Starta eget eller stanna kvar i trygg anställning?

Hej!
Jag står inför ett stort beslut i livet och skulle uppskatta perspektiv från er som kanske varit i en liknande situation.

Lite kort om mig
Jag är 37 år, skild, har två barn i förskole- och skolålder som bor hos mig halva tiden. Bor i hus med relativt låga boendekostnader. Efter några tuffare privata år har jag behövt dra ner tempot professionellt, men börjar nu känna att energin är tillbaka.

Min nuvarande jobbsituation
Jag har en fast anställning inom privata finanssektiorn med en lön på ca 83 000 kr/mån och några mindre förmåner (värde ungefär 10–25 tkr/år).
Arbetsbelastningen är låg, jag jobbar ofta hemifrån och har stor flexibilitet. På pappret är det verkligen en “drömsituation”.

Problemet är att jag samtidigt känner att jag vill mer. Jag är lite omotiverad och saknar variation och utveckling. Jag har ett entreprenöriellt driv och upplever att jag står still. Dessutom är möjligheterna att driva sidoprojekt begränsade så länge jag är anställd i nuvarande roll. Fortsätter jag vara anställd så har jag en bra lön, men ingen möjlighet att “växa stort”. Högre lön skulle kräva mer ansvar och ger inte så mycket efter skatt.

Möjlighet att gå över till eget (interim)
Jag har ett aktiebolag sedan några år tillbaka och ett litet löpande uppdrag som ger några tusen per månad (mest bara “liv” i bolaget). Jag har kunnat ta viss utdelning tidigare år.

Mina förutsättningar om jag går över helt

• Interimuppdrag inom samma område som idag, timpris ca 1400–1800 kr.
  • Ett 6-månadersuppdrag runt 1700 kr/h skulle täcka ett helt års kostnader i bolaget.
  • Planen vore att ta ut lön upp till statlig skattegräns och sedan utdelning i slutet av året.
  • Min månadsinkomst efter skatt skulle bli ca 13 000 kr lägre, men årsinkomsten blir mycket högre om jag jobbar 9–11 månader (inkl. samma pensionsavsättning som idag).
  • Jag skulle behöva prestera mer (och kanske bli mer motiverad?).
  • Hybriduppdrag är fullt realistiskt i min bransch, vilket är ett måste med barn.
  • Jag har pratat med konsulter, rekryterare och gjort marknadsresearch.
  • På sikt ser jag potential att bredda bolaget och bygga flera ben.
  • Drömmen vore att kunna vara ledig någon vintermånad och jobba från ett varmare land. Eller jobba med något helt annat kanske.

Min största tvekan
Risken. Tänk om jag inte får uppdrag regelbundet? Eller om jag lämnar en trygg roll som många skulle uppskatta, och missar något viktigt?

Min fråga till er
Ni som har lämnat en trygg anställning för eget, hur tänkte ni?
Vad har varit värt det, och vad hade ni gjort annorlunda?
Gör jag ett stort misstag om jag hoppar av en så trygg anställning?

Alla perspektiv uppskattas. Jag har försökt tänka rationellt, men känslomässigt är det svårt.
Tack på förhand! :folded_hands:

1 gillning

Det beror ju på vad du mår bra av i slutet på dagen.

Småtråkig trygghet, eller, spänning och hög risk?

Att få in uppdrag går ju att hantera på flera sätt. Antingen via en mäklare eller direkt själv. Att själv jaga uppdrag kan vara extremt stressande och tufft om man inte är rätt personlighet då det kommer vara mycket jobb och många avvisningar.
Att köra via en mäklare släpper den pressen och stressen, men du tappar en del av det som du drar in i kommission till dem.

Rationellt så är det bara att köra. Har du pengar på banken som kan skydda dig i dåliga tider så borde det vara ganska lugnt att ta chansen. Men känslomässigt är det riktigt tufft att driva eget med allt vad det innebär kring osäkerhet, o-debiterbart arbete och ekonomiska risker.

