Har det blivit fult att äga bil?

Fortsättning på diskussionen Är en lågkonjunktur på väg? som delvis började handla om bilägande.

Det tror jag inte kommer hända bland bolånen i Sverige i närtid iaf… Dock ska det tilläggas att alla nya billån ligger på runt 5% och kommer säkert gå upp snart också.

Staten går alltid in å räddar dom som hamnar i problem, främst dom som själva vållat dom… De som verkligen inte kunnat hjälpa det typ sjuka av en eller en annan anledning, dom hamnar efter i priolistan… :angry:

Ja, det är inte heller något jag uppskattar. Försökte få @Skogstomten att förklara varför det blivit så fult att äga bilar men blev inte klokare…

1 gillning

@Ola_Morin ursäkta, missade nog den frågeställningen!

Det har definitivt inte blivit “fult” att ÄGA sin bil! Varken inom bilbranschen eller bland konsumenter. Det är nog möjligtvis att en del TIDIGARE delvis ansett det som “fult” att leasa/hyra sin bil. Ungefär som att man då lever över sina tillgångar om man inte har råd att köpa sin bil. Ungefär som att köpa saker på avbetalning och hyr-TV som fanns en gång i tiden.

Sen vill gärna bilbranschen STYRA MOT privat/operationell leasing av flera olika skäl som i mångt och mycket gynnar branschen:

• Branschen “styr” NÄR du måste byta bil. (Ungefär som ett rivningskontrakt på en lgh)
  • Du lockas köpa en ny bil istället för en begagnad
  • Du kanske satsar på en dyrare bil än om du hade köpt den
  • Du kan ofta privatleasa en bil trots lite sämre ekonomisk sist jmf med lån.
  • Bilbranschen gör det till ett LÄTTARE beslut för dig eftersom du ungefär VET månadskostnaden =du har lättare att komma till avslut och bestämma dig
  • Du MÅSTE komma tillbaka till samma handlare när leasingen är slut. (Återlämna bilen åtminstone)
  • Handlaren/Finansbolaget VET att de får in bilar i inbyte, till vilken kostnad och när i tid
  • Du SER inte hur stor rabatten är på bilen så det håller upp begagnatpriserna
  • Du är “låst/bokad/triggas” till att du gör servicen hos handlaren/märket
  • Du tar automatiskt en finansiering och i regel en försäkring via handlaren
  • Du blir i regel tvungen att betala uppläggningsavgifter och AVI-avgifter.
  • Du köper vissa inbakade “tjänster” som försäkringar mot sjukdom/arbetslöshet
  • Du tar ofta vinterdäck, däcksförvaring och andra tilläggssaker via handlaren
  • Du bygger inte upp något “eget kapital” i bilen. Hög tröskel att gå över till att köpa
  • Du vaggas in i ett “all inclusive ägande” som gör dig lite bortskämd/bekväm

Sen finns det självklart många fördelar för kunden OCKSÅ där det under en period har varit ganska förmånligt att privatleasa sin bil men det är en annan femma. Idag vid min rådgivning är det ofta någon form av ägande/köp som är det mest förmånliga. Särskilt om man kan få fram kapitalet utan att behöva låna av bilhandlaren.

Som en personlig reflektion. Jag håller med dig! Jag avskyr det mesta omkring “prenumerationsekonomi”! Jag tycker det är en modern förlängning av de klassiska “bokklubbarna” där det var gratis så länge man “kom ihåg” att skicka tillbaka skrotböckerna de skickade ut :face_with_raised_eyebrow:. (Vilket många glömde bort att göra i tid och tvingades därmed köpa de)

Samma sak med alla “prova på erbjudanden”, 3-mån gratis. Jag har läst en del “ekonomisk psykologi och konsumentpsykologi” och det känns som att det spelar på flera psykologiska svagheter som vi människor har.

• Har svårt att “lägga ihop” många små summor och se hur stora de är.
  • Oförmåga att ta tag i saker så vi låter de löpa på.
  • Lurar oss själva att vi är mer rationell än vi egentligen är.
  • En önskan om “quick fix” så är det löst för ett tag framöver.
  • En önskan om att hålla kvar vid gjorda val
  • Ofta ENKELT att starta med genast KRÅNGLIGARE att avsluta
  • Finns många människor som inte är så “företagssamma” eller som “inte vet bättre” eller inte riktigt kan räkna ihop alla delar. Som därmed hoppar på en massa erbjudanden som de sen inte kan/orkar/vet hur de ska ta sig ur.
17 gillningar

Stort tack @Skogstomten! Där är många poänger i det du säger från företagsperspektiv som jag inte hade tänkt på, självklart vill dom låna/leasa ut sina bilar! Det innebär ju en säkrad eftermarknad för bilen som dom kan ta betalt för på ett eller annat sätt.

