Inbackad i ett hörn. Hjälp! | Jag är en entreprenör som driver en e-handel. Verksamheten växer och siffrorna pekar uppåt. Men här är dilemmat: Jag kan fortfarande inte ta ut en tillräcklig lön och nu börjar mina sparpengar sina. Vad gör jag?

Hej alla!

Ett svårt inlägg att skriva…

Jag är en 35-årig entreprenör som driver en e-handel med tillbehör för nyare Volvo-bilar. Verksamheten växer och siffrorna pekar uppåt – 2025 ser ut att bli fyra gånger starkare än 2024.

Men här är dilemmat: Jag kan fortfarande inte ta ut en tillräcklig lön för att täcka mina kostnader, och nu börjar mina sparpengar sina. Jag har en bostadsrätt med ett lån på cirka 2 miljoner, som jag inte längre kan hyra ut och just nu försöker sälja – men marknaden är trög. De senaste fyra månaderna har jag dessutom haft dubbla boendekostnader, men har nu flyttat ut och bor hos min mamma. Problemet är att mitt företag och bostadsrätten ligger 40 mil ifrån varandra.

För att täcka upp glappet har jag aktivt sökt uppdrag som deltidskonsult inom produktutveckling – ett område där jag har lång erfarenhet och djup expertis och verkligen försökt vara flexibel med att jag kan resa typ över hela sverige. Jag söker kontinuerligt och har varit nära att landa uppdrag flera gånger, men trots sex månaders försök har inget gått hela vägen mer än nått litet tillfälligt uppdrag.

Nu börjar energin ta slut, och tvivlet växa. Jag har kämpat med all kraft för att lösa situationen, men utan resultat. Den konstanta stressen tär på min hälsa, och jag känner att jag behöver en lösning för att slippa leva i daglig panik. Problemet är att inget jag gör ger de resultat jag behöver.

Att backa är inget alternativ, min a-kassa är baserad på ett år med extremt låg inkomst. Det jag behöver är ett deltidsuppdrag för att köpa mig tid och lösa situationen.

Men hur fasen gör jag?

13 gillningar

Kan det vara en idé att ta en anställning istället? På hel- eller deltid. Så kan du ha shoppen som en lukrativ side hustle. Det blir säkert väldigt mycket jobbtid då men då kan du slappna av ekonomiskt iaf, och dessutom skala upp shoppen med pengarna från anställningen.

1 gillning

Tack för input Ludden!

Vad jag känner med det är att det blir varken hakat eller malet som man brukar säga. Något jag känner starkt är att inte ljuga för arbetsgivaren om mina andra projekt och tyvärr har jag mött motstånd till att jag driver ngt eget när man söker en anställning. E-handeln har ändå en prognos på 2.5miljoner i år så heller inget man vill bara släppa lixom

Hade en anställning innan på 60% som tyvärr blev avslutad.

Sen är det lite av en skatteteknisk fråga då jag hade fått in alla pengar i bolaget som konsult plus att jag kan komma upp lite i timdebitering så jag kan lösa en heltidslön på 2/3 dagars jobb.

Det kan va jag som har problemet i mitt huvud men man blir lite det SVARTA FÅRET i gruppen som anställd med “denna viljan” samt att chefen säkert känner av att man kommer dra så fort man kan.

– NOTERA – VAD JAG VILL HITTA ÄR LÖSNINGEN ATT FALLA FRAMÅT, ATT LÖSA SITUATIONEN PÅ ETT PROFFITIONELT SÄTT OCH INTE GÅ I DEFAULT, SOM RÄDSLA, MINIMERA ELLER LÄGGA NED.

Om lönsamheten finns i verksamheten så bit ihop, hårt, om det är det du vill. Du kan inte planera om det förflutna som inte funkat så bra, men du kan realistiskt planera framåt.

1 gillning

Du skulle kunna “jobba extra” på ICA, Elgiganten… dom har hur mycket folk som helst som jobbar deltid. Jag förstår att det inte är det du vill men om det håller dig flytande till dess att din dröm om att leva på shoppen på riktigt faller in, kanske det är värt det?

Dessa arbetsgivare skiter i om du har side hustles och inte vill göra karriär där.

8 gillningar

Låter som att du skulle behöva höja priserna, sänka omkostnaderna, eller förändra affären på något annat sätt. Vad kan du förändra som gör en avgörande skillnad för lönsamheten?

Känslomässigt vill jag varna för Sunken Cost Fallacy. Det vore kanske inte dumt att ta en anställning och sätta verksamheten i paus (eller “maintenance mode”) tills du löser problematiken ovan. Du har ju redan verktygen för att starta upp och driva detta, och kan göra det ännu bättre nästa gång :muscle:

1 gillning

Är inte problemet din bostadsrätt?
Sälj den.
Marknaden är inte trög, du har ett för högt pris.

