Visar er arbetsgivare hur mycket ni kostar?

Moms är ju dessutom avdragsgill för alla företag, dvs ingen kostnad för ett företag. Så Du kostar ju egentligen 1000kr/h för din kund

Jag försökte mest förklara varför jag tror att folk reagerar som de gör när de jämför ett konsultarvode med kostnaden för en anställd.

Rent generellt när man enbart jämför konsultarvode och lön så blir det dock lite äpple/päron eftersom (om hanterat korrekt i min mening) en konsult/anställd har två totalt olika syften i verksamheten.

Det jag personligen inte kan förstå är när man plockar in konsulter på långtidskontrakt för att genomföra verksamhetens rullande åtaganden. Sker dock konstigt nog ganska ofta på många arbetsplatser.

Mvh Nolerion

2 gillningar

Är det inte för att runda anställningstryggheten? Anställda kan vara riktigt besvärliga och svåra att bli av med.

Företag har ju med tiden blivit lite av en uppsamlingsplats/ plattform för sociala insatser. Jag tänker själv att drömverksamheten är helt utan anställda, så man kan fokusera på kärnverksamheten.

I vissa fall kanske man är tvungen att anställa, men jag förstår att friheten att kunna säga upp personal kan vara värd mycket i vissa osäkra brancher.

1 gillning

Nja, jag vet inte. Det är lite av en myt att det skulle vara svårt att säga upp personal i Sverige. Min gissning är att det mest beror på att det är enklare för chefen att plocka in en konsult än att anställa. I alla fall i kvalificerad verksamhet (exempelvis Ingenjörer). Vid okvalificerade jobb är det nog som du säger i större utsträckning.

Sen är det nu mer inte möjligt längre att “ostraffat” köra på med fulutnyttjande av typ poolia-konsulter och dylikt. Efter två år så måste nu arbetsgivaren antingen säga upp konsulten, erbjuda konsulten anställning eller en klumpsumma i kompensation (tror typ två månadslöner om jag inte minns fel).

1 gillning

När jag för några år sedan hade ca 55000 per månad i lön kostade jag ca 1 miljon per år.
Det är arbetsgivaravgifter (löneskatter över 31,42%!)
Friskvårdspeng
Semester
Ev. sjuklön
Pensionsavsättningar (tjänstepension)

Så det är mycket kostnader som tillkommer så att debitera runt 1000 kronor (+moms!) är inget märkvärdigt.

1 gillning

Tackar den tillfrågade nej till erbjudandet så kan uppdraget fortgå som vanligt.

Inom industrin är det väldigt vanligt med resurskonulter inom kvalificerade områden på långa uppdrag. Den “nya” lagen kommer inte innebära några nämnvärda förändringar för dessa.

Vilket nu alla större företag såsom Telia, Ericsson, ABB mm jobbat sig runt. De säger helt enkelt upp alla konsulter och köper in en tjänst istället, personalen är detsamma.

Min arbetsgivare redovisar vad jag “kostar” på förmånsportalen. Lustigt nog står det inte på samma ställe hur mycket intäkter jag genererar, det hade ju varit konsekvent att ha de siffrorna på samma ställe tycker jag. Det är ju inte direkt svårt att räkna ut när man jobbar på ett konsultbolag.

2 gillningar

I den bransch jag verkar i så har man (statligt verk) flera gånger försökt anställa långtidskonsulterma men det är nästan aldrig någon som vill byta sida så man fortsätter med flera år långa konsultkontrakt.

En vän som konsultar för en stor industri “råkade ut” för samma sak.
Blir erbjuden fast tjänst, där han skrattar åt den fasta lönen.
Får se om han fortsätter nu dock.

Ja, jag tog det för att det (1000 kr/timma, 1250 kr inkl moms) är en enkelt exempel att räkna med. När jag har räknat ut senare vad jag, totalt sett, skickar till SKV så innefattar ju det momsen.

