Hur värdera startup?

Hej

Jag har länge gått i banorna om att starta eget och nu vill jag äntligen komma till skott. Problemet är att jag helt saknar kapital för att komma igång vilket betyder att jag behöver hitta investerare.

Jag är inte ute efter att uppfinna hjulet på nytt. Det är en enkel affärside inom B2B, paralellt med ehandel mot konsumenter. Jag har redan en kund som väntar på att jag ska komma igång. Denne kommer ge mig en årlig omsättning på ca 600 000 kr, med en bruttomarginal på 50%. Siktar på 2 mnkr i försäljning första året. 20 mnkr inom en 5 års period. Nettovinsgmarginal för branschen är ca 15%.

Tanken är att först få igång kassaflödet genom b2b, och sedan fylla på webbshoppen allt eftersom. När ehandeln sedan har ett ok utbud av produkter så kommer jag börja med aggresiv marknadsföring, som då den rullande b2b försäljningen kommer finansiera.

Sverige, såväl företag som konsumenter, ropar efter mig. Det finns 3-4 bolag inom samma bransch, varav samtliga sköts katastrofalt dåligt. Det blir således enkelt att ta marknadsandelar.

Jag håller själv på att lära mig företagsekonomi och har en vän vars morfar precis lagt ner sin verkstad, vilket han nu vill hyra ut till mig billigt som produktion och lagerlokal. Jag tänker inte ta ut någon lön förrän saker och ting är igång på riktigt. Detta håller ner kostnaderna rejält.

Jag känner till många av världens bästa leverantörer av de produkter jag tänker sälja. Ovärdelig information som endast jag och en till person i Sverige sitter på. Detta ger mig ett stort övertag mot de existerande konkurrenterna som köper hem sina produkter dyrare.

Det är en enkel affärsmodell. Den kommer inte göra en rik över en natt, eller ofantligt rik på sikt, men jag räknar i framtiden med att jag kommer kunna dela ut en 3-5 miljoner om året (baserat på dryga 30 mnkr i omsättning), vilket är en bra start.

Jag vill poängtera att jag inte har någon tidigare erfarenhet av att starta bolag. Däremot har jag haft en hög befattning i ett bolag som omsätter ca 60 mnkr där jag jobbat med alla delar av verksamheten.

Hur bör jag värdera det här? Jag söker en investering kring 200 000 kr, gärna med möjligheten att inom en 2 års period, kunna köpa ut investeraren till 100% avkastning. Är sådana villkor vanliga? Hur många procent av bolaget bör jag förväntas ge bort för 200 000 kr med ovan information i åtanke?

Är som sagt väldigt grön när det kommer till den här biten, så hade verkligen uppskattat era tankar och ideer.

Mvh Bokhyllan

Har du möjlighet till att ta ett Blancolån?
Om du har en inkomst nu så blir det betydligt enklare och betydligt billigare om du ändå bara ska ha det i två år.

Men då måste du ju vara säker på att din idé håller eftersom du kommer vara personligt betalningsskyldig.

Ditt upplägg låter mer som ett kortsiktigt lån än en investering.

Du vill låsa uppsidan (och även nedsidan) till 100% avkastning, dvs att du betalar tillbaka 400 000 kr om två år. Detta oavsett hur bra eller dåligt ditt bolag går (men om du går i konkurs betalar du förstås inte tillbaka någonting). Paybacken för investeraren är alltså inte kopplat till bolagets värde, det är istället ett lån till mycket hög ränta.

Eftersom du redan bestämt uppsidan för den som lånar ut pengarna så är värdering av ditt bolag ganska ointressant. Du behöver snarare hitta en långivare som ser det som självklart att företaget kommer kunna betala tillbaka pengarna dubbelt om två år.

Om du istället vill gå på en mer traditionell investering av bolaget bör du tänka på att lånet kan bli väldigt dyrt, särskilt om företaget går bra. Låt oss säga att en investerare tycker ditt bolag är värt en miljon, och de kan tänka sig att ge dig 200 000 idag för 20%. Du har rätt att köpa tillbaka aktierna till marknadsvärde om två år.

Ifall ditt företag går lysande de första två åren så kanske värderingen av ditt bolag hamnar på 5 miljoner. Du behöver då betala tillbaka 1 miljon för att få tillbaka de 20% du sålde två år tidigare. I detta fiktiva exempel har du isåfall haft en ränta på över 120%.

Om du är helt övertygad om att din företagsidé kommer flyga låter ett privatlån som en klart bättre idé. Dock kommer du vara personligt betalningsansvarig för lånet oavsett hur företaget går.

