jaha varför skulle vi meddela dig? berätta gärna hur du själv tänker, eller du kanske skrev inlägget och direkt började spela spel? tack
@JFB ja, jag håller med där också. Hade jag arbetat som konsult med egen firma hade jag räknat ut ett schysst paketpris som innebär att jag jobbar typ 75-100% och jobbet blir gjort, medan jag själv tjänar på det och kan få en bra lön och utdelning om jag nu vill ta ut det.
Ja det är en smart lösning också.
Om jag tolkar dig rätt här så innebär det att du jobbar långt mer än 8 timmar per dag?
@Monica jag förstår att du håller hårt i det. Bra! Starkt jobbat.
@anon41011307 ja jag har hört det också att man orkar bara ett par timmar, sen måste man ta en välförtjänt paus och det är därför det är så otroligt många anställda på kontor som drar ut på allt för att orka stanna där mellan 8-17.
@RobertK Håller med dig också, det skiljer sig mycket mellan yrken på vad som räknas som produktivitet. På kontor verkar det som att bara vara fysiskt på plats är det viktigaste, vilket är konstigt när det egentligen borde vara produktivitet eller effektivitet.
@Norpan Ja, förstår att du stör dig på att konsultkollegor rapporterar överdriven tid. Det är därför jag ställer frågan, för jag vill veta hur folk som är konsulter tänker kring det här med hur mycket man har i beläggning vs faktiskt arbetade timmar inom programmeringsyrken.
Lol chilla
Misstänker att det finns en och annan här som inte är helt ärlig. Ingen vill väl out:a att man fakturerar för tid som inte är arbete
Va? Ursäkta för att man vill veta hur IT konsulter tänker kring sin fakturering och hur ärliga de är. Jag vill bara veta hur det funkar. Jag spelar inga spel. Varför skulle jag göra det? Jag är nyfiken då jag vill starta eget som konsult i framtiden.
Om jag då ska klargöra för det verkar ju behövas - det jag undrar är om alla konsulter, vare sig de har egna bolag eller ej och fakturerar sin kund för 100% arbete, alltså 8 timmar per dag, 40 timmar i veckan om de faktiskt arbetar dessa 40 timmar per vecka?
Vad som är jobb har jag förklarat tidigare i tråden.
Sen förstår jag om det är en känslig fråga, men jag frågar allmänt eftersom jag vill lista ut hur jag själv ska tänka i framtiden OM jag väljer att starta eget som konsult, hur mycket jag ska arbeta och faktiskt fakturera så båda parter tjänar på det…
Jag vill kanske jobba 6 timmar per dag, men ändå ge mig en heltidslön runt brytpunkten förmodligen, och fakturerar jag för lite så går inte ekonomin ihop. Därför så vill jag veta hur ni tänker och gör.
Jag menar inte att outa någon heller. Det är är ett anonymt forum om jag förstått det hela rätt.
Sorry om jag är korkad för att jag ville ställa den här frågan. Det var inte meningen att göra någon illa eller trampa nån på tårna.
Om du menar programmering inkl. systemarkitektur och kanske även viss kravfångst, ta fram lösningsförslag, göra prototyper mm så tror jag att normalspannet på individnivå är så pass stort att det handlar om fingertoppskänsla och ha koll på hur marknaden ser ut. Och såklart ha en realistisk/korrekt uppfattning om din egen kompetens och vad du kan leverera till kund per tidsenhet.
Behöver du inte sitta hos kund (alltså vara fysiskt på plats) 8h per arbetsdag, så finns det nog “elitprogrammerare” som kan fakturera 8 normala timpriser för en timmes jobb, samt de som måste kämpa 10-12h för att fakturera samma tid. Det finns inget generellt svar, i slutänden är det kunden som ska vara nöjd med leveransen.
Det här är väl ett bra inlägg. Jag brukar få bra feedback generellt. Är således inte jättestressad över att “jobba ikapp” eller liknande. Jag upplever att jag har bra koll på vad som förväntas av mig i en heltidstjänst och ser till att levererar detta. Visst har jag ibland haft längre arbetsdagar då jag ändå fakturerat 8h om jag varit jätteseg eller tagit långlunch eller bara haft extremt dåligt fokus… Men alltsomoftast känner jag ingen stress över att snacka båtar 5 min med bordsgrannen heller.