Jo, fast jag måste ju också betala ex försäkringar, övriga kostnader för att kunna utföra mitt jobb, och lägga upp en buffert för att kunna få lön även när jag inte har uppdrag. Precis som att stora bolag måste betala försäkringar, olika kostnader för att bedriva sin verksamhet, och en buffert för att kunna betala sina anställda även de månader när vinsten inte är skyhög…

Absolut skulle jag kunna ta ut betydligt mer än vad jag gör, men poängen i min fråga handlade mer om att väldigt många ser det som att de kostar sin arbetsgivare endast bruttolön, och arbetsgivarna fortsätter att redovisa det på det sättet istället för att på lönebesked skriva
“Försäkringar A kr”
“Pension B kr”
“Arbetgivaravgifter C kr”
“Bruttolön D kr”
Totalt (A+B+C+D) kr

Jag har själv ett sådant uppdrag. Jag har blivit erbjuden anställning, men trivs med att vara egen. Förhoppningsvis kommer företaget där jag har mitt uppdrag en vacker dag att bestämma sig för att anställa någon på den tjänsten där jag sitter nu, och jag är helt ok med att mitt uppdrag då tar slut.

Fast varför ska man behöva bry sig om vad man kostar sin arbetsgivare? Det är ju arbetsgivaren som valt att anställa mig, och ansvaret för rimligheten i den kostnaden ligger ju på dem.

Enda argumentet för det som jag hört är någonting i stil med “Om vi redovisar dessa kostnader så kommer folk börja ifrågasätta varför dessa pengar hamnar i statens ficka och inte den egna.”, vilket kanske stämmer men förmodligen inte kommer leda till att vi vanliga löntagare blir rikare i slutändan.

2 gillningar

Om man vill jämföra kompensation för två jobb är det enklast att titta på totalkostnaden. Hur den kostnaden sedan fördelas på lön, pensionsavsättningar och andra förmåner kan justeras.

Transparens brukar leda till effektivare och mer korrekt prissättning. Men det ligger nog inte i arbetsgivarens intresse…

Jag jobbar på internationellt bolag och får varje punkt listad.

Men jag ignorerar det mest för det ger mig ingenting att se hur mycket jag kostar för det är inget jag kan påverka. Lönehöjning och löne-“förhandling” (de säger en summa, jag kan inte göra mer än säga okej) handlar ändå om bruttolön, inte vad jag kostar bolaget.

Bolaget betalar en summa, en markant mindre summa hamnar på mitt konto.

2 gillningar

Hur menar du då?

Det intressanta är vad personerna gör, hur de arbetsleds, osv. Du kan inte komma runt regelverket bara genom att kalla det något annat än det är. Se artikeln nedan där detta framgår:

• Konsulter och bemanningspersonal är inte undantagna, inklusive experter, ingenjörer eller IT-personal.

Skillnad mellan konsult- och bemanningsupplägg

En avgörande punkt är vem utövar arbetsledningen och följer upp arbetsresultatet. Är det konsulten eller kundföretaget? Det påverkar om uppdraget betraktas som konsultuppdrag eller bemanning.

• Konsultupplägg: Konsulter är anställda av konsultbolaget och utför specifika uppdrag, ofta under egen kontroll och ledning.
  • Bemanningsupplägg: Bemanningspersonal hyrs ut till kundföretag för att arbeta under deras kontroll och ledning.

De flesta IT-konsulter faller under Bemanningsupplägg tex, då de är resurskonsulter som arbetsleds av kundföretaget. Så då kommer regelverket gälla för dem.

På mitt första sommarjobb så hade jag en mycket bra chef. Vilket Härlig Tid! Han påpekade att en anställd kostar ungefär dubbelt upp mot Lön allt inräknat… (stämmer väl inte riktigt Men än ändå) Detta har i hela mitt yrkesliv hängd med mig på något sätt, om jag har 50 i lön måste jag skapa värde för 100. Om jag exempelvis är säljare så måste jag dessutom skapa omsättning/margianal för alla anställda som inte jobbar med sälj annars går företaget back på mig… Har försökt ta upp detta resonemang med andra anställda på olika företag men alldrig fått gehör. de flesta säljare verkar tänka jag har gjort skäl för min lön, punkt

1 gillning