Tips för att hitta kunder som IT-konsultbolag

God kväll!

Jag har under flertal år arbetat som anställd och har haft en dröm sedan ung att starta eget bolag inom samma branch jag lever i just nu dvs IT-branchen.

Att starta bolag rent administrativt samt ekonomiskt ser jag inte som utmaningen i detta däremot så är jag nyfiken på om någon i detta forum har några tips i vilken ände man ska påbörja processen av prospektering av kunder/ projekt.

Vi är idag 3 stycken som siktar på att starta bolaget tillsammans med olika spetskompetenser inom göteborgs området.

• 1 inom ledarroller som projektledare, scrum master, produktägare och produktrådgivare med kunskap inom FE & SQL

• 1 grafisk formgivare, affärsutvecklare & produktägare

• 1 erfaren back-end, SRE & junior FE.

0-1 år
Våran vision av bolaget är att 0-1 år börja som konsulter. Gärna inom samma team alt. samma bolag för att bygga en kassa i bolaget.
2-3 år
Börja anställa för att skapa ett komplett team som kan ta sig ann helhetsuppdrag med inhouse leveranser.
Dvs att ta från idé, verklighet & förvaltning.

Hur ser ni på att landa den/ dom första kunderna? Jag är medveten om att det finns konsultmäklare och liknande bolag som arbetar för att hitta uppdrag - har ni något tips på bolag som ni anser har en rimlig affärsmodell som gynnar båda parter eller ska man direkt
gå mot kunder (stora som små) - och i så fall hur hittar man dessa för att inleda en konversation?

TL;DR
Några tips att hitta kunder som mindre IT konsultbolag?

Ha en fin kväll!

Jag tycker det känns lite absurt att teamet verkar ha 2 av 3 “halvtekniska” personer.

En utvecklare kan utan problem jobba parallellt 20% av sin tid med projektledning eller förvalta produktägarskap. Sista personen kommer ju dra det överlägset tyngsta lasset.

Tror det blir svårt att hitta någon som vill köpa in ett team på tre personer där två mest sitter och glor (eller ännu värre: börjar göra dumheter eftersom det inte finns tillräckligt med arbetsuppgifter). Likaså blir det nog svårt att leverera, ni kommer hela tiden vara blockade av den tredje personen.

3 gillningar

Håller med. Känns alldeles för spretig dessa 3 kompetenserna. Vad är det ni ska erbjuda?

1 gillning

Hej och tack för din tid. Jag hör att du har en bild och erfarenhet inom projektledare och dess kompetenser :sweat_smile:. Utifrån det behovet runt dessa roller på marknaden idag samt med kompetens & erfarenhet i ryggen så är jag medveten om att detta är eftertraktat idag, att behålla faktureringsgraden på en lönsam nivå tror jag inte är ett bekymmer - då kopplar jag alltså tillbaka till din mening runt “dra det överlägset tyngsta lasset”.

Jag var nog alldeles för vag i min beskrivning, jag ska försöka bryta ner detta ytterligare.
Planen för första 12 månaderna är att alla ska vara externa konsulter, där vi i ett drömscenario kommer agera externa konsulter inom samma bolag. Däremot som jag nämner så är detta drömscenariot, vi är medvetna att detta kommer potentiellt inte vara fallet att hamna på samma bolag.

Det som sker i värsta fall är att vi tar konsultuppdrag med roller inom PO, SM, TECH & BD på potentiellt 3 olika bolag. Visionen efter denna tid är däremot att påbörja processen att anlita och utveckla bolagets interna processer för att möjliggöra inhouse leverans mot kund efter en tid för att göra det vi älskar dvs att arbeta tillsammans, bygga ett/ flera kompletta team och leverera helhetslösningar som är från idé till förvaltning. Under denna tid så finns det inte en chans att PL/BD/SM roller kan fyllas på heltid mot 1 projekt och då i dom flesta fallen tar övriga konsultkontrakt för att fylla ut tiden.

Min grundfråga är fortsatt då på vilken sten man börjar vända för att hitta dom första kunderna för att påbörja den externakonsult basen?

Har ni några tankar runt detta?

Anser att eran input är värdefull och alla tankar välkomnas! :slight_smile:

Tror jag svarade på det ovan men för att förtydliga - visionen första tiden blir att bygga en grund och en lönsamhet i bolaget.

