Hej
Hittade ingen tråd om detta ämne, hänvisa gärna om det redan diskuteras.
Jag kör som egen konsult nu, något jag länge tänkt på att göra.
Det var enklare än jag trodde att komma igång. Jag trodde länge att man behövde komma i kontakt via konsultmäklare men såg sen att det fanns plattformar, där lyckades jag hitta uppdrag via ework, jag trodde först att deras avgift låg på 0.7% som dom skriver kommer debiteras på ens fakturering, när jag dock mer avslappnat pratade med kunden visade det sig att ework även fakturerar dom, så deras faktiska avgift ligger på ~15%+, för jävla mycket med tanke på att dom inte gör något och ganska oärligt att inte direkt skriva det tbh.
Iaf så tänkte här att vi kunde diskutera olika konsultplattformar. Jag har provar signa upp på folq också, dom ska ta 5-7% men de verkar bara ha väldigt specifika uppdrag.
Brainville verkar samla allt från diverse sidor, sett uppdrag från verama där (ework) så de kanske bara är ett ytterligare lager.
Iaf vad är era erfarenheter, vilka är dem bästa konsultplattformarna?
Och hur har ni eventuellt kommit i kontakt med mäklare, samt vad tar dessa emellan?
Är du helt säker på det? Det kan skilja beroende på om det finns ramavtal och vilken din kund är men att de skulle ta 15% i förmedlingsavgift låter inte sannolikt. Känner du din kund väl?
Att du hittar någon som tar mindre än 0,7% har jag svårt att tro, faktiskt helt omöjligt.
Ja pratade med projektledaren som sa det, han är den som har koll på projektets kostnader, så han frågade mig hur mycket jag får av ework och sen sa han vad dom betalade ework. Jag blev själv helt paff. Dom tar mer än vad vissa mäklare gr som headhuntar uppdrag och konsulter. Men men, det är dom som har plattformen, så funkar kapitalismen.
Vad ligger er avgift på? jag har läst nånstans att den är väldigt låg, men om ni tex tar in uppdrag från ework så finns ju sen eworks avgift ockå där emellan?
Jobbar som It konsult, profilerar mig som teknisk projektledare, just nu har jag uppdrag som testare. Gjort lite allt möjligt i branchen.Senaste åren har jag jobbat mycket med personalsystem och implementeringar av dom.
Jag är konsult inom design i tech-sektorn, så det är nog överlappande konsultmäklare och plattformar, men inte helt samma.
Personligen har jag alltid tyckt att branschen funkar rätt konstigt. Nästan alla uppdragsgivare använder konsultförmedlare, inte sällan i flera led, som tar en relativt stor del av kakan men levererar nära på noll och inte sällan negativt värde. Plattformar som Brainville hade varit vettiga om kontakten skett direkt mellan uppdragsgivare och konsult, men nu är det nästan uteslutande förmedlare som annonserar där.
Jag tycker personligen att vilken förmedlare man använder är helt irrelevant eftersom de egentligen inte gör något alls när man väl har ett uppdrag. Enda relevanta värderingskriteriet är vilken procent de tar. Många förmedlare förmedlar också samma uppdrag. Jag är reggad hos många förmedlare och när tex Spotify släpper ett uppdrag så plingar det till i mejlen från typ fem förmedlare samtidigt.
Ofta ligger förmedlarens andel på 10-15% om de “hittar” uppdraget. Hittar du ett uppdrag själv men måste gå via ramavtal (ganska vanligt på större bolag) kan du komma undan med de där 0,7% eller vad det nu kan vara hos ex Ework.
Mitt tips är att bevaka uppdrag på Brainville, se vilka förmedlare det är som vanligen publicerar uppdrag för din roll och sedan regga dig direkt i deras nätverk. Jag har hittat uppdrag via Brainville, men har aldrig någonsin fått svar genom att ansöka direkt på Brainville. Det har alltid krävts att jag aktivt söker upp förmedlaren som publicerat uppdraget.
Min erfarenhet är att större bolag (tänk typ storbank, telekombolag, fordonstillverkare osv) ofta har ramavtal med en eller flera av de stora mäklarna (Ework, academic work, zerochaos eller vad de heter nuförtiden, etc) och då är det väl ofta någon av dem man går genom formellt om man sålt in sig själv som frilansare.
Vi tar ingen marginal. Vi tar aldrig del av affären. Vi är inte en konsultförmedlare, bara en marknadsplats. Vi försöker samla alla uppdrag på ett och samma ställe.
Brainville fungerar lite som LinkedIn. Du kan använda oss helt gratis, men du kan också köpa tilläggstjänster i form av information och funktionalitet.
Vad intressant att du tåg denna väg och har lyckats. Jag vill själv bli en egen konsult. Jag undrar hur länge tog det för dig att hitta ditt första uppdrag som eget? har du tips på hur man kan hitta sitt första uppdrag? Många blir inte eget för att de upplever att det är svårt att hitta kunder.
Brainville är inte en mäklare. Vår marginal är alltså 0 %. Vi tjänar pengar på andra sätt eftersom vi är en marknadsplats, mer i stil med Tradera, Blocket eller Hemnet. Man kan använda oss helt gratis.
Hos oss publiceras runt 40.000 uppdrag om året och vi används av 22.000+ företag.
Några särskilda rekommendationer? Stället där jag jobbar idag har en 25/75% modell. Dvs 75% av pengarna går in i min pott där jag sedan fördelat det på lön, pension, utlägg osv. Har varit nöjd men företaget har nu inte lyckats hitta ett nytt uppdrag på över 3 månader och min buffert är nu slut. Jag tittar på att starta eget istället men man vill ju nästan ha ett uppdrag först?
Har man för avsikt att köra i egen regi bör man ha ett AB uppsatt och redo. Man låser ju lite pengar men löpande kostnaden är inte så farlig och gör att man kan sätta igång direkt. De flesta mäklare vill nog att man har ett företag klart innan de förmedlar uppdrag eftersom det kan ta ett bra tag att få bolaget på plats. Man kan ju köpa ett skalbolag snabbare, men ändå.
Lite synd att du inte satte upp företaget innan årsskiftet, men det är vad det är.
Mjo, kan förstå det. Har dock en kontakt nu som jobbar som egen konsultmäklare vid sidan om och enligt honom är det inget problem. Hittar han något som passar som vi får kontrakt på är det bara att starta, tar några veckor.
Ja nu är det som det är. Har haft hoppet att nuvarande skulle hitta något men har inte ens fått någon interljuv så trött på det nu. Jag tror inte heller att det är lämpligt att starta ett konkurrerande bolag när jag är anställd. 25k är mycket pengar just nu när min sambo är arbetslös dessutom