Men jag hade velat se fler personer äga sina bilar, men jag inser hur klurigt det är att casha en nyare större (och lyxigare) elbil på närmare miljonen… Men åtminstone så äger du den och kan bestämma exakt hur mycket du vill använda den eller vad du vil göra med den utan att någon ska ha synpunkter på det!

1 gillning

Ja finns många exempel där t ex bilbranschen “triggar” kunderna att vilja ha vissa saker. Ungefär som jag tror det var apple/Steve Jobs som en gång sa att “-man vill hitta/skapa behov/saker/tjänster som kunderna ännu inte visste de hade”.

Jag brukar också lyfta fram de “frihetsfördelarna” med alternativet att ÄGA sin egen bil.

Just när det gäller “dyrare” elbilar 700+ så är min bild att det är förvånansvärt många som i princip cashar de. Titta du på Blocket är en ledtråd att priset enbart står angivet “inkl moms”. Det brukar vara en ledtråd att de ägts av en privatperson och då förvånansvärt ofta utan billån också.

2 gillningar

Detta är helt off-topic är jag medveten om, men blev nyfiken på ditt svar. Är det skillnad på att mer (välbemedlade? eller även medianinkomst personer?) folk cashar sina dyrare elbilar nu jämfört med tidigare bensin och diesel premiumbilar? Menar har det med skiftet till elbil som lockar dom eller ser dom att det just nu är en möjlighet att inte göra en så dålig affär iom begangnadepriserna?

1 gillning

Har ingen statistik eller siffror men bara en känsla att det inte är någon större skillnad mot tidigare. Förutom att senaste 8 årens elbilsboom delvis sammanfallit med börsyra =brukar helt enkelt säljas många dyrare bilar i god tider.

På elbilssidan har det funnits färre “lyxigare bilalternativ” så många som sökt den typen av bil har därmed naturligt dragits till Tesla. Delvis också eftersom Tesla tidigt var det enklaste/bästa/enda valet om man ville kunna åka långt.

De som köper dyrare bilar brukar inte vara så “kostnadskänslig”. Så att dyrare elbilar som Tesla blivit en väldigt bra affär tack vare högt 2:a värde har nog i många fall mest kommit som en positiv överraskning snarare än ett ekonomisk övervägande. (Åtminstone för de som körde Tesla ungefär 2014-2018. Efter det började “ryktet gå” om att Tesla dessutom hade väldigt högt 2:a värde vilket många då började kalkylera med inför sina Teslaköp)

Jag kan ta mig själv som exempel.
Tidigare bilar vi har haft har varit i klassen “större kombi/SUV” och de har varit några år under 10 år gamla när vi köpt dem. Pris för dem har legat mellan 100 000 - 200 000kr, och vi har alltid betalat kontant.

Nu vid senaste bilbytet (hösten 2021) så kom vi fram till att vi ville ha en elbil. Då fanns inte allternativet 10 år gammal större kombi/SUV för 100-200 000kr längre, utan vad som erbjöds var 0-3 år för 600 000 - 800 000kr.

Självklart kom frågan om betalningsform upp nu när storleken på inköpspriset var såpass mycket större än tidigare bilar, och gemene man tycktes gasta om att det är “ekonomiskt självmord” att betala kontant.
Så, jag satte mig ner och räknade men fick det inte till det ekonomiska självmord som sades.
Därav köptes en 700 000kr bil kontant.

TL;DR; Vi köpte en dyr bil kontant för det fanns inga billiga bilar att köpa kontant.

2 gillningar

Kul tråd!

Har alltid ägt bilar tidigare, mest äldre skrothögar som jag roade mig med att hålla igång. Finns rätt mycket hacks man kan göra, lagade t ex AC kompressorn på en bil med några buntband när magnetkopplingen började kärva med mera. Har inte brytt mig så mycket om vare sig status eller att det ska gå fint. Tvärtom är det ganska skönt med gammal mög, man slipper tvätta så ofta, man kan trycka in allt och lite till utan att bry sig osv.

