliga arbetstimmar. Det är sällan en utvecklare jobbar helt isolerat. Andra utvecklare behöver hjälp, en designer behöver gå över en vy, en Q.A-person har några frågor etc. Man är en del av ett team och behöver vara tillgänglig när alla andra är tillgängliga.
Ser heller inga problem med att hålla fokus under långa tidsperioder. Känner man sig mosig framåt eftermiddagen när man suttit still länge så testa en löptur (eller annan fysisk aktivitet) under lunchen ibland. Ger enorm energi för mig.
Häftigt att arbeta med egen firma mot annat land. Funkar det bra med faktureringen då?
Ja, så klart att man ofta jobbar i ett team, även om man har egen firma exempelvis.
Bra du orkar hålla fokus så länge. Det kan jag också göra. Det händer ofta att jag jobbar på många timmar i sträck och sen när jag löst ett problem så behöver jag ta en lång paus och sen fortsätter man efter ett par timmar.
Sett någon tumregel på att man bör prissätta på runt 70% beläggning. Alltså att man har lite luft att hantera allt annat i företaget. Hört att det är så de stora prissätter kortare uppdrag
Ligger man sedan och fakturerar 100% (8 h) så går det ju riktigt bra. Sen funkar det såklart olika på långa uppdrag där man är uppknuten på 100% 8 h när prissättningen blir lägre för man har en ”tryggare” situation.
Ja, jag har hört detsamma att man räknar inte med att man har 100% beläggning, utan mycket lägre, men att priset däremot motsvarar vad det skulle ha varit på 100%.
700 kr i timmen på 70% beläggning är ju jättelite (bara för att nämna ett pris), medan runt 1000 kr eller mer kan ju ersätta den tiden man förlorar på att tekniskt sett inte jobba heltid.
För yrken där det är svårt att slå fast/jämföra vad som är “normal output per timme”, ex design/programmering eller andra kreativa yrken, så är det meningslöst att räkna timmar. Att man ska vara tillgängligt 8h per dag är ju inte samma sak som att producera 8h per dag.
Till skillnad från vissa löpande-bandet-yrken där man vet att “99% av alla arbetare producerar 150-160 enheter per timme”. Eller en busschafför där varje körning är förutbestämd i tid och rum, etc.
Sant, bra sagt. Det är ju lite det jag ville komma åt med mitt inlägg här. Hjärnan orkar inte sitta och vara kreativ och problemlösa 8 timmar i sträck, så det måste ju anses vara rimligt att en kontorsarbetande person, även om denne är konsult som fakturerar sin kund, jobbar på ungefär samma sätt som man gör ute hos kunden.
Hårt jobb tolkas ju olika också, beroende på arbetsplats, men jag gissar också att det handlar mer om att “vara tillgänglig” mer än att faktiskt vara produktiv. Det är ju många ställen där man inte är särskilt produktiv, men man är ändå på kontoret mellan 8-17 och då är det huvudsaken. Lite konstigt egentligen, men det får man väl anpassa sig till.
Jag har varit konsult inom IT och även anställd. Har ofta känt att jag blivit som mest effektiv efter flera timmars arbete så 8 timmar har snarast varit gränsen då jag lagt in en högre växel.
Jag jobbar inte som utvecklare men som projektledare och om jag har 100% beläggning så jobbar jag i alla fall 7,5 effektivt/dag. Jag spelar inte pingis eller annat. Dricker mitt kaffe vid datorn, ibland går jag med på fika. Har alltid matlåda och går tillbaka till jobbet när jag har ätit upp. Även om anställda har ett lättsammare förhållningssätt till arbete så ska det inte påverka mig. Jag kostar också säkert dubbelt så mkt som den anställlde så jag har svårt att motivera att jag skulle softa när jag är ute hos kund. Ser själv när jag skriver detta att det låter ruggigt präktigt…
Nej Monica, jag tänker exakt likadant. Att jag skulle kunna arbeta lika lite som många anställda gör och ändå fakturera 8 timmar per dag vore möjligt, men det skulle inte kännas rätt mot kund. Pauser tar jag, men jobbar oftast lite längre in på dagen sedan.
Forskningen säger att 6 timmar per dag är vad människor klarar som mest att vara produktiva.
Om man är produktiv 3-4 timmar per dag så är det en väldigt produktiv dag för dom flesta.
Man kan även vara mer produktiva än 6 timmar per dag, men det kommer innebära att nästa dag så kommer man vara mindre produktiv eftersom man får en ”skuld”.
Ja, och sedan är det väldigt stor skillnad på produktivitet för olika yrken. Kör du lastbil så är din produktivitet helt och hållet kopplad till hur länge du sitter bakom ratten. Där är det nog lättare att vara produktiv 8h per dag, varje dag. En (bra*) författare tror jag inte får ihop så många timmar per dag i snitt över ett helt år.
*Bra författare = skriver bra böcker, inte många böcker
Jag är konsult som mjukvaruutvecklare. Skriver den tid jag jobbar - inkl två fikapauser á 20 min. Lunch tar man ju utanför arbetstid, så långlunch belastar inte arbetstiden.
Sen har jag varit med om personer som säger typ “ja, det där var väl en 30 min lunch” när jag själv ser i tidrapporteringsappen jag använder att det snarare var 50 min…
Säg en taxichaufför som arbetar 8 timmar per dag. Skulle bilen konstant rulla den tiden med en betalande kund i skulle chauffören dra in enormt mycket pengar.
Om personen dock sitter i 20 minuter på Arlanda och väntar på en körning och sedan kör en kund i 30 minuter, hur lång tid har han då arbetat?
Om en programmerare ska ladda hem en testdatabas till sin dator och den tar 15 minuter att ladda ned och under dessa minuter gör programmeraren ingenting annat, räknas det så som arbete?
Allt som är nödvändigt för att utföra ditt jobb ska faktureras.
Dvs behöver du hämta en speciellt tangentbord för att göra ngt specifik i en projekt och det tar 20 minuter att hämta den i förrådet ska det faktureras.
Inkl fika dock inte lunch
Många konsultavtal har också att påbörjade timmar ska faktureras.
@FallenFetaOst Jag definierar arbete i det här fallet i allt som är relaterat till att man skrivit eller skriver kod.
Googla, skriva i forum, tänka på sitt problem så man kan lösa det, möten, bollplank med kollegor och självklart skrivandet av kod. I det du nämner räknar jag det som arbete också, för man väntar på att nått ska bli färdigt. Har man inget annat att göra under tiden kan man ju ta ett break så länge. Men ja, jag hade räknat det som arbete.
Som många andra också nämnt här i tråden så är det ju rimligt att definiera arbete och alla yrken skiljer sig ju en del.
Tack för ditt svar! Väldigt viktig input i frågan.