Hej
Jag har länge gått i banorna om att starta eget och nu vill jag äntligen komma till skott. Problemet är att jag helt saknar kapital för att komma igång vilket betyder att jag behöver hitta investerare.
Jag är inte ute efter att uppfinna hjulet på nytt. Det är en enkel affärside inom B2B, paralellt med ehandel mot konsumenter. Jag har redan en kund som väntar på att jag ska komma igång. Denne kommer ge mig en årlig omsättning på ca 600 000 kr, med en bruttomarginal på 50%. Siktar på 2 mnkr i försäljning första året. 20 mnkr inom en 5 års period. Nettovinsgmarginal för branschen är ca 15%.
Tanken är att först få igång kassaflödet genom b2b, och sedan fylla på webbshoppen allt eftersom. När ehandeln sedan har ett ok utbud av produkter så kommer jag börja med aggresiv marknadsföring, som då den rullande b2b försäljningen kommer finansiera.
Sverige, såväl företag som konsumenter, ropar efter mig. Det finns 3-4 bolag inom samma bransch, varav samtliga sköts katastrofalt dåligt. Det blir således enkelt att ta marknadsandelar.
Jag håller själv på att lära mig företagsekonomi och har en vän vars morfar precis lagt ner sin verkstad, vilket han nu vill hyra ut till mig billigt som produktion och lagerlokal. Jag tänker inte ta ut någon lön förrän saker och ting är igång på riktigt. Detta håller ner kostnaderna rejält.
Jag känner till många av världens bästa leverantörer av de produkter jag tänker sälja. Ovärdelig information som endast jag och en till person i Sverige sitter på. Detta ger mig ett stort övertag mot de existerande konkurrenterna som köper hem sina produkter dyrare.
Det är en enkel affärsmodell. Den kommer inte göra en rik över en natt, eller ofantligt rik på sikt, men jag räknar i framtiden med att jag kommer kunna dela ut en 3-5 miljoner om året (baserat på dryga 30 mnkr i omsättning), vilket är en bra start.
Jag vill poängtera att jag inte har någon tidigare erfarenhet av att starta bolag. Däremot har jag haft en hög befattning i ett bolag som omsätter ca 60 mnkr där jag jobbat med alla delar av verksamheten.
Hur bör jag värdera det här? Jag söker en investering kring 200 000 kr, gärna med möjligheten att inom en 2 års period, kunna köpa ut investeraren till 100% avkastning. Är sådana villkor vanliga? Hur många procent av bolaget bör jag förväntas ge bort för 200 000 kr med ovan information i åtanke?
Är som sagt väldigt grön när det kommer till den här biten, så hade verkligen uppskattat era tankar och ideer.
Mvh Bokhyllan