Gå ned i arbetstid för att få mer egentid, värt det?

TL:DR: Är det värt att gå ned 20% i arbetstid för en kostnad av 1400kr/dag för att få mer egentid?

Var lite inne på tråden Vad kostar det att arbeta? och funderade på den vända frågan… Vad kostar det att inte jobba?

För enkelhetens skull generaliserar jag lite kostnader men på’t ungefär är detta siffror som kan appliceras för mitt liv:

• Lön ca 31’ Netto (hushållsinkomst ca 45’ netto)
  • Sparande ca 5’
  • Hushållsutgifter på ca 20’
  • Återstående ca 15’ efter personliga, gemensamma utgifter
  • Brukligt med pengar undanlagda för buffert och långtidssparande.
    Vi har det alltså rätt OK ekonomiskt.

• Pendling 50km enkelväg => 100km ToR (45min)
    Kostnad ca 3000 kr/månad (bil behövs i hushållet ändå, endast slitage & förbrukning. Inräknat ovan)
  • Jobbklädsel: ledig, men städad (inget extra behövs)
  • Jobbutrustning: Nada. (Direktanställd kontorsråtta)
  • Heltid, 40h/vecka (flextid)
  • Käkar “alltid” matlåda (±0 jämfört med äta hemma)
  • Homeoffice - Möjligt vid behov, ej att sättas i system.
  • 2 barn (<1år + 4år) + sambo.
  • Sambo för tillfället mammaledig 100%, jobbar annars 75%, ledig fredagar.
  • Bor i Tyskland. Det innebär tex att barnen får vara på förskolan även om man är hemma.
  • Hyresrätt, 70m2 3 RoK vån 2, utan balkong och dåligt med solljus. Totalt värdelöst isolerat även om det är irrelevant för situationen.

Enkelt räknat har jag 1400kr netto per dag i inkomst efter utgifter. Dvs det skulle “kosta” mig detsamma att inte arbeta. Enkelt 5600kr/månad.

Jag kliver ipc upp vid 06:30 ±30 min och är hemma 17:30 ±30 min.
Matlagning, ätande, lite lek med barn, läggande av barn, städning och klockan är 20:00 ±30 min. Orken för aktiviteter eller egentid i form av projekt eller djupare spelande är ganska låg…

Jag funderar därmed på att gå ned i arbetstid, hela dagar då. Att köra halvdagar inklusive pendlingen är bara bortkastat… Typ ta måndagar ledigt. Varför måndagar? Jo för att ingen annan gör det och då skulle jag få lite egentid vilket jag inte alls har nu mer än pendlingen ToR.

Ärligt talat är inte mitt jobb särskilt svårt av å till. Mycket slösurfande som jag inte borde göra, prokrastinering… Ärligt talat av å till lite dåligt samvete över det men har svårt att koncentrera mig av å till… Det är dock sällan någon ko på isen och när det väl behövs brukar det inte vara några problem för mig att växla upp. Jag har mitt lilla hörn i kontoret så ingen märker vad jag gör och ingen har klagat på min prestation så… :person_shrugging:

Skulle jag få frågan om jag skulle betala 1400kr för att inte jobba en dag, skulle jag spontant inte ta det… Men att leva såsom jag gör nu börjar tära…
Är det värt att gå ned en dag i arbetstid för att få mer egentid?

Edits

Edit1: Förtydligade med att 1400kr är per dag, = 5600/månad
Edit2: La till information om att jag bor i Tyskland och konsekvenser.
Edit3: La till information om sambons jobb och vårat boende

7 gillningar

Ur mitt perspektiv solklart JA, lätt värt det alla dagar i veckan!

11 gillningar

Ehm, är tanken att du ska ha egentid medan din partner är hemma med barn? Har du pratat med henne om detta? Det är så slitigt att vara ensam hemma med barn att jag personligen skulle bli fly förbannad om min man skulle föreslå ett sånt upplägg. När ska hon få sin väl behövda egentid? Att jobba på kontor är semester i jämförelse med att vara hemma med barn.

24 gillningar

Säkert värt. Men är det helt uteslutet att du jobbar hemifrån? Om arbetsbelastningen inte är så hög hinner du väl antagligen fixa en del privata grejer på jobbtid om du är hemma.

5 gillningar

Det finns ingen naturlig 0-nivå som man går under eller över när man jobbar mer eller mindre. Du sätter själv nivån baserat på dina värderingar och prioriteringar.

40 timmar per vecka är inte naturligt/onaturligt. 5-6 veckor semester är inte naturligt/onaturligt. Samhällets traditioner/normer för detta är inte givet rätt.

Är du inte säker på hur du vill göra–prova! Så länge du kan backa tillbaka till föregående nivå är det ingen biggie att testa ett tag.

2 gillningar

Ett par faktorer som få räknar in när de beräknar kostnaden för att gå ner i tid är “speed of progress” och personal branding.