Har du undersökt möjligheten till Almi företagslån?

1 gillning

Tack. Du har helt rätt. Det är snarare min girighet som drömmer sig bort. Att få möjligheten att köpa ut investeraren baserat på marknadsvärdet är mer rimligt, även om det blir svårt att få dem pengarna på två år.

Jag hade gärna tagit lån för att realisera min ide, men tyvärr har jag mångmiljonskulder hos kronofogden. Jag misstänker att detta också kommer göra det väldigt svårt att hitta investerare överlag då någon med kronkalle efter sig knappast utstrålar framgång. Alla ser det som något dåligt (med all rätt), men i mitt fall gör det mig extremt motiverad. Jag har i många år haft på mig offerkoftan och daltat över det som kunde varit. Det är först nu jag på riktigt velat ta revansch på livet.

För att göra en lång historia kort.
Jag hade ett x antal miljoner som 20 åring, som jag själv dragit in via datorspelande som sedan växte på börsen. Till slut gick jag på min första riktiga mina. 4 miljoner blev till 2. Allt blev svart. 2 blev till -3. Allt under loppet av 8 månader. Det här var för 10+ år sedan.

1 gillning

Jag har tyvärr ingen möjlighet till någon form av lån pga gamla skulder hos kronofogden. Inte ens mor eller far har möjlighet att ge förskott på arv eller liknande då det redan är förbrukat efter att de fick städa upp efter mig. Se ovan kommentar för ett något mer utförligare svar. Tackar ändå för tipset!

1 gillning

Om inte du har ett track-record eller har extremt framgångsrikt företagande i bagaget så är värdet nära noll så länge företaget inte har historik.

2 gillningar

Hej!

Jag ser flera varningsflaggor i din beskrivning. Du gör frikostiga antaganden om framgång och belopp i ett mycket tidigt skede då det, som jag tolkar det, varken finns en färdig produkt eller bevis på produktens faktiska efterfrågan. Att få in en investering i ett så tidigt skede skulle jag säga är mycket svårt. Som andra redan påtalat låter det mer som en situation för ett blancolån, men precis som du säger gör din situation det både olämpligt och omöjligt.

Den grupp man brukar vända sig till i ett så här tidigt skede är det man kärleksfullt brukar kalla “Friends, family and fools”, alltså ett uttryck för att någon i din absoluta närhet tror på din idé eller litar på dig så mycket att de lånar ut pengarna eller vill investera i bolaget.

Det som är positivt, utifrån hur du uttrycker det, är att du har en “kund som väntar på att jag ska komma igång”. Sådant tenderar lätt enligt min erfarenhet att vara tomma ord, eller snarare förhoppningar som inte infrias. (Detta menar jag inte som kritik mot dig, det är bra att du hoppas och tror). Men OM det faktiskt är så att du har en sådan kund så är en inte helt ovanlig metod att kundfinansiera bolagets första tidiga fas. Du skriver då ett avtal med kunden om vad du ska leverera inom X månader. Kunden förbetalar en del av första årets kostnad, i ditt fall förslagsvis de 200k du behöver. Om du inte levererar produkten ska beloppet exempelvis återbetalas till kunden med ränta.

Om du har en kund som är beredd att gå med på det så har du både löst finansieringen och fått ett tydligt första tecken på att det finns värde i din produkt. Om de inte går med på det så förblir kundens intresse ett riskabelt antagande från din sida.

Ytterligare en fundering jag har är om dina skulder hos Kronofogden hindrar dig från att starta aktiebolag?

2 gillningar

Hej!

Jag förstår hur du tänker angående tomma ord osv men det här är en ganska nischad bransch. Jag kan erbjuda en bättre produkt än vad denne köper hem idag, och jag kan även erbjuda ett bättre pris. Det enda någon annan skulle kunna erbjuda bättre än mig är betalningsvillkor då jag inledningsvis inte kommer kunna erbjuda någon kredit.

Min första tanke var att ta förskottsbetalning, köpa hem varan, skicka denna till kunden, och sedan utveckla bolaget med vinsten från den första ordern. Problemet är att det “bara” hade gett mig ca 70k, och visst, det hade kanske fungerat, men det känns också väldigt riskabelt att ha så lite och röra sig med.

Jag har länge tänkt på det du skrev om att den här kunden kanske hade kunnat hjälpa mig komma igång mot att denne då får t.ex betydligt bättre pris, men det blir väl lite likadant som att hitta en investerare tänker jag. Tror det blir lätt att man drar öronen åt sig om ett nytt bolag helt plötsligt vill ha ett förskott motsvarande en årsförbrukning, men jag ska absolut undersöka om något kan göras. Tack!

