Vad kostar det att arbeta?

Jag har i stort sett inga kostnader för att arbeta då jag cyklar nästan hela året med elcykel. Jo det går åt en extra uppsättning bromsklossar på cykeln (100kr) och 1kr/vecka i el för att ladda den.
Jag har med matlåda och det eller motsvarande skulle jag äta hemma ändå.
Kläder - inget extra.
Pendlingstid 1 timme extra om dagen utöver 8 timmars arbete.
Edit: Kostnaden för facket och A-kassa är en jobbkostnad. För min del runt 350kr/mån

Matlåda istället för lunchen ute är ca 100 kronor om dagen billigare. Dryga 2000kr/mån är mycket för många

Och där är nå’t som folk gillar att räkna på också. Fast du slipper gå till gymmet, så det jämnar nog ut sig… :slight_smile:

1 gillning

Men frågeställningen handlar väl inte om matlåda eller inte?

De flesta behöver inte äta ute bara för att de jobbar så den kostnaden behöver man inte ha om man inte vill.

Det är klart att om man absolut ska äta på restaurang på lunchen om man jobbar och kan äta något hemma om man inte jobbar så blir kostnaden för att arbeta mycket högre.

Man kan i så fall lika gärna säga att om man jobbar hinner man bara en snabblunch och äter kanske en macka men om man inte jobbar går man och äter en buffelunch varje dag eftersom man har mera tid. Då blir det mycket billigare att jobba jämfört med att vara ledig!

Precis, inget man “måste”.
Men många har den kostnaden av olika anledningar. Då behöver dessa individer ha med det i sina beräkningar.

Detsamma gäller alla kostnader vi listar upp. Alla har inte dessa. Vissa individer måste ha vissa kostnader eller tar dessa kostnader för att det underlättar eller sparar tid etc.

Vi kommer aldrig komma fram till en lista av kostnader som funkar för alla.
Dock kan vi kanske komma fram till en lista med alla tänkbara kostnader som kan finnas och som folk kan ta med i sina egna beräkningar baserat på vad som gäller för dem?

Enkelt exempel för bil:

Jag kör mest till och från jobbet. Jag har en gammal skorv. Min milkostnad med soppa, reparationer, däck, besiktning, värdeminskning etc är ca 40 kronor milen. Det får anses skitbilligt i sammanhanget. Trots detta kostar det alltså mig 80 kronor om dagen att ta mig till och från jobbet. Det är i storleksordningen den första halvtimmen på jobbet varje dag.

Eftersom jag redan är slimmat minimalistisk tror jag inte det är mycket mer som påverkar mig eftersom A-kassan är försumbar. Men däremot i tid räknat. När jag var färdig med frukost och morgonyoga var klockan åtta. Jag hade kunnat dra igång vilket projekt jag velat då. Men nu gick det en timme till för att komma i rätt kläder som funkar bland folk, fix och trix i spegeln samt packning av jobbväska och själva transporten. Totalt blir det lätt en timme på morgonen och kanske 15-20 minuter att göra omvänt vid hemkomsten.

Visst, detta kan debatteras, men faktum kvarstår: Arbete kommer med mer än åtta timmars närvaro. :smiley:

7 gillningar

Det jag menade var väl egentligen att den kostnaden kan man ha, eller inte ha, vare sig man jobbar eller inte. Att äta lunch på restaurang när man jobbar blir ju inte automatiskt en kostnad för att jobba eftersom man kan avstå från det och man kan också göra det även om man inte jobbar och då blir det ju inte en kostnad för att arbeta.

Jag behöver istället ha lunchkostnaden med om jag inte jobbar eftersom jag då måste bekosta min lunch själv även om det blir en väldigt enkel och billig lunch.

Kul tråd och många kloka tankar, mycket man inte tänker på och räknar in :slight_smile:
Min fundering när jag läser blir dock ibland den motsatta… Vad kostar det att INTE arbeta?

Om man har ett eller flera stora intressen i livet och är fullt arbetsför, varför då inte jobba med detta/dessa (och dessutom få betalt på köpet…)? Om det man brinner för kanske är lite mer kostsamt hur skulle jag då annars ha råd att förverkliga mina livsdrömmar? T.ex brinner man för astronomi torde man få ut mer av sitt intresse om man jobbar där det finns mer kvalificerad utrustning som man absolut inte skulle komma i närheten av om man skulle betala för det själv. Har en kompis som är en riktig fågelnörd (aka fågelskådare) som jobbar som fågelinventerare bl.a inför vindkraftsbyggen, en som brinner för bergsklättring som är äventyrsguide, en gravt inbiten sportfiskare som är fiskeguide, etc. etc.

