Släppa bilen, hur funkar det och vad händer med ekonomin?

Hur mycket är tiden värd? Om man sparar två timmar, eller kanske mer, varje dag på att åka egen bil, hur mycket pengar motsvarar det?

1 gillning

Då har jag missat det. Jag uppfattar tråden som att göra en totalkalkyl på vad ens alternativ är.

Man måste ju som sagt inte alltid köra 4 hjul själv för att transportera sig, som tråden handlar om tycker jag :slight_smile:

2 gillningar

Så kanske man ska ha bil då.

Å andra sidan om man spar 2 h till och från jobbet men sedan får köra 1/2 timme till och från gymmet plus en timme på gymmet så kanske netto effekt ”sparad tid” inte är så stor tänker jag, om man istället passar på att röra på fläsket i vardagen typ :slight_smile:

Var tar all sparad tid vägen? Var en fråga som ”tids professorn” Bodil Jönsson ställde sig

8 gillningar

Intressant tråd. I mitt eget fall är “ingen bil” i praktiken omöjligt eftersom vi bor i ett område med näst intill obefintlig kollektivtrafik, så det är snarare “1 bil eller 2 bilar” som är frågan. Men det är klart att det vore skönt att inte behöva ta på sig det ansvar som det innebär att behöva serva en (eller två) bilar, köpa nya däck när de gamla är utslitna, byta till sommar/vinterdäck osv…

Jag hade förmånsbil via jobbet förut under några år (2014-2018). Det var väldigt smdigt eftersom jag hade däckhotell osv., och det var ju nya bilar så någon större mängd service/besiktningar var inte aktuellt (har för mig att service kanske rentav ingick i avtalet för någon av bilarna, minns inte exakt). Det var ett väldigt smidigt bilägande, ganska mycket “tuta och köra” med minimal mängd jobb för bilägandet. Om jag någon gång gör verklighet i drömmen att bli egenföretagare så är det inte alls omöjligt att det är en av de saker jag skulle prioritera att använda firmans pengar till.

Klart att man kan åka taxi eller vara me i en bilpool om det finns på orten där man bor, men det är samtidigt en otroligt skön känsla att ha en bil som står där och alltid är redo när man behöver åka och handla eller vad som helst. Men kostar det så smakar det. TANSTAAFL. :slight_smile:

(Elcykel är ett intressant alternativ. En av de andra föräldrarna på sonens dagis nämnde det häromdagen, så det kunde ju funka under sommarhalvåret. Men när det är -10 eller -20 vintertid är det säkert inte jätteroligt att cykla längre sträckor även fast man får hjälp med “trampandet”.)

3 gillningar

Tråden, ja, men Gittan frågade bara om egen bil vs Kinto.

1 gillning

Sorry, det missade jag. My bad! @Gitski

Men det är väl ändå lämpligt att göra en totalkalkyl oavsett situation och val, tänker jag.

Alternativet till egen bil och köra 2000 mil är ju inte nödvändigtvis Kinto med 2000 mil. Kanske en hel del av de 2000 milen kan ersättas av cykel, buss, tåg, gång mm.

Därav vikten att räkna för sin egen situation.

Men absolut, att lämna bilen är inte för alla och inte ens möjligt för alla. Det är ett fritt land :slight_smile:

2 gillningar

Jag lägger absolut inte två timmar på fysträning varje dag.

Det beror också på var de två timmarna ligger. Om jag ska cykla till jobbet 5.30, sätta mig på bussen 5.45 eller sätta mig i bilen 6.45 så blir valet enkelt för mig…

2 gillningar

Som sagt, att lämna bilen är inte för alla. Du kräver uppenbarligen din, och det är fine.

Jag bara menar att det finns alternativt för andra. I din situation hade jag försökt ändrat på min situation. Satt mig på cykel 0645 och förhandlat med arbetsgivaren att få räkna in en del av pendlingen (länge buss/tåg del) som arbetad tid (vem sitter ändå inte i kollektivtrafiken i samtal/chatt med kollegor eller svarar på mail.

Går säkert inte i ditt fall, men kanske för andra?

Men man betalar ju inte bensinen separat. Man betalar 2 kr per kilometer, plus att man betalar per timme (man tankar med Kintos kort vid behov). Så det enda sättet att jämföra är att utgå från sin månatliga användning både i tid då man är borta och i kostnad. Man kan ju alltså inte bara mäta per km. Står bilen still i fem timmar om man är iväg på något tickar det ju pengar.

De flesta av oss som hakat på detta är innerstadsbor. Vi använder bil relativt lite. För min del kan det gå veckor mellan gångerna jag behöver bil.

2 gillningar

Om bensinkostnaden blir olika har du absolut rätt och bensinkostnaden ska räknas in i kalkylen.

Jag googlade på det och svaret jag fick fram på frågan om bensinen ingår var att man betalar med deras kort och får hem en faktura på beloppet. Utifrån den informationen var det svårt att veta att bensinkostnaden blir annorlunda.

Om bensinen ingår i de 2 kronorna per kilometer så borde den avgiften öka rejält utifrån nuvarande förutsättningar.

