I boken “Your Money or Your Life” av Vicki Robin uppmanas läsaren att räkna in alla jobbrelaterade kostnader – pendling, klädsel, uteluncher med mera – och sedan dra av dem för att få fram sin verkliga timlön.
När jag gjorde övningen upptäckte jag att jag knappt har några extra utgifter kopplade till jobbet, bortsett från den energi arbetet kräver. Det fick mig att fundera på hur mycket pengar jag faktiskt behöver när jag slutar arbeta (FIRE lockar, men jag är inte där än).
Jag har ingen bil, inget pendlarkort och inga formella klädkrav. Jag tar med egen lunch och skulle förmodligen äta likadant även utan jobb.
Däremot skulle vissa förmåner försvinna om jag slutade arbeta: friskvårdsbidraget som täcker min träning, dator och mobiltelefon – plus småteknik som headset, skärmar och tangentbord. För att räkna ut den faktiska värdemängden av min anställning behöver jag alltså lägga på motsvarande summa på min lön.
Övningen gav mig därför inte känslan av att jobbet är “ovärt” ekonomiskt, men den väckte min nyfikenhet: Hur ser det ut för andra? Kostar ert arbete mycket i form av saker ni måste köpa – pendling, kläder, smink, uteluncher, AW, socialt umgänge? Och om ni slutade jobba, skulle ni kapa dessa kostnader direkt – sälja bilen, sluta sminka er, bara äta hemma?
I mitt eget fall räknar jag med att skaffa ett kollektivtrafikkort; med mer fritid vill jag kunna röra mig mer. Dessutom får jag själv stå för träning, dator, telefon och liknande. Grovt uppskattat: ungefär 3 000–3 500 kr per månad.
Det är nägra år sedan jag gjorde den här uträkningen senast och då hade vi utgifter för fritids och förskola, men det har vi inte nu längre, så den är utdaterad.
Det jag kom fram till var snarlikt din slutsats, jag har inte jättemånga direkta kostnader kopplat till arbetet som skulle förändras. Däremot finns det indirekta kostnader; den energi jag saknar (eftersom all energi går åt på jobbet) för att planera mat, veckohandla och framförallt laga mat leder till kostnader för köpmat och impulshandlande, den ork jag saknar för att hitta på skoj saker med barnen leder till kostnader för köpta upplevelser (lekland, badhus, prylar, streamingtjänster), att vi inte orkar reparera våra saker och hålla ordning på dem leder till att vi köper nya, att inte orka prioritera hälsa leder till sjukvård/mediciner… etc. Så den i särklass största kostnaden som försvinner om jag inte jobbar är livsenergikostnaden.
Den enda arbetsrelaterade kostnaden jag kan komma på är att jag ibland får välja ett dyrare flyg för att det ska passa med semestern – annars skulle vi kunna ta det billigaste sistaminutenflyget.
Jag har kostnad för pendling, kläder och smink. De dagar jag är hemma är jag osminkad, skulle fortfarande äga smink om jag slutade jobba men förbrukningen skulle vara markant lägre.
Den enda förmånen jag har via jobbet är friskvårdsbidrag på 1.500kr/år.
Som Liz1 beskriver så är den stora kostnaden för att jobba livsenergi. De perioder då jag inte jobbat eller jobbat bara lite deltid så har jag odlat och plockat/samlat mycket mer egen mat, lagat billigare och nyttigare mat. Haft mer tid att lappa och laga etc. Så det är främst där den stora skillnaden ligger för mig. Det typ av liv rimmar också väl med mina värderingar och är hur jag vill leva mitt liv efter FIRE.
Jag har samma upplevelse. Inga kostnader kopplade till jobbet, utom att då och då ta mig in till kontoret, vilket kostar i kollektivtrafikbiljetter, men det är rätt sällan. Jag reser en del (inom Sverige) i jobbet, och får då traktamente, plus friskvård och mobiltelefon. Sedan skulle jag vilja resa mycket mer (utomlands) om jag inte jobbade. Jag räknar med att mina utgifter går upp rätt rejält när jag slutar jobba. I annat fall hade jag typ kunnat sluta jobba idag.
När jag jobbade i fabrik så var detta en betydlig/enorm kostnad med tanke på lön. I ett jobb så var det nästan 50 kr/tim i extra-kostnader då jag pendlade nästan 1.5 timmar enkel väg.
Nu när jag kör eget så är det inte bara en fråga om pengar utan också om möjlighet och tid. Jag vill ha ett till växthus (nr 4) och är på väg genom de procedurer som behövs för att företaget ska bygga det.
Jag borde kunna höst-så för nästa vår. Hade jag privat ansökt om det så skulle svar dröja till vinter 2027-2028.
För mig skulle det vara stor skillnad. Förutom en ordentlig pendling som medför kostnad är klädkontot stort då jag förväntas “representera” (Kavaj/kostym) Jag använder också redan egen dator/telefon för jag vill hålla privat för sig.
Är inte det en del av tricket för att skapa sig själv förutsättningar, att inte öka livsstandarden mer än nödvändigt under uppbyggnadsåren för att sedan kunna växla ner utan att det får några konsekvenser i livskvalité = tiden är det viktigaste.
Och liksom, jag har inte tid att spendera mina pengar. Jag jobbar ju hela dagen! Åtta timmar arbete, åtta timmar sömn, mat, gym, andra rutiner, det är knappt någon fritid kvar på vardagarna, och en tvådagarshelg hinner man knappt med något på. Jag har tur i att jag kan ta lite längre semestrar, och i sommar ska jag ha två månader ledigt, och då hinner man ju med lite, men en femveckorssemester räcker ju inte långt om man gillar att resa. Man hinner knappt fram innan man ska hem igen. så för mig är den största besparingen att jag inte har tid att spendera min lön.
Stora utgiften är pendling, drygt 12 mil per dag. Sen kläder och en o annan utelunch extra. Smink skiter jag i men försöker hålla mig till klädkoder. Troligen hade jag haft mindre behov av massage av ett annat jobb. Nuvarande friskvårdspeng på 2500 räcker inte helt.
Många kloka svar på detta. Det är nog så att energi är den stora kostnaden för jobb. Sen har vissa såklart pendling och “obligatoriska” jobbluncher, klädkod osv. som tillkommer.
Jag har också känslan av att med mer frigjord energi så går det att planera bättre, ha bättre framförhållning (både med resor och med mat t ex) och därmed komma undan billigare. Lite gungor och karuseller med livet det där…
Detta! Om jag ej jobbade & barnen ej hade skolplikt skulle vi kunna resa så mycket billigare off-peak.
Förutom den effekten skulle mina kostnader förmodligen öka om jag ej jobbade. Dator, telefon, träning behöver bekostas själv samt mycket mer tid att bränna pengar.
Det kan allvarligt bli stora problem. När jag slutar jobba gäller det att skaffa sig relativt billiga hobbies. Jag siktar på att börja snickra möbler själv. Och lära mig köra EUC (elektrisk enhjuling) - dyrt som attans att köpa, men räknat per timme låååångt billigare än golf. Hur pensionärerna i Stockholm har råd att spela så mycket golf kan jag inte begripa.