Så fråga dig själv vad som händer om med dig som människa om du har ett tufft år när du är egen. Kommer din relation med barnen bli lidande, kommer du riskera att gå in i väggen, kommer du ha råd med livet?
Börja med lite katastrof tänk och se om det verkligen är en katastrof eller nått om du känner att du kan hantera. Då får du nog ditt svar :slight_smile:

2 gillningar

Kan du ta “tjänstledighet för att starta eget” för att testa och se om du kommer igång och det kän s bra?

P.s välkommen till forumet!

2 gillningar

Nu vill jag inte projicera mina egna osäkerheter på dig men detta låter lite läskigt.

Med tanke på hur otroligt osäker världen och marknaden är just nu, samt att du har flera småbarn, så känns det lite farligt att släppa en trygg, flexibel, och väldigt lukrativ anställning för något väldigt osäkert. Du är ung och tjänar betydligt bättre än de flesta i din, eller någon, ålder. Samtidigt som att jobbet är lugnt och du får jobba hemifrån vilket är otroligt sällsynt i finansbranschen. Jag känner flera inom finansbranschen och visst, de tjänar storkovan, men de är helt och hållet utbrända dock med väldigt långa dagar. Vill verkligen betona hur ovanligt det är att jobba i finansbranschen med så hög ersättning men ändå låg arbetsbelastning och mycket remote.

Vet inte om du har hamnat i en liten bubbla av säkerhet så att du inte ser hur tufft det egentligen är där ute. Eller så kanske du bara är så duktig och dina meriter är så starka att din roll inte är något du inte hade kunnat få igen. Riskabelt låter det dock.

Med allt detta sagt så är jag själv väldigt entreprenöriellt lagd och jag förstår dig helt. Jag verkligen uppmuntrar dig att inte släppa den andan, men skulle definitivt rekommendera att du försöker göra det överlappande ett tag för att se om det faktiskt går.

Jag är en riktigt orolig människa och med hur världen ser ut är jag konstant i tankarna att imorgon är dagen allt faller platt och helvetet bryter loss, så jag kanske inte är rätt person att ta råd från gällande detta. Men jag personligen hade inte släppt en så fantastisk position i dagens värld utan att veta att det finns något bra på andra sidan.

Lycka till!

7 gillningar

Alltså jag lutar (tyvärr) också mot ovans säkra approach.

Du tjänar läskigt mycket för någon din ålder skulle jag säga. Kanske mer värt att vara nöjd med var man är och leta sig ned i tid? Då kan man lägga tid på något är mer passionerad för eller tex med barnen?

3 gillningar

Håller just nu på med samma resa.

Har sagt upp mig från ett tryggt och bra arbete. Från årsskiftet är det all-in på företaget.

Något äldre än dig, 44år, annan bransch med lön på 52000.

Har dock barn, hus och allt därtill.

Var själv lite orolig, men till slut landade jag i att prova åtminstone. Går det inte får jag ta en anställning igen och så var den sagan slut. Men lyckas det så kommer jag bli väldigt lycklig.

Pengar kan man alltid tjäna igen, materiella saker kommer och går, men vad man gör eller inte gör med sin tid är svårt att ta igen.

Kan varken råda för eller emot.

2 gillningar

Jag förstår dig till 100%!

Jag är själv 31 år och jobbar i Köpenhamn med “fantasilön” på 110k SEK. Intern politik, låg personlig impact och halvdålig daglig kontroll över livet gör att jag dagligen tänker på att gå med eget bolag. Den där känslan med att man vill banka huvudet i skärmen är den värsta som finns när man vet man har mer att ge. Jag jobbar med IT inom finans och är för första gången in-house efter en handfull år som konsult via ett par bolag, så konsultsteget ser jag som ganska naturligt.

De viktigaste frågorna i min mening är:

vad är syftet med att gå egen?

hur illa är det om det blir kämpigt?

För mig så är svaren på den första: självstyrande i verksamheten, kontroll över personliga livet samt en obegränsad uppsida ekonomiskt. Jag drömmer också om dynamik i vardagen och varma vintrar, precis som du.

