Har det blivit fult att äga bil?

Ungefär såhär såg vår TCO. Då ska man också tänka att jag främst köpt delar från Tyskland och har tillgång till verkstad med verktyg helt gratis. Så all service och reperation gjorde jag själv.

Bränsle(vår bil var ganska törstig med 1l/milen):
Maj 2021 3400Kr
April 2021: 2200Kr
Mars 2021: 3640Kr
Feb 2021 2300Kr
3400+2200+3640+2300 = 11540/4 = 2885Kr

Försäkring 1571Kr, 1571/12 = 130.9167Kr/mån
Skatt, 2264Kr, 2264/12=188.6667 Kr/mån
Besiktning, 400Kr/12= 33K4

Reservdelar, 3000Kr per år, 3000/12=250
Månadskostnad ca:
3000Kr bränsle
131Kr skatt
189Kr försäkring
250Kr reservdelar
33Kr besiktning

3000+131+189+250+33=3603 Kr Månadskostnad.

Personligen är jag mer rädd för cycklister än bilar inne i stan.

Svårt att hitta en grupp som är mer hänsynlösa än cycklister i Stockholm.

3 gillningar

Alla studentstäder kör på samma recept men har iofs färre memils och fler stålhästar istället. Fart vs massa s a s.

Damn you Lund!

1 gillning

Det är för att Stockholms cykelinfrastruktur har designats av någon som ritade på kartan med en krita med. Med ögonbindel.

5 gillningar

Jag håller med, vi borde göra om majoriteten av bilvägarna i innerstaden till gång- och cykelvägar.

9 gillningar

Jag älskar Vasagatan. Cykla bredvid trottoaren, upp på trottoaren, ner på gatan igen, ut mellan två filer.

Sen gör man det där när vägen är snötäckt, framför en bilist som inte kan banan. Inte undra på cyklister får dåligt rykte…

3 gillningar

Skulle mer säga att det beror på att många cycklister struntar i trafikregler samt har för hög fart för att exempelvis följa lagkraven kring värjningsplikt mot gående.

Att infrastrukturen är bristfällig försvar i mina ögon inte att man struntar i våra trafikregler. De flesta sköter sig men den lilla antalet som missköter sig medför att jag är rädd att gå inom visa delar av Stockholm.

Bara gångvägar så vi skyddar gående från alla typer av fordon.

Är faktiskt beredd att hålla med, kombinerade gång och cykelvägar är en dålig idé i de flesta fall. Både för cyklister och gångtrafikanter.

Storstad tänker jag främst, där det mesta man behöver tillgång till finns inom gång eller cykelavstånd.

Jag tror rent juridiskt så är väl bilisten vållande i en sådan situation? Om man ser en person som står ett kliv ifrån att vara framför bilen så kan man inte susa förbi i 50+ km/h?

Beror väl på vilka kretsar man rör sig i. Det finaste man kan göra är väl att åka någon riktig gammal pråm, gärna engelsk, typ någon äldre Jagga med V12. Klaga på bensinpriset (med sympati för dem fattiga i samhället).

Hänger man med miljövänstern är väl att åka tuben och käka vegansk ekokost på en granpeace-vänlig rawfood restaurang och klaga på ovannämnda (typ Ulf Brunnberg).

1 gillning

Ett visst ansvar, ja.

Kan man inte komma till affärer inne i stan åker man till affärer som ligger utanför stan istället. Synd bara om de som äger affärerna i stan.

1 gillning

Jag har aldrig hört talas om något fall där bilisten har ansetts vållande men är ingen expert på det.

Nollvisionen har fått stora konsekvenser för de flesta trafikanter inne i städerna. Städer var byggda för gångtrafik och i förlängningen gång, häst, senare med tillägg av cykel, spårvagn, bil. Fortfarande är de flesta vägar i Sverige rent juridiskt gemensamma körbanor där det är tänkt att alla trafikslag ska samsas. Exempelvis får man cykla på 2+1-väg och då de i stort sett saknar vägren är det “tänkt” att man ska cykla i körbanan. Men med nollvisionen nudgas alla som inte kör bil bort från de gemensamma körbanorna. Kvar blir en underdesignad infrastruktur för de trafikslag som tidigare bara fungerade.

Bilmarknaden har lyckats externalisera många av sina negativa effekter. Fortfarande är det den kommunala inkomstskatten som betalar det kommunala vägnätet. Det finns inget krav på bilförare att samla in och permanent lagra sitt koldioxid. Så länge “någon annan betalar” är det attraktivt att köra bil.

Det som gör bilförare ifriterade på cyklister är förmodligen i grunden omtanke. Man vill inte köra på någon! Problemet är att cyklister “dyker upp från ingenstans” (till och med när de följer lagen). Då tvingas bilföraren att använda en mer aktiv del av hjärnan som kostar mer energi. Hjärnan vill gärna köra på autopilot för att spara energi. Men att köra bil är egentligen rätt energikrävande och jobbigt just för att man måste switcha om mellan dessa lägen ofta. Cyklister utgör en helt egen dimension av komplexitet för bilföraren och därför väldigt jobbigt att hantera.

På samma sätt utgör den dåliga infrastrukturen en jobbig dimension för cyklisten som hela tiden tvingas vara mer aktiv och fatta konstiga beslut.

9 gillningar

Inte alltid det är cyklistens fel…

3 gillningar

Tänk, om det bara fanns ett sätt att ta sig till en affär utan att använda bilen.

4 gillningar

Det kanske finns andra sätt men om inte tillräckligt många vill använda de sätten hjälper det inte

1 gillning

Nu finns det alternativ, ibland, men man kan ju fundera på hur långt samhället hade utvecklats om fossila bränslen aldrig hade uppfunnits.

Utvecklingen är förstås både på gott och ont. Kanske hade det varit bättre utan utveckling.

Fordonskatten drar in 15,6 miljarder per år samt kostnaden för väginfrastruktur är 9,6 miljarder (staten) + 1 miljard (kommuner), hur mycket skatt får man in från andra som ut utnyttjar gemensam infrastruktur?

Klimatskammen har ju gjort att allt onödigt resande blivit fult, inklusive med bil. Elbil är ju ingen miljövän direkt, den ska ju produceras, underhållas och laddas.

Troligen kommer man satsa mer på kollektivtrafiken och jag hoppas att det blir tillgång till fler bilpooler.

Jag har inget intresse av att äga en bil, den står mest och rostar då jag använder den så lite, men den är bra att ha när behovet uppstår, då finns den tillgänglig. Hade det funnits bra bilpooler nära mig hade jag valt bort att äga en bil då jag oftast cyklar dit jag ska.

I framtiden ser jag att när självkörande bilar blir vanliga så kan man beställa fram en bil inom max en kvart via röstassistenten. Bilen kör fram själv och parkerar utanför där jag bor. Jag kan sen åka dit jag vill eller hoppa via den typen av bilar och kollektivtrafik. Jag slipper gärna köra själv så att jag kan göra annat under färden. Ja kanske ingår sådana bilar i kollektivtrafiken i framtiden.