Ja, vi tar ett nytt FIRE-filosofiskt inlägg kring kostnaden att inneha ett arbete.
Jag har ibland väckt den här frågan med kollegor som inte riktigt vill fatta, så när det dök upp i en Farbror Fri-fundering igår tänkte jag att vi kan ta det ett varv här också.
Här är länk till Oskars inlägg:
Som jag räknat på min FIRE-budget så är dagens utgiftsposter ibland försedda med en asterisk som indikerar “jobberoende”, dvs att dessa försvinner eller påverkas radikalt efter arbetslivets slut.
Dessa är för mig alla kostnader kopplade till fordonsinnehav samt a-kassan. Det som jag kan komma på att andra har är klädutgifter, hämtmat/utelunch, dagisavgifter, fackliga avgifter, hushållsnära tjänster man inte orkar med i vardagen etc.
Jag lekte nå’n gång med att inte räkna ut “verklig” timlön som Oskar gör utan att istället räkna ut när under arbetsdagen jag börjar tjäna pengar.
Låt nu inte tråden mynna ut i att all skatt är stöld och så’nt trams. Vi pratar skattade pengar här.
Det är nog många som tack vare pandemin fick upp ögonen för detta. Pendling och restaurangluncher kostar en hel del…
Sen var de såklart vissa som gällde på högre förbrukning av el och toapapper också.
Den specifikt högsta kostnaden för att arbeta hemifrån lär nog vara kontoret, dvs den del av hus/lgh man avsätter till kontor, i ett fiktivt scenario där man alltså väljer huruvida man behöver ett hemmakontor eller ej.
Jag tror att de extrakostnader jag har för att arbeta är mindre än de extrakostnader jag skulle ha för att inte arbeta, som att behöva bekosta egen dator och telefon och eget gymkort och vad det nu skulle kosta att sysselsätta sig hela dagarna.
Detta… Ibland är det tur att man jobbar mycket så att man inte hinner spendera.
Men sedan har jag inga privata kläder på jobbet, går dit, äter matlåda. Så jag är helt klart dyrare privat.
Däremot är ju timpenningen klart dålig när man tänker på all tankeverksamhet jag lägger på jobbet när jag egentligen är ledig. Livet som egen företagare…
Den enda extra kostnad jag kommer på om jag är hemma istället för att jobba är att jag får betala för min lunch men om jag inte jobbar behöver jag kanske ingen riktig lunch så det blir ganska billigt.
Min största kostnad jag har för att jag jobbar är transportkostnaden. Åker drygt fem mil om dagen.
Om jag var ledig jämt skulle jag troligtvis baka matbröd och göra mera storkok men det sparar inte jättemycket pengar.
El, förmånsbeskattning bil, trängselskatt, några uteluncher( som ju å andra sidan förmodligen ersätts med restaurangbesök om man inte jobbar), evt. städning, dyrare resor pga tidpunkt( billigt resa i oktober), fler reparationer, sämre planerade inköp, köper in mer hantverkstid istf renovera själv, etc.
Svårt att kvantifiera allt…
I andra vågskålen kan ju resorna bli längre, hobbies dyrare, etc…
En sak som inte nämnts, som nog är den största kostnaden för att arbeta, är kostnaden för att bo nära arbetsplatsen. Rätt stor besparing om man kan flytta till någon by i Thailand i stället för att bo där de högavlönade (nåja) jobben finns.
För 3 år sedan bytte jag jobb efter att ha pendlat i 22 år. Sålde pendlarbilen och skaffade en cykel. Nu vet man ju inte vart man ska göra av alla pengar
Har hela livet balansera kostnader å inkomster… Sen man börja jobba så har jag alltid haft nära till jobbet…
Över dom senaste 30 åren haft jobbet/firman hemma… Arbetskläder har firman bekostat… Inge körande till å från jobbet, bara gå några steg… När man jobbar hemma så blir de inge ute luncher eller sånt.
Innan vart de typ 10 års jobbande på familje företaget, å de va 2,5 minuters promenad dit…
Så kostnaden för att jobba har varit ganska lågt mot många andra som pendlar långa vägar å jobbar centralt med dyra lunch ställen…
Att sluta jobba har stortsätt inte ändra kostnaderna mot att jobba… Möjligen att man äter lite mindre mat nu för tiden…
Jag har förvisso inga dyra kostymer på jobb, men klädkontot hade ändå gillat att jag inte jobbade. Det sliter rejält på kläder och skor att jobba på förskola, krypa runt på knä, sitta i sandlåda, ut i lera och ösregn, få mängder av mat på sig, snor,
näsblod och om man har mer otur en spya eller avföring. Bland mycket annat.
Sen kan det bli en del ströutgifter, även om jag blivit mycket bättre på att låta bli, men karamellfärg till experiment tex.
Däremot äter jag gratis, cyklar dit och hindras från att resa särskilt mycket, så i slutändan blir det dyrare för mig att inte jobba…
Tänker att klädkontot nog kan komma ner en smula, lätt en 500-hundring/mån i snitt.