Aktiebolag är en egen juridisk person så det ska inte vara några problem trots kronofogden. Jag har dock hört om att kronofogden i extremfall kan utmäta aktierna men jag tror det endast fungerar om det finns ett bestämt värde, måste ju liksom finnas en köpare av aktierna isåfall.

1 gillning

Jag skulle inte alls kalla det för “tomma ord”, men det är ett klassiskt fenomen bland oerfarna företagare att man gör just denna typ av antaganden. De största utmaningar du kommer möta känner du ännu inte till, det är en helt naturlig del av att starta ett nytt bolag.

Det reptrick du behöver lösa är just hur du ska kunna få igång en verksamhet utan tillgång till externt kapital. Ytterligare en vinkel på detta är att exempelvis jobba som konsult från det nya bolaget inom ett annat område som du behärskar. En så stor del som möjligt av de pengarna avsätter du sedan till din “riktiga” verksamhet som du vill finansiera. Om du skapar en intäkt i bolaget, även om det är något annat än vad du egentligen vill göra, så har du helt andra möjligheter att bygga kapital och successivt satsa på din riktiga verksamhet. Tillsammans med några tidigare kollegor startade jag ett bolag på just det sättet, där vi efter några år kunde fokusera 100% på vår riktiga affärsidé utan att ha tagit in externt kapital.

Jag kan tyvärr inte tillräckligt mycket om hur Kronofogden ser på nystart av bolag. Jag skulle slå dem en signal och ställa frågan rakt ut innan du går för långt i dina planer och drömmar.

Jag vill inte verka nedslående på något sätt och det är toppen att du vill ta tag i ditt nya liv! :muscle::heart: Just företagande med finansieringbehov är dock kanske inte den mest klockrena vägen i din situation så jag vill mest försöka ge insikten om att hitta en väg framåt som inte involverar ytterligare finansiell risk i din situation.

Detta har jag hört av andra drömmare innan… vad är det för en leverantör? Bedriver dom sin verksamhet i en hemlig underjordisk bunker som bara du hittar? Varför vill dom inte ha fler kunder?

Eftersom att mindre/medelstora tillverkare i t. ex spanien och frankrike inte fokuserar alls på den svenska eller skandinaviska marknaden, men oftast är det dessa som inom mim bransch erbjuder både bäst pris och kvalitet då de konkurerrar mot de stora bolagen.

Vem ska köpa produkten av dig? Ingen vet ju att den finns?
Jag ser en varningsflagga att hela din affärsidee är att du känner till en leverantör som ingen annan vet om, det är ingen vidare “edge”.

Nejdå, ingen fara. Jag behöver lite hårda ord då detta i mitt huvud är öppet mål. Är bra att någon tar ner mig på jorden igen! Imorgon ska jag skriva ihop något bra till den där kunden och se om denne kan tänka sig betala för ett år, mot att de får ett kraftigt rabatterat pris.

1 gillning

Alla känner till produkterna, men det är stor skillnad prismässigt att köpa från en stor återförsäljare i tyskland kontra direkt från källan. Det är svårare än vad du tror att hitta de där små guldkornen i små byar runt om i varma länder. Det är oftast gamla familjeföretag som drivs av någon gammal goding, som inte precis är proffs på SEO.

I råvarubranschen ligger allt i intelektuella tillgångar. Kvalitet och pris framför allt. Men som sagt, detta rör sig om väldigt nischade råvaror. Tänk dig typ sånt du läser på ingredienslistan på en GB vaniljglass.

Ok.
Jag fattar. :+1:

Lite vänliga inspel, med friskrivningen att jag inte vet ett jota om vad för bransch du planerar att verka inom så jag angriper det från ett mer allmänt perspektiv.

Om du ska ta ut lön motsvarande brytgränsen (54 000 kr/månad) så motsvarar detta en kostnad för bolaget på omkring 75 000 kr/månad – per år blir det i runda slängar 900 000. Sen kommer du behöva lite IT, ekonomisystem, redovisning, någon dator, en telefon, något kontor osv – låt oss mest på grund av enkel huvudräknings skull säga att detta går på ytterligare 100 000 kr/år (kanske mer, kanske mindre - den egentliga kostnaden för detta uppskattar du själv bättre än jag). Då hamnar vi totalt på utgifter på ca 1 000 000 per år för att nå ett noll-resultat efter att du tagit ut lön.
Enligt vad du skrev ovan så har andra aktörer i branschen en nettovinstmarginal på 15% - men du anser att du kan prestera bättre, låt oss säga 20% (detta ser jag som relativt optimistiskt, att direkt kunna gå in och få 33% högre lönsamhet än sina konkurrenter hör inte till vanligheten). Då behöver du en omsättning på omkring 5 miljoner i bolaget innan du kan nå break-even efter uttag av lön. Hur lång tid kommer det att ta dig att nå dit? Har du råd att vara utan (eller med lägre) lön till dess?

