Hej!
Jag står inför ett stort beslut i livet och skulle uppskatta perspektiv från er som kanske varit i en liknande situation.
Lite kort om mig
Jag är 37 år, skild, har två barn i förskole- och skolålder som bor hos mig halva tiden. Bor i hus med relativt låga boendekostnader. Efter några tuffare privata år har jag behövt dra ner tempot professionellt, men börjar nu känna att energin är tillbaka.
Min nuvarande jobbsituation
Jag har en fast anställning inom privata finanssektiorn med en lön på ca 83 000 kr/mån och några mindre förmåner (värde ungefär 10–25 tkr/år).
Arbetsbelastningen är låg, jag jobbar ofta hemifrån och har stor flexibilitet. På pappret är det verkligen en “drömsituation”.
Problemet är att jag samtidigt känner att jag vill mer. Jag är lite omotiverad och saknar variation och utveckling. Jag har ett entreprenöriellt driv och upplever att jag står still. Dessutom är möjligheterna att driva sidoprojekt begränsade så länge jag är anställd i nuvarande roll. Fortsätter jag vara anställd så har jag en bra lön, men ingen möjlighet att “växa stort”. Högre lön skulle kräva mer ansvar och ger inte så mycket efter skatt.
Möjlighet att gå över till eget (interim)
Jag har ett aktiebolag sedan några år tillbaka och ett litet löpande uppdrag som ger några tusen per månad (mest bara “liv” i bolaget). Jag har kunnat ta viss utdelning tidigare år.
Mina förutsättningar om jag går över helt
- Interimuppdrag inom samma område som idag, timpris ca 1400–1800 kr.
- Ett 6-månadersuppdrag runt 1700 kr/h skulle täcka ett helt års kostnader i bolaget.
- Planen vore att ta ut lön upp till statlig skattegräns och sedan utdelning i slutet av året.
- Min månadsinkomst efter skatt skulle bli ca 13 000 kr lägre, men årsinkomsten blir mycket högre om jag jobbar 9–11 månader (inkl. samma pensionsavsättning som idag).
- Jag skulle behöva prestera mer (och kanske bli mer motiverad?).
- Hybriduppdrag är fullt realistiskt i min bransch, vilket är ett måste med barn.
- Jag har pratat med konsulter, rekryterare och gjort marknadsresearch.
- På sikt ser jag potential att bredda bolaget och bygga flera ben.
- Drömmen vore att kunna vara ledig någon vintermånad och jobba från ett varmare land. Eller jobba med något helt annat kanske.
Min största tvekan
Risken. Tänk om jag inte får uppdrag regelbundet? Eller om jag lämnar en trygg roll som många skulle uppskatta, och missar något viktigt?
Min fråga till er
Ni som har lämnat en trygg anställning för eget, hur tänkte ni?
Vad har varit värt det, och vad hade ni gjort annorlunda?
Gör jag ett stort misstag om jag hoppar av en så trygg anställning?
Alla perspektiv uppskattas. Jag har försökt tänka rationellt, men känslomässigt är det svårt.
Tack på förhand! ![]()