Precis startat mitt bolag

Ja som titeln sa, jag har då startad mitt första bolag, Tanken är att skala det så snabbt som jag har koll på hur allt funkar och ska funka. Har inte så mycket erfarenhet eller någon alls inom företagande så tänkte fråga lite öppet här vart hittar man folk som kan bidra till bolaget med erfarenhet? Eftersom jag är själv i bolaget kan det ju vara skönt att sen när man börjar komma igång att någon som har erfarenhet vet t.ex. nu kan det ju vara bra att anställa någon som sköter detta osv

2 gillningar

Grattis, lycka till!

1 gillning

Har du någon affärsplan och så ordnat?

Du skriver att du vill växa “snabbt”, har du gjort en analys för hur du ska växa och vilka problem du kan stöta på?

Folk kan vara villiga att investera, men då måste du ha en plan.

Ja affärsplan har jag ordnat och analys på vad för problem jag kan stöta på har jag inte riktigt. Jag har försökt effektivisera allt med ett program så allt vi behöver just nu och senare finns i programmet såsom när jag ska anställa säljare finns det färdig process som gör det enkelt för dom och mig att komma åt och samma sak med ekonomin och projekten allt är samman kopplat så fort ett projekt kommer in kommer det in i ekonomi systemet med omsättning, budget, kostnader och allt nödvändigt. Men jag kan behöva någon som kan mer i detalj vem behöver anställas i olika stadierna, vad borde jag rikta in mig på mer så jag inte slösar för mycket tid i den branchen men mesta dels av detta kommer jag testa mig fram men kan va bra och veta vart jag ska rikta mitt fokus på mest:)

Krångla inte till det… alla program och system har upplärningskostnader och man blir lätt låst. Går rätt bra att typ bara använda google docs eller liknande till en början.

Själv exempelvis gjorde jag länge fakturor med en enkel excel-mall innan jag hade tillräckligt med kunder/fakturor för att kunna motivera ett mer automatiserat program.

Kunderna struntar ju i vad du har för system för hur du gör löner, din årsredovisning och annan administration de bryr ju sig bara om vad för produkt du levererar. Hade personligen inte investerat en krona i någon form av “backend” innan jag hade intäkter om du inte har någon form av bolag som har 0 intäkter till en början (typ utvecklar datorspel)

1 gillning

Google Docs är ett bra första verktyg (använde OpenOffice, men Google är nog bättre). På förra jobbet hade vi en pärm med handskrivna lappar på lön övertid osv, Funka fint. Fakturor måste innehålla en del grejer. Speciellt om man ska hålla på med ROT och RUT. Men finns mallar och info på skatteverket.

Annars så jobba svart och rösta rött, har hört att de är ett bra framgångs recept. Inget för mig men tänker inte dömma.

Hej, jag har byggt och sålt ett B2B SaaS-bolag. Om du berättar mer om din idé kan jag se om det passar mitt område och om jag ev kan bidra med något : )

Hej, Tanken är att bygga hemsidor åt andra bolag, där det kommer ett abonnemang med där vi sköter det mesta av drift, säkerhet och liknande. Då kan småföretagare fokusera på sitt arbete i stället för att tänka på betalningar, säkerhetskopiering och webbsäkerhet tanken är att bygga en kundbas med abonnemangen det blir vårt fokuset.

Hej Maneman. Om du vill ha lite sparring kan du nå mig på jank.johansson@yahoo.se.

Jag själv har drivit bolag med framgångar och också med motgångar. Så jag har en de erfarenhet i att analysera och rådgiva andra. Dessutom är försäljningen och att landa avtal den svåraste biten för många.

Ha en fin dag.

Mvh

Jan Johansson