Jag arbetar idag som teknikinformatör/ teknisk skribent på en stor konsultfirma.
Det finns en stor önskan hos mig att skapa mig ett eget företag och börja arbeta med detta lite smått parallellt. Då jag är junior i ämnet med 0-1 års arbetserfarenhet och en hel del lärande kvar så skulle jag vilja rikta mitt egna i början mot väldigt basic. Exempelvis så som korrekturläsning där min expertis yppar sig bra. För att sedan stegra upp.
Till frågan. Hur tycker ni att jag ska närma mig potentiella kunder och presentera mig och vad jag kan erbjuda? (T ex bokförlag kan var en kund). Min tanke är ett bra skrivet CV åt det mer affärsmannahållet där jag presenterar mig och vad jag gör som skickas till berört företag. Tankar om detta?
När jag var konsult så tyckte jag att det absolut bästa sättet att sälja mina tjänster var genom mitt nätverk och mina relationer. Det är svårt med ”cold calls” utan att ha ett namn att referera till.
I uppstartsfasen ringde jag och bokade lunch/fika/aw med alla mina kontakter verksamma i den bransch där jag ville få uppdrag, även om jag inte såg just den personen som en möjlig uppdragsgivare. Jag var uppriktig och berättade om tanken med min nya frilanstillvaro och bad om deras hjälp att berätta om hur de jobbar med konsulter/frilansare och vilken typ av uppdrag de skulle kunna lägga ut på en sån som mig. Folk är förvånansvärt hjälpsamma när man ber om deras hjälp och expertis. Ibland fick man bra råd, ibland en ny kontakt, ibland gav det ingenting, ibland fick man en fråga om ett uppdrag ett halvår senare. Som man sår får man skörda som det heter.
När jag sedan byggde upp ett nätverk med uppdragsgivare var ett bra sätt att få nya uppdrag att helt enkelt göra sig tillgänglig och visa upp sig. Exempelvis ”råka” ha vägarna förbi och låna ett skrivbord någon timme mellan möten. När man ändå var där så passade man på att fika och snacka och vips så var det nån som kom på att man nog hade ett uppdrag som man skulle kunna hoppa på! Men det ser såklart olika ut i olika branscher…
Sen är det bra att ha en utförlig och uppdaterad LinkedIn-profil, en enkel hemsida med lite case/portfolio och en text om vad man kan erbjuda och hur. Något som är enkelt att hänvisa till för den som är lite mer intresserad.
Jag tror att man skapar affärsrelationer som alla andra relationer. Genom kommunikation. Att förlita sig på ett bra CV i början av sin karriär som du verkar vara i är troligen svårt. (Har inte sett ditt cv dock)
Jag hade ringt och ringt och ringt. När jag fått till ett samtal hade jag försökt träffa förutsättningslöst och sedan hade jag åkt och presenterat mig.
Så gjorde jag en period när jag körde eget och jag kom nästan alltid hem med uppdrag eller fick förfrågan efteråt. Men då var jag relativt senior och hade kanske 7-10 års erfarenhet. I en bransch som var/är het. Olika för olika branscher.
Som sagt tidigare. Bygg relationer ansikte mot ansikte. Var trevlig och ärlig. Kämpa.
Tack för bra svar. Jag ska helt klart ta till mig detta. I och med att arbetet kan komma utföras på distans så kommer kundkretsen sökas långväga ifrån hemmet. I närområdet kommer jag helt klart söka kontakt personligen.
Jag jobbar som egenkonsult och träffar många småföretagare och frilansare i mitt nätverk och absolut vanligaste sättet att få första kunden är (utan inbördes ordning):
kontakter
ta över uppdrag man fått via konsultbolag
uppdrag via konsultmäklare
Det viktigaste för att lyckas som egen ryms faktiskt i punkterna ovan… du bör ha ett nätverk, kunder som vill arbeta med dig och tillräcklig kompetens för att nya kunder ska lita på dig. Allt detta bygger du naturligt redan eftersom du jobbar som konsult?
Men du kan definitivt börja din resa utan att checka i alla boxarna då skulle jag säga att en konsultmäklare kan hjälpa dig att hitta ett uppdrag. De kontrollerar också att du har rätt kompetens annars lägger de inte tid på att sälja in dig.
Man kan säga mycket om de olika mäklarna, deras monopol hos många kunder, deras marginaler o.s.v. men det positiva är att de har verkligen gett “vem som helst” en möjlighet att vara egen konsult.