Gå ner till 80%

Har 48 000 i lön idag. Ska gå ner i tid snart och vara hemma en dag i veckan med min son . Bara för att jag vill spendera mer tid med honom. Han är två år. Kommer hamna på 38 400 efter att jag gått ner i tid.

Är det helt vansinnigt? Känns som att jag gjort ett ekonomiskt misstag… men ändå känns det som att jag borde göra det, med tanke på vad det kommer ge mig och min son.

Hur ser ni på det här?

20 gillningar

Jag tycker det är ett extremt bra beslut att prioritera tid med din son. Mycket bra gjort. Investera i tid med familjen så mycket du kan, så länge ekonomin går ihop. Din son är bara liten en gång.

38 gillningar

Låter klokt, är många som klarar sig på den lönen när de jobbar 100% så då bör du ju oxå göra det när du jobbar 80%
Din tid med din son är ovärderlig och kan inte mätas i pengar

9 gillningar

Tycker det låter som en klok idé :slight_smile: Tid är något man aldrig kan få tillbaka.

10 gillningar

Jag har en son som närmar sig 2 år och tänker göra samma sak när min sambo är klar med sina studier. Det är mitt stora incitament för att kämpa på lite extra under tiden då sambon sitter i klassrummet.

7 gillningar

Jag jobbar 80% och kan absolut rekommendera det. Tiden med barnen är ovärderlig :slight_smile:

5 gillningar

Du gör helt rätt prioritering.
Njut av tiden ni får tillsammans.

5 gillningar

Bra beslut, kör på! :raised_hands: Gjorde så själv 11 år i rad då döttrarna var små. Du HINNER jobba, tjäna pengar/göra karriär sen.

15 gillningar

Hur man förväntar sig att det är att vara hemma med sonen en dag i veckan:

Hur det är i realiteten:

Nej, skämt åsido. Kör på om det är rätt för er.

7 gillningar

Jag gick upp i tid istället :sweat_smile:. Började jobba 80% och studerade 50% samtidigt. Då var ungarna 1 och 3 år. Det funkade utmärkt då jag hade super disciplin och utnyttjade varenda minut att umgås med barnen. Höll på så i 4 år.

Nu jobbar jag ”bara” 100% och har mycket tid med barnen.

Skulle jag gå ner till 80% så skulle barnen tröttna på mig :rofl::rofl::rofl:

3 gillningar

Jag sitter i precis samma sits som du, med väldigt liknande siffror. Jag har gått ner till 80% och är helt övertygad om att det är den bästa lösningen för familjen och dessutom den roligaste för mig :slight_smile: Månadssparandet minskar såklart, men de här åren kommer aldrig tillbaka.

5 gillningar

Tack för svar allihopa! Nu känns det genast mycket bättre. :pray::pray::pray:

3 gillningar

Låter riktigt najs. Tufft att gå upp till 100% sen? :joy:

:joy::joy: ja vi har en riktigt envis liten herre här hemma. Så det blir intressant att se hur dagarna blir.

1 gillning

Ja, det blir ju lite mindre per månad. Men vad fan, vad gör det egentligen… det är ju en härlig tid just nu känner jag. Och man in ju alltid ändra sig om det skulle vara så :pray:

1 gillning

Startade eget företag med en kollega då så då blev det full gas naturligt. :sweat_smile: Barnen var då 8 och 11 så då funkade det bättre då de kunde ta sig till/från skolan själv eller skulle åtminstone till samma skola osv.

3 gillningar

Jag jobbade också reducerad tid några år när barnen var mindre. Ångrar det INTE även om det blev lite mindre sparat då så har jag inte lidit av det.

4 gillningar

Jag har jobbat 50-80% från att första föräldraledigheten tog slut tills barnen blev 11 resp 9 år.
Ångrar att jag gick från 75 till 80 %, annars ångrar jag ingenting. 75 % fördelat på 5 dagar var perfekt för mig. Korta dagar, kändes knappt som att jag jobbade. 80% var genast mycket tyngre.

2 gillningar

Jobbar själv 80 sen sonen föddes för fyra år sen, suverän investering som är värd mycket mer än pengar

3 gillningar

Många är avundsjuka på dem som har 38 000:- i lön på 100%.

Vad får dig att tveka? Att pengarna inte ska räcka nu eller för att det blir mindre pension och eget sparat för framtiden?

Du lever bara en gång.

2 gillningar