Tjena gruppen,
Jag som många andra går i tankarna att starta eget AB och börja frilansa som utvecklare på grund av den ekonomiska uppsidan som finns med att driva eget.
Jag undrar hur ni som startat eget upplever marknaden just. Hur lång tid tog det för er att hitta era uppdrag och ser ni att marknaden börjar öppna upp för att ta in fler konsulter.
För egen del befinner jag mig i Göteborg och har arbetat i branschen i över 7 år som .NET utvecklare med lång erfarenhet inom Azure
Jag har tidigare varit hos olika konsultbolag under längre period men valde att gå över till ett produktbolag inom finans då marknaden under 2023 blev alldeles för osäker i jämförelse med tidigare år. Planen är att starta upp eget bolag i början av nästa år och sakta börja nätverka med olika konsultmäklare.
Skulle vara lärorikt och kul att höra hur det gått för er som har eget att hitta kunder i dagens marknad
Marknaden är ganska dålig just nu för en resurs konsult. Som tidigare inlägg, hittar ett uppdrag på minst 6mån med bra timpris först innan du startar eget. Det är inte ovanligt att konsultföretag offertera ett timpris på 600kr per timme för en seniorkonsult i dag. Jag skulle inte starta ett AB idag om jag inte vet om jag har uppdrag för 6mån eller mer.
Jag jobbar i IT sfären, det många missar när dom startar eget är att om man inte har en “sure thing” så är konsultjobbet ett 150% uppdrag 100% jobb och sen 50% försäljning för nästa/befintliga uppdrag som görs utanför debiterbar tid.
Sen är nästa steg att det helst skall vara på privatsidan eftersom kommunala av storlek ofta har 2 upphandlade mellanhänder som gör att ersättningen ofta blir låg med låg påverkansgrad
Konsultmäklarna har ofta hårda kontrakt alt låg ersättning om man inte är mega expert inom något välsigt nischat, men jag lockas av tanken jag med (men inte så länge barnen är små)
Jag startade eget när marknaden var bättre 2022. En hel del som har problem att hitta uppdrag nu, men du sitter på en guld sits. Det är bara att sälja och leta uppdrag, om du hittar något bra så säger du upp dig.
Jag gör skiftet själv nu.
Jag har dock en annan inriktning och är “lösningsarkitekt inom infrastruktur”. Vilket är jäkla luddigt, kort sagt jobbar jag med säkerhet för devices, users och data. Lokalt och moln (primärt MS produkter).
Jag har ett uppdrag redo som jag tar över, uppdraget löper över några år så det känns som ett bra tillfälle att starta. Detta uppdraget kommer ge mig den stabiliteten jag behöver för att inte söka något annat i närtid, även om jag kanske kommer försöka hitta något 20-40% uppdrag utöver då jag har möjlighet till det.
Hör runt med konsultmäklare hur det ser ut. Finns de som tar 10% och jag anser att det är värt det för jag har alltid varit fullt belagd via konsultmäklare.
Har en anställning just nu och inget redo så direkt. Helt rätt det är många som besitter dem kunskaperna. Vilket ger mycket konkurrens. Tanken är att samla mer erfarenhet het inom Molnsäkerhet inom Azure i hopp om att kanske få sådana positioner. Från vad hör mycket från mäklare så verkar det som att man kan behöva ha det lilla extra på CV för att stå ut bland ansökningarna.
Vet inte hur det är inom just Azure-utveckling men generellt så upplever jag marknaden som het men inriktad på att köpa kvalitet. Att sälja sig som ensam konsult kan vara svårt om du inte vänder dig till mindre bolag eller går via konsultmäklare.
Om du vill bygga någonting lite mer så slå dig ihop men någon eller några och starta en verksamhet där ni säljer hela lösningar. Det är roligare och då kan ni efterhand bygga upp en kundbas med ett jämnare flöde av jobb.
Kommer inte att tjäna mer pengar i början än som fullbelagd enmanskonult men garanterat roligare i längden.
Startade av en slump som konsult via mäklare och och körde ett projekt som växte så en annan konsult kom in. När projektet var slut sprang vi på en annan kund som ville köra direkt och startade då gemensamt bolag. Utvecklades sen till att köra nya kunder som ville ha hela lösnignar och inte bara timmar. Man behöver inte ha som mål att växa om det inte är bolagsbyggandet man vill, utan om man bara vill ha kul jobb så stannar man med ett litet lagom gäng.
Konsultmarkanden liksom IT markanden är ingen höjdare just nu.
Verkar dessutom som att många startat eget rätt nyligen och därmed inte hunnit bygga upp någon kassa och då är rätt desperata och dumpar priserna ohälsosamt mycket. Även om man får ut typ 600 kr/t är det ändå klart mer än 0 kr/t…marknaden sätter som bekant alltid priset.