Är en lågkonjunktur på väg?

Spännande. Hur agerar du med investeringar i dagens läge?

Inte alls egentligen, jag har postat min portföljfördelning någonstans (Nyfiken på hur din Excel-fil ser ut? - Nr 32 av Ola_Morin) och jag ligger närmare min målfördelning nu än vad jag gjorde då. (Har dock lagt in en kategori som heter onoterade också). Jag är absolut positionerad för en krasch mest för att jag av princip tycker den skuldekonomin vi håller på med är helt galen och skulle behöva en omställning.

Men jag är tveksam till att våra globala organisationer och centralbanker låter detta ske, även om det vore det bästa för hela världen i stort.

2 gillningar

3-e världskriget kan börja :partying_face: . Du är trygg som en berg @Ola_Morin :+1:. Låg risk och vältajmat :ok_hand: .
Då får vi börja från början när allting är slut en riktig omställning :thinking: . (Lite skämt) :+1:

Vad jag erfar så är huvudorsaken att Frankrike inte överstimulerade sin ekonomi under hälsokrisen utan höll igen på bidragen.

Det bli nog bättre när vi får räntor på över 5% så börjar man nog betala av sina skulder igen.

Tror politiken har lägre moståndskraft än centralbankerna. När det börjar närma sig bostadskrash i Stockholm kommer vi se stora stödpaket för att rädda våra politikers privatekonomi. Även om en ordentlig bostadkrash vore önskvärt för vår nästa generations framtid.

Sen ser jag nya konsumenttrenden med premurationsekonomi som lika illa som skuldekonomin :man_shrugging:

1 gillning

7 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Har det blivit fult att äga bil?

Som Rick Rule sa, “Det är bättre att va förtidig in i en trade än försen…”

Jag är inte så rädd för min portfölj vid ett tredje världskrig för händer det så kan vi strunta i allt vad ekonomi heter och börja jobba tillsammans på mycket allvarligare saker än att tjabba om global fonder eller guld is da shit…

Tack för alla intressanta alla svar ang Frankrike (även om jag missade att Malta hade ännu lägre inflation), gissar att det är en kombination av dom allihop. Tycker dock Frankrike får lite väl lite uppmärksamhet i utrikespolitiken generellt, där finns säkert en hel del att lära sig av Fransoserna!

Vad är det som är så dåligt med den? Jag har aldrig förstått varför alla pratar om att det vore bra med så låg belåning i samhället som möjligt. Jag ser lån som en positiv sak i ekonomin.

1 gillning

Låna på, bara vi andra slipper sponsra ränteavdraget så är allt närmast kanon! :wink:

1 gillning

I privatekonomin tycker jag inte det är fullt så galet, det leder till att en del lever över sina tillgångar och inte klarar av att hantera skulderna. Men när det kommer till den finansmarknaden blir det krångligare, det blir ett slags pyramidspel när dom lånar pengar med ena handen och med andra lånar man ut samma pengar, vilket skapar långa lånekedjor med “säkerhet” som knappast finns. Det funkar så länge det funkar till någon vill ha tillbaka sina pengar och då fallerar det.

Lån kan vara jättebra för tex teknisk utveckling eller att få möjlighet till att köpa sin första bostad osv, men det borde finnas en mycket mer restriktiv gräns på hur mycket man kan låna.

Det skulle jag kunna tänka mig vara ett vallöfte som jag faktiskt skulle kunna stödja, trots att det drabbar mig personligen negativt!

2 gillningar

Tack för en spännande tråd.

Mitt inspel är jag tycker det är så svårt att få ihop signalerna. Privatpersoner är skitdeppiga som vi såg i graferna ovan och få idag ser väl ljust på sin privatekonomi de kommande sex månaderna. Särskilt med inflation, räntor, energi-, matpriser etc.

Det spiller ju över på företagen. Jag pratade med en kompis häromdagen som avstod en större affär för att “alla är så negativa” och “tajmingen kändes fel”. Det är en mycket erfaren person, så jag tror att många står och hellre avvaktar nu än agerar.

Så det jag tycker är klurigt just nu är hur mycket negativitet är “motiverad” och hur mycket har vi tagit ut för mycket i form av att pendeln svängt över. Min tro är att vi mer är negativa än vi borde samtidigt som det är många som tror att det kommer bli värre framgent. Klurigt.

Samtidigt är det värt att hålla i åtanke att det ju inte är svårare att förutsäga framtiden idag än det var för 12 månader sedan. Det bara kändes som att antalet negativa utfall förra året var färre… Ja, lite fredagskvällrant.

