Hantera risk när livet kräver stabilitet? Tankar om att starta eget

Hej!
Skriver här för att förhoppningsvis få lite bra input i mina tankar kring att starta eget i en turbulent tid. Brukar ha behov av att mala igenom stora beslut, och gärna få diskutera de med andra. Ser detta som en “bollning” med likasinnade, blir glad för all input! :slightly_smiling_face:

Har jobbat som mjukvaruutvecklare inom inbyggda system i 4 år på ett större konsultbolag. Har under det senaste året varit sugen på att starta eget sedan en kollega med liknande erfarenhet gått den vägen. Konsultbranschen har verkligen ångat på det senaste åren , men har de senaste månaderna även om den fortfarande är bra, mattas av något.

Min plan hade varit att bli underkonsult hos bolaget jag idag är anställd, och bara fortsätta på mitt nuvarande uppdrag. Uppdraget är hos ett av Sveriges största industriföretag, där har jag suttit i ett år. Företaget är stabilt, produkten är stabil, och min position i teamet känns, såvitt jag kan se stabil.

Anledningen till att jag känner mig extra försiktig är dels att vi nyligen köpt radhus och har nu ett relativt högt lån, samt att vi har en son på 1.5 år, som säkert kommer börja få syskon i en inte alls för avlägsen framtid. Sen har det inte undgått någon att värdsläget är ovisst, och det är svårt att veta hur räntor, jobbmarknad etc kommer utvecklas. Hade jag varit singel och bott i lägenhet hade jag inte tvekat på att starta eget, men min situation kräver nu ett bra risktänk!

Min ekonomiska situation är som följande:

• Jag och min fru har tillsammans en inkomst på ca 60tkr efter skatt. Vi kan nog lägga på några tusenlappar på det efter snart kommande lönerevision, men gör det enkelt för mig och tänker att den summan kommer ätas upp av VAB (blir nog inte så illa, men ändå).
  • Nyligen köpt radhus. Maxbelånade, 3.9Mkr i lån. Rörlig ränta idag på 3.77%, den lär stiga något nu i April. Räknar med att binda den åtminstone 1 år om jag startar eget.
  • Våra utgifter är idag ca 30tkr/månad.
  • Ca 20tkr/månad till ammortering och sparande.
  • En buffert på ca 100tkr, på sparkonto.
  • 25tkr har jag privat för att kunna starta AB.
  • Då vi sålde vår lgh för lägre än förväntat användes större delen av kapitalet från vårat Lysa konto för att köpa radhuset, vi håller nu på att bygga upp det kontot igen men idag finns det inte mycket där!

Frun jobbar som lärare, så ser ingen egentlig risk att bli av med den inkomsten, förutom en eventuell oväntad sjukskrivning.

Jag vill egentligen vara säker på att jag har en vattentät backupplan om katastrofen är framme. Tror det ska mycket till för att vi ska råka riktigt illa ut, men om jag tar klivet till egenkonsult vill jag kunna sova gott om nätterna, i vetskapen om att jag utan problem, kan bli av med mitt uppdrag en tid. När det är dags för nästa vända föräldrarledighet ska inte heller det vara något problem. (lär dröja 1-2 år)

Jag tänker att vi har en buffert som tar oss en bra bit om olyckan är framme, ett bra månadssparande, och utöver det kommer en buffert i företaget byggas upp förhållandevis fort. Jag räknar med att debitera 800kr/h, 10% av det går till konsultbolaget.

Input?
Har vi en tillräckligt stor buffert? Bör jag ha lite is i magen och se hur marknaden utvecklas? Eller är det bara att tuta och köra?

Hej, en sak som kan vara värd att kolla upp är om det är möjligt att behålla uppdraget hos din nuvarande uppdragsgivare. En del företag har karens för konsulter som byter arbetsgivare.

Mvh Kroken

Både jag och min man har kört utan lön första månaderna för att få lite buffert i företaget. Det gör rätt stor skillnad för ett nystartat företag. Men då kanske ni behöver större buffert för att det ska känna bekvämt.

Är rätt så säker på att det inte ska vara några problem. Det första man frågat min kollega var om han ville stanna kvar på dåvarande uppdrag.

Om man går som underkonsult i företaget man varit anställd, så kan Skatteverket anse det vara en dold anställning. Något att vara vaksam på.

1 gillning

Ja så kan man göra såklart. Finns det enligt dig någon fördel jämfört med att ta ut lön som går till en privat buffert?

Jag är i en utgiftstung bransch så pengar behövdes för att kunna betala löpande kostnader innan tillräckligt mycket inkomster fanns. Lånade dessutom ut 500 000 kr till företaget för att klara första löneutbetalningen.

Maken är it-konsult så inga stora utgifter utöver lönen. Men hans uppdragsgivare (stort, välkänt företag med gott rykte) är vansinnigt dålig på att betala arvodet i tid så han behöver buffert i företaget för att kunna betala lön och arbetsgivaravgifter i tid till sig själv.

Glöm inte bort att eget företag inte bara är en ekonomisk fråga! Det finns många andra bitar att beakta också, särskilt när man har småbarn. Fundera gärna lite hemma över:

*Det mentala måendet. Är du en personlighet som uppskattar frihetskänslan i att ha eget? Eller är du en person som kommer att ligga sömnlös och oroa dig över om du kommer att lyckas få kunder? Om det är det senare så kanske stabiliteten i att vara fast anställd är att föredra nu under småbarnsåren.

*Det praktiska. Som egenföretagare har man inte stödet som finns på en stor arbetsplats med typ vaktmästeri, IT-support, telefonist/receptonist, osv. Man måste fixa allt själv. Kanske ingen big deal, men iaf.

*Det sociala. Man har kanske inga kollegor i uppdragen på samma sätt. (Beror så klart på om du är utplacerad eller ej.)

*Det tidsmässiga. Som egenföretagare har du en massa extra tid med företagets administration, som du måste göra hemma på kvällarna ibland. Funkar det för dig att kombinera med småbarnsåren?

*Säkerhetsnätet. Jobbigt att tex bli sjukskriven när ingen kollega kan hoppa in. Föräldraledighet med nästa barn, hur skulle det funka? Osv.

Menar verkligen inte att vara negativ, bara att dessa grejer är bra att tänka igenom på förhand så det inte kommer oväntat sen. Kanske kommer ni fram till att det går jättebra att lösa! (Och kanske kommer ni fram till att ni vill vänta typ 5 år med att starta eget pga dessa bitar.)

Lycka till och berätta gärna vad du kommer fram till!

Tar absolut inte det du skriver som negativt, viktiga punkter att tänka igenom!

Tror den stora okända för min del är det mentala, men skulle nog säga att eventuell oro kommer vara begränsat till starten. Räknar med att kunna bygga upp en hygglig buffert snabbt inom företaget, och med den bör eventuell oro försvinna. Sen kan det såklart visa sig att egenkonsult inte alls passar mig, men då har jag ju iallafall testat.

Tänker att föräldraledigheten kommer lösa sig. Pengamässigt ska jag ju få samma peng som jag får idag. Är jag kvar på det uppdrag jag är idag kan jag nog även räkna med att få komma tillbaka efter “ledigheten”, men visst skulle jag kunna hamna mellan uppdrag och i ett ovisst läge. Då kommer vi tillbaks till det mentala haha, hur blir det att vara f-ledig och samtidigt oroa sig för om det finns uppdrag att komma tillbaka till. Svårt att säga, får helt enkelt vara redo på att såna situationer kan uppstå om jag väljer att starta eget.

Tack för input!

1 gillning