Förra året så blev jag inspirerad av leasingtrådarna här på forumet och såhär i efterhand så ryktes jag med lite. När jag räknade på TCO så kostade vår gamla bensinbil ca 3000kr/mån och en elbil runt 4500Kr (med normala elpriser…). Så det blev en e-niro tillslut, trots att vår 20 år gamla bil egentligen fungerade. Jättekul att köra men man vänjer sig rätt fort, det är ändå främst min sambo som pendlar med bilen, själv åker jag kollektivt. Men det kändes ändå naturligt att köra på el, ok att det kostar lite mer om det nu är bättre för miljön också. Och såklart betydligt bättre säkerhet än vår gamla bil.

Nu såhär ett år efter så är min sambo nu mammaledig så bilen står stilla 95% av tiden. Vi ska flytta och behöver således punga ut 10k till för en ny laddare till nya kåken. Sen det här att leasing är bekymmersfritt…jag vet inte. Jag ororar mig väldigt mycket kring repor, stenskott etc varje dag, det tar orimligt mycket energi från mig tyvärr.

När leasingen tar slut kommer vi nog köpa bil igen, får hoppas att elbilspriserna gått ner en aning då.

4 gillningar

Detta skapar minst en ny affär då bilen kan säljas till någon annan med en vinst.
Sen har du en potentiell ny affär med den som lämnar tillbaka bilen.

Japp, precis det som är en fördel för bilhandlaren.

Dock är det ofta i praktiken Finasbolaget som är kontraktspart mot kunden så handlaren får i praktiken ”köpa” bilen av Finansbolaget. Inte alltid till restskulden utan Finansbolaget försöker oftast få ut ”inköpsmarknadsvärdet” av handlaren. (Pga att det i regel var Finansbolaget som tog restvärdesrisken)

2 gillningar

Jag tror inte att många tycker det är fult att äga bil men många verkar tycka att det är fult att köra bil och tycker att man alltid kan gå, cykla eller åka kollektivt!

Jag umgås inte med såna människor så bryr mig inte så mycket om det! Tyvärr tycker många politiker att det är fult att köra bil och gör vad de kan för att försvåra för människor att köra bil men det biter inte på mig!

Jag kan tycka att det är fult att köra bil inne i stan om man verkligen inte har behöv av det. Tar plats, skapar buller, avgaser, är en risk för cyklar/gångtrafikanter etc.

Att äga bil ser jag inte som fult, men inte heller som en statusgrej, utan en nödvändig dyr kostnad för att lösa vissa vardagsproblem.

8 gillningar

Nån speciell stad? Alla tätorter eller någon minimistorlek?

1 gillning

Observation från en villaförort: 3 gånger denna sommar har jag sett en tysk SUV, årsmodell 202x med skinnsäten och personlig reggplåt, nervöst bli tankad av ägaren med blicken fäst på priset till jämna 200 eller 300:-

2 gillningar

Gammalt mög man slipper tvätta eller bry sig om = :ok_hand: Tror att batteriet i min gamla Toyota blir tonåring snart :laughing:

Jag antar att 80+% av de där 3000kr var bensin? Ofta krävde de där TCO-kalkylerna låga räntor och höga kostnader för underhåll för att gå ihop, jag var alltid tveksamt inställd eftersom jag inte kände igen mig i kostnadsbilden.

2 gillningar

Jag anser inte att politikerna ska bestämma vem som har behov av att köra bil i stan. Så länge vägarna finns tycker jag inte att man kan säga att de tar plats och buller hör till inne i stan.

Om cyklister och gångtrafikanter ser sig för utgör bilar väldigt liten risk. Självklart ska bilister följa de lagar som finns men om gångtrafikanter struntar i lagar och regler så får de faktiskt skylla sig själv om de skadar sig.

Sådär resonerade man kring bilister också en gång i tiden. Sedan införde vi nollvisionen, som går ut på att bilisters misstag inte ska kosta dem liv eller lem.

Vore fint om något liknande infördes även för fotgängare och cyklister.

5 gillningar

Håller med men anser inte att bilisterna kan ta ansvar för fotgängare och cyklisters misstag. Om en fotgängare bara kliver rakt ut i vägen så kan det omöjligen vara bilistens ansvar. På ett övergångsställe, ja (om inte fotgängaren har rött ljus) eftersom bilisten då ska stanna men inte överallt.

Bilisten har ett visst ansvar att anpassa sin körning för att kunna parera förutsägbara situationer. Mitt i stan får man t.ex. vara beredd på mobilstirrande fotgängare med hörlurar som kliver ut i gatan. Huvudansvaret ligger naturligtvis på fotgängaren själv, men även väghållaren har ett ansvar att bygga så att risken för att dylika situationer uppstår minimeras. Bäst trafikmiljö uppnås om alla gör sin del.

5 gillningar