Egenföretagare som går back och har två barn under två år - vad ska jag göra?

Hej alla kloka människor. Jag har länge lurat i forumet och vill tacka alla som skriver i det och arbetar med det. Jag har ett bekymmer:

Jag är 35 år och är sedan snart tio år egenföretagare i mediebranschen. Verksamheten har för det mesta gått bra men de senaste två åren har det börjat gå sämre. Det finns en del pengar i kassan, men bolaget går i dagsläget back och kommer klara sig något-några år till med nuvarande löneuttag om jag inte lyckas vända trenden eller byter spår. I praktiken måste jag ta ett rejält nytag för att lägga om verksamheten. Jag tror inte alls att det är omöjligt men det kräver mycket (obetalt) arbete. Och det stressar mig väldigt att inte ha en mer stabil ekonomi.

Framför allt eftersom jag nyligen blivit pappa och har en son på snart 10 månader och väntar mitt andra barn till sommaren. Det kommer skilja 14 månader mellan dem vilket jag anar kommer innebära en hel del jobb och dessutom vill jag såklart vara hemma så mycket som möjligt med dem.

Jag har därför SÅ svårt att bestämma vad jag ska göra för min försörjning:
Ska jag i detta läge hårdsatsa på att bygga upp den egna verksamheten på nytt?
Eller borde jag lägga verksamheten på is ett tag och istället söka en anställning?

Det senare känns ju förståndigt men också lite svårt, bl.a. på grund av att jag inom kort kommer gå på olika typer av föräldraledigheter och andra ledigheter för att hjälpa till med barnen. Dessutom skulle en anställning riskera innebära att jag kommer kunna vara hemma ännu mindre än idag eftersom vi bor långt från stan och en anställning troligen kommer behöva utföras i hög grad på ett arbetsställe i centrala Stockholm (i dagsläget är jag mer flexibel).

Ett tredje alternativ är att ta en liten minipension nu medan barnen är små: att smådriva verksamheten vidare men utan ambitionen att försörja mig helt på den. Jag har ett sparkapital på ca 800 000 kr, vissa intäkter i verksamheten samt vissa intäkter från en uthyrningslägenhet. Tanken med sparandet har förstås inte varit att konsumera det så här men det kanske EGENTLIGEN är för sådana här tillfällen man ska spara…

Någon som har något klokt råd? :slight_smile:

5 gillningar

Jag förstår verkligen dilemmat (och grattis till kommande tillökningen).

Jag tänker spontant så här:

• Vilka av alternativen går att kombinera på ett hållbart sätt? Dvs. att det inte blir antingen eller, utan och? Går det? Om inte…

• Då skulle jag rekommendera att vara kostnadsmedveten, göra en plan, använda sparpengarna och vara hemma med barnen. Få som har varit föräldralediga brukar ångra det.

• Därefter / under tiden hade jag funderat på vad jag ska göra annorlunda i företaget. Det är inte meningen att man ska jobba mer och tjäna mindre som egenföretagare än som anställd. Då kan man ju lika gärna vara anställd. :slight_smile:

Men du får återkomma med lite mer kött på benen kring firman. Men som sagt - var inte rädd att använda pengarna - om du dessutom har boende på plats, då är det ju inte så mycket mer pengar som behövs.

Så njut av tiden hemma med barnen.

8 gillningar

Ja, jag är inne på samma spår.

Det är väl preciiiiis till sådana här tillfällen som det där kapitalet kan bidra som allra mest till livskvalitet?!

Do the math, och fyll livet med liv!
:pray:

5 gillningar

Håller med om svaret ovan, att det inte måste vara antingen eller. Det finns mängder med alternativ och kombinationer låter det som.

Det är ju alltid vanskligt att råda någon utan att veta mer detaljer men jag har själv gjort en liknande resa (med 18 mån mellan mina två där första kom samtidigt som jag gick in som delägare i ett företag), så jag kan i alla fall dela med mig av mina erfarenheter.

Först och främst - Grattis till familjen! Det kommer vara en magisk resa och både ni och era barn kommer ha mycket glädje av att det är så tätt mellan dem! Med det sagt - det första året (eller två) kommer vara rejält slitiga för er. Jag blev väldigt hjälpt av att på förhand ställa in mig på att verkligen inte förvänta mig något annat än att lösa familjelivet år 1. Men jag lovar, det är värt det när barnen sen alltid har sin bästa kompis med sig i alla situationer :slight_smile:

Med det sagt kommer vi till sin arbetssituation. Jag upplevde att jag som egenföretagare var otroligt lyckligt lottad som kunde vara så flexibel jämfört med mina anställda vänner. Det räddade verkligen vår vardag då vi kunde vara hemma mycket samtidigt och jag kunde lösa mitt jobb där det passade. Firman blev så klart lidande men det fick det vara värt. Jag tycker spontant det låter som att du sitter i en guldsits inför den situation som väntar - byt inte bort din flexibilitet mot ökad trygghet så länge ni har så ni klarar er.

Det låter som att du är ensam i din firma? Går du back primärt pga löneuttaget eller har firman andra kostnader kommer löpa vidare även om du inte är så aktiv? Det låter ju annars som att du skulle kunna övervintra ett par år med kombination av jobb och föräldraledighet där firman kan få gå lite back. Se över fasta kostnader så kanske firman kan må helt ok i ett par inaktiva år? Nyttja den otroliga föräldraförsäkringen vi har i vårt land för att vara hemma med barnen under tiden. Sparkapitalet kan du ju sedan nyttja för att dra igång firman ordentligt igen när familjen är på en stabilare plats.

