Exempel på ”nedväxling”

Hej,

Läste tråden om en person som jobbar på lager och vill utvecklas. Jag märker att jag går och drömmer om precis tvärtom och skulle gärna höra om det finns någon som har växlat ner på något sätt eller annan input.

Jag har kommit en bit i karriären för min ålder, runt 35 och sitter i ledningsgrupp med personalansvar och överlag mycket ansvar. För detta får jag en i mitt tycke bra lön om drygt 70k+ bonus och har så att säga en bra karriär på gång. Dock upplever jag att ansvar, personal etc kostar väldigt mycket tid och energi (långa dagar, mycket att processa på kvällen etc) och att det är tufft att mäkta med familj, vänner, hälsa och intressen på ett sånt sätt att helheten känns rätt. Mycket jobb helt enkelt.

Samtidigt har vi en sparkvot för hushållet på nästan 50%, en kombo av två ganska höga löner och rätt blygsamma vanor. Jag ser i mina prognoser att vi inom 10 år kan vara i närheten av att nå fire-nivåer på total förmögenhet. Rätt tidigt med andra ord, samtidigt gillar jag delar av mitt jobb mycket och har svårt att tänka mig en ledig tillvaro.

När man räknar så inser man snabbt att vi skulle kunna gå break-even under 20 år (dvs dra in ungefär hälften så mycket som idag men med samma kostnader) och hamna på ett rätt bra ställe. Är det någon som har kommit till liknande slutsats och så att säga växlat ner i förtid men istället förlängt karriären? Andra tankar på vår situation? Jag skulle mycket gärna jobba halvtid till halva lönen tex men är ganska säker på att det inte är ett gångbart alternativ för min arbetsgivare.

8 gillningar

Vad behöver du göra för att kunna få båda?

Alltså hög lön på spännande jobb och mer fritid?

4 gillningar

Den typen av jobb som du har och i de löneregionerna tror jag är i princip omöjliga att hitta som mindre än heltid+.
Isfaåll tror jag du måste fundera på att starta eget och konsulta inom ditt expertområde eller byta arbetsgivare där du fortfarande kan köra heltid men kanske med en något lugnare tillvaro.

Värdera vad som är viktigast just nu och ett tag framåt, pengar eller tid med familjen.
Jobb som inte släpper taget på helger och kvällar är slitsamt i längden om man vill ha tid till annat också.,

3 gillningar

Jobb är inte allt. Jag växlade ned lite för några år sen, fast ändå lite senare i karriären. Jag accepterar nu ca 15kSEK lägre lön men den är fortfarande relativt hög. Lägre nivå av ansvar och stress. Det är väl egentligen dumt att rekommendera att göra så men för oss har det funkat fantastiskt bra. Det viktigaste är nog hälsan, på den sidan tycker jag det är värt att göra en investering. Även familj tycker jag man kan se som en väldigt bra anledning att hitta passande jobb / stressnivå. Vänner och egna intressen kanske lättare att till viss del offra för lite mer pengar om man nu vill det :smiley: Man får se till helheten!

4 gillningar

Jag har tänkt på nedväxling som alternativ till att sluta jobba helt tidigt men kanske inte på samma nivå som du.

Jag jobbar som lärare på en mindre skola och att gå ner i arbetstid på den tjänsten jag har är i princip omöjligt. Eventuellt tänker jag mig att jag kan ha en annan tjänst, någon typ av resurs, assistent, coach etc. , på en större skola där det kan fungera att jobba halvtid som ett alternativ till att sluta jobba helt när min hustru som är åtta år äldre än mig går i pension. Jag räknar med att ha råd att sluta helt men är inte säker på att jag vill!

3 gillningar

Jag har också haft dessa funderingar. Är inte så säker på att jag skulle må bra av att sluta jobba helt eftersom jag gärna drar mig undan då trots att jag egentligen behöver social stimulans för att må bra.

Flamingo-FI gillar jag. Då arbetar man först ihop ett kapital som motsvarar ca hälften av det man behöver för FIRE. Därefter växlar man ner och slutar investera. Kapitalet får sedan växa av sig själva tills det nåt FIRE. Under tiden arbetar man med något som ger tillräckligt för att klara de löpande kostnaderna. Kanske deltid eller något man tycker är kul som ger sämre betalt än det ursprungliga jobbet.

6 gillningar

Gör du inte en tankevurpa här?
Om du halverar dina intäkter men bibehåller dina kostnader lär det ta betydligt längre än dubbla tiden att spara sig fri…

Exempel:
Om du tjänar netto X, sparar 0,5X och lever för 0,5X så blir sparkvoten 0 i ett scenario där du helt plötsligt skulle tjäna 0,5X.
Vid en mindre sänkning av intäkterna till säg 0,75X blir ju det du kan spara 0,25X, dvs en minskning med nettolönen på 25% gör att din FIRE exit dubbla tiden. Antaget att dina kostnader är huggna i sten givetvis :nerd_face:

1 gillning

När jag valde specialitet(läkare) så såg jag till var jag skulle kunna erbjudas ett flexibelt men utmanande arbete. Jag jobbar en del obekvämt men snittar ca 30h vecka och har betalt för heltid.

Jag skulle säkert kunna bli bättre i mitt arbete om jag arbetade 60h/ vecka istället men skulle då inte hinna med träning och barn med samma tid och energi.

Sparar också för FIRE men tror ej att jag kommer sluta jobba helt om vi bor kvar i Sverige. Således upplever jag att vi downshiftat(frun arbetar 60%).

Jag kan tänka mig att växla upp igen när barnen är större om det inte finns något mer stimulerande att göra då jag trivs väldigt bra med mitt arbete. Jag råkar bara prioritera mina barn och hälsa högre än just arbete.

