Är det någon som gått ner i tid oavsett småbarn eller ej, för ett mer hållbart och givande liv?
Funderar på om det är värt det. Skulle ändå hamna på en klart skaplig lön. Skulle gärna höra om erfarenheter här. Spontant tänker jag, för att inte hamna i någon deltids-fälla:
en bestämd dag i veckan helt ledig, måndag eller fredag
transparent mot kollegor/kunder med autosvar dvs stänga av jobbmail o telefon helt
genomarbetad plan med närmaste chef att på riktigt dra bort 20% av arbetsbördan så inte ex mån-tors blir ett jäktande
Har i övrigt tjänstepension samt sparar privat. Inga höga boendekostnader.
Jobbar heltid men bara 4 dagar i veckan. Så lite längre pass. Alltid ledig fredag och börjar inte förrän kl 14 på måndagen. Lätt värt det med färre men lite längre pass tycker jag.
Jag upplever att jag har mycket mer tid över och mer energi kvar
Jag har närstående som testat att gå ner i tid på lite olika sätt (en ledig dag, kortare arbetsdagar) nyckeln för dem har varit att verkligen minska arbetsbördan i samband med detta när det misslyckats har det skapats stress istället.
Sen tycker jag det låter helt magiskt när andra beskriver hur det ökat livsglädjen.
Jag är egenföretagare och då är tid mycket mer flytande. Skulle jag jobba 40 timmar i veckan och kunna fakturera för alla denna tid skulle jag tjäna många miljoner om året.
En del tid går dock till att typ svara på mail, följa upp något telefonsamtal, transportera sig, administration som att skriva fakturor mm.
Jag tycker man behöver bryta ned dessa moment mer i beståndsdelar istället för att enbart prata om deltid, heltid osv. Exempelvis för min del har jag nu på morgonen suttit en timme och skrivit fakturor, det är inte alls likande krävande som att vara ute hos en kund i en timme och föra någon form av dialog & diskussion.
Sedan tror jag mycket på hur man utför sitt jobb! Exempelvis om jag sitter ute i solen på verandan och har telefonmöte 2 timmar är det inte alls lika jobbigt för mig som att åka till ett kontor och sitta 2 timmar i ett möte och samtidigt stirra på en skärm.
Kognitionsforskningen visar på vikten av att växla mellan skarpt läge och lättare sysslor. Det är bra för hjärnan att ha lite skituppgifter att göra emellanåt.
Rent allmänt tror jag att vissa av oss mår bra av att växla mellan påkopplade och avkopplade dagar. Frågan är om det går att få till avkopplade dagar inom ramen för jobbet. För min del är det dagar jag jobbar hemma, inte har några möten och inte har mail eller chattar på. När jag får befinna mig i mitt huvud utan att störas och dras in i diverse annat.
Jag har nog en helt annan filosofi än många. Jag hatar “semester” och “helger” utan jag tycker man ska jobba lite när man känenr för det och försöka att aldrig stressa helt enkelt.
Att tvinga in ALLA i en ram med arbetstider mm tycker jag är ålderdomligt. Jag hade en kollega förr i tiden som föredrog att jobba mellan 14 och 21 dvs. typ 3 timmar på kontoret med andra och sedan 4 timmar helt själv
Det är samma sak med OB, Nattarbete osv allt sånt borde egentligen tas bort och man borde låta marknaden styra det. Finns säkert en massa personer som skulle kunna tänka sig att jobba lördag söndag och sedan vara ledig måndag & tisdag eller liknande utan massa lönetillägg.
Hur genomförde du det? Tog du upp det med chefen helt sonika och kollade möjligheterna?
Om man finner att upplägget inte passar, kan man då kliva upp på 100 igen eller ”får man stå sitt kast”?
Tror jag hade gillat det skarpt när jag ser hur det är för er
Det började med att jag ville skriva en bok så jag kom överens med flickvännen att jag kunde gå ner i tid för att göra det.
Samtalet med chefen var ganske enkelt då vi hade barn, och inga andra frågor ställdes mer än “ok”. Jag kunde också styra det ansvar jag tog, vilket var skönt.
Sedan har det bara fortsatt. När jag startade eget (konsult) så började jag med 50% och sedan höjde till 80% efter ca 3 månader, och har helt enkelt fortsatt så.
Tack så mycket!
Jag tog det med chefen och har haft tur antar jag att det var genomförbart. Jag hade nog varit tvungen att söka annat om det inte gick att genomföra.
Jag har varit tydlig med att jag inte vill jobba 100% så att gå tillbaka är nog inget alternativ för mig (men det skulle nog tillåtas).
Jag hade gärna jobbat 80% men misstänker att jag skulle jobba lika mycket men bara få lägre lön, då jag har lite svårt att sätta gränser redan nu. Jag tar istället ut längre semester vid skollov osv och kopplar bort helt.
Men det låter som en dröm att vara ledig en dag i veckan, och ekonomiskt hade det funkat.
Gick ner till 75% för 3v sen nu. . ledig fredag o sen måndag em.
Tog det med chefen o det va ok (chefen visade det sig sen skulle just säga upp sig så det kanske hjälpte)
Just NU känns det lite som jag fortfarande måste göra allt som innan men på 75% av tiden. . men se om det blir bättre med tiden.
Men stor skillnad att jobba 3,5d o vara ledig 3,5d mot 5/2
Jag siktar på FIRE nästa år eller KANSKE 50% jobba (sluta kl12 mån-torsd o helt ledig fre) men får se
Jag har jobbat 80% de sista 6 åren. I vanliga fall ledig måndagar eller fredagar, beroende på när min fru som också kör 80% är ledig. Är nu 42 år med barn i skolåldern.
Jag upplever att helgen blir ungefär dubbelt så lång. Sen blir arbetsveckan så mycket kortare att det märks på hur mycket ork som finns kvar när helgen kommer. Med mitt jobb som är krävande både socialt och kognitivt skulle jag absolut inte vilja ändra på detta. Testade 100% i en period, men kunde snabbt konstatera att livskvaliteten sjönk snabbt.
Jobbet blir roligare. Fritiden blir roligare. Jag som partner blir roligare.
Inkomsten blir lägre än 100%, men inkomsten vid 100% är lägre än om jag skulle ha jobbat 120%.
Inkomsten räcker till de nödvändiga utgifterna och rimligt sparande för framtida äventyr.
Hellre en vardag i trivsam och stimulerande balans i 30 år till än att kötta i 15 år för att sen vara ledig 15 år.
Helt enig. 50% längre helg (men känns som mer) och 80% av arbetsbördan (mindre behov av återhämtning). Jag upplever att det funkar mycket bättre med en helt ledig dag istället för kortare varje dag. Tips: Att jobba måndagar är mycket jobbigare än fredagar men värt lika mycket pengar, var ledig måndagar om du kan