Släppa bilen, hur funkar det och vad händer med ekonomin?

Jag har haft bil i många år. Senaste åren en privatleasad Volvo V60 för 3995 kr/månad. Skulle jag ta ut en ny kostar den 5865 kr/månad. Lägg på det att jag flyttat till central lägenhet i Göteborg och garageplats kostar 2000 kr/månad. Driftskostnad inkl trängselskatt minst 2000 kr/månad, säg i a f 10000 kr/månad! Efter mycket funderande bestämde jag mig för att inte ta ut en ny bil, utan helt enkelt testa hur det går att klara mig utan. Yngste sonen som fortfarande bor hemma varannan vecka har några aktiviteter, själv skall jag itll kontoret 12 km bort två dagar i veckan. Det får bli en mix av taxi, cykel (kanske köpa elcykel?), carsharing (Volvos M och andra?), tåg och buss/spårvagn. Skall bli intressant! För att följa upp ekonomin på ett enkelt och tyldligt sätt tänkte jag sätta av 8000 kr varje månad till ett “Transportkonto” och ta alla pengar för transporter därifrån. Skall bli intressant att följa hur det saldot utvecklas. 8000 kr/månad är den summa jag lägger på bil idag. Tänker skriva något inlägg då och då i den här tråden!

63 gillningar

Jag har samma avstånd till kontoret i Stockholm och cyklar dit på en timme. Appen Naviki är bra för att hitta bästa vägen.

1 gillning

Grymt bra idé! Ser fram emot rapporter

3 gillningar

Om jag bara hade 12 km till jobbet och bara behövde åka dit två dagar i veckan skulle jag nog också skippa bilen om den kostade mig 10000 kronor i månaden.

10 gillningar

Finns ju bra och relativt bilar, billiga elmopeder med:

Har ägt en, supersmidigt och går snabbare än cykel (kanske inte i centrala Göteborg dock?)

3 gillningar

Jag lade alla pengar jag sparade på att skippa bilen i en taxi-buffert som snabbt blev väldigt stor. Så nu kan jag åka rätt mycket taxi resten av livet.

Det är vissa grejer som blir rätt komplicerade av att inte ha bil, och att känna att det är ok att splurga på en taxi då och då för att kompensera gör att det ändå känns bättre.

13 gillningar

Så tänker jag! Därav att jag sätter av 8000 kr/månad i ett eget konto kalllat Transporter. Då kan jag åka taxi, ta hyrbil, etc utan att det svider och förhoppningsvis se att beloppet stiger för varje månad.

3 gillningar

Verkar inte vara någon som diskuterar mindre bil? Jag menar, det finns några steg mellan ny V60 och cykel. :wink:

Men för övrigt skippade jag också bilen. Saknar de spontana utflykterna, men annars så funkar det bra och besparingarna är rätt så bra. Och nu när man i sommar kan åka tåg i hela Tyskland i stort sett gratis vore det brottsligt för mig att bli med bil nu.

8 gillningar

Man kan nästan ta taxi istället? :dizzy_face:

Men elcykel kan ju vars aktuellt. Annars är det bara att säga upp gymkortet och köra pendlingen som sin träning. Får hoppas det finns dusch på kontoret bara.

1 gillning

Kan rekommendera Kinto share här i Göteborg med som har lite billigare bilar än M (Volvo vs Toyota). Kollektivtrafik, hyrbil och Kinto täcker alla våra transportbehov.

3 gillningar

Kan också rekommendera Kinto (bor i centrala Sthlm). Det är otroligt skönt att slippa tänka på allt som har med skötsel och parkering mm att göra och bara checka ut en när man behöver.

Har kört utan egen bil sen februari och ser hittills bara vinster med det hela, även ekonomiskt. Dock ska sägas att vi har gott om tillgängliga bilar runt om oss och vi har ganska få måsten som kräver bil, så vi i vår familj är nog den optimala målgruppen. Men just nu på landet i en vecka med Kintobil. Funkar toppen.

3 gillningar

Själv har jag varit billös sedan… sommaren 2015, tror jag. Älskar det. Är värdekass bilägare vad gäller underhåll och grejer och dessutom så innebär billösheten att jag cyklar/går mycket mer än om jag hade en bil tillgänglig. Givetvis med förbehållet att jag (och tidigare vi) inte har behov av bil för transport till/från jobb som ligger otillgängligt med kollektivtrafik eller så.

Och när jag behöver bil så lyckas jag oftast låna av grannar och vänner, och därefter finns ju bilpool att tillgå dessutom. Sällan dock!

Så jag hejar på dig från sidolinjen @pabr!