För egen del var mitt absolut största intresse datorer när jag slutade skolan i början på 80-talet och därför var det naturligt för mig att söka mig till den branchen. Tyckte det var fantastiskt att få betalt för att jobba med det man tyckte var det roligaste som fanns! Och med prylar och utrustning jag aldrig skulle haft råd att köpa själv. Med en inkomst från något man tycker är superroligt och berikande kan man då även bekosta andra roliga och berikande saker i livet. I mitt fall är det familjen, boendet, andra hobbies, sparande, pension, trygghet, etc. etc.

Men sen behöver ju naturligtvis inte det man brinner för i livet kosta särskilt mycket och då kan man ju lösa saken på andra sätt. Många gånger är små utgifter bättre än stora inkomster och där får iaf jag en hel del input av det som skrivits här i tråden.

F’låt @angaudlinn om jag blev lite OT och kanske kapade tråden men tyckte ändå det var lite relevant när vi diskuterar pros and cons att arbeta… :hugs:

Jag tyckte ditt inlägg var okej, men som invändning kan man ju t ex ta ditt exempel:

Hur kul är det att oroa sig över sin sexhundrafemtiotredje tornsvala om man är mer sugen på att spana på och fotografera Lunnefåglar vid Lofoten.

Naturligtvis är det bättre att få pyssla med fågelfrågor, men det är inte detsamma som att välja själv. Jag vet många musiklärare och dylikt som älskar musik, men de ska ju ändå tvingas lära ut trumtakter, grundackord och romantikens kompositörer när det kanske är musique concrète, atonala skalor och Stockhausen som ligger närmast hjärtat.

Men ja, friheten att pyssla med saker som intresserar en är ju guld värt. Många arbeten har inte dessa möjligheter och då känner jag mig ändå lyckligt lottad som får ägna tid åt frågor och sysslor jag faktiskt uppskattar.

2 gillningar

Blir inte så stor skillnad för mig, vissa saker blir dyrare som tex kläder och träningskläder, tillgång till gym osv.

Matkostnad samma

Om både jag och frun är hemma skulle vi klara oss med en bil, sådär sparar vi lite grann, men kommer att vara den gamla bilen man gör sig av med.

Haft liknande men måste erkänna att jag tycker det är rätt kul att ha nåt att klura på och planera för. Dötid eller sitta i bilen tid kunde alltid nyttjas till nåt. Dock annat om det tar över hjärnkontoret även när man är med barnen eller andra människor, inte så jag menar utan mer i caset att slå ut timlönen även på tanketid =)

Haha ja, helt relevant fråga för en oinitierad och jag har frågat honom om ungefär samma sak. Och det var då jag förstod hur en inbiten fågelskådare “fungerar”. Han svar var att för att se en riktig “raritet” krävs otroligt mycket tid i fält och bästa sättet att få ut maximalt tid i naturen per dygn var att ha ett jobb där man tillbringade hela dagarna ute i busken. Och för att ha något att göra under tiden man ändå satt där och spanade upp i luften med full lön kunde man ju lika gärna räkna typ tornsvalor. Och samtidigt spara en slant för att sedan kunna resa till t.ex Lofoten.

Och som sportfiskare har jag själv fått frågan hur det kan vara roligt att dra upp en massa smågäddor hela tiden. Men för att få den där drömfisken på +15kg måste jag ju ha betet i vattnet och varje gång det nappar stiger adrenalinet. Det är väl detta som driver andra sportfiskare oxå antar jag.

I övrigt är vi helt eniga.

1 gillning

Ni har ju nämnt boende. Trycker till lite extra på lån som kan skippas om man inte jobbade främst i en storstad. Har man ett avbetalt boende i Sthlm kanske det inte spelar så stor roll i den löpande budgeten att man bor där. Men i valet att ha ett lån på 5Mkr för att bo centralt i Sthlm eller ha 0kr i lån för att bo på annan ort, med aktuell ränta kan det ju va uppåt 200tkr om året eller 15k per månad som skulle kunna slippas utan jobb om det medger flytt.
Billån går göra motsvarande räkneövning med som kanske ihop med mer värdeminskning lyfter milkostnaden från tidigare nämnda 40kr/mil till 60kr/mil tex.

