Visar er arbetsgivare hur mycket ni kostar?

Vilka utgifter har ni rapporterade på era lönespecifikationer från arbetsgivare? Är de redovisade någonstans som en total kostnad av vad arbetsgivaren betalar på olika sätt för er under en månad?

Orsaken till att jag undrar är att jag är egenföretagande konsult, med ca 1250:-/timme i debitering inkl skatt. De gånger jag har berättat det för dem som alltid varit anställda av stora företag är det slående ofta som de liksom tror att jag har typ 100 000:- i månadslön, och så blir de djupt upprörda över extrembetalda konsulter som har så mångdubbelt mycket högre lön än de som är anställda, och HUR kan företag som tar in konsulter gå med på så höga priser, osv. Då får jag förklara att jag betalar 50-60% av de pengarna till Skatteverket och att det varje månad också ska betalas t ex försäkringar och pension, och att därefter måste jag ha en buffert så att jag kan få lön även när jag är sjuk eller vill ha semester eller avslutar ett uppdrag och inte får ett nytt.

Nästan ingen, när jag frågar, har en aning om totalsumman som deras arbetsgivare betalar per månad inkl arbetsgivaravgift, försäkring och pension, de flesta vet endast vad de har för nettolön + arbetsskatt.

Så, redovisar era arbetsgivare sina kostnader för er, sammanställda åtminstone på individuell nivå med pensionsspar, försäkringsavgifter och arbetsgivaravgifter?

Om inte, vill ni spekulera med mig i varför?

Min arbetsgivare gör det, fast inte på lönespecen utan den infon finns på vår förmånsportal.
På lönespecen finns bara uppgifter som relaterar till hur mycket jag får utbetalt per månad.

Finns även mera detaljer kring vad som ingår i arbetsgivaravgift, pensioner, förmåner.

8 gillningar

Jobbar på ett stort åkeri med kollektivavtal. På lönespecen redovisars allt separat som månadslön, ob, övertid, traktamente, skatt och sociala avgifter m.m.

Det jag reagerar över är hur många det är som inte kan läsa och förstå en lönespec eller hur dom får lön beroende på vilket avtal dom har via facket.

1 gillning

Hur menar du där? Vilken skatt menar du?

de liksom tror att jag har typ 100 000:- i månadslön,

Fast det har du ju, beroende lite vad du menar med skatt ovan. Om du debiterar 1250 Kr exklusive moms så fakturerar du runt 200.000 i månaden och med runt 50-60% i skatt få du netto ut 100.000 vilket är betydligt mer än en generell VD tjänar.

Har du ett AB kan du få lite mer.

8 gillningar

Rent allmänt är folk i Sverige väldigt fixerade vid deras bruttolön, kanske för det är en enkel siffra att jämföra med andra även om den inte säger speciellt mycket då arbetsgivaren betalar in sociala avgifter etc. som vi som är anställda i Sverige i mycket får igen som pension, tjänstepension, sjuklön, semesterlön.

Lätt att glömma bort men de allra flesta borde förstå att en egenkonsult står med denna typ av kostnader och inet kan ta hela timarvodet i bruttolön.

Däremot, jobbar du heltid med 1250kr per timme kan du i ett AB med lön och utdelning komma upp i mer än 100k netto per månad i snitt. Bra jobbat!

1 gillning

Med “skatt” i det fallet menar jag moms.

Halloj.

Nu vet jag inte vilken branch osv du arbetar inom. Om man gör en ungefärlig jämförelse med vad det kostar att hålla en anställd så kan man få lite ytterligare kött på benen.

Normalarbetstiden brukar schablonmässigt anges till 2080 h/år men faktisk arbetstid är snarare runt 1880 (5 v semester borträknat) vilket vi även kan anta är faktureringsbara timmar.

Med en fakturering på 1250:-/h ger det att kostnaden per år blir ca 1880*1250=2350000 kr.

Om man vill veta vad man skulle kunna ge någon i lön för att få motsvarande kostnad så finns många olika kalkylatorer för det. Exempelvis: Vad kostar en anställd? - Räkna ut det med vårt verktyg! - Företagarna

För att komma upp i 2350000 kr i årskostnad (195833 kr/månad) för en anställd så behöver man 114000 i månadslön.

Sedan om man som egenföretagare kommer upp i 1880 faktureringsbara arbetstimmar per år är nog inte så troligt då jag gissar att några veckor ytterligare går bort mellan uppdrag, sjukdom, fortbildning osv. Men detta borde förklara varför folk reagerar som de gör.