Avslutningsvis: mina barn är nu 4,5 resp 3 och vi är på en heeelt annan plats än för bara ett år sedan. Nu är det inga konstigheter att fokusera på jobbet igen (men räkna med VAB!), enklare att vara iväg hemifrån vid behov och lämna partnern själv med barnen i ett par dagar osv. När ni kommit dit, DÅ kan du bestämma dig för vad du vill. Kanske dra igång firman fullt ut igen eller så är det snarare då du ska titta efter en anställning?

Lycka till med allt!

5 gillningar

I min värld är det tredje alternativet det jag hade föredragit. Exakt så som du beskriver ska man inte vara rädd att använda sitt kapital i perioder, Speciellt inte till att lägga pengarna på att köpa tid med familjen.
Kan till och med vara en nyttig övning, då alltför många låser sej vid sitt sparande och att hamstra pengar enligt mitt tycke.

Under tiden kanske du kan fundera på hur du ska nystarta bolaget när du väl vill köra på igen.

3 gillningar

En klok chef sa en gång till mig:

-JAG kommer inte att besöka dig på ålderdomshemmet, det är dina barns jobb!”

=satsa på familjen och tona ned jobbambitionerna ett tag.

Egenföretagande innebär för mig och de jag känner till oftast rejäla arbetsinsatser i tid. Tid som då tas från familjen.

10 gillningar

Tack så mycket för grattis och råd! :smiley:

Lite fördjupning: Vi är två som driver firman (ett AB), men i praktiken har den andra delägaren slutat arbeta för vårt gemensamma bolag för att istället jobba på eget håll. Vi kommer därför behöva avveckla den gemensamma verksamheten i detta bolag.

Det minskade resultatet i firman beror nog dels på ovanstående, dels på att landskapet förändrats och att vi inte tagit fram några nya format som branschen vill betala för numera och slutligen på att vi inte arbetat hårt nog med försäljning.

Fasta kostnader finns men är egentligen inte så höga: det är främst lönekostnaden och den kraftigt minskade försäljningen som är boven.

Det är nog sant att det finns tänkbara kombinationer… Jag vill ju behålla min flexibilitet som flera av er också påtalar vikten av.

Efter lite ytterligare fnulande inser jag att jag nog borde gå på pappaledighet ganska direkt efter att barn nummer 2 kommer runt den sista juli 2023. Jag tänker då att jag kanske borde vara föräldraledig 50 % under ett års tid, ungefär från augusti 23 till augusti 24. Då kan vi vara hemma hela familjen samtidigt eftersom jag kan jobba hemifrån med fortsatt flexibilitet.

Då blir det ju faktiskt en kombination av föräldrapenning + halvtidslön ur firman. Och det i sin tur innebär ju att kassan i firman räcker längre och att jag får lite mer tid på att fundera ut vad man ska göra med verksamheten…

Och när perioden är över det ungefär augusti-september 2024 och det yngsta barnet är ett år och en månad och i teorin stort nog att börja förskola, även om det känns lite tidigt… :sob:

Och slutligen, som @NickTheKick skriver, ska kanske mitt sparkapital istället användas när jag måste dra igång firman ordentligt därefter.

DET kanske är den smartaste och mest flexibla kombinationen - om inte jag missar något i mitt kvällsgrubblande :stuck_out_tongue:

4 gillningar

Haha bra sagt!!

Ja det är ju det magen säger också, men min hjärna är van att tänka annorlunda :slight_smile:

Ja verkligen en övning/utmaning. Jag förstår ju att det är en bra sak att göra, men det känns ändå lite tungt att tänka att jag ska konsumera upp det jag kämpat så länge för att spara ihop :slight_smile:

2 gillningar

Tack för upplyftande ord :smiley: Ja, jag har hört mig för bland folk som gjort liknande saker och hört ungefär samma från dem :slight_smile: Tufft ett tag men värt det sedan, haha :smiley:

Nej du har helt rätt. Den är väldigt värdefull!

Ja, faktiskt. Verkligen! Det blev väldigt tydligt när du skrev detta. Då kommer ju också kassan i firman räcka längre. Det är nog den kombinationen och ordningen som ger mig mest flexibilitet, tid med familjen och chans att komma på en framtidsplan för verksamheten! :smiley:

1 gillning

Jag har också gjort en liknande resa. Jag har 12 månader mellan mina två äldsta. När vi väntade vårat tredje flyttade vi till ett större hus och öppnade företaget i samma veva. (skiljer mindre än tre år på alla tre barnen) jag var väldigt närvarande pappa ända från start med barnen även om jag samtidigt byggde upp företaget. Jag körde det jag orkade och ville på kvällar och helger. (hade även en anställning då som jag kombinerade med pappaledighet). Man orkar väldigt mycket om man jobbar med något man brinner för. Det laddar energi o h inte tar den. (krävs ändå balans såklart) Jag ser det som ett väldigt bra tillfälle att börja med förvandlingen av företaget så fort du vet vad du vill med det. Det är bra om man har tid att läsa på, kolla upp och få grunden på plats utan stress. Då tror jag att när du väl drar igång det på 100% igen kommer du inte att ångra dig. eftersom du har all möjlighet att vara en närvarande pappa samtidigt. Och jag tror att som förälder till flera små så är det bra att få focusera på något annat ibland. Kan vara skönt.

1 gillning