4 gillningar

Jag tror att alla centralbanker underskattar inflationen och att den bitit sig fast. Sverige tror jag ligger illa till med tanke på höga skuldsättningen i privat sektor. Hela ekonomin står och faller med bostadsmarknaden i princip. Övriga världen är även den dränkt i skuld. Jag tror därför att centralbanker inte kommer göra det som krävs för att tämja detta och vi kommer se SEK:en eroderas. Förutsätter ju dock att FED och ECB gör vad som krävs och RB sitter och bromsar, vilket faktiskt inte är säkert. Blir nog snarlik passivitet från samtliga så kanske inte blir så dramatiskt för SEK i förhållande mot andra valutor. Men väldigt många fler negativa aspekter än positiva går att skönja nu. Vad sker vid kall vinter och Putin stänger flödet? God natt misstänker jag.

Ja, det här är ju typiskt den “negativa” vyn.

Den positiva vyn är t.ex. - många företag går fortfarande bra och upplever både bra vinster och efterfråga, många företag sitter på lager som borde vara inflationsdämpande, länder och företag börjar ta höjd för dyrare energipriser i vinter, Ukraina-kriget kommer inte pågå i all evighet, många företag har stora kassor, Sverige som land har låg skuldsättning, centralbankerna tar inflationen på allvar och höjer räntorna, vi har sett korrektion på alla börser med uppemot 20 - 30 % etc…

5 gillningar

Vad är det i så fall som ska hålla igång inflationen, speciellt om vi går in i en lågkonjunktur? För att inflationen ska fortsätta så måste ju priserna inte bara fortsätta vara lika höga som nu, utan även fortsätta öka i samma takt. Enda jag ser är om vi får större löneökningar, men känns inte helt sannolikt i alla fall i Sverige.

Håller med om delarna gällande företagen och deras utveckling. Men här ser vi onekligen lite olika på saken.

Staten har mycket riktigt låg skuldsättning. Hur ser det ut på kommun/regional nivå? Staten har haft en tendens att vältra över kostnader här. Privat sektor vet vi alla hur den ser ut.

Med tanke på FEDs besked igår är jag lite osäker då de kändes nöjda att man nu är uppe på sk “neutral ränta”. Man överger också “forward guidence” framåt verkar det som. Är en neutral ränta verkligen 2,5% när inflationen är på 10% snart? Är den neutrala räntan verkligen 2,5% om inflationen skulle ligga på 4%? Eller är det så att den neutrala räntan är kring 2% för att upprätthålla inflationsmålet om 2%? Börsen reagerade väldigt glatt på deras besked vilket jag då tolkar som att man tror att räntehöjningarna går mot sitt slut. Om inflationen fortsätter ligga på höga nivåer, hur agerar man då?

Lönerna har dragit i USA. Finns det ingen risk att detta sprids vidare? Energiförsörjningen är jokern i min värld.

Det är mycket negativa rubriker nu. Räntechock för bolånen, vi har dyra elräkningar att vänta i vinter, maten blir dyrare, börsen går dåligt och bensinen är dyr. Brukar det inte låta så när vi är nära en botten?

Mycket är inprisat i marknaden. Juni brukar historiskt vara en rätt dålig månad på börsen, juli skaplig, augusti medioker, september dålig. Det skulle inte föråna mig om vintern, med början i oktober, blir ganska bra. Vad mer ska prisas in som ännu ingen tänkt på?

Man kan ha sina funderingar men det enda som gäller är ju börsen själv så vi får följ den. Det är enklare än att spå den.

2 gillningar

Håller helt med här, själv sitter jag och funderar på vad man kan dra ner på för att klara vinterns höga kostnader. Främst är det räntorna och energipriserna som vi tänker på. Vilket gör att vi skjuter upp konsumtion, exempelvis så vill vi köpa en bil men funderar på vet vi ansvarsfullt bör lägga oss.

Precis, det kommer ta ett bra tag att få ner inflationen i USA då lönerna redan börjar gå upp.

Jag skulle säga att det dels finns en risk att det sprids till Europa/Sverige, men även en risk om det inte sprids. Om dollarn ökar i värde samtidigt som inflationen i dollar fortsätter, till följd av löneinflation, så kommer priserna på allt som sätts i dollar att öka. Eftersom vi importerar mycket så kommer priserna fortsätta öka även om vi inte får några större löneökningar i Sverige. Vi kommer ska bli fattigare och tappa i köpkraft.

Jag håller med om negativa rubriker, men tycker inte jag ser det i folks beteende än. Många fortsätter leva som på glada 10-talet :sunglasses:

3 gillningar

Heh… Såhär i retrospekt är det kusligt hur pass “perfekt” pandemi, krig, inflation och energikris kom att definiera just 2020-talet. Som upplagt för historieböckerna att det hann gå över i ett nytt decennium innan allt brakade igång :sweat:

Men jag håller med om att det rent anekdotiskt inte känns så fattigt ute på gator och torg. Än så länge…

2 gillningar