Släppa bilen, hur funkar det och vad händer med ekonomin?

Jag gillar också att cykla men vill ändå inte vara tvingad att åka en timme tidigare på morgonen och komma hem en timme tidigare varje dag i alla väder.

Att cykla tre mil är inte jobbigt vid bra väder men för mig tar det för lång tid om jag inte vill komma fram svettig.

Innan covid cyklade jag i ur och skur till jobbet, men jag får väl erkänna att nu när jag jobbar delvis på kontoret och delvis hemma så väljer jag dagarna på kontoret lite efter väder… (de riktigt dåliga dagarna tränar jag på motionscykel vanligtvis).
Åka bil till jobbet är inte ett alternativ, parkeringen där kostar över 2000kr/mån.

Nä, jag skulle inte heller göra det om det inte fanns möjlighet att duscha på jobbet.

Jag betalar inget för parkeringen och det har förstås också betydelse. Jag skulle ändå inte cykla men jag skulle nog inte jobba där om jag fick betala mycket för parkeringen.

Vad lever ni för liv egentligen, ni som klarar er utan bil?
Det varierar, men jobbar ganska mycket.

Sitter ni som ungkarlar i en lägenhet och kollar på TV hela fritiden?
Det var många år sedan jag ens rent tekniskt fick in några kanaler på TVn.

Tar en promenad i en park?
Joggar en kortare runda nästan dagligen, så inte så långt ifrån faktiskt.

Har ni inga barn med aktiviteter?
Nej.

Har ni inget hus/trädgård som behöver underhåll?
Nej, bor i lägenhet.

Ingen släkt/vänner som bor bortom cykelavstånd?
Jo, alla släktingar faktiskt. Tar tåget dit oftast. Skönt att slippa köra långt. Det händer dock att jag kör dit med hyrbil någon gång per år.

Jagar/fiskar ni inte?
Inte just det, men tränar dock hund i skogen flera gånger om året, men då åker jag ut med hundägarna så att säga. Ett slags lifehack och på så vis slippa vardags-bry med att ha husdjur och ändå kunna plocka russinen ur kakan.

Plockar bär/svamp i skogen?
Jo, svampplockning på sensommaren när jag besöker föräldrarna som bor i skogen. Fick ihop en fantastisk mängd på kort tid i höstas. :slight_smile:

Åker på utflykter?
På semestern hyr jag bil ett par gånger om året kanske. Annars är det ofta tåg till andra orter, t.ex. om jag ska gå på någon fotbollsmatch i en annan stad.

Bilsemester?
Hyrbil. Ska hämta upp en bil nu idag för det ändamålet faktiskt. :slight_smile:

Hur storhandlar man åt en familj?
Cykel till stormarknaden. Till mitt singelhushåll brukar jag använda ICA:s återanvändbara kassar som kom i samband med plastpåse-skatten. De håller riktigt bra och det funkar förvånansvärt bra med en rejäl kasse mat i cykelkorgen och en som hängs på styret. Då är ändå pakethållaren fortfarande ledig till t.ex. ett paket skithuspapper.

1 gillning

Jag brukar ha en sådan där behållare med remmar på, som man kan hänga på axlarna så den sitter stadigt på ryggen. Behållaren är stor nog för ett större inköp.

4 gillningar

Fast jag skulle nog inte kalla det för “storhandla” i generell bemärkelse.
Men, skulle jag inte ha bil skulle jag helt sonika bara skött storhandlandet genom att köra med hemkörning, ser inte just den punkten som något problem.

2 gillningar

Jag kör elmoppe sen två månader tillbaka. Har en Yadea G5. Går i 45km/h och är hur smidigt som helst. Rekommenderas! Kommer typ 5-6 mil på en laddning.

1 gillning

Alltså ”familj”.
Jag har tre kids varav två grabbar i tonåren.
Veckohandlingen för oss är svår att få plats med i en kundvagn.
Använder 5-6 flergångskassar och fyller bagaget i kombin rätt bra när det handlats.
Cykel, visst. Om jag glömt köpa mjölk.

Å andra sidan minns jag studietiden när jag gick 5 km till Willys med fjällvandringsryggsäck och en kasse i varje hand för att slippa bli skinnad på närbutiken.

