Är det någon som har erfarenhet av Folq (eller liknande) konsultmäklare?

Hej!

Har fått många förslag på att jag kan öka min lön genom att bli egen (IT)konsult. Problemet jag har är att mitt kontaktnät här där jag bor inte är speciellt stort, de flesta stora kunder jag har varit hos har antingen flyttat, lagt ner eller jobbat sig bort ifrån konsultberoendet. Det finns konsultmäklare här nere, men min kompetens är inte efterfrågad i någon större volym, och nu känner jag till att det dessutom kommer att finnas ett överflöd av min kompetens här pga att ett större bolag gör en omstrukturering. Jag vet ett ställe där man hade kunnat ha en chans, men de kräver 100% jobb på plats, vilket blir för mycket pendling. Fick reklam för Folq, någon sorts konsultmäklare som verkar ha Norge som målområde, 100% distans vilket passar mig perfekt. Man måste göra ett kunskapsprov och genomgå en intervju innan man kan finnas tillgänglig. Har två småbarn, och tror att denna typ av flexibilitet hade varit perfekt.

Är det någon som har erfarenhet av Folq eller liknande konsultmäklare som förmedlar distansuppdrag inom systemutveckling/programmering? Vill inte heller ha några flumuppdrag, eller flum-mäklare. Min fru har lagt tid på att snacka med konsultmäklare i sjuksköterskebranschen, och där är det flum så att det räcker och blir över. Seriösa spelare ska det vara.

/

Har använt konsultmäklare flera gånger och tycker det funkar bra, dock inte Folq.

Flum får du nog räkna med. Ofta så ringer de upp dig och trålar utan att de har ett egentligt uppdrag, därefter försöker de sälja in dig. Så det kan bli mkt snack och flum men i min erfarenhet bra uppdrag när de väl kommer på plats.

Vad inom IT är din specialitet?

Hej!

Nu vet jag inte riktigt vad “liknande” är, kikade lite snabbt på Folq’s sajt.
Genom åren jag har varit egenkonsult har jag använt mig av en handfull olika konsultmäklare.
A Society (Systerbolag till Sigma)
Ework - Genom deras egna sajt Verama
Även en handfull mindre konsultmäklare.

Var även och träffade Kvadrat för några veckor sen, för min del var det inget som passade riktigt. Men för andra som precis ska starta upp är det nog guld värt!

Mitt tips är att kika på Ework (Verama) efter uppdrag inom din nisch för att bilda dig en uppfattning om hur marknaden ser ut. Det trillar in väldigt mycket uppdrag där dagligen, dock i alla brancher.
Jag gillar Ework, har mitt andra uppdrag därigenom just nu. Dom tar bara 0.7% och inte 10%~ som vanliga konsultmäklare tar i Sverige. Kvadrat tar 17%, men har ett väldigt annorlunda upplägg än de andra konsultmäklarna, jag tror Kvadrats 17% är värt det om man är ny.

Det annonseras både uppdrag remote och även på plats, så är det av stor vikt för din del att det skall vara remote så får du filtrera på det!

Min upplevelse senaste 6-12 månaderna är att fler och fler företag börjar gå mot att det ska vara på plats igen, iallafall till viss del. Och de som erbjuder 100% remote betalar oftast sämre.

3 gillningar

Specialitet vet jag inte om ja har någon, är mer bred än djup men har programmerat mestdels Microsofts plattformar sedan C# föddes Har under hela min arbetstid gjort allt från design till frontend och backend/db samt diverse integrationslösningar (det som man idag kallar fullstack). Har i princip noll och ingen kunskap (eller intresse) kring klassisk Java och allt därtill. Däremot gillar jag Node.js och även Angular, men har inte speciellt mkt erfarenhet kring det. Kan såklart även äldre plattformar som VB6, ASP Classic, COM+ och annat mög som kanske finns kvar och behöver lite kärlek. Har mycket lite erfarenhet av apputveckling och spelutveckling.

Ska man prata styrkor och svagheter är det väl att jag anser mig vara duktig på felsökning, att tänka “out of the box”, vilket leder till att det är mig alla kommer till när de har “omöjliga buggar”. Har som senior jobbat mycket med specning, produktägande, teknisk projektledning, testning, testledning vid sidan om programmerandet, vilket märks mot yngre kollegor som har betydligt bättre koll på de senaste ramverken, och som verkar sitta och programmera 24/7. Däremot uppskattar de min tid som kodgranskare, där jag kan hjälpa dem att skriva “bra” kod.

Jag är nog inte den skarpaste eller snabbaste programmeraren som går att hitta, men har i alla uppdrag jag varit en del av blivit en värdefull och uppskattad resurs som kunderna inte vill släppa.

/

Tack för svar. Jag tänkte liknande konsultmäklare, där man kan jobba mot en marknad som är bredare än den lokala. Just Folq är den jag av någon anledning fått mest reklam för.

I nuläget är det 100% distans som gäller om det inte skulle vara ett lokalt uppdrag där man kan vara på plats när man vill, minst 2-3 dagar i veckan. har inte haft möjlighet att distansa på 5 år nu och blir snart galen på andra kollegor (främst de med småbarn) som skryter om hur skönt det är att kunna distans lite när de vill. Jag gillar själv känslan av att kunna lägga upp min arbetsdag efter mina behov, och gör gärna några timmar extra i veckan om det får vara på mina villkor. Dessutom tycker jag att variation förnöjer och veckorna gick mycket fortare när man (i tidigare uppdrag) kunde varva kontorsjobb med hemmajobb och just bryta rutinerna lite.

Ska kolla upp de där sajterna du tipsade om.

Hejsan!
Är du nyfiken på marknaden och vill bredda ditt nätverk är du välkommen till Brainville - marknadsplatsen för frilansare och konsulter. Vårt mål är att samla alla uppdrag på marknaden på ett ställe. Hos oss publiceras över 40.000 uppdrag om året och vi används av fler än 20.000 bolag. Du kan använda oss helt gratis, så det kan ju värt att testa.

Välkommen till https://www.brainville.com!

Är du nyfiken på priser i branschen kan du kika på “Konsultrapporten”

2 gillningar

Med den profilen låter det närmast som en bedrift om du inte skulle hitta uppdrag, eller att dom inte skulle hitta dig :slight_smile:

1 gillning

För de som läser det här långt senare än vår förra kommentar så finns uppdaterad marknadsstatistik här: Brainville Statistics

1 gillning