Sålde min bil i vintras och har inte saknat den något alls.
Bor i en mindre stad med jobbet ca. 5 mil bort.
Är inte gift, så jag antar att ungkarl passar in på mig ![]()
Har ni inga barn med aktiviteter? - nix
Har ni inget hus/trädgård som behöver underhåll?- nix
Ingen släkt/vänner som bor bortom cykelavstånd?- jo. hyrbil, taxi, tbana, tåg och flyg finns.
Jagar/fiskar ni inte? - fiskar ibland på sommaren, men har hyrbil på sommaren en månad.
Plockar bär/svamp i skogen? - cykelavstånd, men springar mest i skogen.
Åker på utflykter? -hyr bil då.
Bilsemester? - jo förra sommaren, hyrde bil en månad.
Hur storhandlar man åt en familj? - mathem, hyrbil, taxi.
Vad lever ni för liv egentligen, ni som klarar er utan bil?
Vad är så provocerande kring att inte behöva äga transportmedlet. Jag kan ju flyga men behöver inte äga planet 
Sitter ni som ungkarlar i en lägenhet och kollar på TV hela fritiden?
Nope! Gift, inga barn. Bott lite varstans i världen.
Tar en promenad i en park?
Ja, faktiskt varje dag en långpromenad i huvudstans parker jag bor i (inte Stockholm). Kan rekommenderas! 
Har ni inga barn med aktiviteter?
Nope!
Har ni inget hus/trädgård som behöver underhåll?
Inte hus men underhåll behövs. Vad i hela fridens namn har det med ägandet av transportmedlet att göra?
Ingen släkt/vänner som bor bortom cykelavstånd?
Yep, bor utomlands och lyckas faktiskt transportera oss hundratals mil för att träffa folk. Hör och häpna, utan att äga en bil
Jagar/fiskar ni inte?
Nope, inte längre.
Plockar bär/svamp i skogen?
Yep, när vi är i Sverige. Återigen. Varför måste du äga transportmedlet för att göra detta?
Åker på utflykter?
Yep! Varje helg både där vi bor och när vi är i Sverige.
Bilsemester?
Inte gärna. Semester, ja. Resa runt på semestern, ja. Flyger dit vi ska och hyr i så fall en bil, om så behövs.
Hur storhandlar man åt en familj?
Ja, gissar att man kan lösa det utan bil. Typ mänskligheten överlevde 30 000 år före bilen kom, tänker jag. Själva handlar vi mer som danskar, dvs lite varje dag, eftersom vi inte vet (vill veta) vad vi ska äta en vecka framåt.
Jag har bott i en tre-fyra gånger så stor stad som Stockholm ett år. Gud vad jag saknade bil den tiden. Sitta på den där jäkla tunnelbanan bland allsköns lurviga typer och med hålögd blick stirra in i bergväggen genom fönstret.
Precis tvärtom är min upplevelse. Efter att ha tillbringat 1-2 år av mitt liv i bilköer i städer som är 5-15 gånger större än ”lilla” Stockholm så var det just friheten av att kunna styra om resrutten som gjorde att jag lämnade bilen.
Vi har nog haft väldigt olika upplevelser! Hoppas du kan respektera att andra vill något annat än du vill?
I ditt fall så är det väl bara att tuta och köra på glad i hågen 
Det var en ärligt menad fråga hur man löser vardagligt familjeliv utan bil. Jag blir inte det minsta provocerad.
Jag känner inte en enda familj i arbetsför ålder som inte äger en bil. Det kan ju bero på att jag inte bor i en storstad utan i en medelstor stad. Nog tycker jag frågorna var berättigade?
Du har aldrig haft en trädgård eller tagit hand om en verkar det som
Behövs massa transport, till och med att man behöver släpvagn lite då och då ![]()
Ja, det håller jag med om, men som sagt, jag har varit billös i 7 år och har kvar trädgården. Bil och släp hyr/lånar jag när så behövs men ganska mycket går att lösa utan dessutom.
Trädgård - check
Transport relaterat till den - Nix
Kompost - check

Men ja, jag har handlat panelvirke i år. Lånade farsans bil då min dragkrok inte längre är släpduglig. Noterade dock att hemkörning också finns.