Jag har också två barn, så en ordentlig riskanalys ska på plats för att inte gambla med det allra viktigaste i livet. Jag har en lite annan situation här, då vi i stort sett klarar oss på min frus lön, samt att vi har en handfull miljoner på börsen. I princip så klarar jag mig alltså utan inkomst och om det går käpprätt så kan jag sannolikt ganska enkelt ta anställning igen.

Analysera grunden du står på och varför du gör det. En schysst risk/benefit-analys är vad som krävs. Denna gör du själv på kammaren. Lyssna inte på folk som tycker du “har en drömsituation”, särskilt inte på människor som är mycket riskaverta. Långt de flesta är det, och anställning passar dem alldeles utmärkt. Du behöver prata med ambitiösa jämlikar eller mentorer som gjort det du vill göra. Tro mig, det är svårt att hitta dem, men det är värt det!

De flesta nöjer sig med en vanlig vardag och ett par procent i löneökning varje år. Du gör sannolikt inte det, med tanke på ditt inlägg. Bygg en målbild, hitta ditt folk, få det att hända.

Du kan kolla min post-historik. Jag gjorde ett liknande inlägg för ett tag sedan. Jag har varit igenom det hela nu, byggt grunden, byggt kontakterna, processat det mentalt. Tar föräldraledighet i sommar och sen säger jag upp mig och drar igång!

Du är mer än välkommen att skriva privat om du vill connecta. Slutklämmen är, föreställ dig en målbild och så bygger du den! Du är den bästa att svara på när och hur. Alla trafikljus behöver inte vara gröna innan du startar bilen.

2 gillningar

Var i likande sits för två år sen. 32 år gammal och småbarn. Hade hög lön och trygg anställning men kunde inte släppa tanken på att starta eget och ville inte dra på de tills man blev för gammal.

I efterhand var de bästa jag har gjort, men det är mer jobb och stress kring allt. Men inget är gratis.

Men är de lätt för dig o hitta uppdrag och du har en fin buffert är de väl bara chansa?

2 gillningar

Lite samma situation men inte lika hög lön ersättning som ingenjör. Jobbar extra vid sidan om och funderar på om det är värt att köra eget helt. Är dock åt det försiktiga hållet och har 3 tonåringar hemma på heltid så behöver något stabilt uppdrag i början för att våga. Och med bra betalt så man kan spara mera…

Förhandlar om mina bolån just nu och förstod på banken att dom hellre ser att man är anställd för att kunna erbjuda bra ränta/lån så det är ett tips att lösa sånt innan isåfall…

Den här delen verkar du ha klart för dig men jag upplever att många enbart ser det som en lönesänkning. Att vara egenföretagare är att fördela inkomsterna på ett helt annat sätt än att lönearbeta, både under den verksamma tiden men även senare när du slutat jobba kommer pengarna förhoppningsvis att kunna tas ut ur företaget till förmånlig skatt utöver pensionen.

1 gillning

Hur du ställer dig till den ökade risken beror väl mycket på hur mycket sparande du har som buffert? Jag har ingen erfarenhet av eget företagande men det verkar som det ofta kan ta ganska lång tid att komma igång så inkomsterna rullar in, och det gäller ju att man har en ordentlig buffert så man klarar den tiden utan att ligga sömnlös om nätterna.

1 gillning

du har ju mycket hög lön idag; jag kan inte din bransch men de timersättningar du pratar är mycket höga i de flesta branscher. du har barn, vilket gör att trygghet är viktigare. jag hade inga barn när jag startade mitt bolag. du kommer sannolikt ha perioder utan uppdrag, vilken man till och med kanske vill. jag älskar att köra eget men det är för flexibiliteten, inte för pengarna. du har det riktigt bra där du är, byter du så får du en mängd nya problem och kvarnstenar om halsen. beror ju på hur mycket ekonomisk buffert du har skulle jag säga.

1 gillning