Råd om bästa konsultroller inom kommunikation/IT

Jag funderar på att ta steget till eget. Det som ligger närmast till hands för mig är att sälja min tid som konsult. Nu funderar jag dock på vilken konsult jag skulle vara. Jag har jobbat med en hel del olika yrken som ligger inom branscherna kommunikation/marknadsföring respektive webb/IT. Så jag skulle vilja ha lite tips på vad av det jag gör som har bäst förutsättningar att sälja.

Här kommer tänkbara konsultroller i kundsegment B2B:

• Sökmotoroptimering: strategi, onpage, teknik, utbildning.
  • Google Ads: strategi, kampanjhantering, utbildning.
  • Sociala medier: strategi, annonsering, utbildning.
  • Webbanalys: analyser, utbildning (nybörjarnivå).

Exempel på konkurrent: https://www.pineberry.com/

Och här för kundsegment icke-kommersiellt (myndigheter m.m.)

• Webbstrategi: strategier, rådgivning, utbildning.
  • Webbutveckling: förstudier, rådgivning, utbildning.
  • Webbpublicering: analyser, rådgivning, utbildning.
  • Systemförvaltning: rådgivning, utbildning.

Exempel på konkurrent: https://webbfroken.se/

Tänkbara vidareutbildning (jag kan grunderna, men behöver gå kurser för att bli relevant):

• Frontendutvecklare: custom, WordPress.

Exempel på konkurrent: https://sunbird.se/

Så det handlar även om typ av tjänst jag skulle erbjuda. Utbildning skulle kunna vara möjligt inom alla dessa områden, men kanske inte blir så trovärdigt om den som utbildar inte är expert på och jobbar med den exakta arbetsuppgiften.

Vad tror ni har mest chans att lyckas som konsultverksamhet?

1 gillning

Fixa några olika CV för de rollerna du listar och börja offerera på brainville och verama så kommer du nog se vart efterfrågan är störst.

3 gillningar

Tack för tips! Kikade lite snabbt och det ser ut som marknadsplatser för IT-konsulttjänster. Min bild är att det är en väldigt stor skillnad på hur IT-konsulttjänster säljs jämfört med hur marknadsföringstjänster säljs. Jag ligger tyvärr mitt emellan dessa två branscher, så jag behöver välja väg.

1 gillning

Ja, det är nog mer fokus IT. Men jag tror du kan hitta uppdrag där ändå, kanske värt att kolla. Sen finns ju också Magnit, som har avtal med i stort sett alla. Jag vet att de avropar massor med olika roller.

1 gillning

Den grundläggande frågan tänker jag är om konsult innebär:

1. Du avropas och jobbar åt någon annan. Du är då konsult åt den som behöver hjälp, ofta tillsammans med den upphandlande organisationens egen personal. Du gör bara själva jobbet (debiterar). Antingen som anställd på konsultbolag eller som underkonsult till exempelvis konsultmäklare.

eller

1. Du är egenkonsult och säljer konsulttjänster till olika organisationer direkt utan mellanhänder. Du är så att säga din egen byrå och får sköta allt runtomkring som försäljning, redovisning och annan företagsadministration.

Detta är nog också ett vägval som jag behöver göra.

Min förståelse är att det är väldigt svårt att teckna egna avtal med större kunder som enmansbolag. Även lite större firmor har svårt med det. Hade varit intressant att höra någon på inköparsidan berätta om hur de gör/resonerar.

Jag har alltid jobbat under konsultmäklare, ute hos kunden i deras projekt eller verksamhet och jag upplever att det funkar bra. Konsultmäklaren ser till att alla dokument, försäkringar mm är i sin ordning.

De fakturerar t.o.m sig själva, man behöver bara se till att göra tidrapporten i tid.

Hanterar min bokföring själv, det är inte särskilt mycket jobb tycker jag.

Jag tror det handlar om marknad. Vill du jobba med större uppdrag/kunder är det alltid någon form av avrop/inköpsprocess. Om du “nöjer” dig med mindre uppdrag/kunder så går det att sälja direkt, särskilt till lokala företag. Men jag tror nedsidan är att det inte kommer finns så mycket pengar att tjäna på Pizzerian på Hörnet™.

Tycker det blir lite fel när du nämner “konkurrenter” - en konsult har “aldrig” några konkurrenter, de företagen du listade där skulle du lika väl kunna jobba hos, som konsult.

Att du skulle få göra avtal med något företag är inte troligt, om det inte är någon du redan jobbat hos, och som känner dig väl. Du får gå via en mäklare, ibland måste du gå via en mäklare då de har ramavtal, ta stora bolag som Telia, Ericsson mm där kommer du inte in annars.

Tror inte heller du ska överarbeta det, kan ju vara kul att sitta och skriva fina powerpoints med vad du erbjuder men i slutända får du ta de uppdragen som finns och det kanske ligger 20 CVn före dig på bordet. Det är inte lätt att komma in.

Jag skulle också göra en budget och en kalkyl som tar hänsyn till att du inte har uppdrag på säg 6 månader.

Sist skulle jag läsa andra trådar här i samma ämne, det finns många

1 gillning

Där har du så fel.
Stora avtal är sönderförhandlade och har inga höga timpriser, jag är på ett bolag nu (ett av de större i Sverige) vars “ramavtal” för konsulttjänster nu är ~10 år gammalt. Deras standard timpriser ligger ett par hundra kronor under vad en konsult kostar idag 2024.

Tror jag skulle tjäna mer om jag vore konsult på lokala pizzerian.

2 gillningar

Jag tror att det ser olika ut för olika typer av konsulttjänster.