3 gillningar

Ska bli kul att se hur det går för dig! Många anser ju att taxi är så dyrt, men kan då rekommendera Bolt och Uber. Det är så sjukt billigt alltså! Jag brukar ta Bolt hem från Ikea när jag köper stora saker. Tar 15 min och kostar under 100-lappen. De hjälper en även packa in och ut ur bilen :blush: Utöver att det är billigt så är även apparna riktigt bra när man kan se vart ens kommande taxi är och att man kan se bästa vägen till ens mål så man blir aldrig blåst. Så även om det hade varit samma pris som vanlig taxi så skulle jag välja Bolt & Uber varje gång.

Sen finns även tipptapp som är riktigt schysst för att slänga grejer på tippen eller om du t.ex köper något stort begagnat som är svårt att få med sig i kommunaltrafik.

2 gillningar

Kan du säga något om kostnaderna här? Ja överväger att inte ha bil på sikt men skulle vilja se några kalkyler. Vad kostar ”en vecka på landet”? till exempel.

2 gillningar

Vi gör samma sak som @simino men sålde bilen i augusti förra året och det fungerar över förväntan.

Vi kör M och vårt behov är mestadels helger och då är kostnaden 1700 kr/weekend (3x24h) för en V60. En vecka kostar 3400 kr. Sen tillkommer 2 kr/km vilket för mig är orimligt lågt (jag väntar bara på en prishöjning).

Vi hade en 10 år gammal bil för ca 150 000 kr och inklusive alla kostnader som service, värdeminskning, parkering, försäkring etc så kostade den oss 6000 kr/månad.

Vi började med att sätta av 5000 kr/mån på ett transportkonto men vi var aldrig i närheten av dessa kostnader och numer budgeterar jag 2500 kr/mån. Vi hyr bil när vi behöver det och snålar inte för att komma billigare undan. Enda nackdelen är att det är lite meckigt med en bakvänd barnstol som ska tas ut och in men det tar mig 5 min extra så det är inte hela världen.

Så visst, enstaka veckor/månader blir dyrare per år än att äga egen bil men om du slår ut det på ett helt år så är kostnaden betydligt lägre.

6 gillningar

Det beror på vilken bil man väljer och hur långt man kör. Men under sportlovet hyrde vi också en vecka och då gick det totalt till 4725 varav 1220 var km kostnad för 61 mil. Toyota Corolla.

Jag har tänkt att vi ska utvärdera när vi har använt lite längre. Men sen i början av feb har vi hyrt 12 gånger varav de flesta är på < 3 timmar. Ibland har vi bara behövt en Yaris. Hyra en yaris i 3 timmar och köra ett ärende på fyra mil kostar som exempel totalt 350 kr varav 80kr är kmkostnad. Under sommaren kommer vi att hyra en Kinto flex (inte share) under två månader, det kommer att gå till ca 14000 exkl drivmedel. Med den hyrvarianten Flex betalar man drivmedel själv.

Min beräkning är att det total kommer bli ca 20-30 000 billigare per år än att äga den tre år gamla volvo vi hade tidigare. Men som synes så kör vi inte så mycket så för oss passar detta bra. Man behöver räkna på sitt eget behov. Viktigt för oss har varit att inte bli småsnåla och undvika resor så vi öronmärker pengar för att kunna ta en utflykt och fika eller andra typer av icke nödvändiga resor.

6 gillningar

Jag cyklar flera gånger i veckan till mitt jobb, jag har 18.5km. På vinterhalvåret kör jag på elcykeln och på sommaren kör jag racercykeln. Bra för ekonomin, miljön och hälsan.
Kör bil eller mc ibland vid behov. Jobbar på att sambon ska tänka elcykel i första hand till jobbet, hon har ca 12km.

3 gillningar

@pabr : jag flyttade också in till centrala delarna av Gbg för ett tag sedan. Det fungerar överraskande bra att inte använda bilen.
Har fortfarande kvar min (ett tag till iaf), men valde att köpa en liten, begagnad bil så kostnaden är inte så illa.

Beroende på var du jobbar så kan kollektivtrafik fungera riktigt bra, det överraskade mig iaf.
På lång sikt funderar jag på att skippa bil och använda bilpool de få gånger jag behöver bil

2 gillningar

Ett bra sätt att dra ner på bilkostnaderna är att liksom jag inte ha körkort :slight_smile: Vi bor i Askim i utkanten av Göteborg, har hus och två ungar och ingen av oss kör bil. Det funkar för att elcyklar är så himla bra! Till det har jag svetsat ihop en cykelkärra som tar 100 kg för byggvaror och liknande. Tycker absolut inte det är några problem att få ihop vardagen, men man blir ju beroende av kollektivtrafik/kompisar/föräldrar när det gäller utflykter.

3 gillningar

Populärt bland de andra fotbollsföräldrarna som får köra till alla bortamatcher?

2 gillningar