Jobba 80% för bättre psykiskt och fysiskt mående

Yes det var det jag tänkte isf. Måndagar ledigt :slight_smile:

1 gillning

Många inspirerande svar i tråden! :slight_smile:

1 gillning

Jag antar att chefen alltid får säg nej till att gå ner i tid??

Om du har barn så tror jag de måste godkänna 0, 25, och 75% tills de är relativt gamla men kan komma ihåg fel.

Tänker att det beror mycket på vilket slags jobb man har. Jag har gått ner i tid i omgångar och det har varit en kamp att inte låta jobbet öka i omfattning. När det har fungerat så har det varit grymt bra

1 gillning

Har barn men det gäller tills det året dom blir 8 tror jag om man ska gå ner i tid utan FL

1 gillning

Jag siktar på detta men är forskare, så jag är inte säker på att jag skulle ta ledigt ändå :smiling_face:… Ev jobba heltid men planera återhämtning en dag per vecka.

Jag jobbar mindre än 80% men tar ut det olika under året. Vissa dagar blir kortare, vissa veckor blir kortare samt att jag har flera helt lediga veckor.

Sambon jobbar 100% en dag och fyra 75% det har vi valt för att vi har småbarn och inte vill att de ska vara på förskolan för mycket. Samt att det känns svårt att hinna med att laga mat och fixa om båda slutar sent.

Hon är inte säker på det, men har pratat om att testa vara ledig en dag i veckan när barnen bli äldre.

Oavsett hur du lägger upp det tror jag du kommer må bättre både fysiskt och psykiskt.

1 gillning

Exakt vad jag skulle göra​:pray: Tänk att få slippa söndagsångesten varje helg​:heart_eyes::pray:

1 gillning

Jag jobbar 80% sen tre år tillbaks. Trivs super med det och har bestämt mig för att aldrig mer jobba heltid. Det här passar mig bättre än FIRE just nu då jag tycker jobbet är stimulerande och kul. Det är intressant hur mycket roligare jobbet upplevs när man nått FIRE och lönen känns mer som en bonus. Vissa kallar det “one more year syndrome”, men så länge man trivs ser jag ingen orsak till att sluta jobba bara för att man kan.

3 gillningar

Jag har jobbat 80% i ca två år och livet är mycket lättare. Jag kan inte ha samma sparkvot som innan men energikontot växer desto mer. Gör det!

4 gillningar

Beroende på orsak. Deltid ner till 75% har man rätt till om man har barn <8år. Att begära tjänstledighet för studier är också svårt att neka.

Jag har misslyckats och lyckats med detta så jag kan säga att det beror på. Främst på arbetsplatsen, chefen och uppgifterna. Har man ett jobb som lätt kan portioneras och ett upplägg för det så visst går det. Det hjälper om det är ett jobb som man lätt mentalt kan släppa också under ledig tid.

3 gillningar

Beror nog på. Plågas man av stressig vardag är det ju självklart att ledighet hjälper.

Men för många kommer ju stressen av annat. Oro, mediebrus, existentiellt sökande, depression. Då kanske det inte hjälper särskilt mycket. Förvärrar förmodligen inte heller, å andra sidan.

1 gillning

Jag plockar ut föräldradagar på deltid för att få kortare arbetsdagar de veckor mina barn är hos mig. Min tjänst är på heltid, och nu med föräldraledighet så jobbar jag 87,5%. Började i höstas och följer barnens skolterminer, om jag har räknat rätt bör de kvarvarande dagarna räcka även nästa läsår.

Det är jätteskönt att komma hem tidigare och ha mer tid i vardagen med barnen! På jobbet kan jag känna att jag har mindre tid till vissa arbetsuppgifter. Tycker det har gått att lösa för det mesta, iom att jag jobbar heltid varannan vecka så kan jag fördela arbetsbelastningen mellan veckorna. Dock märkte jag när jag var sjuk på en heltidsvecka att det tog betydligt längre tid att komma ikapp.

Jag funderar lite på hur jag ska göra när föräldradagarna tar slut - känner just nu att jag inte vill gå tillbaka till heltid igen. (Blir lite mer ot nu.) Funderar på en framtida FIRE och hur en övergång från jobb till FIRE skulle kunna fungera för mig. Jag tror att det är enklare att jobba 4-dagarsveckor än att jobba 6-timmarsdagar på min arbetsplats, men jag har inte tagit upp frågan med min chef än (och nej det motsvarar inte samma procentuella nedgång i tid i exemplet). Nu är jag ändå inte redo för FIRE i dagsläget så vem vet om jag ens är på samma arbetsplats när den dagen isf kommer!

