Konsultverksamhet och försäljning

Hej forumet,

Har umgåtts med tankar på att starta egen konsultverksamhet som sakkunnig på området (miljö)hållbarhet. Utmaningen med detta kommer bli att nå ut till företag där jag kan skapa värde med min expertis. Kruxet är nämligen att jag har det mesta av mitt kontaktnät intrasslat i den akademiska världen, snarare än hos företag som kan dra nytta av mig som konsult.

Hur skulle ni (rent praktiskt) nå ut till potentiella kunder? Jag har fullt självförtroende både kring försäljning, min expertis, samt att jag faktiskt kan skapa nytta för den potentiella kunden. Däremot vet jag inte om jag bara kan kontakta företag för att snällt förklara hur mycket värde jag kan skapa för dem. Hur skulle ni gå tillväga med försäljningsbiten, givet att det relevanta kontaktnätet är tunt?

Jag vet helt enkelt inte hur det brukar gå till i sammanhang som dessa. Tacksam för alla tänkbara idéer!

Bästa hälsningar,
Peter

1 gillning

Finns många konsultmäklare att gå genom, funkar oftast smidigt men dom tar typ ett par % av arvodet. Exempelvis Workforcelogiq, Ework mfl.

1 gillning

Det kanske finns ett värde att jobba för något konsultbolag 1-3 år för att komma ut och träffa folk i den rollen för att få lite erfarenhet av de bitarna för att sedan starta eget? Annars tipset från @Anonym är ju en annan väg att gå för att knyta lite kontakter och få lite caset på CV:t.

Du skriver att du har fullt självförtroende för försäljningsbiten - en stor del av försäljningen är just att knyta rätt kontakter och få möten med relevanta personer.

3 gillningar

Jag jobbar för ett stort bolag och har inte möjlighet att gå runt konsultbyråerna. Även om jag vet exakt vem jag vill kontraktera så måste konsulten kontrakteras via byrån.

Har en polare som startat eget och får uppdrag i massor att välja mellan via konsultbyråerna. Det finns inget som hindrar dig från att sälja på egen hand samtidigt som du har en byrå (om inte byrån och du kommit överens om annat mot en minimidebitering) eller att kontrakteras direkt via kunden när den initiala avtalsperioden går ut.

2 gillningar

Tack så mycket för svaren! Värt att tänka på!

För att ge lite oombedd feedback. Tänk om det är saker du inte listat ut här? Jag upplever nämligen att många gånger har mina största utveckling kommit när jag på Richard Feynmans citat:

You must not fool yourself. Remember, you are the easiest person to fool.

:wink:

Hej

När jag startade mitt företag som konsult inom byggbranschen så gjorde jag det i en region utan några tidigare kontakter.
Jag gick in på allabolag.se och sökte potential kunder och gjorde en lista med personer på företagen som var intressanta. Sedan satt jag och ringde dem en och en. Kolla gärna med andra större konsultbyråer om du kan samarbeta med dem tex.
Det jag bad om då var att helt enkelt få till ett möte för att nätverka helt anspråkslöst.

Jag fick många nej eller okej ”vi ringer tillbaka” men när jag väl fick möte på plats slutade det alltid med att jag hade en förfrågan med hem.

Det som kan vara svårt är kanske prisbilden. Har du koll på vad du ska ta per timme? Resekostnader? Programvaror? Med mera. Sånt är viktigt att ha koll på innan du ringer för det kan dyka upp tidigt i kontakterna.

Men fy fan vad kul att du ska starta eget.

Mvh Henrik

2 gillningar