Den som är mer tid på jobbet och får mer gjort får mer erfarenhet och växer fortare in i och ut ur sin roll. Mer tid på jobbet ger snabbare utveckling mot nästa lönenivå.

Och både tiden man lägger och farten på ens utveckling påverkar andras syn på hur lämplig man är att sätta på lönsammare uppdrag. Den som letar efter en engagerad medarbetare som snabbt kan bli duktig på nästa nivå kommer garanterat diskvalificera deltidare direkt.

Dessa saker kostar ingenting nu. Men om 10år har många heltidare vuxit ifrån sin roll och gått vidare till andra erbjudanden, medans deltidare går kvar och blir inte påtänkt till några andra positioner. Den extra engagerade heltidaren som inte scrollar på sociala medier men gärna gör lite övertid kommer va på mångas radar när de behöver någon, så den har troligen klättrat flera steg.

Ränta på ränta effekten på arbetsengagenang ska inte underskattas. Jämför man livsinkomsten på deltidare, heltidare och övertidare så kostar deltiden betydligt mer än 1400:-

Men så som du beskriver ditt nuvarande engagemang så är avancemang och långsiktig löneutveckling inte något du prioriterar nu heller, så då blir ju skillnaden inte så stor.

5 gillningar

1400kr för att öka dina lediga dagar med 50%. Förhoppningsvis bättre hälsa och bättre relation till barnen och sambon. Har svårt att se du kan få mer valuta för 1400kr. Mvh Emil

11 gillningar

Alla kontorsjobb är inte likadana.

8 gillningar

Jag tror absolut du kommer tycka att det är värt det! Och i värsta fall är det väl bara att gå upp i arbetstid igen om du skulle ångra dig längre fram?

1 gillning

Nej, det är sant. Alla barn är heller inte likadana. Har själv ett väldigt krävande jobb och ett ännu mer krävande barn. Det förstnämnda klarar jag 8 timmar på men 8 timmar själv med barnet kan knäcka mig.

1 gillning

Jag har tre barn. Jag vann. :sweat_smile:

5 gillningar

Haha, ja, det gjorde du. Skicka gärna över en flaska energi om du har till övers. Jag har slut.

2 gillningar

För mig är pengar ett redskap för mer fritid och frihet, så jag säger att det är värt det, speciellt med små barn.

3 gillningar

Hur påverkar nedgången i arbetstid antalet timmar på förskolan som ni är berättigade till? Tänkte du ta ut föräldrarledighet den måndagen eller göra någon annan sorts överenskommelse med arbetsgivaren?

Det finns en risk att ni blir tvungna att ha barnen hemma mer, men det är kanske poängen med ledigheten?

Vill du/ni ha mer vuxen egentid är det nog smartare att helt enkelt köpa mer barnpassning och/eller hemstädning.

1 gillning

Man får i regel inte ha barnen på förskola om man är ledig, speciellt inte föräldrarledig.

2 gillningar

Nu vet jag inte hur gammal du är men jag tolkar det som att du är hyfsat ung då du har småbarn. Min spontana tanke är: byt jobb till något ger dig mer energi. Din beskrivning med slösurfande och prokastinering låter som något någon betydligt äldre skriver, någon som har sitt yrkesliv bakom sig som “sitter av tid” innan pensionering.

Vilka arbetsuppgifter och typ av arbetsplats skulle stimulera dig och ge dig postiv energi?

Sen tycker jag att det ligger något i vad @Otto1 skriver. Risken är att du kommer att hamna efter de andra när det gäller avancemang och löneökning.

Fundera gärna på vad du skulle göra på den där extra dagen. Kanske kan du förhandla och ta en eller två dagar i månaden istället för en dag i veckan och verkligen längta till ledigheten.

7 gillningar

Det trodde inte jag heller, men upp till att barnen är 8 år får man gå ner till 75% i arbetstid utan ersättning från försäkringskassan. Och då får barnen vara på förskola som vanligt. Jag ringde och dubbelkollade med FK att det stämmer.

2 gillningar

Alla barn är inte likadana :slight_smile:

Inte korrekt, förskolan kan neka dig. Görs olika bedömningar i olika kommuner.

1 gillning

Det är inte FK som bestämmer om du får ha barnen på förskola om du inte arbetar.

Det är kommunen. Naturligtvis är det så att om du inte arbetar eller studerar får du inte ha barnen på förskolan. Men det finns ingen automatisk kommunikation mellan din arbetsgivare och förskolan/kommunen, men om du ljuger är det inte bra :slight_smile:

Du får vänta tills barnen börjat F-klass, som är obligatorisk i och med skolplikten.

Då har du ett fönster fram till de är 8.

Sedan kan jag säga att när barnen går i skolan, med skolplikt kan du vara hur ledig du vill också.