Släppa bilen, hur funkar det och vad händer med ekonomin?

Än så länge har de bara bortamatcher inom Göteborg och då cyklar vi. Men just detta är faktiskt en av anledningar till att vi funderar på att kanske skaffa körkort och bil trots allt.

Sen bor vi i en storstadsregion. Det är få platser man inte kan ta sig till med kollektivtrafik hyfsat smidigt. Förstår att bilen har en annan roll i en mindre ort.

2 gillningar

Den som inte har bil kan säkert hjälpa till lite extra på andra sätt i föreningen! :slight_smile:

1 gillning

Sant, vi är fikaansvariga :slight_smile:

1 gillning

Kul! Lycka till :grinning::+1:

Själv gått från bilburen till billös sedan 2010. Mixat gång (underskattat), cykel, kollektivt, taxi. Sällan hyrbil.

Tycker det är en mycket större frihet att ta mig från A till B utan att släpa med 2 ton stål som ska parkeras.

Tips att inte lägga undan alla pengarna som sparas. Vik en bra del för taxi, hyrbil så du inte börjar snåla på det. Spar ju väldigt mycket ändå. Bara så man inte gör det för jobbigt att inte äga.

Varje gång jag tar taxi är jag så nöjd att jag inte äger en bil som stått och rostat på gatan sedan förra gången jag behövde 4 hjul :slight_smile:

Spännande att höra hur det går!

7 gillningar

Är i exakt samma tankar, i Lund verkar det ännu mest finnas M, men i Göteborg lär finnas: green mobility, snapcar, gomore, moveabout m fl.

Lycka till!

1 gillning

Vi lever själv utan bil sedan lite mer än ett år tillbaka, och jag blir lika glad varje gång jag kommer hem efter jobb (alltid egentligen) och jag slipper leta efter parkering. En parkering som kostar dygnet runt utan att man nyttjar den, även under ”städdagarna” som är halvt omöjliga att hålla koll på. Har många gånger parkerat rätt för dagen utan att tänka på att dagen efter står jag fel per automatik och fått böter.

Men nu när vi behöver bil kör vi nästan uteslutande med GreenMobility, gillar starkt att man kan ställa den där man vill när man är klar och inte måste köra till deras förbetalda speciella parkeringar. Vi kör oftast med olika tim-paket som gör att man kan köra utanför den bestämda stadszonen och med olika förutbestämda km inkluderat i paketet.

Detta i kombination med kollektivtrafik och cykel klarar man sig långt på.
Värt att tillägga är att vi har två barn (1,5år och 6 mån) som såklart tillför lite strul med bilbarnstolar, cykelvagnar osv. Men när man tänker på miljövinsten med kollektivtrafik och det faktum att man får in lite mer vardagsmotion med cykeln så ser jag inte i nuläget att vi kommer gå tillbaka till eget bilägande.
Hoppas att bildelning och bilpooler kommer bli mer och mer accepterat av den stora allmänheten som har möjlighet att använda den. Och att dessa tjänster genom det utvecklas till ännu bättre tjänster.

6 gillningar

Bilen inlämnad, en liten nätt kostnad på ca 4000 kr tillkommer, några repor och små buckor, en skada på en fälg. I princip inget jag sett själv, men det är ju bara att acceptera. Sedan bussen hem, det är nu det börjar, det bilfria livet :smiley:

20 gillningar

Jag tänkte samma sak, varför måste man jämföra med en ny stor dyr bil?. Jag köpte en bensinsnål kombibil med drag förra året för 70.000 kr, (VW golf sports combi från 2014) som jag tänkte ha i tre år och sedan sälja för kanske 50.000 kr. Köpt nya däck för 8000 kr i år som jag räknar med håller i tre år. (Den drar 0,62 liter per mil så idag med 22 kr/l så är det knappt 14 kr/mil.) Skatten ligger på 492 kr/år och försäkring 5000. Garage innerstad 24000 kr/år. För alla resor under cirka en mil enkel cyklar jag eller tar elcykel, tar ibland lokaltrafik (har dock inget månadskort så tycker enkelbiljetter oftast är ovärda pengarna). För resor 2-40 mil blir det oftast billigare (och snabbare) att ta bilen än att ta tåg mm. Men hur mycket Kinto/M etc skulle jag fått för det som jag har lagt på att äga en bil i år? Dvs garage + skatt + försäkring = 29500 kr/år och en avskrivning på 28 tkr/3 år=ca 9300 kr/år, blir ca 3200/mån.

2 gillningar

Mm, lite av en glädje kalkyl i min ögon :wink:

1. Restvärde är en osäkerhet. Du vet ju inte om du verkligen får 50 kkr om 3 år. I min värld var det mer 15% om året även för begagnad dvs runt 43 kkr i ditt fall.

2. Bensin?

3. Däcken är förvisso betalda men måste ju in i kalkylen

4. Service inkl förväntat underhåll och utbytesdelar (bromsar, avgassystem, AC mm)

5. Oförutsedda reparationer som alltid kommer även för relativt nya bilar.

Min erfarenhet från före 2010 är att man nästan aldrig kommer under 4000 kr (dåtidens penningvärde) med 1500 mil om året … och det är utan parkering/garage. Men det har kanske blivit billigare att äga bil? :slight_smile:

Kollektivtrafik kort skulle nog lätt betalas bara av vad du lägger på garaget.