Har man bara sitt jobb för att försörja sig och inga ambitioner om att vidareutveckla sig eller avancera på något vis behöver man inte jobba mer än nödvändigt.

Man ska dock ha med i beräkningen att 80% arbetstid också är 80% utfört arbete jämfört med kollegorna, 80% erfarenhet och utvecklingshastighet. Så har man ambitionen att växa ifrån sin nuvarande roll och bli påtänkt för befodran så diskvalificerar man nästan sig själv genom att gå ner i tid.

Men det är ju såklart inte något alla är intresserade av ändå.

Jag började jobba (remote) för ett företag i januari 2024 där vi jobbade måndag-torsdag och var helt lediga på fredagar. Ingen mail, slack, möten, ingenting. Med 100% lön. Nu jobbar jag som egenföretagare så det var en slags permalance grej.

Tyvärr inom design/tech så dagarna måndag-torsdag blev nog 100% ändå.
Så när fredagen kom var man lite sliten.

Men, vad skönt att ha en extra dag på helgen. På fredagen brukade jag alltid sova ut utan alarm. Göra ärenden på stan. Ta en långlunch på något favoritställe. Gå till barberaren (var 3:e v). Fixa saker hemma som inte blivit av. Sedan hade du hela eftermiddagen och kvällen kvar.

Helgerna kändes långa och när söndagen kom så kändes det som du hade en bonusdag.

Veckorna på jobbet kändes kortare också trots vi jobbade 10-12h flera dagar, men man tog sig igenom de 4 dagarna med lätthet.

Känslan på torsdagskvällen att nu börjar helgen var fantastisk.

2025 så gick samma företag in i ledande positioner för ett holländskt tech/ai bolag. Vi har samma löner, fick andelar/aktier, MEN vi jobbar fredagar. Jag kan nästan inte beskriva hur tungt det varit att ställa om igen. Veckorna känns otroligt långa och det är sena kvällar, så om man slutar rätt sent en fredagkväll så blir helgen väldigt kort.

Just nu har jag inte möjligheten att själv välja men nästa jobb oavsett om det är som frilanskonult eller fast så kommer överst på min lista vara att ha lediga fredagar. Ekonomiskt hade det varit värt mer än 20% för mig. Tiden, friheten, mindre stress.

Det där med att pengar inte kan göra en lycklig, men det finns saker man kan investera i som ger bra ROI. För mig är det att ha städhjälp 2 ggr/mån. Välbehaget det ger mig att leva och vistas i ett städat hem är värt mer än pengarna det kostar + det är något jag tycker är tråkigt att göra själv. Och att jobba 4 dagar per vecka tycker jag är 2:a på listan.

2 gillningar

Inte alls nödvändigtvis.

Som utvecklare så åstadkommer jag mer på 80% då jag är mer utvilad och kan slippa undan mycket av dötid i möten eller helt enkelt dötid vid fika.

Det är en intressant aspekt. Stressen behöver inte komma från enbart arbetet. Men vet man av erfarenhet att det iaf bidrar till stressen kanske inte 5 dagar jobb ledig 2 passar en.

Tror då det kan kännas stärkande att ”sätta sig i förarsätet” och jobba 80%. Förhoppningsvis ges energi över att tackla dom andra bitarna som kan leda till stress med.

Bra inspel.

1 gillning

Det finns absolut vissa yrken och vissa personer som kan funka att få lika mycket gjort på 80% av tiden. Men att undvika dötid, möten och fika går att göra även på heltidsarbete. Och det är inte den tiden de flesta försöker komma ifrån när de vill gå ner i tid.

De flesta som vill gå ner till 80% tycker redan att deras arbetstempo är för mycket. Tron att om de bara kapade bort 20% av tiden så skulle de öka sitt tempo med 25% är en utopi.

Om man faktiskt gör uppväxlingen, visar att man fortfarande har hög ambitionsnivå och levererar samma eller mer än innan ser det ju väldigt effektivt ut per timma och kan kanske rent av va en merit.

Det är bara inte det de flesta gör eller ens vill göra när de går ner i tid. Och då bör man ha med alla konsekvenserna i beräkningen. Både på ens egen utveckling, på sjuk, föräldrapenning och pension så man inte kommer sen och tycker att ens löneutveckling och ersättningar blev dåliga. Men man kan såklart fortfarande komma fram till att det är värt det.