Intressant att detta är en sån vattendelare där många ser det som personliga påhopp om man inte har samma åsikt
Allt beror ju på vilken situation man är i.
Är själv uppväxt på landet där det gick två bussar per dag in till stan så då var bilen ett krav om man inte ville leva som en eremit. Men idag bor jag i en storstad med bra kollektivtrafik utan barn så nu känner jag verkligen inte att kostnaden för en bil går att försvara. I min mening så finns det så otroligt bra alternativ till att äga bil i en storstad som typ Volvo M och Uber så det känns mest skönt att slippa oroa sig för allt som bilägande medför.
Med det sagt så om jag t.ex haft en tonåring hemma så hade jag ju valt att ha bil även i storstad. Om denne skulle behöva skjuts mitt i natten efter ungdomliga äventyr så skulle jag ju gärna se att det är mig denne ringer. En bil medför ju ett visst maktövertag som kan vara behövligt med en svårstyrd yngling 
Man måste väl kunna förstå att det finns olika behov för olika människor.
Jag kan absolut förstå om man väljer bort bilen av ekonomiska skäl. Att göra det för att det är besvärligt med bil eller att man oroar sig för saker som kan hända kan jag däremot inte förstå.
Om man vid många tillfällen kan låna en bil så blir det förstås lättare att klara sig utan egen bil men man blir ju istället beroende av att andra har en bil man får låna. Det känns lite jobbigt tycker jag och jag har ingen att låna av så det skulle inte vara en lösning för mig även om jag inte behövde bilen för att komma till jobbet.
Ja men de var kanske lite väl raljerande ställda ![]()
Mig med, cykeln såklart!
Ja, jag raljerar och skojar i alla inlägg jag gjort här. Medges.
Ja, man är ju olika.
Det är också ett lika lätt väl för mig om jag ska komma hem från jobbet 16.30 eller 17.30. Jag förstår att du hellre kommer hem 17.30 och det är helt okej för mig, det är ju ditt val.
Jo, jag cyklar ändå 10-20 timmar i veckan, så jag skulle inte räkna det direkt som förlorad tid.
Att andra har andra intressen är såklart helt okej, och jag fattar att de flesta nog tänker som du.
Förespråkande av elcykel förstår jag dock inte riktigt, går långsammare, man får mindre motion och alla nackdelar med cykel vid t.ex. dåligt väder.
Cyklar idag ca 2km till tåget som sedan går till kontoret. Tycker det är skönt och bra. Sambon jobbar dock på obekväma tider och på platser där det inte finns kollektivtrafik så bil är ett krav. Även vardagsbestyren blir enklare. Närmaste VC tar 10 minuter att köra till men buss ca 20 men den går varannan timme t ex. Vi skulle ha väldigt svårt för att plocka bort bilen ur våra liv men det beror mycket på att vi bor på landet. Hade vi bott i större stad hade jag sålt bilen för länge sen, tycker sådana trafiksituationer är väldigt stressande.
Men man slipper bli svettig? Och alla kanske inte orkar cykla 14 km i 30 km/tim 
Inser att jag kanske är lite verklighetsfrånvänd…
Cyklar jag i 25km/h blir jag inte mer svettig än av att promenera.
Nu lever jag hyfsat centralt i sthlm därav skönt att inte äga bil och mkt smidigare att hyra bil när man behöver. Tidigare bodde jag i en mindre stad och skulle jag bo kvar där skulle jag definitivt ha bil. Jag kan förstå också att jag verkligen inte hade förstått människor utan bil om jag bott kvar i den mindre staden, för friheten med att ha bil en mindre stad är ju väldigt härlig. 15 min ut till golfbanan, 10 iväg för att handla osv.
Jag tänker att många kanske inte har insett hur många leasingtjänster det finns idag i centrala lägen. Se denna bild bara över Kinto i centrala Stockholm, då kan man också tänka på att det finns flera andra märken som Aimo och Volvo M som har lika utbrett. Vid varje P finns det ofta 2-3 bilar. Så jag upplever inte att jag inte har bil, det är bara det att jag inte äger en egen. Det är sjukt smidigt.