2 gillningar

Jag vill inte ha en alltför gammal bil, med de reparationer som oundvikligen följer. Kanske jag har haft otur, mina två första bilar gav mig mycket bekymmer, först en Volvo 850 med många mil på mätaren, sedan en SAAB 9-5. Ständiga reparationer, kostade mycket. Kanske att jag kunde behållit min V50 2019. Nej, nu prövar jag detta, får se hur det går. Lite miljötänk finns ju också med.

3 gillningar

Precis! En av de dyraste bilarna jag haft var också en av de billigaste att köpa. Slängde nya fina pengar efter gamla på reparationer för “nu måste det ju ta stopp” :joy: Men visst, en bil som är så där runt 5 år gammal och inte gått mycket är nog så lite dyrt det blir, om man säger så. I alla fall min erfarenhet.

Det är absolut ett livsstils val. En del kompisar sa i början “Va? Har du ingen bil? Hur ska du då ta dig runt?”. Går ju utmärkt men man måste

• dels acceptera att betala rätt bra de gångerna man faktiskt tar taxi eller hyrbil. I förlängningen längtar man ju efter själv-körande bilar.

• dels försöka se daglig transport som en kombination av motion (gång/cykel) och avslappning (inte jaga efter buss/tåg i kollektivtrafiken).

Att vara lite mer här & nu. Känns lite lyxigt när man vant sig av att njuta lite av transporten från A till B, speciellt om man också får lite rörelse på kuppen.

5 gillningar

Japp, självkörande bilar blir grejen det! Kommer göra alla vanliga bilar omoderna på sikt.

2 gillningar

Nu var ju däcken inräknade i kalkylen men det kanske inte var så viktigt, inte heller att priset på begagnade golfar är rätt stabilt och att den tre år äldre likadan bil kostar runt 70 tkr redan nu (dvs egentligen förlorar jag kanske ingen värdeminskning alls om jag säljer den). Det jag undrade var hur mycket Kinto jag skulle kunna få för 3200 i månaden. Skulle jag kunna åka mina 2000 mil om året för samma kostnad?

Ja, helt riktigt, nu ser jag att du inkluderat däcken under avskrivningen.

Även om vi då säger restvärdet 50 papp, så borde du väl addera till dina framkräknade 3200 kr/mån

• Bensin 2000 mil * 0.62 l/mil * 22 kr/l / 12 mån = cirka 2300 kr/mån
  • Service 3000 kr gissar jag på = 250 kr/mån
  • Oförutsedda reparation brukade jag budgetera minst lika mycket som service = 250 kr/mån

Totalkostnad = 6000 kr/mån vilket jag tycker man kan få rätt mycket för :slight_smile:

2 gillningar

Det beror som sagt helt på hur du vill använda bilen. Om du tex flera gånger i månaden vill göra helgutflykter med övernattning (dvs hyra länge) eller om du mer behöver för att effektivt transportera under några timmar. Behöver du bara bil för några timmar då och då plus enstaka långresor under året blir det definitivt billigare.

Bor i Stockholms innerstad så bilägande är uteslutet för mig med.

Har löst det med Volvo M vilket fungerar kanonfint. Åker mestadels på några helgutflykter i månaden med deras Polestars och då har en genomsnittlig budget på 3,000/m räckt väldigt bra.
Det allra bästa är dock att inte behöva känna någon oro över inbrott, att något ska gå sönder, nya däck etc.

Förstår så klart charmen med att äga sin egen bil, men för mig väger friheten från nästan allt ansvar som kommer med bilen tyngre.

3 gillningar

Bensinen ska betalas även om man använder kinto så den kostnaden får man på båda. Den ska då väl inte vara med i uträkningen, eller?

1 gillning

Skriver verkligen under på den sköna känslan av frihet av att inte äga en bil. Vi sålde vår gamla bil för 2 årsedan, bara skönt att inte ha bil än så länge. Använder också M.

Just känslan av att inte äga saker har växt stark på mig senaste åren. Att hitta sin egen grad av minimalism i livet tror jag mkt på. Ha en bostad och indexfonder som tillgångar, hyr resten. :slight_smile:

10 gillningar

Absolut men jag tänker att man måste räkna ihop totalen korrekt för alla alternativ. Blir lätt äpplen och bananer typ.

Äga bil 6000-8000 kr/mån i denna tråden.

Jag tänker att alla behöver göra sin alternativa kalkyl

• Cykel kostnad, avskrivning och service
  • Kollektivtrafik kostnad, dags, vecko eller månads kort beroende på situation
  • Taxi kostnad
  • Bilhyrnings kostnad inkl bensin

Jag har svårt att se hur alternativen blir dyrare än att äga en bil som står still 95% av tiden typ

2 gillningar

Alternativen var egen bil eller kinto, inget annat.