14 gillningar

Går det inte att sälja brf en om du sänker priset? Eller är den köpt under coronapandemin och maxbelånad?

Går det att prata om din situation med styrelsen för att få anstånd om att hyra ut en period? De flesta styrelser vill ju att det går bra med medlemmarna så länge de får insikt i uthyrningen.

Man behöver inte nämna allt vid en intervju med potentiella arbetsgivare. De flesta gillar inte att man har sidosyssla och skulle nog inte nämna det vid intervju. Deras syn är såklart befogad, så fort du kan leva på ditt eget bolag är det där du kommer jobba ju. Så nämna bara inte det och jobba ett tag tills de löser sig.

Eller leta specifika jobba där de vill att man jobbar någon dag i veckan bara, de brukar ju inte vara attraktiva för de som vill ha heltid men perfekt för dig kanske?

1 gillning

Allt går ju att sälja om man sänker priset tillräckligt men marknaden just nu är ju också omotiverat trög skulle jag säga. Räntor har kommit ner mycket och är fortfarande påväg neråt. Energipriser kommit ner mycket osv osv, därför är trögheten kanske inte helt befogad just nu kan jag hålla med ts om.

2 gillningar

Har du funderat på att ta in en (kapitalstark) partner i firman? Om potentialen finns där så borde det vara möjligt.
Du kan också kolla med det statliga riskkapitalbolaget Almi:

1 gillning

Som chef kan jag säga att du har rätt att man blir tveksam till kandidater som driver eget vid sidan om. Jag tänker att man ska sticka så fort man kan om bolaget går bättre och även att kandidaten ändå inte är så driven av att jobba med just den tjänsten jag söker för.

Sen är det också en fråga om anställningsavtal - hos oss så står det i avtalet att man måste tala om för företaget om man har sido jobb samt uppge potentiella conflict of interest. Så att inte nämna det är nog inte en bra idé heller. Bäst är nog att vara ärlig men det kanske betyder att det är främst jobb inom tex ica osv som nån nämnde ovan som blir relevant.

Tuff sits, hoppas att du hittar in lösning.

1 gillning

Det låter som om du under 2024 inte alls var i närheten av lönsamhet i bolaget på ett sätt som håller dig ovanför ytan i privatekonomin. Det låter som om du inte är lönsam nog i bolaget innevarande år för de utgifter, kostnader & skulder du har heller.

Du behöver givetvis intäkter. Det är lösningen.

At this point in time, any job is better than the job.

Alternativt sälja tillgångar så att du klarar likviditetsproblemet när sparade kapitalet är slut.

Du vill ramla framåt, men det kan mycket väl vara orealistiskt och orsaka ännu större skada än såret du har idag. Dags att kavla upp ärmarna och ta ett rätt beslut i taget. Kämpa.

3 gillningar

Hej alla!

Idén att skaffa ett jobb är ju en bra idé, och min tanke kring det är ett konsultuppdrag. Det är precis vad jag jobbat med innan, och då kan jag ju bara börja fakturera så är problemet enligt mig löst. Tyvärr verkar det som att jag kanske måste vara lite oärlig på vägen dit, men då skyller jag helt enkelt på er. :wink:

Är det någon som vet en eller tio bra konsultrekryterare jag kan komma i kontakt med? Vet även att det finns någon lista med alla konsultrekruterare i Sverige

Jag har varit i kontakt med föreningen för min bostadsrätt men det är helt ovilliga att samarbeta, det jag funderar på nu är att ansöka via hyresnämnden. någon som vet handläggningstider hos hyresnämnden?

När det gäller e-handeln så var den helt nystartad 2024, något jag byggde upp under förra året. Under stora delar av året fanns det knappt något att omsätta på, men nu har jag en lite mer stadig grund att stå på och skjuta ifrån. Det som är bra med just e-handel är att omsättningen inte är lika begränsad som i ett tjänstebolag – det handlar bara om att öka försäljningen och självklart som alltid optimera utgifter och inkomster “Get it to work - then optimize” Att döma ut denna affärsidén är alldeles för tidigt, det kan man göra kanske till nästa år och inget pekar idag på att det går sämre, snarare bara bättre och just därför jag vill kombinera det med lite konsult gig.

I år ligger jag runt 4x i omsättning mätt mot samma period förra året,

Jag har byggt upp ett ganska stort Instagram-konto som ger mycket trafik utan att jag behöver betala för det. Annars är ju just paid ads en av de största kostnaderna för e-handlare. Detta är säkert också något jag skulle kunna sälja min kunskap men hur gör man det?

