Någon som har bestämt en summa när bensinpriset har nått smärtgränsen och ni verkligen gör allt ni kan för att slippa köra bil?
Jag skulle vilja säga att smärtgränsen är nådd men eftersom jag fortsätter tanka är den väl inte det!
Jag brukar behöva tanka 2-3 gånger varje månad och idag när jag tankade blev det 800 så ungefär 2000/månad blir det för mig med dagens priser. Jag vet att många har det mycket värre.
För mig går nog gränsen runt 50 kr/liter, hemska tanke, innan jag funderar på att byta jobb för då försvinner den ekonomiska vinsten med att ha det jobb jag har idag,
I praktiken så tror jag inte att bensinpriset är något större ekonomiskt problem för privatpersoner även om det blir några kronor dyrare.
Däremot ser jag att dieselpriset börjar slår hårt mot åkerinäringen vilket kan medföra stora problem för vår industri. Även om priserna har gått upp en del så tror jag ändå att vi kommer att få en rejäl kapacitetsbrist snart.
Fossilpriset kan gott fortsätta stiga tills att skatten åtminstone täcker vad det kostar samhället när bilarna släpper ut sitt avfall i atmosfären. För min egen bilanvändning kan bensinpriset stiga till ca det tredubbla. Jag kör ca 800 mil om året, i princip bara på fritiden.
För låginkomstagare kan det vara väldigt kämpigt tyvärr. Och höga bränslepriser drabbar alla i form av dyrare transporter, mat etc. En familj nere på gatan fick elen avstängd för att de inte kunde betala elräkningen…
Min smärtgräns går nog vid 30 kr/litern.
Jag tacklar det höga bensinpriset genom att köra sakta, ända ner till 70 km/h även om det är 90-väg.
På 2+1-väg kör jag sakta när det är 2 filer och fortare när det är 1 fil (om det är någon bil bakom). Tvärtom mot en del andra stollar som kör tvärtemot
Jag vet inte vart vår smärtgräns går, har en hybrid så den känns det rätt lugnt med även om det märks att bensinpriset gått upp lite. Cabben som går på diesel är det värre med, den är rätt törstig men hoppas att dieseln gått ner lte till sommarens njutningskörningar.
I och med att slutförvaret inte ens är löst ännu så är det svårt att säga vad det kommer kosta
Men nej, jag vet inte. Det viktiga för mig är att kostnaden läggs på bränslet så att det är vi som släpper ut som betalar.
Håller med. Momsen ska såklart gå in i statskassan som på alla andra varor, men punktskatten på fossilbränslen borde öronmärkas till forskning och uppbyggnad av system för att städa upp utsläppen. Sen en milskatt öronmärkt för att underhålla vägar och avskaffande av kommunsubventionerad parkering. Tror man på marknadsekonomi så är detta fullt rimliga kostnader som bilsystemet bör bära självt. Då skulle vi få se ökad samåkning, kollektivtrafik och urbanisering när folk planerar efter de riktiga kostnaderna istället för att bli dopade med subventioner.
Det är ett mindre resurskrävande sätt att bo. Men det är inte så att samhället måste urbaniseras, allt jag säger är att det förmodligen är den naturliga konsekvensen när transporter tvingas bära sina egna kostnader. Det blir en konsekvens av det marknadsekonomiska samhället där var och en får välja själv hur de ska spendera sina pengar.
Om man pratar om kostnaden för att förvara den insamlade koldioxiden så kan jag inte tänka mig att det kostar särskilt mycket. Jag vet inte vad som görs för forskning kring det och vilka möjligheter som finns, tekniskt och kemiskt. Det man borde vilja göra måste väl vara att kopiera växternas sätt att använda koldioxiden så att man får fram ett fast, ofarligt material och syrgas.
Vet inte vad som skulle vara möjligt att göra och vad det skulle kosta men själva förvaringen kan inte kosta mycket.