Då har jag precis lagt ut ett sådant avsnitt som jag är skakis och lite nervös att publicera. På ett sätt är det pinsamt att på 13 år har jag inte publicerat ett konkret avsnitt för hur man tjänar mer pengar. Men å andra sidan är det lite tabu, avsnitt som “X sätt att tjäna pengar” är ofta ovärdiga och jag är rädd för att jag ska upplevas som ur fas med samtiden eller er som lyssnar.
Efter mycket puffar från framförallt @Caspian så är avsnittet nu publicerat som ett dubbelavsnitt.
Du får väldigt gärna kommentera och komma med feedback kring saker som t.ex.:
Håller du med om det jag pratar om?
Vad har jag missat eller inte tänkt på?
Har du några egna erfarenheter av ämnena vi pratar om?
Har du några andra tips som du brukar dela med dig av?
Självklart uppskattar jag även om du skriver det första som dyker upp för dig.
Vill passa på att tacka för ett jättebra avsnitt. Jag har också funderat på om jag inte kunde tjäna en slant under mina långpromenader men har ännu inte kommit på hur? Fotografera längs vägen?
Ska fråga folk i min omgivning om de uppfattar att jag har någon styrka eller fallenhet som jag själv inte tänker på och som jag kanske kan slå mynt av?
Jag är fortfarande inne på det spåret att börjar man sätta någon form av avkastningskrav på sin hobby så har man skaffat sig ett nytt jobb och samtidigt förlorat en hobby eller angenäm aktivitet. Semester, resor och upplevelser är det ju många som tycker om och gillar att göra för att ha kul (även Jan?). Det vore intressant om Jan kunde ta ett “tankespjärn” under sin nästa semester och sätta ett avkastningskrav på den och sen återrapportera hur mycket roligare han tyckte den aktiviteten blev jämfört med en vanlig semester?
Jag har funderat lite på det här sedan avsnittet, och kommit fram till ett par saker jag skulle kunna göra för att bbåde direkt och indirekt tjäna pengar på mina promenader.
Bli coach/terapeut/handledare och ta samtalen gåendes
Spela in voice-notes för idéer till blogginlägg etc (får ofta mina bästa idéer under promenader, men är inte toppen på att plocka ned dem).
Fortbildning genom t.ex ljudböcker.
Lära mig saker om min omgivning och hålla i lärorika promenader.
I övrigt tänker jag att det här är en toppenstart för alla som funderar på samma fråga.
Undrar vem den där Robert med appen som nämndes är.
Jag känner för övrigt igen mycket av det som diskuterades mot slutet. Jag hade väldigt svårt för att ta steget att börja ta betalt för min app. Appen hade fått bra respons och App Store betyget låg på 4,8 av 5,0. Jag oroades över konsekvenserna en introduktion av prenumerationer skulle ge och förväntade mig att både betyget och användarantalet med tiden skulle sjunka. Däremot påverkades appen inte alls och man ångrade nästan att man inte gjort det tidigare (då den varit gratis i mer än 4 år). Nu har det gått 1,5 år och appen har tredubblat antalet nedladdningar per månad och betyget är fortfarande 4,8 av 5,0.
Jag har fortfarande inte riktigt vant mig vid att ha en passiv inkomst. Just nu så ligger den strax norr om 1 000 kr om dagen (till företaget, inte till mig privat) men trenden är upp. Det känns overkligt. Som nämndes i avsnittet är väl nästa steg att våga prova på en prishöjning.
Själv jobbar jag 80% och föräldrarledig 20% och älskar det! Tänkt jobba så några år minst och sikta på att fokusera mer på mina investeringar, och ha det som extra knäck istället😊 mer tid med barnen samt perfekt tid på vanliga jobbet och riktigt kul hobby/andra jobb, ein win situation😊
Bra avsnitt! Men kanske blev väldigt mycket fokus på att starta eget företag, men det kanske var meningen? Jag hade gärna tjänat pengar på min hobby och jag hade gärna startat eget företag som tog hand om hela den grejen. Det som blir jobbigt dock är allt annat merjobb som tillkommer i ett företag som inte ingår i hobbyn. Jag syftar på ekonomi, deklaration osv…
Det är det läskiga, inte att starta själva företaget utan de andra som kommer med ett företag. Och då plötsligt blir de för mig inte värt att ”förstöra” min hobby för att jag måste tjäna pengar.
Däremot har jag utbildat mig och jobbar i ett yrke som är mitt största intresse, så jobbet är roligt! På fritiden tar jag styrelse/föreningsuppdrag och säljer saker på blocket som inbringar extra pengar utöver, det funkar bra för mig
För att inte helt röja min anonymitet på forumet får jag stanna med att säga att det är en app inom hälsa. Ses vi på en fysisk FikaTillsammans i framtiden pratar jag gärna mer öppet om den.
Tyckte det var ett bra avsnitt även om nästan allt redan nämnts i andra avsnitt på ett eller annat sätt.
Speciellt det där om att våga ta mer betalt är något många fallerar på. Man måste ju värdera sin egen tid högt för det är en av få resurer som är begränsade!
Sträckkollade precis båda avsnitten och de var ju intressanta, fina brandtal har du också @janbolmeson
Även om många lyssnare, och även här på forumet, har erfarenhet av företagande så tillhör det inte vanligheterna för samhället i stort. Gemene man har rätt dålig koll på hur man startar företag, driver det, vilka regler som gäller, vilka utgifter som obligatoriskt tillkommer, och så vidare. Det tror jag är skrämmande och en tröskel för att komma till skott, och då räcker det inte med “just do it” utan det krävs en coach/vän eller annan trygghet för att hjälpa en över tröskeln.
Som exempel på egen erfarenhet planerade jag att utveckla en nätdejtingsida som konkurrent mot Match, mötesplatsen, osv…, för drygt 7 år sedan. Det kändes som ett kul projekt och det fanns en stor omättad marknad som ingen helt drog nytta av. Tyvärr funderar jag mycket över helheten innan jag drar igång med mina projekt och det där med att kombinera programmering med företagande, redovisning, och allt däromkring kändes för stort. Kom aldrig på tanken att samköra det hela med en entreprenör, så då blev det inget istället, och nu finns det mängder av dejtingsidor/appar…
Har bara hunnit lyssna på första avsnittet, men är förvånad över att ta ett extrajobb och jobba som en gris under en period inte dykt upp som förslag. Att bygga upp något som (eventuellt) drar in pengar längre fram i all ära, men en intjänad krona idag är värd mer än en krona om fem år.
Sedan kan man sälja tjänster till gamla arbetsgivare i form av sysslor man gillade att utföra när man arbetade hos dem. Om man ex. arbetat på behandlingshem kan man komma in och köra enbart missbruksprogram med ungdomarna en eller två gånger i veckan, kan även ha bättre effekt om det är någon “utomstående” som gör det.
postad av Charlie Söderberg för ett tag sen i hans fb grupp. väldigt bra tycker jag.
vet inte om det har någon koppling till avsnittet men ska lyssna nu!