Mvh Nolerion

De flesta av kostnaderna som du räknar upp är ju fasta procentsatser och relativt enkelt för individen att räkna ut själv (förutom försäkringskostnad men det känns branschspecifikt om det är på individnivå eller inte) om intresse finns.
Det har nog hänt en enda gång under många år att en anställd frågat mig om deras pensionskostnad per månad.
Jag tror helt enkelt inte att det är särskilt intressant för de flesta personer.

Du tar alltså ca 937 kr/tim + moms?

Tror du tänker rätt men räknar fel.

1250kr med moms blir 1000kr utan.

1250 / 1.25 = 1000

Men svaret borde vara ”ja”.

När jag var konsult fick jag det redovisat. Kände ingen som helst skillnad mot när jag som anställd bara ser bruttolön och nettolön.

En av sakerna konsultfirman lockade med var riktigt bra tjänstepension, det verkar dock helt omöjligt att se exakt hur stora inbetalningarna var,

Jag tycker att hela kostnaden borde redovisas för löntagaren som då på ett transparent sätt så löntagaren är fullt informerad och kan fatta rationella beslut t.ex. om vem man röstar på osv.

1 gillning

Du har ju betydligt bättre betalt än 100k i månadslön, du har ju 100k i månaden netto :slight_smile:

Men livet är inte rättvist, varför bry sig om vad andra tycker? :slight_smile:

Nej, men jag hade budgetsnsvar och begrper dessutom hur det beskattning funkar här i landet.

Skulle det stå med skulle inte Sven Svetsare och Bitte Biträde reflektera över det ändå. Jag har träffat folk som inte öppnat lönespecen…

1 gillning

De är ju inte ute och cyklar.

Om du debiterar 1250 i timmen inkl moms (inte skatt) så drar du in över 200t på en månad när du jobbar heltid utan semestrar.

Av det så får du ut cirka 45% efter skatter (egenavgift + inkomstskatt) om du har enskild firma. Visst, semester och pension ska tas för men du har ju antagligen skrivit av en stor del resor etc. så siffran är norr om 40% kvar, d.v.s. 80 tusen rena pengar.

1 gillning

Ja, där jag kan se min lön kan jag även se den totala kostnaden som arbetsgivaren betalar. Det är nog ändå få som har koll på vad det kostar arbetsgivaren vilket helt enkelt beror på att man inte bryr sig. Man bryr sig om sig själv. Inget konstigt med det.

Med eget AB och konsult, finns ju även fler kostnader som behöver tas. Affärsystem, årsredovisning, och sedan vanligt förekommande så som försäkringar, revisor, dator, programvara (några vanliga program kan lätt kosta tiotusentals kronor per styck varje år i licenskostnad).
När jag själv pratar om vad jag fakturerar brukar jag säga priset utan moms, samt nämna att man blir av med ca minst hälften i skatter o sen saknas även tjänstepension och semester och några kostnader för att driva företaget. Fför att förenkla för de personer som inte är så insatta.

1 gillning

För att ha 1 200 000 kr i brutto årslön behöver du alltså debitera 1 342h. En normal heltid brukar vara 1650h med god marginal. Jag räknar här generöst med 100k i övriga kostnader.

Varför ska man ta hänsyn till att du kan vara mellan uppdrag? Högre timpris än hos anställda motiveras bl.a va avtalets längd och att man som konsult oftast har kort uppsägningstid från kundens sida.

2 gillningar

För att köpa röster för väljarnas egna pengar.

Vi behöver inte hoppas på att det upphör. Det gagnar fattiga mer än rika och rika är i konstant minoritet, definitionsmässigt.

Är det inte mer rättvist att jämföra med nettoomsättning per anställd? Ett vanligt industribolag kan omsätta flera hundra tusen per anställd och månad :man_shrugging: Nettoomsättningen motsvarar väl grovt sett fakturering?

Det kan var stor skillnad mellan netto-omsättning per anställd i olika branscher,

Vg industriföretag är det inte ovanligt att 25-50% av kostnaden består av material. Några materialkostnader har knappast en konsult.

Högst material-andel per omsättningskrona har nog livsmedelshandlare, gissar jag. På många varor har de väldigt låga påslag men å andra sidan ligger många varor max 30 dgr innan de säljs → hög lager-omsättningshastighet.