Du skriver ovan att du har bra kunskap om produkterna och leverantörerna av dessa – men att du har begränsat med erfarenhet av att driva bolag. Hade jag varit du så hade jag lagt lite krut på att undersöka marknaden och konsumenterna lite till så att du inte underskattat de kostnader som kommer att tillkomma (frakt, försäkring, garantier, licensavtal, EU-förordningar – kan ju vara lite vad fan som helst i detta fall) samt att du inte överskattat hur snabbt konsumenterna kommer att ta till sig dina produkter och du kan expandera (du planerar att gå från 2 till 20 miljoner på 5 år – det låter som en rätt snabb tillväxt i min värld). Kanske är det mycket svårare att bedriva verksamhet inom din nisch än vad du tror? Du skrev i något tidigare inlägg att du – till skillnad från dina konkurrenter – kommer hitta de ’små guldkornen’ när det kommer till leverantörer. Men kan de då verkligen hänga med i din tilltänkta tillväxttakt? Kanske nyttjar inte dina konkurrenter dem för att de, till skillnad från sämre leverantörer, inte går att skala upp? Jag tycker mig ana en viss naivitet inför hur snabbt och lätt det här ska gå, sen har jag gärna fel i detta och att du på riktigt sitter på ett bra business case.

Gällande att starta aktiebolag så ska det vara ok så länge du inte är försatt i personlig konkurs eller är ålagd med näringsförbud – men sen behöver du ju ett bankintyg med. Jag vet inte om bankerna kan tycka illa om att ge ut bankintyg när man har skulder till Kronofogden, kan vara värt att kontrollera.

Avslutningsvis, jättekul att höra att du nu blivit sugen på att ta revansch på livet och du verkar ha ett himla driv – jag önskar dig all lycka till! Men se till att inte bli fartblind i viljan till revansch. Kanske elakt, men du har enligt egen utsago redan en gång gått från 4 miljoner till -3 miljoner på grund av viss fartblindhet. Se upp så att du inte i din revanschlust blir fartblind på nytt. Slow and steady wins the race.

2 gillningar

Det är ju bra med råd och så, men vet du vad nettovinst betyder? Det är alltså vinst efter alla kostnader. Det du letar efter är bruttomarginal för det resonemanget som du för. Och bruttovinsten brukar inte vara överdrivet beroende av huruvida bolag är nystartat.

1 gillning

Min nettoviinstmarginal kommer vara ungefär densamma som vad är normalt för branschen, 10-15%. Något billigare inköp, men jag kommer också lägga mer pengar på marknadsföring än branschsnittet. Det är bruttomarginalen jag pratade om som är 50% just till den specifika kunden, alltså vinsten per produkt.

Jag har redan dator och mobil. Inledningsvis behöver jag inte så mycket mer i form av hårdvara. Alla verktyg och sånt jag kan tänkas behöva finns redan i verkstaden som jag tänkt hyra. När det kommer till mjukvaran så har jag hört att nystartade bolag blir bombaderade med nystartartserbjudanden t. Ex 6 månader gratis fortnox, gratis domän osv. Förhoppningsvis köper det en lite tid till att få igång bygget.

Mitt mål är som sagt att få igång kassaflödet först. Detta genom aktivt sälj till företag. Jag kommer inledningsvis inte ha någon större lagerstock, utan allt ska vara sålt innan jag får hem det. Det lilla överskott som blir hamnar på webbshoppen.

Tack. Jag blev väldigt fartblind på slutet. Jag var inte riktigt redo för det där. Det var pengar jag kämpat för under 8 års tid, sedan jag var 12. En pojkdröm som höll på att realiseras försvann på en dag. Det slog slint och jag kunde inte då hantera de starka känslorna av motgång. Jag ville bara tillbaka till hur allt var innan. Idag är jag norr om 35 och hoppas jag lärt mig ett och annat av mina tidigare misstag, jag vill åtminstone tro det.

1 gillning