Jag, precis som många andra på det här forumet, behöver lite kloka råd och tankar från någon som kan se min situation från håll.
Fram tills jag fyllde 30år var jag en mycket ambitiös och driven person. Jag är utbildad ekonom och har sen examen arbetat som chef och ledare på flera stora företag med väldigt goda resultat. En ung ledare där karriären gick spikrakt upp. Men när jag fyllde 30 drabbades jag av det jag kallar ”min ålderskris”. Det blev en tuff resa för att hitta tillbaka till mig själv och många stora förändringar har jag varit tvungen att göra i mitt liv. Blev bland annat tvungen att byta jobb tre gånger under förra året och två gånger året därpå…
Nu är jag 33år och för ett halvår sen fick jag frågan om att börja arbeta på ett nystartat företag inom en bransch som verkligen var en barndomsdröm! Arbetet har gett mig jättemycket! Jag lär mig supermycket varje dag, arbetar med något som verkligen är jättekul, kreativt, jag är pigg och glad efter jobbet, jag kan njuta av att vara ledig på helger och kvällar utan att ha ångest över arbetsuppgifter som behöver göras, jag behöver inte ständigt vara tillgänglig på telefon och mail, kan vara kärleksfull mot mina vänner, sambo och familj…. ja, listan kan göras jättelång.
Mitt jobb är en dröm och jag har verkligen känt mig värd denna chans! Men nu efter att jag har arbetat i ett halvår börjar det gnaga lite….
Jag har idag ett arbete med lön 28 000kr/månaden före skatt, inga förmåner och ingen tjänstepension.
Jag som kommer från tjänster med höga löner, friskvårdsbidrag, bonus, förmånlig pension och andra förmåner Mm.
Jag börjar nu känna en stress över att jag måste byta jobb, även fanns det känns perfekt!
Din pension är en funktion beroende på din lön och sparande över tid.
Räkna på de sparpengar du har och med ränta på ränta inklusive vad du kan spara nu. Se om det tillsammans med din allmänna pension kommer leverera tillräckligt mycket pengar för att du ska kunna ha en bra pension. Om så inte är fallet kanske det är läge att byta jobb.
Ett annat sätt att se på det är, kan detta företaget bli stort? finns det en chefsposition med bonusar och andra förmåner om 5-10 år?
Jodå, min allmänna pension och mitt sparande räcker . Iaf som min situation är just nu - men jag har varken barn eller villa än!
Företaget går redan bra och det kommer absolut gå bra om 5-10år.
Dock sitter jag redan på en chefstjänst eftersom jag är den enda och första anställda i företaget.
Om du spolar fram 5, 10, 20, 50 år och tittar tillbaka på ditt liv - vad säger det dig om ‘hur du ska tänka’ nu? Vad är viktigt för dig? Det LÅTER som att du lever ett liv, i nuet, som är helt perfekt, och jag undrar ‘vad det är värt för dig’?
Jag menar - skulle jag sätta en summa på nedanstående skulle det vara en ganska hög summa - som du ju får ‘på köpet’ utöver din lön? (Därmed INTE sagt att det kanske inte går att hitta ett jobb som har allt du pekar på nedan OCH betalar sig i resda pengar både 1, 2 och 3 ggr mer än du har idag. Kanske. Men kanske inte.)
Och vad gäller:
Måste du tänka den tanken då? Hur gagnar det dig?
Du är dessutom 33 år, kan du inte ge dig själv 3 (eller 5 eller…) år på detta jobbet, där du låter dig själv njuta?
Du är ung och har tid att tjäna rikligt med pengar senare om detta inte ger nåt. Pengar är inte allt. Om du har sånt harmoniskt liv nu så är det guld värt. Ge detts lite tid.
Jag skulle säga så här - det är OK att under en period av några år ta en lägre lön. Särskilt eftersom det ger dig alla värdena som @tankespjarn pekade på.
MEN! Men med det sagt så skulle jag önska att det fanns en plan för hur du ska komma till och förbi en marknadsmässig lön på kanske 2-3 års sikt. För du gör faktiskt en uppoffiring och bidrar med stort värde till företaget. Det tycker jag att du ska ha betalt för.
Det är ju bara att tänka vad kostnaderna blir för företaget både i ditt bortfall och kostnaden / risken med en nyrekrytering.
Jag tror ju mycket på att ha ett rakt och autentiskt samtal med din chef. Berätta att du trivs, att du väldigt gärna vill jobba kvar, att du har förståelse för att det just nu inte finns resurser, men precis som du investerar din tid/energi kompetens så är det ju en “alternativkostnad” för dig som du behöver få ersättning för på något sätt.
För det finns andra jobb där ute där du också kan uppleva samma sak OCH få marknadsmässig lön.
Inte trodde jag när jag skrev ut mitt grubbel att både tankespjarn och janbolmeson skulle svara……
Det är jag väldigt tacksam för!
Tack för era kloka tankar!
Det mina tankar har landat i är att på det här företaget som jag arbetar på är inte ägaren själv närvarande. Vilket innebär att jag gör ALLT!
Och nu har vi precis haft två väldigt bra månader och jag ser väldigt ljust framåt. Det här har ju gett mig ett enormt självförtroende i att jag kan driva mitt egna företag. Så jag har valt att se det här som en läroperiod, läropaus, i mitt liv. För att sedan gå vidare som egenföretagare efter en tid!
Där har du egentligen svaret. Du lever din dröm och enligt mig är livskvalitet värd mer än pengar. Dessutom är lönen inte långt under medianlönen 2020 som enligt SCB var 32400. Visst skulle du kunna ha bättre villkor med tjänstepension och liknande. Men med handen på hjärtat, skulle du hellre gå tillbaka där du var innan du fyllde 30? Eftersom du lever samboliv borde förutsättningarna att spara en del av lönen för framtida behov finnas även om inte barn och villa finns än.
Det är rimligt att många nya företag inte kan ge så höga löner i början, för pengarna jag behövas till annat. Däremot är det en orimlig standard i Sverige att de som hjälper till att bygga upp företag som anställd sällan får aktier som kompensation. (Vilket är betydligt vanligare i USA.)
Du gör som du själv vill, men jag hade krävt betydligt högre lön, att jag skulle få ett antal aktier i bolag varje år, eller bytt. Och då hade jag bytt fort, så det blir extra jobbigt för företaget att de förlorar dig.