Kul ämne, jag jobbar med systemutveckling via eget konsultbolag. Brukar sitta framför datorn mellan 8-16:15 med 60min lunch som består av 20 min äta mat och 40min hundpromenad. När jag sitter med komplexa problem så är det just under promenaderna som jag får ett annat perspektiv på saker och lösningar kommer till mej. Jag fakturerar 8h/dag men det betyder inte att jag stirrar in i skärmen alla de 8 timmarna. Jobbar remote ca 95% av tiden.
De jag känner som är konsulter inom mjukvaruutveckling jobbar kanske 10h per vecka men fakturerar 40h.
Nästan ingen annan kan göra deras jobb och de blir klara i tid. Blir ju konstigt ifall man blir klar med sin uppgift på måndagen men företaget förväntar sig det på fredagen, inte så att man tjallar på sig själv direkt.
De lever verkligen lyxliv, men alla har det ju inte så, de är också inte så lätta att byta ut, finns inte så många människor med hög intelligens som klarar deras uppgifter. Vi lite dummare får jobba 8h om dagen och klarar inte att jobba mot prestation på det sättet, utan byter istället timmar mot pengar.
Kan lova dig att de har högre output under sina 10h än nästan alla andra på de flesta bolag som jobbar 40h och mest sitter av tiden.
Inte konstant men det har funnits perioder då jag har arbetat extremt hårt och över 60 timmar per vecka ja. Det har inte sänkt min produktivitet per arbetstimme utan tvärtom ökat den. Därför tror jag inte på generella påståenden om att man bara är produktiv 3-4 timmar per dag. Detta är nog högst individuellt.
Ser vi t.ex. på gamers så kan både amatörer och proffs spela extremt länge och hålla full skärpa, så att personer som älskar det de gör klarar det är inget ovanligt. Hur länge klarar personer att hålla full skärpa när de kollar på Tiktok, chattar med kompisar eller annat? Vi klarar det när vi gillar det vi gör.
Hjärnan är konstant aktiv med något, vi kan helt enkelt inte sluta tänka ens om vi försöker.
Konsult är också konsten att skriva tid.
Och hur du göra beror på kontraktformen.
Är det fastpris eller löpande. I ett större företag kan de vara vilken grupp äger resultat etc.
Och det finns skillnader om det är renodlad konsulttjänster (dvs konsulter utför en tjänst utan styrning av företag) vd bemanningstjänster (konsulter är uthyrd på nåt sätt och ligger under föreragetsansvar. Typisk alla konsulter som är uthyrd till större företag och är egentligen en del av företaget).
I min konsultvärld har dygnet mer än 24h, har konsultarvode dom är relaterat till allokering och schabloner.
Vilket innebär att det är målstyrt 10h debitering kan innebära 6h produktivt.
Många konsulter arbetar delvis gratis
Om man gör 8 timmars arbete på 6 timmar kan man ta sig an en ny uppgift resterande 2. Jag utgår också från att uppdragsgivaren förväntar sig det.
Hjärnan funkar inte riktigt så… Jag brukar numera snarare höja kvaliteten när jag har tid över än jäkta/stressa. Man kan spara otroligt mycket pengar åt kunden genom att ta det lugnt och dubbelkolla sina saker, sova på lösningar etc. Programmering är extremt komplext.
Jag tror missuppfattningen här blir att när en utvecklare säger ”jobba effektivt 8h/dag” så menar man ofta fokuserat arbete med programmering eller ett tekniskt problem. Djupfokus helt enkelt. I princip ingen människa kan jobba djupfokuserat 8h per dag. Man tycker att möten, diskussioner med kollegor, läsa mail, skissa på idéer i ett dokument, osv, inte räknas.
Arbetar som konsult och har efterhand fått lära mig att det är egentligen inte antalet arbetade timmar kunden är intresserad av, utan produkten man levererar. Att man mäter tid är för att det är svårt att mäta något annat. Även om enheten är densamma är det ett helt annat tänk än när man jobbar med stämpelklocka på jobb där man mer ska vara på plats ett visst antal timmar. Ska dock tillägga att jag inte är uthyrd “resurskonsult”, utan mer levererar projekt/produkter.
När vi diskuterar en konsults debitering så räknas den tiden förstås. Är dessa möten en del av arbetet så sker förstås debitering. Personligen tyckte jag att många möten var rätt meningslösa och bortkastad tid, men deltar jag inte kommer chefen och klagar.