Min stora fråga är nog egentligen, hur säljer jag min kunskap?!

Varför kan du inte hyra ut den längre? Om det handlar om en brf som begränsar dig så kan du alltid ha en “inneboende”.

Det är svårare att få deltidsuppdrag än att få ett heltidsuppdrag. Nu kommer jag ju från samma bransch så jag kommer att ställa en rolig fråga, hur effektiva är vi egentligen? Du kan cadda ihop nåt på 4 timmar eller samma på 8 timmar. Ta ett heltidsuppdrag, helst distans eller hybridlösning, jobba effektivt så du levererar värde för kunden men sparar ändå tid som du kan lägga på ditt eget. Vill du sen debitera mindre timmar än heltid men ändå ha gjort ditt så kommer kunden bara bli glad över att betala mindre. Har du svårt att hitta nåt själv så kontakta de större konsultbolagen i varje större stad, gå in som underkonsult.

Antar där att du menar lagret, för e-handelsbolaget kan du ju sköta vart du vill. Har du räknat på 3PL? Låt nån annan packa o skicka. Alternativt bo där på “lagret” så slipper du pendla dit.

2025 har precis börjat, hur kunde du dra denna slutsats? Om bolaget har potential, hade du velat ta in en investerare/delägare? Nån som investerar lite kapital som används delvis för att du ska kunna ta ut en skälig lön och till vidareutveckling av bolaget.

Jag tycker att det du gör är modigt och håller tummarna för dig!

1 gillning

För det första, varför skulle du berätta för chefen? Så länge det inte är konkurrerande verksamhet finns inga problem med att hemlighålla. Arbetsgivaren köper de timmar han betalar för, inte en äganderätt över dig. För det andra, om det bara är tillfälligt för att klara dig igenom en period, so what om du blir ”svarta fåret”?

Det här ju inte mycket att hetsa upp sig över. Så länge man inte konkurrerar med arbetsgivaren eller missköter sitt jobb ska den, enligt svensk lag, inte lägga sig i vad man gör på fritiden.

1 gillning

Detta ser jag som huvudproblemet, omkostnaderna är så höga att du inte kan ta ut en ansenlig lön.
Företaget går dåligt helt enkelt.

Detta är din privata ekonomi och en kostnad för dig.
Är alternativet att sälja med förlust utan att ha restskuld acceptabelt för dig?

Jag skulle starkt överväga att ta ett heltidsarbete, den kontinuerliga inkomsten är det du behöver.
Det är toxiskt att tappa din hälsa för alla krav du exponeras för.

1 gillning

För att kunna komma med tips och råd kan det vara bra att presentera lite faktiska siffror.

Vad var omsättningen 2024?

Lite skillnad om den var 1000kr eller 1 miljon.

2 gillningar

Konsultmäklare Sverige:

AFRY och eWork är störst.

Jag vore också intresserad av konkreta siffror som vinst, utdelning, omsättning osv.

Är företagsidén sund och företaget växer så är det rimligt att ta ett företagslån. I din affärsplan så behöver du ha marginal för någon lön – banken blir inte imponerad av att du inte har råd att leva, de ser det bara som en röd flagga.

1 gillning

Detta som gör att jag ej gillar bostadsrätt som boendeform (trots att jag bor i en själv) med en ägarlägenhet så hade situationen blivit annorlunda.

2 gillningar

Hur ser MARGINALERNA ut i din verksamhet? Många tänker främst på tillväxt i omsättning och missar att tänka på marginalen/vinsten som är kopplad till det. Dvs de sliter häcken av sig allt mer men vinsten blir i slutändan ändå ganska/allt för liten.

Kan du öka marginalerna på något sätt, höja priserna, sänka kostnaderna, lägga ner vissa låg-marginalprodukter och öka vissa hög-marginalprodukter?

Inventera/analysera hur marginalen ser ut för olika produkter så kan du kanske få ideer vilka artiklar du ska satsa mest på.

Sen kanske du ska fundera på höja priserna. Min bild är att 10% prisökning sällan ger orderbortfall på 10% om man förenklat säger så. San kanske du ska försöka mervärde, merförsäljning till dina bästa högmarginalartiklar. HJÄLP varje kund köpa lite mer från dig. Kan vara extra artiklar, hjälp/instruktioner hur man monterar, samarbetspartners/tips som kan montera de osv.

Som info hade vi leksakasaffär under 10 års tid. Där vi ofta såg andra som startade och hade bra omsättning men låga marginaler och därmed ganska snabbt fick ge upp pga att det inte var hållbart i längden.

13 gillningar