Hej!
Har länge gått och tyckt att det jag gör är skapligt tråkigt.
Jobbar just nu som underkonsult (eget AB) mot en konsultfirma som sysslar med el & automation, jag är dock lite utav en outsider som sysslar med ett bredare spektra av programmering.
Blev anställd på bolaget först men har flyttat över allt till eget AB så att jag skulle kunna ha lite friare tyglar att ta andra uppdrag, vilket jag gjort
Däremot känner jag mig låst då jag sitter som enda utvecklaren som driftar de system vi har mot diverse kunder.
Pengarna är bra, ca ~100-150k in i bolaget månadsvis men är dock lite less på själva arbetet.
Har nu fått ett erbjudande om att gå över till en annan kund på heltid, samma lön/TJP/bilförmån/försäkringar osv.
5% delägarskap för ca 250k i insats.
Bolaget omsätter ca 50MSEK.
Är löjligt vilsen i mina tankar kring detta och letar efter input.
Ska försöka sätta mig ned och göra en klassisk plus och minuslista såklart, letar nog bara efter mjuka värden att resonera kring egentligen!
Trevlig kväll!
Kommer ’det skapligt tråkiga’ att försvinna? Eller fortgå som idag?
Det kommer med all sannolikhet att fortsätta skulle jag tro, jag har känt såhär ungefär sedan 2016 och man blir inte yngre med åren.
Sista åren har dock känslan tilltagit, men det går i perioder annars hade jag nog lämnat för bra mycket längre tid sedan.
Största förlusten att gå över till nån form av anställning blir dock en minskning friheten, vet inte om någon har gått från egen till anställd och blivit helt tillfredsställd?
Har svårt att se mig själv som anställd en längre tid just på grund utav friheten.
Men… om det är jämnt skägg på ’tråkigheten’ att fortsätta som du har eller bli anställd, varför skulle du byta?! Förstår inte.
Skulle säga, skaffa en rolig hobby… Garget är ju bra å använd de till att ha en rolig hobby… Kanske gå ner i arbetstid för att kunna ägna sig åt någe roligt på fritiden… Då är det lättare att stå ut me de tråkiga jobbet…
Känner igen det där. Du är förmodligen vilsen för att din kapacitet är betydligt större än ditt nuvarande engagemang, sikta högre.
Nu förstår jag frågan, jag menade alltså att om jag stannade kvar så skulle det fortsätta vara tråkiga arbetsuppgifter.
Däremot om jag skulle byta så skulle arbetsuppgifterna variera i högre grad, och inte enbart vara det jag håller på med just nu, vilket skulle resultera att det kanske känns mindre tråkigt.
1 gillning
Skulle nog säga att jag har tillräckligt med hobbys, fast just nu är jag småbarnsförälder till en grabb på ca 1 1/2 så det kan ju också bidra till min förvirring! 
Det är faktiskt delvis därför jag sett mig om, jag känner att jag stagnerat. Känner mig alltså ganska understimulerad.
1 gillning
Är det verkligen 5% av bolaget för 250k? Känns väldigt billigt. Får du alla aktier dag 1? Verkar vara en bra deal. Ta det och säg upp dig efter ett år?
Som jag har förstått det ja, det är till ett rabatterat pris då såklart.
Alla aktier fås direkt ja.
Är nog lite för stolt/snäll/dum för att sticka efter ett år, det är ju en uppoffring från deras sida som gör att jag får denna möjligheten, och deras tro på mig så det hade känts dåligt.
Och du kan inte ändra på ditt egna upplägg så att du faktiskt får den utmaning du önskar?
Har svårt att se det i nuläget, eller jag har nog gjort det till den utsträckning som det går.
Problemet är att jag vill både ha kvar de löpande intäkterna från nuvarande upplägget, men samtidigt göra något helt annat.
Det befintliga uppdraget tar en hel del tid så det är svårt att sälja in sig hos andra samtidigt, det där med att dygnet bara har 24 timmar ställer till det 
Inte minst om du har en 1,5-åring hemma oxå!
Ja, och jag tror också det är en bidragande faktor till att jag behöver förändring, för det har varit ganska tärande första året. Då blir det att man greppar efter någonting som faktiskt går att förändra, eller nåt i den stilen!
1 gillning
Erbjudandet du fått låter spontant ganska bra. Sen beror det också på hur mycket kapital du byggt upp under åren med ditt eget bolag. Det kan ju i sin tur ge en viss trygghet om du nu väljer att hoppa på erbjudandet.
Få barn, bostadsflytt, skilsmässa, nytt jobb, dödsfall i nära relationer är alla saker som klassiskt gör att vardagen börjar gunga och tankarna börjar snurra. Har för mig att man brukar säga att EN sån sak om året är en hyfsat tuff belastning att hantera. Så inget konstigt om tankarna snurrar. Sen kanske det nu finns tankar/planer barn nr 2?
Satt delvis på en liknande sits/funderingar/karriärval när våra barn var små. Valde då den trygga/tråkiga tjänsten för att den var lättare att kombinera med familjelivet i övrigt. Valde då också att enbart jobba deltid under barnens första 11år för att livspusslet skulle bli som vi ville ha det i familjen.
Samtidigt är det inte så lyckat att gå understimulerad på jobbet oavsett om det är bra betalt. I så fall behöver nog resten av dygnet kunna kompensera för det. Pengar är inte allt och enda vägen till lycka om man uttrycker det så. 
1 gillning
Ja jag tycker också att erbjudandet är bra, och det är ganska “safe” jobb, men kan också innebära lite jour vissa veckor osv, men det tror jag att jag hade kunnat leva med.
Jag har väl egentligen inte byggt upp något gigantiskt kapital, kanske 700-800kkr, det går ju att leva på en stund i alla fall.
Tankar finns kring barn nummer två också, helt klart, även om jag mentalt hade sagt tvärnej på den om vi skulle börja försöka med det idag 
Jag jobbar just nu 80% och det fungerar väldigt bra, sambon är hemma heltid så vi får en extra dag tillsammans under veckorna.
Nej pengar är verkligen inte allt, men det underlättar, speciellt i dessa och kommande tider 
1 gillning