Efter denna tiden är våran vision att bygga Sveriges mest attraktiva teams inom utvecklande samarbeten/partnerskap runt affärsutveckling, processer samt leverans. Vi tror på att desto mer man arbetar tillsammans desto starkare blir man, det betyder i detta fall att om vi står bakom idén att köra inhouse leveranser liknande reklambyråer men med mer teknisk tyngd så tror vi att vi kan leverera bättre lösningar på kortare tid.

1 gillning

Varför ska ni då ha ett gemensamt bolag? Känns onödigt?

Egenkonsulta på era egna håll först, och när ni har kapitalet, då kan ni börja satsa på att skapa en byrå. Men det är jäävligt svårt att sälja in hela team. För varje kund det finns som vill köpa in ett team, finns det tio som vill köpa in resurskonsulter. Paradoxalt nog får man ut mindre per person om man säljer in ett team. Har man de ekonomiska musklerna att kunna köpa in ett helt team för månaders arbete, har man förmodligen redan en it-avdelning (…som man kan resurskonsulta in människor till).

Har själv erfarenhet av det här området då jag jobbat ett par år på en byrå som gör lite vad ni tänker (fast med nu ~15 anställda, plus ett dussin till i ventureverksamheter). Fundera på ventureverksamhet. Det är förmodligen det enda sättet att få team att gå ihop utan en stor säljorganisation. Men då behöver ni rejält med kapital, så ni kan blöda pengar i några år.

Hitta en nisch, är också mitt tips. Svårt att sälja in ett generiskt team, men det går lättare om man har något riktigt nischat fokus.

2 gillningar

Jag skulle nog jobba litet på målvisionen/USPen, det här var extremt luddigt :sweat_smile: Som kommentaren ovan säger, hitta en nisch och fokusera på den. Lättare att bli en stor fisk i en liten sjö.

1 gillning

Ett alternativ för er borde kunna vara att ni startar ett bolag, går in som underkonsulter till något av alla konsultbolag som finns och lär er den sidan av branchen. Då kan ni jobba på att hitta ett ställe där ni kan utvecklas som ett team.

Jag skulle definitivt köra på varsitt bolag. Vet flera som började som ni men det slutade rätt snabbt i att de fick starta egna bolag.

Jag hade vänt mig till någon konsultmäklare initialt.
Dit jag själv vänder mig om jag letar resurser.

Har några kontakter inom Stockholm om du vill utforska ett sådant upplägg.

1 gillning

Delar uppfattningen att ni ska köra själva.

Dessutom är min erfarenhet, jag köper in många it-konsulter, att teamet är alldeles för litet för att köpas till utvecklingsprojekt.

Som underkonsulter kan ni titta på ework, workforce logiq, AFRY eller liknande.

Att du som utvecklare kan affärsutveckling och ser att du kan leverera stort värde är en bild som köparen sällan delar. Det måste bevisas under långt samarbete, sen kan du få betalt för det också.

Initialt borde ert fokus ligga på att bygga kassa i bolaget. Ännu viktigare ifall ni avser att anställa redan efter nåt år.
Hur pass konkurrenskraftiga kommer ni kunna vara på marknaden när ni endast varit verksamma ett år och med begränsade ekonomiska muskler? Kommer ni hitta rätt folk?

Sannolikheten att ni alla tre ska få uppdrag hos samma kund känns väldigt låg och det låter lite som att ni är ett gäng kompisar som vill arbeta ihop, inte att ni är ett konsultbolag. Det är dessutom rätt riskfyllt att ha samtliga inne hos samma kund, vad händer om kunden säger upp kontraktet? Bättre att vara utspridda hos flera kunder

Vilka kunder kommer ni rikta in er på?

1 gillning

Tack för alla kommentarer ovan och uppskattar eran synvinkel på situationen.

När jag bygger vårat pitch-däck så ska jag absolut förankra mål och vision ytterligare samt bifoga här så ni kan få en bättre bild.

Första kunderna spelar egentligen ingen roll just nu, vi har alla erfarenhet att driva/ arbeta i stora projekt samt bolag och även mindre startup där budgeten är mer stram samt prioriteringarna skiftar dagligen.

Sedan att vi är 3 vänner eller rättare sagt 3 gamla kollegor som blev vänner med tiden, anser att detta är en fördel då vi alla vet vad för styrkor och svagheter samt att vi vet att dessa kompletterar varandra.

Men återigen, tack för era tips. :smile:

2 gillningar