Du har förstår rätt i att man kan ha olika förutsättningar. Jag skriver utifrån mina förutsättningar eftersom det är det som gäller för mig.

Jag behöver vara på jobbet runt 7.15 så jag skulle behöva gå hemifrån ungefär 5.45 om jag skulle åka buss. Om jag kunde använda tiden för arbete skulle det bli väldigt ineffektivt eftersom resan börjar och slutar med en promenad och jag skulle behöva byta buss två gånger. För mig fungerar det inte men det kan absolut fungera för andra.

2 gillningar

För nio år sedan bytte jag jobb för att slippa åka 10 mil om dagen (5+5mil) och sparade då mycket på bilkostnaderna. Jag har bara 5km enkel till jobbet så det går fortare att cykla än att åka bil.
För sex år sedan flyttade min dotter hemifrån för studier på annan ort. Då sålde jag bilen. Det bästa jag gjort.
Jag cyklar jämt. Någon enstaka gång per år har jag tagit en poolbil någon timme om jag skall köpa något stort. När jag skall bort över en helg 2-3 dagar hyr jag bil på Hertz. Det är så billigt så om jag hade bilen kvar hade det varit billigare att låta den stå och ändå hyra en.
Att vara utan bil förenklas av att jag har MC som funkar tex på semestern.

5 gillningar

Tack- jag använder som sagt bara bil för resor på över 2 mil och uppåt, småresor går/cyklar/elcyklar jag. Mina bilresor går inte att ersätta med kollektivtrafik pga så dåliga förbindelser dit jag måste åka samt två rörelsehindrade föräldrar som jag hjälper.
Bilar ca 2000 mil/år totalt. Vanligen är resorna ca 16 mil den dagen och behöver då bilen hela dagen. Ett antal helger (säg 6 för att kunna räkna) är det typ 60 mil/helg o behöver då bilen fredag till söndag. Behöver också bil heltid några veckor på sommaren, säg för räknexemplet 4 v och 300 mil på den tiden.
Vad skulle det bli med Kinto eller M eller annan hyrbillösning i Stockholm? Alla ni som använder såna lösningar- ingen redovisar vad det kostar?

Vad lever ni för liv egentligen, ni som klarar er utan bil? Sitter ni som ungkarlar i en lägenhet och kollar på TV hela fritiden? Tar en promenad i en park?

Har ni inga barn med aktiviteter?
Har ni inget hus/trädgård som behöver underhåll?
Ingen släkt/vänner som bor bortom cykelavstånd?
Jagar/fiskar ni inte?
Plockar bär/svamp i skogen?
Åker på utflykter?
Bilsemester?
Hur storhandlar man åt en familj?

Jag har bott i en tre-fyra gånger så stor stad som Stockholm ett år. Gud vad jag saknade bil den tiden. Sitta på den där jäkla tunnelbanan bland allsköns lurviga typer och med hålögd blick stirra in i bergväggen genom fönstret.

8 gillningar

Håller med, det var där jag började (TS).

1 gillning

Kul inlägg :slight_smile: Nej, det mesta av det du räknar upp gör jag inte så mycket att det motiverar ägd bil. Jag har räknat på det. Sen så hade jag yngre barn med mycket skjutsa och ett jobb som krävde närvaro fem dagar i veckan, då behövde jag verkligen egen bil. Saker ändras helt enkelt.

10 gillningar

Jag har ju gett exempel på kostnader i inlägg #15 ovan…
En resa där du behöver bilen i 12 timmar och åker 16 mil kostar från 975 kr inkl allt (bensin) med kinto share beroende på vilken bil du väljer (från toyota yaris - lexus eller skåpbil).
En helg fr fredag kväll - sön kväll kostar 2295 med 60 mil inkl bensin.
Att hyra kinto flex kostar ca 7000 för 30 dagar exklusive drivmedel (med Kinto Flex hyr man månadsvis och betalar bensin själv, ingen km-kostnad).

1 gillning

Barnen är nyfödd och 3 år så har ett par år på mig innan aktiviteterna sätter igång veckovis. Men till dess fungerar det alldeles utmärkt att köra bilpool för ovan exempel. Det blir dyrare per tillfälle men slipper höga kostnader som tex värdeminskning och service/underhåll.

Handlar gör man med fördel online (eller promenad till Ica maxi 5 min hemifrån).

4 gillningar

Lägger in mina svar i fetstilt i citatet nedan:

För ja, :point_up: det är ju verkligen så att ens omständigheter förändras. Jag behöver inte bil av något skäl alls och är mycket lyckligare utan. Tidigare i mitt liv har jag haft omständigheter där bil var mer behövligt, om än att jag nog eg aldrig bott/levt så att jag MÅSTE ha bil. Men bekvämlighet spelar stor roll också, så klart. Lägg därtill att jag, som sagt, bor i Malmö med goda kommunikationsmöjligheter och en behändigt liten stadsyta, så… Easy choice for me!

6 gillningar

Jag kör ca 130 mil de helger jag behöver bil. Bilen kostar en dryga tusing och soppan dryga tusingen. Så milkostanden blir ca 20 kr/mil. Helt oslagbart. För dig skulle det bli dryga 30kr/mil och det är ju också oslagbart.