1 gillning

Jag är ju precis i brytpunkt mellan jobb och pension och har fnulat på frågan… Vad jag direkt spar in på är bilpendling 10 mil ToR (3 timmar)samt parkering 100:-ish per besök på kontoret. Jobbar dock mycket på distans. Sen äter jag gärna utelunch för 130:-/tillfälle när jag är på kontoret. Jag kommer även spara in en del på klädkontot samt frisören. Jag har avslutat Akassan och facket

Mobil och dator har jag redan privat då vi inte får använda jobbutrustning för personligt bruk så ingen skillnad där

Jag förlorar ersättning för läkarbesök och receptbelagd medicin upp till högkostnadsskydd/frikort som arbetsgivaren stått för. Men jag räknar med att kunna dra ner på mediciner iom att jag kommer må bättre av min ledighet, stress o stök å sömnlösa nätter är en av mina triggers för att må dåligt.
Jag förlorar även friskvård förmånen på 4,500:- som jag delvis använder till tandvård. Men jag känner mig som en vinnare ändå iom att jag blir tidsmiljonär from 1 mars.

4 gillningar

Distansarbete är verkligen en gudagåva för oss som trivs bäst med storstaden på ordentligt avstånd.

En storstadslön i typ Ljusdal, kan det bli bättre?

4 gillningar

Från min erfarenhet, besparingar när man inte jobbar:

1. Mycket spekulativt/situationsberoende, men jobbar man inte behöver man inte ha bostaden “nära” till jobbet. Vilket, om bostadsläget är dyrt, innebär att man kan flytta till billigt bostadsläge, t ex på landet. Så om bostaden har högt värde lösgör man stor mängd kapital. Vilket räknat bakåt ser jag som en stor kostnad pga arbetet.
  2. Transportkostnaden. Vare sig man reser kollektivt eller med bil kan man oftast spara stora pengar här. Speciellt när det gäller bil, främst driftskostnaderna men också kapitalkostnader om man växlar ner till billigare bil eller t o m avstår från bil.
  3. Matkostnader. Främst kostnad för lunch (om man inte har matlåda, vilket jag aldrig hade) men också annan mat vid sent arbete/övertid.
    En indirekt kostnad är dyr “färdigmat”/halvfabrikat då man ofta inte har ork eller tid att laga mat från råvaror.
  4. Resetid. När jag arbetade och åkte kollektivt gick det åt 3 timmar varje dag till och från jobbet. Åkte jag bil 1,5 timmar. Det här är inte pengar direkt men kan ses som det om man översätter marginalvärdet av den förlorade fritiden till pengar.
  5. Kläder. Jobbar du vill du ha fräsha kläder på arbetsplatsen (beror på typ av jobb så klart). Nu kan jag ha skjortor från Engelsons och slitna, lite skitiga jeans till vardags. Vilket sliter mindre på de bättre kläderna så klädkontot minskar.
2 gillningar

Jag drar på mig lite kostnader ibland för att orka jobba mer. Lämnar in tvätt och köper mycket mat i perioder.
Tvätt slipper jag gärna men tycker annars om att stå och laga mat ett par timmar. Mindre trist att jobba ihop pengarna tvättinlämningen kostar än att göra det själv. Nu fick jag inte prata om skatt men att det försvinner så mycket från vad min arbetsgivare betalar till vad tvättgubben får i handen ställer ju till det lite.

1 gillning

Hur mycket tid sparar du på att lämna in tvätten?

Själv lägger jag typ 20 minuter i veckan på att tvätta, hade tagit längre att åka iväg med den.

Tar 5 min att lämna och 5 min att hämta. Får tillbaka torrt och hopvikt. Tar i alla fall ett par timmar totalt att tvätta.
Hänga upp eländet, sedan ta ner och vika. Tycker bara det är sjukt trist. Bränner ett par lediga timmar som man måste hålla sig hemma.

5 min är ju snabbt. Skulle jag göra motsvarande manöver här i stan skulle det nog ta 20 minuter åt varje håll.

Själv jobbar jag hemma, så har inte problemet att det bränner lediga timmar.