Ingen som har mopedbil? Man sitter skyddad och tar sig fram i god cykelfart.

Men de är kanske dyra? Speciellt med eldrift, kan jag tänka mig. Jag vet inte så mycket om dem.

Denna kostar 140k … Kör hellre bil då.

1 gillning

Finns kanske billigare? Men hur är det med service och reservdelar? Nog lite svårt att se mopedbilen som ett alternativ.

Igenkänningsfaktor på den, två tonårspojkar och en hårt tränande dotter som snart är tonåring hon med här. Det går åt mat rätt bra i den åldern.
Typ så att man fick blickar i affären i början av COVID, “där är en sån där bunkrare”, när man bara veckohandlade vanligt.

2 gillningar

Ska snart köpa förmånscykel via jobbet. Varit sugen på el men har inte undersökt det i detalj. Varför skulle elcykel ge lägre fart?

Samma här. Det går mycket mat när man inte äter ute…

För att de flesta med normal kondition klarar att cykla snabbare än vad elcyklarna är begränsade till (25km/h, om det nu inte är några andra regler i Sverige som jag inte känner till).
Och har man lite sämre kondition, så får man ganska snart tillräckligt bra kondition av cyklandet.
Visst det går att trampa på snabbare efter elhjälpen slutar, men eftersom elpaketet gör cykeln såpass tung så blir det mycket jobbigare att cykla >25km/h än på en vanlig cykel.
Nu beror det förstås på var man cyklar, t.ex. i innerstäder så är det oftast en dålig ide att trampa på i över 25km/h, men å andra sidan är farten så låg där att elhjälpen knappast behövs.

Men, visst finns det användning för elcyklar, t.ex. en lastcykel är ju ändå såpass tung att extra vikten av elpaketet knappast gör till och från. På vintern när det är riktigt grisigt och moddigt kan jag se fördelarna med. Eller om man är till åldern eller man har några andra åkommor som gör att man inte på några sätt kan ha vad som får anses som normal kondition.

Men det är mina personliga åsikter, man kan ju alltid börja med elcykel och byta sen, men elcyklar är ju generellt dyrare än motsvarande utan om man ska ha samma komponenter i övrigt.

Jo, vi äter “aldrig” ute (förutom när vi är ute och reser). Hämtmat ganska sällan med, högst ett par gånger i månaden.

1 gillning

Jag förstår, tack! Har hyfsad kondition redan. Jag trodde det gick fortfare med el bara och tänkte eftersom jobbet pröjsar kan jag lika gärna ta något dyrt. :drooling_face:

Esko är helt ute och cyklar. Resonemanget låter teoretiskt.

Elcykeln gör att du cyklar även om det är motvind, duggregn och nackigt med 10km. Ett tillfälle där du annars aldrig skulle vilja cykla.

Det är INTE lätt att snitta över 25 km/h med vanlig cykel. Har du cips på pedalerna och cykel med lite luftmotstånd, ja då ligger du nog över 25. Men om du är en normal pendlare med lite backar hjälper el mycket till för snitthastigheten.

El på lådcykel är oerhört mycket värt, ffa i backar. Lasta full storhandling i lådan och cykla i backar behöver el. Återigen, elen gär det lättare när väder eller kanske en förkylning stoppar annars.

Mitt tips är att du provar! Skaffa dig en uppfattning i praktiken genom testcykling.

4 gillningar

Det där är ju högst individuellt. Jag kan knappt cykla långsammare än 25 km/h utan att välta. :nerd_face:

Jag utgår från egna erfarenheter och extrapolerar till vad som borde gälla för gemene man.

Jo, det är lätt att snitta över 25 km/h på cykel, jag gör det relativt enkelt med en enväxlad cykel med rakt styre.
Möjligtvis har jag överskattat vad som anses som normal kondition, vad vet jag.

Absolut, lådcykel nämnde ju även jag.
Och dubbel absolut på att testa båda och skaffa en egen uppfattning.

Miljöpartiets förslag om förmånsbefriad elcykel betald av arbetsgivaren upp till 15000 kr gick väl inte igenom?