3 gillningar

Just läkare, tandläkare etc är ju exempel på yrkeskategorier där man faktiskt kan skala ned till deltid utan att behöva avsäga sig alla former av kvalificerat arbete.

För oss corporate bullshitters är det svårare. Jag har en heltidstjänst i en chefsroll som knappast låter sig delas i mindre delar.

2 gillningar

Tack för alla bra svar och input, intressant att höra att fler tänker liknande tankar.

+1 på att det är svårare när man är “corporate bullshitter”, det är svårt att veta vad man ska stå över när man jobbar 80% tex och risken är nog överhängande att man behöver göra i stort sett samma sak på mindre tid vilket resulterar i stress och känsla av otillräcklighet som är en del av problemet.

Gillade din motfråga Nightowl, inser att jag har en fin sits egentligen och att det är upp till mig att forma mitt liv.

Motståndet till att växla ner sitter nog egentligen rätt mycket i självbild och vad andra ska tycka. För mina vänner och bekanta skulle det vara en synnerligen oväntad vändning om jag skiftade ner till halvtid och mindre kvalificerad tjänst nu. Det är såklart inte något som bör påverka beslutet men om man ska vara ärlig så finns det någon form av rädsla där.

Detta gillar jag också, ungefär dit jag kommit i mina beräkningar utan att känna till facktermen :slight_smile: . Tror att det är något sånt som kan bli aktuellt men kommer nog jobba på några år till.

Ungefär samma ålder och sits som dig samt har gått i samma tankar. Mitt jobb skulle dock aldrig medge deltid. Så vi har börjat jobba i frugans ände istället. Hon har ett jobb där hon kunnat gå ner i tid. Detta innebär att hon får utrymme att ta mer lite ansvar för vardag/familj, vilket gör att jag lättare får ihop jobb och tjänsteresor och pss kan få lite mer ro och arbetsglädje. Det löser inte allt men är en kompromiss som funkar i nuläget.

1 gillning

Detta är halva utmaningen med FIRE. :slight_smile:

Den andra är att inse när man ska “nöja sig”. Själv har jag spekulerat kring “nedväxling” men tror lite som du:

Kanske kan det gå om man kapar t ex 50%, men att dra in lite känns orimligt i många branscher. Därför får det bli mer sparande mot en tydlig gräns i både ekonomi och tid. Väl där sker stora utvärderingen om man kan dra ur pluggen på riktigt eller ej.

2 gillningar

Hej,

Jag är i princip i samma tankar. Tjänar lite mer, sparkvot cirka 60%, men är lite över 40 i stället. Varken mitt eller min frus jobb är sådana att det går att hitta tjänster där man arbetar deltid. Min ambition är att arbeta som vi gör nu fram tills dess att vi är nära en “fire”. Om vi inte håller oss kvar i tillsvidaretjänster hela vägen till FIRE tänker jag mig att försöka mig på konsultuppdrag kanske 3-6 månader per år. På det sättet går det att nå en verklighet där man inte sitter fast i heltid (50+ timmar/vecka), även fast tjänsterna som jag är aktuell för inte medger en riktig deltid.

Hade jag haft en typ av jobb där deltid var ett val som tillsvidareanställd hade jag inte tvekat på att gå för en sån lösning redan nu.

Jag förstår dig. I mitt jobb finns det ganska mycket 50%-tjänster. Däremot är väl erfarenheten att dessa tenderar att innebära mer i praktiken samt i just detta fall ofta handlar om minst fyra olika arbetsdagar i veckan. Skulle jag hugga på nå’t så’nt skulle jag hellre ha två långa arbetsdagar som då täcker dessa timmar samt fem lediga dagar i veckan istället.

Jag tror du ska försöka tolka min fråga mer konkret. Vad behöver du göra för att få båda?

Varför skulle du ens ha en vanlig anställning?

Det är lite detta jag tänker du ska utmana. Hur ska du kunna få båda?
Om det inte finns några deltidsjobb med de arbetsuppgifterna. Vad finns det för alternativ till att vara anställd?

När det gäller deltid så kan det kännas helt slumpvist om det går eller ej, beror mycket på chefens goda vilja och annat. Jag frågade varje år om deltid på ett jobb och “det gick inte” tills jag plötsligt fick en ny chef och han svarade “Ååh, det har jag länge önskat med. Det här måste vi ju kunna fixa!” Två dagar senare återkom han med OK på deltid.

Förhandla, mao. Det går.

2 gillningar

Bra spark i ändan. Jag har börjat skissa lite på en sådan variant på mitt jobb. Jag tror jag skulle gilla det bättre om det gick att kapa trista bitar.

2 gillningar

Om jobbet känns som en börda, så är min rekommendation att se efter ett annat jobb.

Vad är det roligaste du vet att göra? Hur skulle du kunna tjäna pengar på det?

Jag vill kunna vara passionerad och sprudlande både med mina medarbetare och med min familj. Det tycker jag de förtjänar. Att ha en energilös chef eller partner känns inte fair. Om jag får vara lite krass.

3 gillningar

Intressant fråga, funderar själv på liknande saker. Är i princip samma sits som dig ålders- och lönemässigt.

Jag bytte nyligen jobb för att få till en bättre mix. Jag jobbar en stor del av min tid mot en annan tidszon vilket gör att jag sätter igång vid 6:30 och är klar med möten runt lunch. Det gör att mina sista 3-4h spenderas utspritt över eftermiddagen och kvällen vilket gör att jag tränar dagtid och hämtar på förskola vid 15:00-15:30 varje dag och kan umgås med henne tills hon går och lägger sig för att därefter avsluta arbetsdagen.

Kanske inte ett upplägg för alla men passar mig bra och skapar en stressfri vardag för familjen i stort.

4 gillningar