Om man har hår kvar och inte är så nogräknad så går det att spara in på frisörbesök genom att klippa/trimma håret själv. Alternativt går man till frisören mer sällan om man inte är så fåfäng. Här sparas det en slant till.
Med lite ovårdad frilla, brun-beiga kläder, fotriktiga Ecco’s samt låtsas uppträda lite förvirrat kanske man t.o.m kan tillskansa sig vissa pensionärsrabatter i olika sammanhang. Stormarknader har väl t ex pensionärsrabatter en viss dag i veckan (ofta dagtid)?
Kostnader för fordon är desamma. Skola detsamma. Fack har jag aldrig haft något intresse för / aldrig betalat för.
Möjligen skulle jag spara in något på städhjälp, kläder och kanske uteluncher. Ej inräknat allt man sätter i sig / konsumerar på annans räkning.
Men… värdet av alla välplanerade semestrar i anslutning till affärsresor blir nog helt avgörande i frågan (åt fel håll). Iofs är väl tanken att inte behöva resa lika mycket så det går nog på ett ut när man skippar dem
En plus post: alla kvitton från jobbresor som man hittar spår av i fickor när kläderna kommer ut från tvättmaskinen, kvitton i för dåligt skick eller helt enkelt borttappade / förlorade pga annan part slipper man ju stå för själv
Den sidan finns också. Just dator och mobil har jag funderat på och tagit höjd för. Fackavgiften får ta ut mobilabonnemanget i min mentala bokföring.
Det gäller även många av oss anställda kan jag meddela. Den kostnaden är svår att få betalt för också. Jag kommer inte att sakna dålig nattsömn orsakad av jobbfunderingar.
Så, åtminstone första timmen på jobbet gör du för att ta dig dit och hem.
Väldigt sant. Oavsett om man drar till Thailand eller en kåk i glesbygd.
Så sant. Min kostade 15k, men den är ju ändå relativt dyr i drift per mil, för att jag mest har den för att ta mig till just jobbet.
Jag bor på landet och pendlar till stan. Parkering, trängselskatt och soppa. Ofta lunch ute för att kollegorna äter ute. Lunchlådorna åker med hem igen.
På jobbet är dock alltid gott kaffe några meter bort och fräsch frukt, dagstidningar och veckomagasin finns tillgängligt. Nätverkande och utbyte med kollegor utvecklar mig och stärker mitt varumärke. Stärker vår gemensamma leverans och framgång i arbetet.
Städarna och fritids skulle jag vilja ha oavsett om jag satt hemma eller är på kontoret. Vill inte lägga min tid på städning oavsett vad jag gör med mitt liv i övrigt. Barnen mår bra av den sociala träningen och skapar själva relationer på skolan och fritids. När jag jobbar hemma har jag svårt att få pauser och jag glömmer av att ”gå hem”.
Skulle kunna bo nära jobbet. Men då i lägenheten och jag skulle inte kunna göra mig av med bilen ändå för den behövs för att ta mig till mina fritidsaktiviteter. Mina motorcyklar skulle behöva hittas nått garage för och det skulle inte bli av med körning då det krävs att jag tar mig till dem. Nu går jag bara ut till garaget och byter om.
Inga lätta frågor detta. Tänker själv en del kring ämnet och vill gärna räkna på det. Känner dock inte att jag har tiden att bygga en excel för detta i nuläget. Så jag väntar in att någon av er andra, som har massa fritid tackvare att ni outsourcat era investeringar till en fondrobot, ska producera ett verktyg.
Exakt detta har man möjlighet att leva antingen på kapital eller arbeta remote och ej vara bunden till någon plats så finns det ju en liten anledning att stanna kvar i exempelvis stockholm.
En stor alternativ kostnad för oss som jobbar i en storstad är ju priset på.våra bostäder vi blir “tvungna” att köpa om vi nu ej vill pendla 1h om dagen med bil.
Flyttar jag till en mindre by/stad i sverige så får jag lätt loss 1 miljon bara på min bostad och då bor jag ändå i en jäkligt "billig bostad i stockholm lön tänk de som har en villa eller brf för 5 miljoner där snackar vi en megastor alternativ kostnad.
Glöm inte den ökade förbrukningen av toapapper (“hårdvaluta” under pandemin) samt kaffe och fruktkorg etc. Vi har gått från att mestadels jobba på jobbet till att mestadels jobba hemifrån. Det är mycket random förbrukningsvaror som det går mycket mer av när man spenderar större delen av sin vakna tid hemma.
Min tvålkonsumtion har definitivt gått upp när jag jobbat mer hemifrån.
Sen kanske det inte är mycket i kronor
Tror dock att det mesta redan har sagts.
Boende, bil, äta ute och kläder är de största utgifterna som man kan dra ner på vid FIRE och inte har ett arbete att gå till. Plus tid då man får mer tid över.
Resten är småsummor och kanske rentav tas ut av kostnader som går upp istället.
Tror att resekostnader kommer gå upp rejält i mitt fall.